Gå til innhold

Dette blir prisene på Audis nye og billigere e-tron


Anbefalte innlegg

Å leke med marginer er ikke lenger nødvendig. Nå er det så tett mellom ladestasjonene at du enkelt og greit stopper for å lade om du ser at du ikke rekker like langt som planlagt. Og har du bil med varmepumpe trenger du ikke en gang å bry deg med å bruke eco modus. Da har du allerede så lavt forbruk til oppvarming at det ikke gjør mye til eller fra.

Rekkeviddeangst er hva? 

 

Er det et fenomen som er borte nå mener du? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Å leke med marginer er ikke lenger nødvendig. Nå er det så tett mellom ladestasjonene at du enkelt og greit stopper for å lade om du ser at du ikke rekker like langt som planlagt. Og har du bil med varmepumpe trenger du ikke en gang å bry deg med å bruke eco modus. Da har du allerede så lavt forbruk til oppvarming at det ikke gjør mye til eller fra.

Rekkeviddeangst er hva? 

 

Er det et fenomen som er borte nå mener du? 

Det eksisterer i høyeste grad hos de som ikke kjører elbil til daglig. Men for de som har erfaring med elbil er det nok langt mindre utbredt.

Lenke til kommentar

Det eksisterer i høyeste grad hos de som ikke kjører elbil til daglig. Men for de som har erfaring med elbil er det nok langt mindre utbredt.

 

Rekkeviddeangsten er nok synkende, men det er nok mange (kanskje spesielt i Oslo-området) som har hytte/slekt/venner i 15-20 mils avstand og gjerne vil kunne kjøre tur/retur på en dag og noen ganger på en kveld etter jobb for å sjekke/fikse ting/besøke. Da er det veldig behagelig å ha rekkevidde til det og litt margin for å få utnyttet tiden best mulig.

 

Hvor mye det er verdt kan diskuteres, men for meg som har en diesel-bil som fint kan brukes noen år til blir det ikke elbil før jeg finner en som gir 35+ mil reelt i passe størrelse og pris. Både Model X og Audien ville fungert fint, men prisene er i overkant. Audi med mindre batteri er i underkant på rekkevidde. Model Y kan bli interessant når den kommer og ser også Skoda kommer med en SUV snart. Vil tro det skjer mye i løpet av et par år. 

Lenke til kommentar

Undersøkelser viser at rekkeviddeangst eksisterer i høyeste grad fremdeles hos elbileiere.

 

Men det som det virker som mange ikke tenker på her, er at distansene som folk kjører og hastigheten er som regel mye høyere i de fleste andre land sammenlignet med Norge. Da blir rekkevidde enda viktigere.

Lenke til kommentar

Det eksisterer i høyeste grad hos de som ikke kjører elbil til daglig. Men for de som har erfaring med elbil er det nok langt mindre utbredt.

I Norge kan jeg være enig i at vi nå begynner å få godt nok ladenett til å unngå rekkevidde angst. Men jeg kjente på den selv for 5 år siden når jeg hadde min første elbil. 

 

Og det vil man oppleve i utlandet også, når de nå får start på salget av elbilene. Så det er neppe noe som er borte. Det å kjøre bilene sine under 10% SoC er uansett uheldig for batterihelsen, så rekkevidden på elbilene er litt farget med målninger fra 0 til 100% SoC. 

 

Det skjer jo ikke at man lader fra 0% SoC, og man lader heller ikke på hurtigladinger opp til 100% SoC. 

For er det slik at du faktisk lader fra 0% SoC, så er det direkte løgn at man ikke har kjent på rekkevidde angsten. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...