Gå til innhold

Mulig å jobbe som "lege"/livsstilskonsulent uten utdanning?

Electrich

Anbefalte innlegg

Ved tilstrekkelig ansvarsfraskrivelse og tydeliggjøring at man ikke er lege, og uten reseptpraksis, er det mulig/lovlig å markedsføre seg som en som gjør livet bedre for andre, slik leger gjøre, uten å være utdannet som lege?

Tenker på livsstilendringer og naturlige protokoller ovenfor enkelte sykdomsgrupper, anbefalinger og generell guidance som kan gå under 'alternativ behandling', men som ikke nødvendigvis er helt "der" (jordnært, mao.).

Er det noe man må tenke på, skulle man lage en business for slikt? Er det ulovlig/tvilsom praksis i Norge? (gitt at aktøren virkelig vet hva han/hun driver med, med mange års variert og spesialisert erfaring (f.eks eget pensum)). 

Spør siden det ikke er interessant for den det gjelder å studere normal medisin/sykepleier, og alternativ/offentlig studier (biopati, ernæring, etc.) da det er mye uenighet med pensum. Å bruke tid på og betale for noe man er uenig i virker litt feil, selv om det til noen grad kan være nødvendig. Det innebærer selvfølgelig disiplin/respekt/betingelser som leger og lignende praksis faller under. 

På forhånd takk for svar dersom noen her har noe kjennskap til dette. :)

Endret av Electrich
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Homepat?

Er lovlig og krever ingen erfaring eller kunnskap så vidt jeg vet.

Man kan så klart heller ikke reklamere med at behandling faktisk virker eller behandle folk som burde vært hos en ekte lege..

Er sikkert noen flere regler slik at man ikke lurer andre for mye med hva man driver med, står en del her: https://nhl.no/regler-for-homeopatetikk

Men er du uenig, hvorfor ikke ta forskerutdannelse og faktisk bevise det du tror på og dermed endre pensum?

Sitter du med mer kunnskaper om sykdom(til og med uten erfaring og utdannelse) enn det som har blitt forsket frem de siste hundrevis av årene, så er det egoistisk av deg å ikke bevise det og dermed endre legevitenskapen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Er det noe man må tenke på, skulle man lage en business for slikt? Er det ulovlig/tvilsom praksis i Norge? (gitt at aktøren virkelig vet hva han/hun driver med, med mange års variert og spesialisert erfaring (f.eks eget pensum)).

Det er jævlig tvilsomt og bortimot direkte motbydelig å lure folk til å bruke tid på behandlinger som ikke har dokumentert effekt, bare for å kunne kalle seg "lege" eller noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Homepat?

Er lovlig og krever ingen erfaring eller kunnskap så vidt jeg vet.

Man kan så klart heller ikke reklamere med at behandling faktisk virker eller behandle folk som burde vært hos en ekte lege..

Er sikkert noen flere regler slik at man ikke lurer andre for mye med hva man driver med, står en del her: https://nhl.no/regler-for-homeopatetikk

Men er du uenig, hvorfor ikke ta forskerutdannelse og faktisk bevise det du tror på og dermed endre pensum?

Sitter du med mer kunnskaper om sykdom(til og med uten erfaring og utdannelse) enn det som har blitt forsket frem de siste hundrevis av årene, så er det egoistisk av deg å ikke bevise det og dermed endre legevitenskapen.

Takk!

Det er nok mer tekstbokprotokoller og profittpartiske faktorer som gjør at leger (kanskje spesielt fast/allmennleger) ikke har mulighet til å hjelpe med alle typer sykdommer. Men mye også fordi praksisen er litt vel rask med for lite tid til pasienten. Der gjør homeopati det bedre, selv om det ikke er noe fokus på homeopatiske midler her. Å bli oversett, uten å få tid, eller bli trodd på, fordi legene ikke kjenner til sykdommen, er et stort nok problem da pasienter kan gå mange år uten å bli frisk eller få supporten de trenger fra systemet. Å endre systemet fra innsiden er en mulighet, men det krever mye.

Det handler vel mer om å fylle et tomrom som legemiddelindustrien og legepraksis ikke fyller, eller virker interesserte nok i å fylle, selv om forskningen og problemet eksisterer og har gjort det i mange år. Og ikke for å erstatte eller være i konkurranse mot det de gjør bra i dag.

Med tanke på hvor mye du bør kunne så ser det for meg enklere ut å faktisk bare studere medisin.

Problemet er bare at mange av fagene handler om legemidler som ikke er av interesse å bruke. Grunnfagene er greie og viktige, men selve medisinpraksisen synes jeg mangler riktig fokus. Kunne man plukket ut fagene som omhandler praksisen og fått et godkjent sertifikat for en noe alternativ praksis, hadde det ikke vært et spørsmål. :)

Det er jævlig tvilsomt og bortimot direkte motbydelig å lure folk til å bruke tid på behandlinger som ikke har dokumentert effekt, bare for å kunne kalle seg "lege" eller noe.

Jeg, og flere jeg kjenner, synes også det er jævlig slitsomt å bruke masse tid og penger på leger som ikke kan noenting om sykdommen din, ikke har tid til deg, og gjetter seg frem med f.eks antibiotika og andre ting når de ikke vet noe om problemet. Fastlegen min har i løpet av ca. 10 besøk det siste halvåret, ikke én gang spurt meg om kosthold og andre rutiner mot muggsopp-eksponeringen jeg sliter med, og kan heller ingenting om muggsopp fordi man ikke lærer (nok) om det på skolen som pensum og praksis. Mugg og lignende sykdomsfaktorer er noe av det utdannende leger mangler kunnskap om, men som mange sliter med og blir feildiagnosert verden over. Det er kortere vei til hypokonder enn å tro på pasienten når det gjelder denne kategorien. Hvor motbydelig er ikke det for pasienten? Jeg kjenner mange slike tilfeller. Så dette er ikke for å kunne kalle seg "lege" og tjene på det, men heller finne en næring i fremtiden som kan hjelpe de som ikke får hjelp av dagens legepraksis.

Endret av Electrich
Lenke til kommentar

Sliter du med muggsopp, så er ikke legen riktig sted, ikke homeopat heller, men f.eks Polygon, som kan fjerne og forhindre muggsoppen.

Takk!

Det er nok mer tekstbokprotokoller og profittpartiske faktorer som gjør at leger (kanskje spesielt fast/allmennleger) ikke har mulighet til å hjelpe med alle typer sykdommer. Men mye også fordi praksisen er litt vel rask med for lite tid til pasienten. Der gjør homeopati det bedre, selv om det ikke er noe fokus på homeopatiske midler her. Å bli oversett, uten å få tid, eller bli trodd på, fordi legene ikke kjenner til sykdommen, er et stort nok problem da pasienter kan gå mange år uten å bli frisk eller få supporten de trenger fra systemet. Å endre systemet fra innsiden er en mulighet, men det krever mye.

Det handler vel mer om å fylle et tomrom som legemiddelindustrien og legepraksis ikke fyller, eller virker interesserte nok i å fylle, selv om forskningen og problemet eksisterer og har gjort det i mange år. Og ikke for å erstatte eller være i konkurranse mot det de gjør bra i dag.

Det krever ikke mye å endre systemet fra innsiden, det krever bare at du beviser det du faktisk tror på en god og vitenskaplig måte. Klarer du ikke å bevise det, så har du ett problem ja.

Fastlegen skal heller ikke hjelpe til med alt, de henviser til eksperter om deres behandling ikke fungerer eller de ikke kan nok om temaet.

Ellers er de fleste som driver med alternativ behandling veldig opptatt av profitt de også, de finner "feil", så selger de "medisin" som fikser "feilen", da må de regelmessig tilbake for "oppfølging" så kjøpe mer "medisin" for å ikke få tilbake "feilen".

https://www.tv2.no/a/9023656/

Ellers går jo hypokonderi og alternative leger sammen som hånd i hanske, den ene har sykdommer som ikke finnes, den andre kan kun behandle sykdommer som ikke finnes med medisin som ikke gjør noe :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sliter du med muggsopp, så er ikke legen riktig sted, ikke homeopat heller, men f.eks Polygon, som kan fjerne og forhindre muggsoppen.

Det krever ikke mye å endre systemet fra innsiden, det krever bare at du beviser det du faktisk tror på en god og vitenskaplig måte. Klarer du ikke å bevise det, så har du ett problem ja.

Fastlegen skal heller ikke hjelpe til med alt, de henviser til eksperter om deres behandling ikke fungerer eller de ikke kan nok om temaet.

Ellers er de fleste som driver med alternativ behandling veldig opptatt av profitt de også, de finner "feil", så selger de "medisin" som fikser "feilen", da må de regelmessig tilbake for "oppfølging" så kjøpe mer "medisin" for å ikke få tilbake "feilen".

https://www.tv2.no/a/9023656/

Ellers går jo hypokonderi og alternative leger sammen som hånd i hanske, den ene har sykdommer som ikke finnes, den andre kan kun behandle sykdommer som ikke finnes med medisin som ikke gjør noe :)

Er ikke uenig i det du skriver, men er ikke helt det du sikter til som er min intensjon heller. :)

Muggsopp kan og gir svært krevende helseplager for mange, selv lenge etter at man har flyttet fra stedet som hadde muggsopp. I tillegg er ikke mugg alltid synlig (bak vegger/tak), eller lukter, noe som gjør at man via symptomer har mulighet til å vurdere muggsopp. Dette er ikke snakk om å fikse huset, men å fikse langtidseksponering til de som er utsatt for farlig mugg over lengre tid. Det er ikke uvanlig å leve med helseplager i ti år i en bolig uten å skjønne at det er mugg der, og uten at leger plukker opp at man burde sjekke huset sitt for det. Selv etter at man flytter, kan man lide i 1-5 år av det, fordi man ikke benytter riktig protkoller (diett, tilskudd, etc.). Mitt ønske er å redusere det til det absolutt minste. Si 3-6 måneder i stedet for 2-5 år uten riktig praksis.

Helt enig med fastlegen sin rolle. Problemet er at det finnes svært få spesialister til det også. Spesielt i Norge. Først i de siste årene har det begynt å bli tatt opp mer seriøst. Se f.eks Australia sin statlige respons til den medisinske diagnosen av muggeksponering i 2018 (som om det er et nytt tilfelle):

https://www.aph.gov.au/Parliamentary_Business/Committees/House/Health_Aged_Care_and_Sport/BiotoxinIllnesses/Report/section?id=committees%2Freportrep%2F024194%2F26442

(Se f.eks #3.7 Biological Health Services stated that the term CIRS ‘is neither recognised nor has been made legitimate within medicine or the wider academic community.)

Et eksempel fra min situasjon er at jeg aldri har hatt pollenallergi før. Pga muggsopp i forrige leilighet har jeg hatt det i to år nå. Svært kraftig. Jeg vet pga min research at allergien er pga mugg. Fastlege hopper over min forståelse og behandler det som en vanlig pollenallergi, og gir meg medisiner og råd mot pollen, og ikke hjelper meg med å få mugg ut fra kropp. Alt er profesjonelt dokumentert, men likevel behandles symptomene mine, og ikke sykdommen. Veldig vanlig problem for veldig mange mennesker verden over. 

Dette har ingenting med alternativ behandling å gjøre heller. Ikkeno hokuspokus. Muggsopp er et stort utbredt tilfelle for mange pasienter og grunn til mange feildiagnoser. Det er vanskelig å oppdage basert på symptomer og vanlige tester. Og det passer ikke inn med dagens system.

Mugg er heller ikke det eneste som vanlig utdannende leger og f.eks spesialister ikke er så flinke på. Selv alternative behandlere kan gjerne lite om det. Men det er flere ting som mange ikke ser som årsak, når de er mer opptatt av å lindre symptomer med behandling. 

Endret av Electrich
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...