SkyHead Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 (endret) Hei, jeg har kikket litt på varmepumper og funnet ut det må vær 16cm mellom vegg og vindu, og jeg vil feste en varmepumpe mellom vegg og vindu.. Det er 103.5cm mellom så da kan varmepumpa maks være 71.5cm i lengde. Jeg vil ha med utedel og det som blir sett på som tradisjonelle varmepumper, vil helst unngå gulvstående enhet inne som drager mye strøm. Skal også ha kjølemulighet Noen som har erfaring med litt mindre pumper på rundt 70cm? Anbefalt plass å kjøpe? Prisen skal helst vær under 15 000,- Forslag tas imot med takk... Endret 27. august 2019 av SkyHead Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Har du en plantegning av etasjen, alternativt kan du ta et bilde av veggen og sette mål på? Har du en liten krok i huset som bare er 103cm bred? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Varmepumpeleverandørene har i alle år hatt "konkurranse" om å levere mest mulig varme på en vanlig 16A-kurs. Resultatet av denne uoffisielle konkurransen er at det ikke finnes små varmepumper på markedet i Norge. Jeg vet om mange varmepumper men ingen som passer innenfor de målene der. PS. Du bør regne større plassbehov enn akkurat innedelens fysiske mål for det bør være litt plass for både luftstrøm og for å komme til på alle sider i forbindelse med montasje og service. Lenke til kommentar
SkyHead Skrevet 27. august 2019 Forfatter Del Skrevet 27. august 2019 Har du en plantegning av etasjen, alternativt kan du ta et bilde av veggen og sette mål på? Har du en liten krok i huset som bare er 103cm bred? Tok bilde av veggen, plantegning har jeg desverre ikke når det ikke orginalt var min leilighet. Legger ved bildet : https://ibb.co/bPknf2P Lenke til kommentar
SkyHead Skrevet 27. august 2019 Forfatter Del Skrevet 27. august 2019 Varmepumpeleverandørene har i alle år hatt "konkurranse" om å levere mest mulig varme på en vanlig 16A-kurs. Resultatet av denne uoffisielle konkurransen er at det ikke finnes små varmepumper på markedet i Norge. Jeg vet om mange varmepumper men ingen som passer innenfor de målene der. PS. Du bør regne større plassbehov enn akkurat innedelens fysiske mål for det bør være litt plass for både luftstrøm og for å komme til på alle sider i forbindelse med montasje og service. Er 16cm vær side nok? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Ser ut som jeg misforsto første innlegg, der det står maks 71,5 cm lengde. En hel meter endrer fort på saken. Der har du plass til varmepumpe. Den smaleste jeg vet om er 77 cm bred og heter Daikin Moskus. Lenke til kommentar
SkyHead Skrevet 27. august 2019 Forfatter Del Skrevet 27. august 2019 Så det må ikke være 16cm fra vindu kanten? Det var derfor jeg kom fram til 71.5cm Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Ikke så vidt jeg vet. Hva begrunnet de de 16 centimeterne med? Lenke til kommentar
SkyHead Skrevet 27. august 2019 Forfatter Del Skrevet 27. august 2019 (endret) Ikke så vidt jeg vet. Hva begrunnet de de 16 centimeterne med? https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/oppvarming/varmepumpe/MSZFH25VEE1/mitsubishi-electric-varmepumpe-fh25 Passer varmepumpe hjemme hos meg? En varmepumpe kan faktisk monteres i de fleste hjem i alt fra eneboliger, tomannsboliger, leiligheter og rekkehus. Likevel er det flere ting man bør tenke over før kjøp av en varmepumpe. Innedelen bør plasseres sentralt i huset for å få til en best mulig spredning av varmen. Utedelen bør helst plasseres på en betong/lecavegg eller egnet fundament. Husk også å ta hensyn til kondensvannet som renner ut. Avstand mellom innedel og utedel skal være 30 cm eller mer. Innedel bør plasseres minimum 15 cm fra tak/vinduskarm, minimum 30 cm fra gulv og minimum 16 cm fra vegg. Avstand fra utblåsing på innedel til sittegrupper bør være tre meter eller mer. Avstand fra innedel til TV/Radio skal være mer enn en meter. Om kjøling er viktig om sommeren bør innerdelen plasseres høyt på veggen. Er det ikke foreskrifter for sånt? Regna med elkjøp gjenga det. Vet du forresten hvor mye Moskus går for? Endret 27. august 2019 av SkyHead Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Den avstanden kommer ikke fra noen forskrift. Den er kanskje kokt sammen fra anbefalinger fra montører slik at de kommer godt til, eller fra monteringsanvisninger som skal gi optimal luftstrøm, der det er plass til det. Jeg har sett varmepumper som er plassert 5 cm fra tak, 5 cm fra vegg, og andre som er plassert under 5 cm vinduet. Men det er likevel noen praktiske hensyn som gjør det lettere eller bedre med litt avstand: - Høyre side av varmepumpa bør ikke havne 5-10 cm til høyre for en stender, fordi da vil rørgjennomføringa ødelegge stenderen. - Ved montasje, service etc må man få hendene inn på begge sider av varmepumpa. 5 cm kan gå til nød, 10 er ok, 15 er veldig god plass osv. - Varmepumpa kan kollidere med gardinstanga - evt. gjøre at gardinene står og blafrer. Derfor helst litt avstand, men det er ikke noe krav. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Mange firmaer som kan komme hjem til deg på befaring og se hva som passer best Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå