Gå til innhold

25 millioner kroner til tiltak mot plastforsøpling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En veistikke inneholder ca 50 ganger mer plast enn en plastpose og de plasseres ut i naturen langs veiene over hele landet og blir etterlatt til å ende sitt liv der. Før i tida brukte vi biologisk nedbrytbare veistikker. All endring er ikke framgang. Hva med å ta tilbake den gamle metoden? Evt. kjøpe inn håndkappede bambusstenger fra Kina, malt med miljøvennlig oransjemaling og refleksmaling?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå var det vel bjørk som ble brukt før, men joda, de brekker vel omtrent like lett som plastrørene bøyes når brøytebilen suser forbi. På vårparten står sjelden mer en halvparten igjen. Derfor setter de opp nye plastrør/pinner hver høst. Fordelen er at bjørk (og evt bambus) råtner og blir jord etter hvert. Plastrørene i grøftene blir bare flere år for år. Til slutt ser det vel ut langs norske veier som i søppelkulturer vi ikke vil sammenligne oss med. Om grøfteplasten er oransje rør eller hurtigmat-emballasje er vel egentlig ett fett. Ille uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå var det vel bjørk som ble brukt før, men joda, de brekker vel omtrent like lett som plastrørene bøyes når brøytebilen suser forbi. På vårparten står sjelden mer en halvparten igjen. Derfor setter de opp nye plastrør/pinner hver høst. Fordelen er at bjørk (og evt bambus) råtner og blir jord etter hvert. Plastrørene i grøftene blir bare flere år for år. Til slutt ser det vel ut langs norske veier som i søppelkulturer vi ikke vil sammenligne oss med. Om grøfteplasten er oransje rør eller hurtigmat-emballasje er vel egentlig ett fett. Ille uansett.

 

Slike forslag som Siemen1 kommer med må følges opp. All plastikk som har gode alternativer må brukes...
Lenke til kommentar

Plast er kjekt på mange måter, men vi er nødt til å bytte ut med andre alternativer der vi kan. Bambus er flott til mye.

 

Men når skal Norge godkjenne dyrking av Hamp som som et tiltak for et mer bærekraftig samfunn? Flere kan lettere innta og drive småbruk (som det er mange av i dette land som bare gror til eller er dødt) og bosette seg litt mer utenfor byer. Trenger relativt lite vann og lite/ingen kjemikaler. Høstes raskt. De sies at Hamp kan bli brukt som; 

Bioplast, biodrivstoff, div ting innen husbygging, mat, klær/tekstiler og en haug med andre ting. Dette er en plante som har være dyrket flere steder i Norge før i tiden, men er nå ulovlig sammen cannabis som den er i slekt med. Det er dog lov å handle/importere Hampe produkter produsert i utlandet.

Endret av cuberen
Lenke til kommentar

Nå var det vel bjørk som ble brukt før,

Den gangen man brøytet med hest :p

 

Vi brukte ihvertfall bambus på 80 tallet som brøytestikker, normalt så blir ikke de påkjørt av privatbiler siden de skal stå ca. 20 cm. utenfor kjørefeltet/veiskulderen, men hendte ofte at jeg tok de med skråskjæret/brøyteskjær på lastebilen, de første årene brukte jeg spissplog og da overlevde stikkene faktisk lengre.

 

snobroyting79-059-02.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Kinesisk bambus var bare et kreativt forslag pga høye lønnskostnader med bjørkestikker. Jeg hadde helt glemt at det faktisk hadde vært i bruk litt før plasten. Bjørk ble brukt her i Nord så lenge jeg kan huske før plasten. Plasten kom vel rundt en gang på 90-tallet?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kinesisk bambus var bare et kreativt forslag pga høye lønnskostnader med bjørkestikker. Jeg hadde helt glemt at det faktisk hadde vært i bruk litt før plasten. Bjørk ble brukt her i Nord så lenge jeg kan huske før plasten. Plasten kom vel rundt en gang på 90-tallet?

Jeg sluttet med brøyting i begynnelsen av 90 tallet og tror det ble byttet til plast rundt de tider, det siste året eller par siste årene jeg brøytet ble stikkene plassert maskinelt og husker jeg ikke helt feil så var de av plast, ikke særlig velegnet gikk i stykker stup i et så vi måtte bruke endel timer på og erstatte ødelagte stikker.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Problemet med de gamle bambusstikkene var at de ofte ble most til pinneved av uforsiktige bilister. Så veldig mange som bare var en kort frynsete pinne som stakk opp av snøen nordpå.

Nå finnes det vel tresorter som er litt mer holdbare enn bjørk.

Er ett par tresorter i Norge som ikke vidre lar seg knekke. Har i hvertfall vert borti enkelte tre eller busker som ikke var mulig å knekke uten videre i forbindelse med Hagearbeid og dermed måtte jeg over til sag.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar

Jeg sluttet med brøyting i begynnelsen av 90 tallet og tror det ble byttet til plast rundt de tider, det siste året eller par siste årene jeg brøytet ble stikkene plassert maskinelt og husker jeg ikke helt feil så var de av plast, ikke særlig velegnet gikk i stykker stup i et så vi måtte bruke endel timer på og erstatte ødelagte stikker.

Husker veldig godt bambusstikkene som guttunge, disse var en favoritt og stjele og fekte med :p

 

Selv om jeg mins og huske de var utstyrt med refleks i plast da, som var limt på med guds lim (nesten umulig og rive av)

 

Men dog en del mindre enn en i full plast

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...