Gå til innhold

Hvordan se hvor mye av PSUen som er i bruk?


Anbefalte innlegg

Jeg vil kunne se om jeg har sterk nok PSU eller om det ligger akkurat på grensen.

I PC ALert 3 som jeg bruker nå så står det på Voltage: +5v, 3.3v, +12v, -12v

Kan noen forklare enklest mulig hva dette er.. Jeg trur jeg skjønner litt av det men ikke helt.

Og hva vil evt skje i målingene når jeg nærmer meg grensa for hva PSUen klarer å levere til komponentene? Nå står alle sånn midt på mellom maks og minimum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-03-05 14:06, Clintern skrev:

Jeg vil kunne se om jeg har sterk nok PSU eller om det ligger akkurat på grensen.

I PC ALert 3 som jeg bruker nå så står det på Voltage: +5v, 3.3v, +12v, -12v

Kan noen forklare enklest mulig hva dette er.. Jeg trur jeg skjønner litt av det men ikke helt.

Og hva vil evt skje i målingene når jeg nærmer meg grensa for hva PSUen klarer å levere til komponentene? Nå står alle sånn midt på mellom maks og minimum.


 

Dersom PSU'et ikke klarer levere tilstrekkelig med strøm så vil spenningen synke. Dersom noen av spenningsene nærmer seg null (dvs, +12v'en blir f.eks 11, eller -12'en blir -11), så er det på tide å se som etter nytt PSU..

 

MHT "hva 12V er", så er volt(V) en måleenhet for spenning. Spenning kan beskrives som "i hvor stor grad presses strøm (AKA elektroner i motsatt retning (vanligvis)) igjennom en leder"... klassisk analogi er da: hvor stort trykk er det i en vannslange..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-06 22:37, frank_jarle skrev:

finne det noen programmer som kan lese av hvor mange Watt maskinen bruker?

F.eks hvis man har en 300W PSU, så hadde det vært greit å vite hvor mange Watt man faktisk bruker....


Frankey

Kr.sand


 

Det tror jeg ikke er mulig. Det beste er jo å måle spenningene for å se om disse varierer. -12V og -5V er jo ikke i bruk til annet enn ISA kort, men 5V og 12V er jo de du må følge godt med. Spenningen vil nok droppe litt når disker, CD-ROM o.l. drar i gang, men de skal ikke droppe mye.

Lenke til kommentar

PC-en min henger seg hele tiden i både windows og spill. Spill som f.eks. Counterstrike kan plutselig fryse helt og lyden henger, men f.eks. quake3 henger ikke. I windows fryser det også av og til. Jeg har 1400mhz Athlon, Geforce 2 TI osv osv...jeg har bare 230W psu...kan dette være grunnen ? jeg har slitt med dette i år og nesten byttet alle komponentene.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-07 18:49, ScorpioN skrev:

PC-en min henger seg hele tiden i både windows og spill. Spill som f.eks. Counterstrike kan plutselig fryse helt og lyden henger, men f.eks. quake3 henger ikke. I windows fryser det også av og til. Jeg har 1400mhz Athlon, Geforce 2 TI osv osv...jeg har bare 230W psu...kan dette være grunnen ? jeg har slitt med dette i år og nesten byttet alle komponentene.


 

Prøv Motherboard Monitor og loggfør spenningene. Der kan du se om de dropper mye over tid.

Lenke til kommentar

Hum.. PC Alert III hos meg rapporterer 5.0, 3.33 og 11.5 volt! Er det en så dårlig ting?? Det er en Aashima PSU på 300 W som drar en HDD, AGP skjermkort, NIC, lydkort, 3x128 SDRAM DIMMs og en XP 1700+.

 

Maskinen er rock stable og har ikke kræsjet en eneste gang siden jeg monterte den.. for en halvannen uke siden.

Lenke til kommentar

Scorpion,

Ja det er all grunn til å mistenke PSUen din for å være årsak til dine problemer.

Hvis du går på AMDs web-sider vil du finne en oversikt over hvilke PSUer som er "godkjent"/anbefalt av AMD. Så vidt jeg husker finner du ingen på listen der for 1400-prosessorer som er under 300W. Jo mere utstyr og kraftkrevende kort du har puttet inn i maskinen din, jo større sjanser er det for at 230W-PSUen er for svak.

 

Du kan finne mange rapporter på nettet fra folk som har slitt med problemer som dine, for til slutt å løse dem med et kraftigere PSU.

 

Og hvis du skal skifte PSU, så gjør du jo ikke noe feil ved å velge ett av dem som AMD faktisk har testet og anbefalt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...