Eivind Helle Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Altfor kostbar. Neppe mer enn maks 20 mils rekkevidde om vinteren. Da kan ikke bilen koste 500k pluss. Tipper marginalt salg. Etron55 oppnådde en rekkevidde på 329 km under dinside sin vintertest. Det betyr at etron50 minst skal klare 246 km under samme forhold om man bare ser på reduksjon i batterikapasitet. Om man i tillegg tar høyde for at man har varmepumpe og litt mer effektiv drivlinje burde man fint klare godt over 250 km på vinteren. Vet ikke hvor mye bil du kjører, men dette fordrer veldig mange faktorer slik som; du kan ikke stoppe underveis, la bilen bli gjennomkald og så kjøre videre. Og man kjører ikke en elbil fra 100% til 0% for så å lade. Derfor gir feks 246km for lite buffer til å si noe annet enn at reell rekkevidde er rundt 200km. Selv en Model S 100D/Longrange får VELDIG mye kortere reel rekkevidde hvis man ikke bare kjører direkte fra lader til lader, men i stedet har én eller flere lengre stopp. Vinteren er brutal. Rekkevidde er noe som i stor grad er påvirket av ditt kjøremønster. Så jeg skal være enig i at etron 50 kanskje ikke er like egnet for alle. Det er for eksempel stor forskjell på forbruket om du kjører på motorvei i 110 km/t eller på landevei i 80 km/t. En etron 50 som kjører i 80 vil ha bedre rekkevidde enn en etron 55 som kjører i 110. Bor du i Oslo er kjøring i 110 ofte en relevant problemstilling. Bor du i Bergen er nærmeste vei med over 80 sone flere hundre km unna. Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Vet ikke hvor mye bil du kjører, men dette fordrer veldig mange faktorer slik som; du kan ikke stoppe underveis, la bilen bli gjennomkald og så kjøre videre. Og man kjører ikke en elbil fra 100% til 0% for så å lade.Dette beskriver godt mine dagsturer om vinteren. Kjører hjemmefra tidlig for å komme til foten av fjellet non stop. Stoppe for lading betyr å starte enda tidligere, og vi starter alt temmelig tidlig. (Bor i oslo så fjell = 200km+ avstand) Der står bilen uten mulighet for lading til jeg er nede igjen. En ladestopp på returen er greit, men man må jo da regne med at den vil være kald siden det neppe er mye rekkevidde igjen. Man må holde ulempene opp mot fordelene. Om du har råd til å bruke 200k ekstra, kjøper du bilen med størst batteri. Har du ikke råd, tar du deg tid til å lade litt på veien frem, slik at du har energi nok i batteriet når du skal hjem igjen. Du kan spare mye penger om du ikke regner et 20 minutters stopp som et uoverstigelig hinder. Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Hvordan er det med utstyr i denne, tipper den er ganske ribbet for det. Sist jeg sjekket var det ganske stusslig hos Audi. Det er overraskende bra med utstyr. Dyreste versjon til 599k er ganske komplett utstyrt. Den billigste til 499k har med det aller mest nødvendige. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 (endret) Man må holde ulempene opp mot fordelene. Om du har råd til å bruke 200k ekstra, kjøper du bilen med størst batteri. Har du ikke råd, tar du deg tid til å lade litt på veien frem, slik at du har energi nok i batteriet når du skal hjem igjen. Du kan spare mye penger om du ikke regner et 20 minutters stopp som et uoverstigelig hinder.Min løsning var å spare de pengene og kjøpe en PHEV i stedet for elbil med lang rekkevidde. Akkurat av samme grunn at det er lite vits i å bruke masse penger på ekstra elektrisk rekkevidde på turer man bare gjør av og til er det også lite vits i å henge seg opp i at man bruker litt bensin på de turene. Dagligkjøringen er fortsatt elektrisk. Endret 28. august 2019 av sverreb 2 Lenke til kommentar
Hagbart Slark Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Min leaf på 40kw har ca 140km om vinteren. Så du er ikke langt unna med å si at den bilen får rundt 200km om vinterent, kanskje 250. Noe som er innafor spør du meg. Problemet med den bilen er jo at du ikke får nyte Tesla sin hurtiglader Det er riktig foreløpig har Tesla en stor fordel med sine hurtigladere, men Ionity som Audi/Vw er en del av, vokser kraftig for tiden. https://ionity.eu/en/where-and-how.html Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Men såpass redusert rekkevidde til variert kjøremønster, så vil ikke bilen fungere godt som bil nr.1 for folk flest. Og hvor stor er kundegruppen for en kostbar "bybil" som bil nr.2? Ikke veldig mange tror jeg. Det er også svært sannsynlig at verdien på bilen vil stupe da denne batteristørrelsen er liten allerede i dag for elbiler over ca. 330K. Tror du har misforstått hva bil nr. 1 innebærer. Det er den bilen som brukes mest. De fleste elbiler er bil nr. 1 i husholdningen. Og tror du virkelig at folk flest er så hjelpeløse at de ikke klarer å stoppe en gang underveis for å lade, de gangen de trenger å kjøre lenger enn 300 km. 1 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 (endret) Ja, selv de mest rudimentære elbilene har lang nok rekkevidde til å være bil nr.1, for dem som trenger bil, uten at man trenger bil nr.2. 150.000kr for 20kwh ekstra batteri er styggt. Å velge stor bensinmotor er jo mest for moroa da funker jo billigalternativene fortsagt godt. Men å ha en elbil uten grei rekkevidde er jo å ha en halvt ubrukbar bil.Det er altså der denne bilen gir mening. Nesten ingen som kjøper større bensinmotorer nå. Sportsbilene i bensin/diesel-land er nesten borte fra salgsstatistikken i hele Europa, og allermest i Norge. Grei rekkevidde er 160km, det er nesten ti år siden dette fantes selv i billigmodeller. Å kjøre bil lengre enn 250km i Norge er forbeholdt veldig spesielle hensyn, aller-minst hensynet til komfort. Endret 28. august 2019 av Spetsnaz Lenke til kommentar
Boba_Fett Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Hvorfor kan man ikke lage en slik bil med halvparten av hestekreftene, og dobbelt så lang rekkevidde? Det må være lov å drømme om det. Som en bil nummer 1 blir 30 mil om sommeren, og 20 mil om vinteren til hytta snaut. 30 mil om vinteren, må kanskje lade 2 ganger på turen opp, for å komme ned igjen fra fjellet til nærmeste ladestasjon. Har ikke lademulighet på hytta. Men som bil nr 2 er den sikkert ypperlig. Premiumfølelsen er der i alle fall. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Hva man oppnår på en tur sier lite. Tar du en titt på tilbakemeldinger fra diverse eiere av bilen, så er oppnådd rekkevidde ofte betydelig lavere. Kjøremønster, veistrekning, dekk, temperatur, vær, vekt, osv. spiller inn og varierer. Det virker som det er få e-Tron 55 eiere som klarer over 400 km på sommerstid. Men ja, det kan tenkes det går 200+ km for noen. For andre ikke. Hvis man er avhengig av å lade på vei til hytten, så tror jeg mange dropper kjøpet av en slik bil. Sjekk forøvrig denne tilbakemeldingen fra en eier av Tesla Model X75: Tilbakemeldingen var nok min Vi har 283km til hytta, jeg hadde glatt valgt 50 over 55 om jeg skulle kjøpe e-Tron. Stoppe underveis gjør vi uansett, skal jo handle inn til turen samt få oss noe mat (lunsj eller middag avhengig av tidspunkt). Kan like så godt lade samtidig (er jo hurtigladere "overalt" nå). Mye penger spart for en liten ladestopp i ny og ne. Rekkevidde har nok mye med hvordan man kjører. Jeg kjørte Gran-Dokka på tirsdag med et forbruk på 164Wh/km (169Wh/km korrigert for 56m høydeforskjell). Det tilsvarer en rekkevidde på 391km på en X75D... Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Rekkevidde har nok mye med hvordan man kjører. Jeg kjørte Gran-Dokka på tirsdag med et forbruk på 164Wh/km (169Wh/km korrigert for 56m høydeforskjell). Det tilsvarer en rekkevidde på 391km på en X75D... Rekkevidde på elbiler viser stort sett ikke sannheten. Det er ingen som frivillig kjører til 0% SoC. Allerede ved 50km rekkevidde igjen, så har man jo mistet 50% effekt, og mange skrur av AC samt setter ned hastigheten til 80 km/t for å ikke spille bingo med rekkeviddeangsten. Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Er nok veldig få som gidder å være avhengig av å lade hver eneste gang på vei til hytten hvis strekningen er ca. 200-250 km. Da velger de fleste en annen bil. Kan ikke se at kundegruppen er stor til denne bilen. Det er primært for de som kjøper en veldig kostbar bil som nr. 2. Men det er sikkert de som også går på limpinnen og kjøper den i feil tro at rekkevidden skal holde og får en bismak i etterkant. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Rekkevidde på elbiler viser stort sett ikke sannheten. Det er ingen som frivillig kjører til 0% SoC. Allerede ved 50km rekkevidde igjen, så har man jo mistet 50% effekt, og mange skrur av AC samt setter ned hastigheten til 80 km/t for å ikke spille bingo med rekkeviddeangsten. Jeg får ingen merkbar begrensning i effekt før jeg er nede på ca. 5% SOC, og jeg har ofte kjørt bilen lavere enn det. Men Teslaen har meget nøyaktige instrumenter på dette så det er relativt trygt å kjøre nesten helt ned. På Leafen vår er det en helt annen sak, der er vi mye mer forsiktige. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Er nok veldig få som gidder å være avhengig av å lade hver eneste gang på vei til hytten hvis strekningen er ca. 200-250 km. Da velger de fleste en annen bil. Kan ikke se at kundegruppen er stor til denne bilen. Det er primært for de som kjøper en veldig kostbar bil som nr. 2. Men det er sikkert de som også går på limpinnen og kjøper den i feil tro at rekkevidden skal holde og får en bismak i etterkant. Nå er det faktisk svært få som har lengre enn dette til hytta. Vi som har 283km og hytte uten strøm er unntaket. De fleste har hytte innenfor 2 timers kjøring, de aller fleste innenfor 3 timer. Dvs. 150-220km med normal snitthastighet. Og 85% av hyttene i landet har innlagt strøm. Dermed vil e-Tron 50 holde fint til de aller fleste uten lading. For resten vil de nok være en god andel som synes en kort ladestopp er helt ok. Det holder med den tiden man er på butikken for å handle inn maten man skal ha på hytta, nå som lynladere dukker opp mange steder. 15 minutter på 120kW er vesentlig mer enn forskjellen mellom e-Tron 50 og 55, for en drøy femtilapp i kostnad. 2 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Hvorfor kan man ikke lage en slik bil med halvparten av hestekreftene, og dobbelt så lang rekkevidde? Det må være lov å drømme om det. Som en bil nummer 1 blir 30 mil om sommeren, og 20 mil om vinteren til hytta snaut. 30 mil om vinteren, må kanskje lade 2 ganger på turen opp, for å komme ned igjen fra fjellet til nærmeste ladestasjon. Har ikke lademulighet på hytta. Men som bil nr 2 er den sikkert ypperlig. Premiumfølelsen er der i alle fall. Å redusere antall hestekrefter gir bare marginalt utslag på forbruket. Derfor kan man ikke doble rekkevidden uten at man samtidig nesten dobler størrelsen på batteriet. Det er billig å legge inn en kraftig motor i en elbil. Det er dyrt å øke batterikapasiteten. Ellers er det absolutt ingen automatikk i at man reduserer rekkevidden mye på vinteren. Audi etron har oppvarming av batteripakken og derfor vil batteriet kunne yte samme kapasitet sommer som vinter. Det man må ta høyde for er ekstra energi til oppvarming og økt luftmotstand og noe høyere rullemotstand. Men samtidig er det en faktor som trekke andre veien. Man holder som regel lavere fart på vinterføre. Forskjellen i tetthet på luften kan gi 10% høyere luftmotstand om du sammenligner 20 pluss med 5 minus. Men om du senker snitthastighet på landevei fra 70 til 65 reduserer du luftmotstanden med 16%. Det i seg selv kan være nok til å kompensere for kaldere luft og litt høyere rullemotstand på vinterdekkene. Da sitter vi igjen med oppvarming. Etron 50 er utstyrt med varmepumpe. Det betyr at om en trenger 3 kW til å holde varmen i bilen vil man kun trenge å trekke 1kW fra batteriet. Med en snitthastighet på 65km/t utgjøre det ca. 1.5kWh/100 km økning i forbruket. For en bil som ellers normalt bruker 22-23 kWh/100 km tilsvarer det rundt 6-7 % økt forbruk.Så med mindre man har sprengkulde og temperaturer under 15 -20 minus forventer jeg at rekkevidden bare reduseres med 30-40 km om vinteren. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 (endret) Jeg får ingen merkbar begrensning i effekt før jeg er nede på ca. 5% SOC, og jeg har ofte kjørt bilen lavere enn det. Men Teslaen har meget nøyaktige instrumenter på dette så det er relativt trygt å kjøre nesten helt ned. På Leafen vår er det en helt annen sak, der er vi mye mer forsiktige. Enda et sted hvor Tesla straffer batteriene mer enn nødvendig. Det å sette ned effekten ved lav SoC omhandler jo batterihelsen. Det vil være normen dette på biler på tvers av bilfabrikanter, selv om Tesla gjør det stikk motsatte fordi de stort sett bruker sine tall for å selge bilene sine. Det vil nok bite dem i ræva på sikt. Endret 29. august 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Er nok veldig få som gidder å være avhengig av å lade hver eneste gang på vei til hytten hvis strekningen er ca. 200-250 km. Da velger de fleste en annen bil. Kan ikke se at kundegruppen er stor til denne bilen. Det er primært for de som kjøper en veldig kostbar bil som nr. 2. Men det er sikkert de som også går på limpinnen og kjøper den i feil tro at rekkevidden skal holde og får en bismak i etterkant. Et enkelt regnestykke kan forklare hvorfor mange kan tenke seg å spandere en ladepause på 20 minutter i stedet for å betale ekstra for større batteri. Om du tar 20 turer til hytta hvert år og ser dette over en 5 års periode, vil du måtte ta 100 ekstra ladepauser. Det vil koste deg en god 50 lapp i lading, men om du samtidig ser på at du sparer 160000 kroner på å velge den billigste bilen, sitter du igjen med 1550 kroner i gevinst for hver pause. Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Nå får man jo mye billigere elbiler med større batteri.... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Hvorfor kan man ikke lage en slik bil med halvparten av hestekreftene, og dobbelt så lang rekkevidde? Det må være lov å drømme om det. Som en bil nummer 1 blir 30 mil om sommeren, og 20 mil om vinteren til hytta snaut. 30 mil om vinteren, må kanskje lade 2 ganger på turen opp, for å komme ned igjen fra fjellet til nærmeste ladestasjon. Har ikke lademulighet på hytta. Men som bil nr 2 er den sikkert ypperlig. Premiumfølelsen er der i alle fall. Å ha en liten motor som man må tyne maks bruker nok mere strøm en å ha en stor motor som bare "daffer". Selv om du har 700HK i bilen betyr det ikke at du trenger å utnytte det. Fleste biler har "chill mode". Var vel Top Gear som kjørte en Bmw M3 eller noe helt rolig rundt en bane med en Toyota Prius på slep. Priusen sitt forbruk var jo mye høyere enn Bmw'en sin siden den måtte ha full gass for å holde følge. Elmotorer er såppas effektive og små at det er vanskelig å lage en som yter dårlig. 2 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Nå får man jo mye billigere elbiler med større batteri.... Hvilke nye elbiler med mer enn 71 kWh batteri er billigere enn 499k? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 (endret) Hvilke nye elbiler med mer enn 71 kWh batteri er billigere enn 499k? Tesla model 3? Litt usikker på om Long Range med kun bakhjulstrekk lar seg bestille enkelt i Norge enda, men den er enda billigere. Men koster 450 tusen for AWD long range iallefall. Den har vel 75 kWh batteri (eller var det 80 kWh? Ble litt usikker) Endret 29. august 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå