Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Har et Asrock Fatal1ty X99X hovedkort og nettopp installert ADATA XPG SX8200 Pro

I manualen står det 

Please be noted that the Ultra M.2 Socket (M2) is shared with the SSATA3_2 connector; you can only choose either the Ultra M.2 Socket (M2) or the SSATA3_2 connector to use. * If M.2 PCI Express module is installed, PCIE5 will be disabled.

* RAID is supported on SATA3_0 ~ SATA3_5 ports only.

Har ingenting stående i PCIE5. Sjekket ikke SATA portene, men jeg har 2 SSD i RAID. Siden det er kun SATA3_0 til SATA3_5 som støtter raid regner jeg med at de koblet et sted der og ikke i SSATA3_2 som deler med M.2 plassen.

Etter litt søking fant jeg listen over støttede Ultra M.2 SSD

Nærmeste jeg kommer der er:

- ASX8000NP-512GM-C

Modellen jeg har installert er:

- ASX8200PNP-512GT-C

For meg virker det som om det er forrige generasjon av samme kort? Det står jo heller ikke at mine SSD'r støttes i samme liste, men de virker uansett. Så er listen over "støttede" kort helt absolutt? Eller er det noe annet jeg har gjort som gjør at jeg ikke oppdager M.2 kortet

Endret av Mr. Spaceworld
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har erfart at de ikke alltid dukker opp i BIOS. Spesielt ikke første gang man kobler de til og ikke har Windows installert. Jeg måtte skru av alt av Legacy Boot og kun bruke UEFI og installere Windows i UEFI modus. Etter installasjonen fungerte alt normalt. Husker ikke hvilket HK dette var dog.

Lenke til kommentar

Har erfart at de ikke alltid dukker opp i BIOS. Spesielt ikke første gang man kobler de til og ikke har Windows installert. Jeg måtte skru av alt av Legacy Boot og kun bruke UEFI og installere Windows i UEFI modus. Etter installasjonen fungerte alt normalt. Husker ikke hvilket HK dette var dog.

Endret Launch Storage OpROM Policy til UEFI Only. Leste dette i denne guiden, og sørget for at Boot #1 var UEFI. Når jeg bootet opp Windows og kom til punktet hvor man velger hvilken lagringsplass windows skal lagres i kommer det ikke opp noenting. Hverken M.2 eller SSDene lenger. Prøvde også å fjerne SSD ved M.2 installasjon og motsatt. Prøvde meg litt frem og tilbake før jeg ga opp. Men jeg ser du skriver sett ALT av legacy. Det var 2 steder jeg så det sto legacy mode så kan prøve å endre de også!

Har du oppdatert til siste bios? Kan være det ligger noe der! 

Men ellers prøv det som sedsberg her skriver :)

Hjalp ikke :(

Endret av Mr. Spaceworld
Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd alt som er foreslått her uten at det har hjulpet. Jeg også leste noe om at man ikke ville se M.2 i BIOS siden driveren ikke var installert, men at den ville bruke Win10 sin driver under installasjon slik at den da skulle dukke opp. Det gjør den ikke :(

Det endte nå med at jeg ihvertfall la tilbake Win10 på de gamle SSD'ene. Kom da over denne feilmeldingen (se vedlegg):

Denne enheten kan ikke starte. (Kode 10)

Det har oppstått en feil på et I/U-kort.

Prøvd å avinstallere og søke opp på nytt uten at det hjalp. Så tror det kanskje er på tide å bare bytte HK. Lurer på om jeg skal gå for en Z390/9700K combo. X99/5820K har holdt lenge men kanskje på tide å si farvel  :hmm:

NVMe.bmp

Lenke til kommentar

Bra Har sett flere som har skrudd det ned så det stod i spenn og ble ødelagt.

Tror det var et X97 hovedkort Gigabyte Z97X Gaming-3 jeg slet med. Som sagt CSM off og måtte legge inn Intels NVME-driver spesifikk for intels SSD-er før den kom fram ved installasjon av Windows.

Men uansett fikk jeg den opp i Windows hvis jeg boota fra en annen HD/SSD. Ikke i BIOS men kun i Windows.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...