Eriksendrul Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 (endret) På grunn av en skoleoppgave så var jeg mye innom nettsidene til dyrevernorganisasjoner, Klima forkjempere og miljøaktivister.. Man legger merke til en ting når man leser om slike saker i div nettaviser og ellers. Mannen som aktivist: Pistrete rart skjegg, Rar sveis og veldig gamle eller eksentriske klær Kvinne som aktivist: Kort/Mellomkort hår, Farget (Grønn,blått, som oftest), Piercing i ansiktet (Ofte i nesa) Det gjelder ikke alle, men overraskende mange. Det samme gjelder jo de "værste" feministene. Den Stereotypen passer så fantastisk ofte. Hvorfor er det slik? Hva er faktorene her? Blir du aktivist fordi du ser sånn ut, eller ser du sånn ut fordi du er aktivist? Genuint nysgjerrig, Blir man sånn fordi det er en slags uniform for den type miljøer? Veldig rare greier. Jeg mener ikke noe vondt med dette, Jeg lurer faktisk på hvorfor det er sånn. Svar meg gjerne hvis du føler at du passer til beskrivelsen. Endret 26. august 2019 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 My take? Det er identitetspolitikk. Man ønsker å skille seg ut men skiller seg EGENTLIG ikke ut. De som sogner til slike miljøer antar en stil som er stereotypisk for de forskjellige miljøene for å signalisere tilhørighet men jeg tviler på at dette er så veldig gjennomtenkt. 1 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 26. august 2019 Forfatter Del Skrevet 26. august 2019 My take? Det er identitetspolitikk. Man ønsker å skille seg ut men skiller seg EGENTLIG ikke ut. De som sogner til slike miljøer antar en stil som er stereotypisk for de forskjellige miljøene for å signalisere tilhørighet men jeg tviler på at dette er så veldig gjennomtenkt. Hørtes ikke så dumt ut, Nei de lager litt klovner av seg selv. Personlig er jeg glad for at vi har slike grupper som tar drastiske steg og faktisk får igjenomm en og annen sak for dyrevellferd, men ja, de fremstår som klovner som oftest. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 På grunn av en skoleoppgave så var jeg mye innom nettsidene til dyrevernorganisasjoner, Klima forkjempere og miljøaktivister.. Man legger merke til en ting når man leser om slike saker i div nettaviser og ellers. Mannen som aktivist: Pistrete rart skjegg, Rar sveis og veldig gamle eller eksentriske klær Kvinne som aktivist: Kort/Mellomkort hår, Farget (Grønn,blått, som oftest), Piercing i ansiktet (Ofte i nesa) Det gjelder ikke alle, men overraskende mange. Det samme gjelder jo de "værste" feministene. Den Stereotypen passer så fantastisk ofte. Hvorfor er det slik? Hva er faktorene her? Blir du aktivist fordi du ser sånn ut, eller ser du sånn ut fordi du er aktivist? Genuint nysgjerrig, Blir man sånn fordi det er en slags uniform for den type miljøer? Veldig rare greier. Jeg mener ikke noe vondt med dette, Jeg lurer faktisk på hvorfor det er sånn. Svar meg gjerne hvis du føler at du passer til beskrivelsen. Virker som du prøver å drite ut 2 grupper du ikke liker, hva med MC klubber? De ser jo alle ut som Oyster Club for de som har levd litt. 2 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 26. august 2019 Forfatter Del Skrevet 26. august 2019 Virker som du prøver å drite ut 2 grupper du ikke liker, hva med MC klubber? De ser jo alle ut som Oyster Club for de som har levd litt. Jeg prøver ikke å drite ut noen, Jeg har gjort en observasjon som følge av min skoleoppgave og er genuint interessert i hvordan slik gruppementalitet dannes, hva som får akkurat denne typen mennesker til og klippe håret kort og bruke sterke farger, hvorfor de velger og se raggete ut med eksentriske klær og rare skjegg, Hva er budskapet bak ring i nesa og blått hår? Folk skal få se ut som dem vill, jeg bare syntes det er en artig observasjon, de har på en måte kledd og skodd seg slik at de skal virke veldig unike, men sannheten er jo at det har blitt et veldig vanlig syn Lenke til kommentar
amor patriae Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Noen (mange) liker oppmerksomhet. Hvis du ser annerledes ut så skiller de seg ut og blir lagt merke til. Har aldri skjønt det behovet. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Jeg prøver ikke å drite ut noen, Jeg har gjort en observasjon som følge av min skoleoppgave og er genuint interessert i hvordan slik gruppementalitet dannes, hva som får akkurat denne typen mennesker til og klippe håret kort og bruke sterke farger, hvorfor de velger og se raggete ut med eksentriske klær og rare skjegg, Hva er budskapet bak ring i nesa og blått hår? Folk skal få se ut som dem vill, jeg bare syntes det er en artig observasjon, de har på en måte kledd og skodd seg slik at de skal virke veldig unike, men sannheten er jo at det har blitt et veldig vanlig syn En ting som ikke er nevnt her, og det er kanskje mest interessante, er at flere av disse gruppene som går likt kledd, samme sveis osv var en gang i tida ironisk nok et opprør mot det etablerte, altså det at de mente at alle "vanlige" folk var like. Og så ender alle sammen opp med å være en gjeng uniformerte som gruppe er mer like hverandre, enn det de startet opprøret mot. Punkere er vel de som ropte høyest mot nettopp det etablerte, i nyere tid solgte til norske klesbutikker nagler og ringer og whatnot for wannabe punkere. 1% MC miljøet har noe av samme tankegangen, de velger jo som sagt å stå utenfor det etablerte samfunnet, så vaser de rundt i samme klærne hele gjengen med samme ryggmerket på skinnjakka. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Hørtes ikke så dumt ut, Nei de lager litt klovner av seg selv. Personlig er jeg glad for at vi har slike grupper som tar drastiske steg og faktisk får igjenomm en og annen sak for dyrevellferd, men ja, de fremstår som klovner som oftest. Det er slik at alle ønsker å føle tilhørighet, mange som er usikre tenker likt på forskjellige måter og det er disse som trekkes mot organisasjoner med velmenende om enn utopiske formål. Når man får en plass hvor man føler tilhørighet så ender man som oftest opp med å bare bli del av en homogen gruppe. Om de lager klovner av seg selv blir jo en subjektiv oppfatning av dem, jeg selv syns det er litt morsomt med slike grupper som ser like ut, oppfører seg likt og generelt bare er noen som følger en strøm. Antifa er et godt eksempel, de står ikke for noe som helst men de tillater seg å utagere og gjør dette i grupper. De ser like ut, oppfører seg likt og kommuniserer likt. Det samme gjør nynazister, om enn ikke så utbredt som før men de samme sosiale mekanismene er i spill. Hvis du vil lære mer om dette er historie og sosialantropologi gode fag å studere. Tar litt tid men.... Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias Man skal aldri stole på egne observasjoner i noe som kun kan avgjøres statistisk. Jeg sier ikke at det ikke finnes et flertall av mennesker med et sterkt behov for selvrealisering innenfor de politisk aktive, det går innenfor alle politiske orienteringer, men i et hav av feminister så har man en tendens til å spotte og huske de med neonfarget hår eller de som er ilsinte på menn. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 https://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias Man skal aldri stole på egne observasjoner i noe som kun kan avgjøres statistisk. Jeg sier ikke at det ikke finnes et flertall av mennesker med et sterkt behov for selvrealisering innenfor de politisk aktive, det går innenfor alle politiske orienteringer, men i et hav av feminister så har man en tendens til å spotte og huske de med neonfarget hår eller de som er ilsinte på menn. Du kan jo ikke nekte for at neseringer, hjerneoperasjonsfrisyre og farget hår er noe som går igjen ofte blant SJW-talspersoner. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Man ønsker å skille seg ut men skiller seg EGENTLIG ikke ut. 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Du kan jo ikke nekte for at neseringer, hjerneoperasjonsfrisyre og farget hår er noe som går igjen ofte blant SJW-talspersoner. Nå er "SJW-talspersoner" et upresist og unødvendig belastet uttrykk for noe som praktisk talt kan omtales som venstreradikale. Som jeg sa så er det mange politisk aktive som har en trang til selvrealisering og identifisering, så da hører utseende med. Det er litt som å spørre om hvorfor skinn og skjegg er populært hos metalheads, hvorfor hipstere er en ting eller hvorfor høyreradikale skal være snauklipte og med armyboots. Er alle seende slik ut? Nei. 1 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Jeg er en skikkelig metalhead, men jeg går ikke i skinn, har ikke svart hår osv. Jeg er også opptatt av miljø, men kler meg "skikkelig". Men jeg skjønner på en måte du mener. Det har vel med gruppetilhørighet å gjøre. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Jeg tror det handler dels om at de som er opprørske i holdningene sine er mer tilbøyelige til å være opprørske i stilen sin også, og dels om at de identifiserer seg med et miljø og blir del av en subkultur der denne stilen er vanlig. Min erfaring er at hvis man tar en tur til campus til et norsk universitet (UiO eller UiB og sikkert andre universiteter også) eller utesteder som besøkes mye av studenter, og du for eksempel ser kvinnelige/-aktige studenter med kort, farget hår, er ikke sannsynligheten liten for at de sympatiserer med partiet Rødt, eller noen ganger SV eller MDG. Lenke til kommentar
Hvaldimir Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 Vi aper pleier å herme etter hverandre. Det er jo det vi lærer å gjøre i vår oppvekst også, helt fra babyene hermer etter foreldrene som spiser og snakker, til elevene som hermer etter lærer som skriver på tavlen. Men vi er jo så mange i samfunnet i dag, med TV og internett tilgjengelig, at vi kan jo ikke herme etter alle - så da hermer vi bare etter vår klikk. På bygden i gamle dager, da var alle helt like. Så det er monkey see monkey do som gjelder fortsatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå