torest Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 55 år gamle «Oksøy» erstattes med en el-ferge. Nederland stakk av med kontrakten [Ekstra] Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Plass til 98 passasjerer med 30 avganger til dagen for 300 innbyggere. Er det distriktspolitikk på avspor eller er det feil i artikkelen? Det betyr kapasitet til at alle på øyen reiser 10 ganger til dagen. 2 Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Plass til 98 passasjerer med 30 avganger til dagen for 300 innbyggere. Er det distriktspolitikk på avspor eller er det feil i artikkelen? Det betyr kapasitet til at alle på øyen reiser 10 ganger til dagen. Det er vel mest bilkapasiteten som er interessant. 16 biler er ikke all verden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 (endret) Plass til 98 passasjerer med 30 avganger til dagen for 300 innbyggere. Er det distriktspolitikk på avspor eller er det feil i artikkelen? Det betyr kapasitet til at alle på øyen reiser 10 ganger til dagen.Tja, i den grad hytter på holmene i Oslofjorden kan kalles distrikt. Eller tekniks sett er det vel det, men neppe det seterpartiet vil kalle distrikt. Det er vel mest bilkapasiteten som er interessant. 16 biler er ikke all verden... fordi hytteeierene må kunne trekke med seg fritidsbåten på henger helt fram til hytta i stedet for å fortøye den til hyttas flytebrygge? Oksøy betjener i all hovedsak holmer uten interne veier. Endret 27. august 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Tja, i den grad hytter på holmene i Oslofjorden kan kalles distrikt. Eller tekniks sett er det vel det, men neppe det seterpartiet vil kalle distrikt. .. fordi hytteeierene må kunne trekke med seg fritidsbåten på henger helt fram til hytta i stedet for å fortøye den til hyttas flytebrygge? Oksøy betjener i all hovedsak holmer uten interne veier. Man kan sikkert diskutere hvor vidt de trenger bil der ute, men jeg regner med at de fleste som bor på Sandøya har bil. Om sommeren er det nok ekstra behov, noe som kanskje påvirker dimensjonene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 (endret) Jeg så litt feil først. Jeg trodde at bare Oksya ble betjent av ferga, men ser nå at det er en egen passasjerferge dit. Bilferga som går fra Brevik til Sandøya og Bjørkøya bør nok forbli, men jeg ser likevel noe forbedringspotensiale. I dag går den inn til Brevik sentrum på samme sted som passasjerferga. Sistnevnte er logisk å ha i gangavstand til sentrum (og hyppig buss til bla Porsgrunn), men bilferga bør vel egentlig landes en mer bilvennlig plass. F.eks ved. Langesundveien 14/Diplomis. Sandøya og Bjørkøya burde kanskje forbindes sammen med ei bru (330m over sjø, 25m dybde, 280m tilknytninsvei på land). Med en trafikk på 16 biler i døgnet bør det holde med ett felt for biler + felt for syklende og gående. Det vil redusere rundturen for bilferga fra 7,7 til 2,8 km og dermed gjøre turen mye raskere. Det åpner også for mer behovsstyrte ruter enn tabellene. F.eks ved å utsette turer der det ikke er passasjerer i den ene retninga til det faktisk kommer noen, eller det står noen på andre siden og venter. Antall 0-passasjer-turer bør minimeres. Endret 27. august 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Hadde vært stilig om man på sikt fikk til hel-automatiserte ferjer. Da kunne man løst opp faste rutetider, og heller hatt "påmelding" som satt igang en rute. En ferje-app rett og slett hvor man meldte inn behovet 30 minutter i forveien. Over tid, så ville faste ruter bli normalt, men forskjellen er at det blir styrt etter behov og ikke et behov en må regne seg frem til på forhånd. Lenke til kommentar
Kalle K Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 (endret) Jeg så litt feil først. Jeg trodde at bare Oksya ble betjent av ferga, men ser nå at det er en egen passasjerferge dit. Bilferga som går fra Brevik til Sandøya og Bjørkøya bør nok forbli, men jeg ser likevel noe forbedringspotensiale. I dag går den inn til Brevik sentrum på samme sted som passasjerferga. Sistnevnte er logisk å ha i gangavstand til sentrum (og hyppig buss til bla Porsgrunn), men bilferga bør vel egentlig landes en mer bilvennlig plass. F.eks ved. Langesundveien 14/Diplomis. Sandøya og Bjørkøya burde kanskje forbindes sammen med ei bru (330m over sjø, 25m dybde, 280m tilknytninsvei på land). Med en trafikk på 16 biler i døgnet bør det holde med ett felt for biler + felt for syklende og gående. Det vil redusere rundturen for bilferga fra 7,7 til 2,8 km og dermed gjøre turen mye raskere. Det åpner også for mer behovsstyrte ruter enn tabellene. F.eks ved å utsette turer der det ikke er passasjerer i den ene retninga til det faktisk kommer noen, eller det står noen på andre siden og venter. Antall 0-passasjer-turer bør minimeres. Endel misforståelser, som nok bunner i manglende lokalkunnskap, her Simen. Fergesambandet betjener mer en bare Sandøya og Bjørkøya. Men det stemmer at bare disse har fastboende. Forslaget om å flytte fergeleiet til andre siden av Frierfjorden over på Stathelle er ikke godt. Imidlertid vurderes det å flytte det noen hundre meter mot vest på nåværende side omtrent under Breviksbrua. Bro mellom Sandøya og Bjørkøya er ikke bare et dårlig forslag i forhold til miljø og økonomi. Denne broen ville da gå over Kalven som er midt i en av Norges mest trafikkerte skipsanløp med skip til Herøya industripark, Rafnes mm. Broen måtte da bli veldig bratt og høyere enn høyeste punkt på øyene. Denne fergen er en eneste stor glad sak. Det eneste lille skåret i gleden er at den gjerne skulle vært bygd ved Vard en liten kilometer fra fergekaia. Endret 28. august 2019 av Kalle K 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 (endret) Hadde vært stilig om man på sikt fikk til hel-automatiserte ferjer. Da kunne man løst opp faste rutetider, og heller hatt "påmelding" som satt igang en rute. En ferje-app rett og slett hvor man meldte inn behovet 30 minutter i forveien. Over tid, så ville faste ruter bli normalt, men forskjellen er at det blir styrt etter behov og ikke et behov en må regne seg frem til på forhånd. Tja, skal man kjøre over lengre avstander og har en fastsatt tid til fergeavgang er det enklere og planlegge turen, eller skal kjæringa på sykehuset og føde men må vente til det blir nok personer/biler før ferja legger fra. Endret 28. august 2019 av Nautica Lenke til kommentar
oophus Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Tja, skal man kjøre over lengre avstander og har en fastsatt tid til fergeavgang er det enklere og planlegge turen, eller skal kjæringa på sykehuset og føde men må vente til det blir nok personer/biler før ferja legger fra. Det hele spørs jo hvordan et slikt system hadde fungert det. Første som meldte avgang, kunne jo satt på "klokken" for når ferja skal gå. Altså 30 minutter fra meldt behov for ferje, til den går, også blir slikt oppdatert. Over tid, så skal jo folk på jobb til samme tidspunkter etc, slik at det ble satt opp "faste" flytende ruter på morgenen og når folk skal hjem igjen. Forskjellene ligger mest utenfor den store trafikkflyten på når ferjene gikk. Lenke til kommentar
Kalle K Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 (endret) Når det gjelder autonom drift i fremtiden, så snakker vi om det samme område som Yara Birkeland skal trafikkere fra neste år. Birkeland bygges ved Vard Brevik og skal etterhvert bli helt autonom, det går kanskje an å håpe på en viss teknologioverføring etterhvert. De jeg kjenner ved Vard er ganske skuffet over at de ikke fikk jobben, Norsk teknologi utvikling på elektriske skip og synergieffekter mellom båtene ville antagelig hatt veldig godt av at begge båtene ble bygd lokalt. Når det er sakt, det er ikke et lite lokalt fergeselskaps ansvar å ta slike hensyn, det er Enova og politiske bevilgninger som burde vært på saken. Endret 28. august 2019 av Kalle K Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Forslaget om å flytte fergeleiet til andre siden av Frierfjorden over på Stathelle er ikke godt. Imidlertid vurderes det å flytte det noen hundre meter mot vest på nåværende side omtrent under Breviksbrua.Jeg skal innrømme at forslaget er basert på kart siden jeg ikke har noe lokalkunnskap. Men du må gjerne forklare hvorfor det er bedre å få biltrafikken i land under Breiviksbrua i stedet for ved Diplomis. For meg, igjen uten lokalkunnskap, ser det ut til at det tar unødvendig areal til fergekø + unødvendig lang sjøvei. Bro mellom Sandøya og Bjørkøya er ikke bare et dårlig forslag i forhold til miljø og økonomi. Denne broen ville da gå over Kalven som er midt i en av Norges mest trafikkerte skipsanløp med skip til Herøya industripark, Rafnes mm. Broen måtte da bli veldig bratt og høyere enn høyeste punkt på øyene.Beklager manglende lokalkunnskap igjen. Ut fra sjøkartet virket det som videre ut Langesundfjorden og en liten sving rundt Kjørtingen var den reneste og retteste skipsleia. Lenke til kommentar
Kalle K Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 (endret) Jeg skal innrømme at forslaget er basert på kart siden jeg ikke har noe lokalkunnskap. Men du må gjerne forklare hvorfor det er bedre å få biltrafikken i land under Breiviksbrua i stedet for ved Diplomis. For meg, igjen uten lokalkunnskap, ser det ut til at det tar unødvendig areal til fergekø + unødvendig lang sjøvei. Beklager manglende lokalkunnskap igjen. Ut fra sjøkartet virket det som videre ut Langesundfjorden og en liten sving rundt Kjørtingen var den reneste og retteste skipsleia. Det er forsåvidt en avsporing av debatten men for å ta de viktigste grunnene: Først det er ikke sånn at en ferge er til biler og en til persontrafikk. Bilfergen står også for mesteparten av persontrafikken. Gamle Løvøy vil bare ta noen ekstra turer og baderutene på sommeren, samt være backup dersom hovedfergen skal på service eller lignende. Avstandene er ikke store, forskjellen blir så liten at den er knapt vesentlig. Stedet du foreslår har ingenting av det som trengs. Det er ikke noe egnet avkjøring eller areal for oppstilling av fergekø, i iallefall uten vesentlige ombygninger og utfyllinger. Det passer overhodet ikke med resten av kollektivtrafikken i området, de aller fleste ville endt opp med en eller to busser og 30min+ bare for å komme tilbake der kaia er nå. Veiene rundt området er smale og dårlige og trenger heller ikke mer trafikk. (Stedet du foreslår er forresten bare et fryselager, den tidligere Diplomis fabrikken ligger inn i fjellet på andre siden rett før brua). Det er mindre konflikter med skipstrafikken inn til industrien ved å ha det på samme side som nå. Angående skipstrafikken så går den i begge løp. De største trenger å gå Kalven for å klare og svinge fort nok. Ved dårlig vær er det også ofte nødvendig å bruke løpet gjennom kalven. Men Simen det kunne vært interessant å høre dine tanker om selve båten. Endret 28. august 2019 av Kalle K Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Takk for lokalkunnskapen. Da legger jeg den ballen død. Men Simen det kunne vært interessant å høre dine tanker om selve båten. Jeg vet ikke så mye om ferga ut over grunnleggende spesifikasjoner, men jeg har ikke noe å utsette på den teknisk. Ser bra ut! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå