Gå til innhold

En av landets mest værutsatte strekninger: Kan bli Norges andre ferjestrekning på hydrogen [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

om de skal belage seg på at flytende hydrogen produsert fra naturgass skal transporteres fra Frankrike, tenker jeg de heller kunne fortsatt med LNG. Eller ser man faktisk for seg lokal produksjon basert på elektrolyse her? skulle likt å se regnestykket antall kr pr kilo co2 spart, har en mistanke om at pengene kan få bedre avkastning andre steder. Vel å merke drives det industriutvikling, men om denne vil kunne leve på annet enn slike subsidierte prosjekt gjenstår å se.

Lenke til kommentar

om de skal belage seg på at flytende hydrogen produsert fra naturgass skal transporteres fra Frankrike, tenker jeg de heller kunne fortsatt med LNG. Eller ser man faktisk for seg lokal produksjon basert på elektrolyse her? skulle likt å se regnestykket antall kr pr kilo co2 spart, har en mistanke om at pengene kan få bedre avkastning andre steder. Vel å merke drives det industriutvikling, men om denne vil kunne leve på annet enn slike subsidierte prosjekt gjenstår å se.

Med hydrogen frå dampreformering av naturgass vert CO2-utsleppet ca det same som med drift frå marin diesel. Dersom hydrogenet skal gjerast flytande og transporterast vert utsleppet høgare. Produserer dei hydrogenet med elektrolyse, vert utsleppet fleire gonger større, både av CO2, NOx og andre skadelege stoff.

 

LBG og batteri framstår for meg som det naturlege valet. Då får dei både reduserte utslepp med ein gong og kan redusere vidare etter kvart som batteriteknologien vert betre.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...