Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Si til jobben at jeg sliter med søvn?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har de siste årene slitt mye med søvn. Kan skje at jeg bare sover 3-4 timer en natt ettersom jeg har insomni. Gjorde det veldig bra på universitetet, men jeg sliter virkelig med jobben nå og underpresterer skikkelig etter jeg begynte å slite med søvn (mot slutten av studiene). Sliter ofte med å holde konsentrasjonen i samtaler, husker så vidt på det jeg skal gjøre noen ganger, så gjør det veldig ofte dårlig på jobb, kort sagt. Jeg har lurt på flere ganger om jeg bør forsøke å ta dette opp med verneombud på jobben eller med sjefen, men vet ikke helt hva det skal oppnå. Får utrolig høy lønn i jobben i forhold til hva jeg gjør, og føler jeg drar ned kollegaene mine når vi må jobbe i lag...

Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: 2e5a2...81d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har de siste årene slitt mye med søvn. Kan skje at jeg bare sover 3-4 timer en natt ettersom jeg har insomni. Gjorde det veldig bra på universitetet, men jeg sliter virkelig med jobben nå og underpresterer skikkelig etter jeg begynte å slite med søvn (mot slutten av studiene). Sliter ofte med å holde konsentrasjonen i samtaler, husker så vidt på det jeg skal gjøre noen ganger, så gjør det veldig ofte dårlig på jobb, kort sagt. Jeg har lurt på flere ganger om jeg bør forsøke å ta dette opp med verneombud på jobben eller med sjefen, men vet ikke helt hva det skal oppnå. Får utrolig høy lønn i jobben i forhold til hva jeg gjør, og føler jeg drar ned kollegaene mine når vi må jobbe i lag...

Hva ville dere gjort?

Du spørre om å jobbe redusert om det er ett alternativ.

Lenke til kommentar

Det å informere arbeidsgiver om sine helseplager, er et tveegget sverd. Det finnes selvfølgelig tilfeller der du er nødt til å fortelle din arbeidsgiver om din helsetilstand, slik at arbeidsgiver f.eks kan tilrettelegge arbeidet. Et slik tilfelle vil være at du bruker smertestillende medisiner som medfører at du ikke kan føre kjøretøy.

Ellers har du retten til å ikke si noe.

Strengt tatt er det uinteressant for arbeidsgiver hva du ellers har av problemer. Det er ikke å regne som god personalpolitikk eller god ledelse å ikke bry seg om helsa til sine ansatte, men arbeidsgivers plikter strekker seg ikke særlig langt.

For å ikke snakke om at når du gjør deg selv sårbar ovenfor arbeidsgiver ved å fortelle om søvnvansker, så vil du potensielt bli et usikkert kort.

For det første. Har du søkt helsehjelp for dine søvnvansker? Hvis ikke, gjør det. Sovemedisiner skal unngås helt frem til alt annet er utprøvd.

Det er sikkert flere som vil komme med gode forslag om spis dette, unngå skjermlys, mosjonere, etc. Men for meg høres dette ut som et helseproblem, og bør tas tak i som det, inntil det er avklart at det ikke er det. Så kan du begynne med å prøve alle kjerringråd. Såfremt ikke du vet at du har en dårlig livsstil som du kan rette opp i selv.

Endret av Skandinav
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Syns det hørtes lurt ut å jobbe litt mindre, gå ned i stillingsprosent. Kanskje er høyt arbeidspress en av faktorene som forstyrrer søvnen din. Du gjorde det bra på universitetet sier du, og det får meg til å tro at du kanskje er en smule utbrent. Det krever ganske stor arbeidsmengde å fullføre studier med gode karakterer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hva ville dere gjort?

Jeg ville først fått en time hos legen og forklart problemet, kan jo være at de kan gjøre noe.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikkje veit kva du vil så har det ikkje så mykje for seg å snakke med sjefen. Må du snakke med nokon så er det fastlegen din for eventuell sjukemelding eller behandling.

Dersom du har behov for fleksibel arbeidstid så har du rett til å få det så lenge det ikkje er til ulempe for arbeidsgiver (etter AML). I den samanheng kan det være hensiktsmessig å fortelle om søvn og konsentrasjonsvanskane dine.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for alle svar så langt. Er på venteliste til en søvngruppe i byen her også, og håper det vil kunne hjelpe. Vil ikke forsøke sovemedisiner.

Skikkelig nedfor av dette. Har feks nå gått flere netter på rad med lite søvn, og klarer ikke trene, lage sunn mat, være interessert i venner/familie sine liv eller jobbe skikkelig. Jaja

Lenke til kommentar

Jeg prøvde sovemedisiner for første gang i livet for ca 1 uke sida, etter å ha vurdert å bruke sovemedisin i mange år. Har alltid styrt unna. Og har ikke tenkt å bruke hele livet, bare i ekstra stress-perioder. Preskripsjonen på imovane hadde gått ut, så jeg kjøpte noe som het "Sedix", ekstrakt av pasjonsblomst ^^ Dyr var den, 200 kr for 28 stk, og jeg trodde det skulle bare være placebo, men jeg merker jeg blir trøttere av den. Tar jeg 1, blir det mild effekt, tar jeg 2, så sovner jeg mye lettere enn vanlig. Jeg merker ingen bieffekt, annet enn at effekten kanskje varer litt om morgenen og utover dagen. Men det er nok kombinert med at det er høst, at jeg enda er stressa etter flytting, og at jeg har snudd døgnrytmen på hodet for tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...