Gå til innhold

Dette blir prisene på Audis nye og billigere e-tron


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvilke nye elbiler med mer enn 71 kWh batteri er billigere enn 499k?

Skrev feil. Jeg mente lengre rekkevidde. Det er jo det som betyr noe her.

Både Kona, Niro, nye e-Soul og en rekke andre biler som er rundt hjørnet (f.eks VW ID.3 1, Skoda Vision) er både billigere og har bedre rekkevidde enn e-tron 50. Det er ikke premiumbiler og noen er mindre, men jeg har som sagt ikke troen på at en kostbar elbil med kort rekkevidde vil selge godt.

 

Nærmeste premiumbil blir ved DS3 Crossback E-Tense. Den får rekkevidde på 320 km, men koster bare fra 312K. Audi har bommet fullstendig, tror jeg.

 

Tesla ser jeg ikke grunn til å nevne da jeg regner med de går konkurs innen et par år og byggekvaliteten er dårlig.

Rekkevidde er det først og fremst du som fokuserer på. For oss andre holder det at rekkevidden er tilstrekkelig til at man kan komme seg dit man vil, ved å benytte tilgjengelig infrastruktur.

 

Hvor mange av de som vurdere å kjøpe en Audi Q7, BMW X5 eller tilsvarende bil tror du sammenligner prisen på disse med for eksempel en Skoda Octavia og vurderer bilene som like fordi de har like lang rekkevidde på en tank fylling?

Lenke til kommentar

Rekkevidde er det først og fremst du som fokuserer på. For oss andre holder det at rekkevidden er tilstrekkelig til at man kan komme seg dit man vil, ved å benytte tilgjengelig infrastruktur.

 

Hvor mange av de som vurdere å kjøpe en Audi Q7, BMW X5 eller tilsvarende bil tror du sammenligner prisen på disse med for eksempel en Skoda Octavia og vurderer bilene som like fordi de har like lang rekkevidde på en tank fylling?

Oss andre, er det liksom alle andre i verden?

Nei, det er veldig mange som fokuserer på rekkevidde når det gjelder elbil. Du burde kanskje ta en titt på undersøkelser hvor rekkevidde er fortsatt en svært viktig årsak til flere ikke kjøper elbil og rekkeviddeangst er også fremdeles høyst gjeldende for eiere.

 

Er eksempelet ditt med Octavia et seriøst forsøk på et argument? Med fossilbiler så er ikke rekkevidde en sak i det hele tatt! Kan ikke sammenlignes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rekkevidde på elbiler viser stort sett ikke sannheten. Det er ingen som frivillig kjører til 0% SoC. Allerede ved 50km rekkevidde igjen, så har man jo mistet 50% effekt, og mange skrur av AC samt setter ned hastigheten til 80 km/t for å ikke spille bingo med rekkeviddeangsten.

 

Må være en rar og marginal gruppe mennesker du kjenner. Ikke en gang jeg som kjører Leaf finner på sånn tøys som dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Rekkevidde er det først og fremst du som fokuserer på. For oss andre holder det at rekkevidden er tilstrekkelig til at man kan komme seg dit man vil, ved å benytte tilgjengelig infrastruktur.

 

Hvor mange av de som vurdere å kjøpe en Audi Q7, BMW X5 eller tilsvarende bil tror du sammenligner prisen på disse med for eksempel en Skoda Octavia og vurderer bilene som like fordi de har like lang rekkevidde på en tank fylling?

Oss andre, er det liksom alle andre i verden?

Nei, det er veldig mange som fokuserer på rekkevidde når det gjelder elbil. Du burde kanskje ta en titt på undersøkelser hvor rekkevidde er fortsatt en svært viktig årsak til flere ikke kjøper elbil og rekkeviddeangst er også fremdeles høyst gjeldende for eiere.

 

Er eksempelet ditt med Octavia et seriøst forsøk på et argument? Med fossilbiler så er ikke rekkevidde en sak i det hele tatt! Kan ikke sammenlignes.

Hvorfor mener du at en premium elbil kan sammenlignes med elbiler i økonomiklassen, mens sammenligningen blir helt feil for fossilbiler?

 

En etron 50 er sammenlignbar i størrelse og utstyrsnivå med en Audi Q7 som har en startpris på rundt 900k eller en BMW X5 som starter på rundt 1 mill. Eneste mulige ankepunkt er at man må regne en ladepause på ca. 30 minutter om du skal kjøre en strekning tilsvarende Oslo - Trondheim eller Oslo - Bergen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man forventer å levere biler før jul. Det er nær fremtid og ikke sammenlignbart med leveranse i løpet av et til to år.

1-2 år? DS3 levere til flere før jul. VW ID og flere andre elbiler leveres også lenge før.

ID3 1.st regner man med å levere fra og med neste sommer. Altså om litt under et år. Og du får neppe levert DS3 før jul om du bestiller i dag.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må være en rar og marginal gruppe mennesker du kjenner. Ikke en gang jeg som kjører Leaf finner på sånn tøys som dette.

Du bruker aldri Eco modus, eller skrur av AC hvis du merker at du leker litt med marginene? 

 

Rekkeviddeangst betyr hva isåfall? 

Lenke til kommentar

Må være en rar og marginal gruppe mennesker du kjenner. Ikke en gang jeg som kjører Leaf finner på sånn tøys som dette.

Ja, det er tull, men det er allikevel en gruppe mennesker som er lurt inn i dette. Særlig dem som har kalkulert seg frem til å kjøpe en elbil fordi det i det lange løp er økonomisk og er innstilt på å spare.

 

Ser dette "vanlige" fenomenet selv, oftere på langturer når familien er med. Folk kjører med dugg på rutene, boblejakke på, kun varme i rattet, nedjustert kjørelys, bremse minst mulig, o.l. som tyder på såkalt rekkevidde angst, ladekø frykt og/eller fokus på lavt forbruk.

Har også snakket med folk som gjør dette. De har ofte lært "triks" for å få bedre rekkevidde. Ja, triksene virker, men de har glemt at dette går på bekostning av sikkerhet.

 

Spesielt overrasket blir de når jeg forklarer at setebeltet får redusert effekt ved bruk av tykt yttertøy.

Lenke til kommentar

 

Må være en rar og marginal gruppe mennesker du kjenner. Ikke en gang jeg som kjører Leaf finner på sånn tøys som dette.

Du bruker aldri Eco modus, eller skrur av AC hvis du merker at du leker litt med marginene? 

 

Rekkeviddeangst betyr hva isåfall? 

Å leke med marginer er ikke lenger nødvendig. Nå er det så tett mellom ladestasjonene at du enkelt og greit stopper for å lade om du ser at du ikke rekker like langt som planlagt. Og har du bil med varmepumpe trenger du ikke en gang å bry deg med å bruke eco modus. Da har du allerede så lavt forbruk til oppvarming at det ikke gjør mye til eller fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette hadde aldri vært aktuelt for meg eller noen i familien:

https://www.tv2.no/a/10805607/

 

Gi meg heller en bil med skikkelig rekkevidde, så kan elbilen fungere som en bybil nr. 2 og andre kortere turer.

 

Her skal jeg være enig. Å kjøre 1743 km på 22 timer er ikke noe å anbefale. Men det er greit å merke seg at om du har slike behov går det helt fint å få til i en Audi etron 55. Det beviser faktisk at det egentlig ikke er noen store begrensninger for hva du kan gjøre med en elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Må være en rar og marginal gruppe mennesker du kjenner. Ikke en gang jeg som kjører Leaf finner på sånn tøys som dette.

Ja, det er tull, men det er allikevel en gruppe mennesker som er lurt inn i dette. Særlig dem som har kalkulert seg frem til å kjøpe en elbil fordi det i det lange løp er økonomisk og er innstilt på å spare.

 

Ser dette "vanlige" fenomenet selv, oftere på langturer når familien er med. Folk kjører med dugg på rutene, boblejakke på, kun varme i rattet, nedjustert kjørelys, bremse minst mulig, o.l. som tyder på såkalt rekkevidde angst, ladekø frykt og/eller fokus på lavt forbruk.

Har også snakket med folk som gjør dette. De har ofte lært "triks" for å få bedre rekkevidde. Ja, triksene virker, men de har glemt at dette går på bekostning av sikkerhet.

 

Spesielt overrasket blir de når jeg forklarer at setebeltet får redusert effekt ved bruk av tykt yttertøy.

Mulig du kunne observert noe slikt for 5 år siden. Men å påstå at dette er vanlig i 2019 er bare tull.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vesentlige er at rekkeviddeangst eksisterer i høyeste fortsatt. Og at mange ikke en gang vurderer elbil pga kort rekkevidde og lang ladetid. At elbilen har solgt godt i Norge handler primært om økonomiske fordeler. Ikke fordi man synes elbil et det beste valget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vesentlige er at rekkeviddeangst eksisterer i høyeste fortsatt. Og at mange ikke en gang vurderer elbil pga kort rekkevidde og lang ladetid. At elbilen har solgt godt i Norge handler primært om økonomiske fordeler. Ikke fordi man synes elbil et det beste valget.

Tror spinvill akselerasjon delvis er grunnen til at folk under 40 velger elbil. Det er sabla morro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...