Ellen Viseth Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Strømselskaper på klagetoppen: Forbrukerrådet vil stoppe nettknepene som lurer kundene Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Bra at det tas grep! Beklager to sidespor: - Bensin og diesel burde også få en tilsvarende tjeneste som oppdateres hver dag. Samtidig bør det bli ulovlig å endre priser mer enn 1 gang per døgn, gjerne et fast tidspunkt. - Dagligvarer burde også få en slik tjeneste, men den totalhavarerte så vidt jeg vet fordi forbrukerrådet ikke har hjemmel til å hente ut øyeblikkspriser. En lovendring burde klare å fikse på det. Loyalitetsprogrammer som snoker i folks forbruk burde totalforbys. 2 Lenke til kommentar
Ivar Nesje Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Jeg kan forstå vitsen med nordpool og at strømprisen settes basert på tilbud og etterspørsel, men for forbrukerne har dette blitt eksponert på dårligste mulige måte. Mange leverandører med eksakt samme produkt (eneste forskjellen er hvor mye kluss det er med fakturaen). Det kastes bort vanvittig mye tid og penger på reklame for å unngå dyre avtaler. Kunne ikke bare nettselskapet solgt strøm til spotpris. Det er tross alt en markedspris som bør være triviell for dem å videreselge for. Det ville bety slutten for strømselskapene, men siden deres eneste mål er å lure folk til å betale mest mulig overpris for strømmen, er det vel ikke noe stort tap. Personlig følger jeg litt for mye med på strømpriser og sparer noen kroner på negative påslag her og der, men timelønnen er elendig. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Funfact, og ikke ment som reklame: Etter jeg byttet til Tibber, så legger disse personene som ringer rundt fra diverse strømselskap på - eventuelt om de i tillegg selger mobilabonnement, så bytter de samtaleemne og prater om det istedenfor det de originalt ringte for - å få deg som strøm-kunde. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Bra at det tas grep! Beklager to sidespor: - Bensin og diesel burde også få en tilsvarende tjeneste som oppdateres hver dag. Samtidig bør det bli ulovlig å endre priser mer enn 1 gang per døgn, gjerne et fast tidspunkt. - Dagligvarer burde også få en slik tjeneste, men den totalhavarerte så vidt jeg vet fordi forbrukerrådet ikke har hjemmel til å hente ut øyeblikkspriser. En lovendring burde klare å fikse på det. Loyalitetsprogrammer som snoker i folks forbruk burde totalforbys. Dette er noen merkelige påfunn. Slike reguleringen vil bare gjøre det dyrere for sluttkundene og føre til mindre konkurranse. "Loyalitetsprogram" er fantastiske og har spart meg for flere tusener opp gjennom årenes løp. Trumf, Lioness og andre program er helt frivillige å være medlem i og om man ikke liker dem, ikke bruk dem. Å beklage seg til det offentlige om mer regulering er bare tullete. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Eg plar ha god kontroll på ting, men straumprisar blir eg aldri klok på. Det er så mange variantar og måtar å formulere og setje opp kostnadane på at eg mistar motet kvar gong. Delvis fordi nettleiga uansett er ein stor del av det som ein ikkje får gjort noko med. Tilbod har eg ingenting imot, så lenge det går klart fram kva prisen blir etter perioden er over. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 (endret) Det handler om lokkepriser, korttidsavtaler og introduksjonstilbud som gjør det vanskelig å orientere seg. Er et ordtak som går som følgende: for godt til og være sant så er det sannsynligvis akkurat det, for godt til og være sant. Man burde minimum ha som prinsipp og ikke avtale over telefon om det gjelder telefonabonnementer, strømavtale, veldedighet, kammertjeneren til en afrikansk prins, etc. Den strømleverandøren jeg bruker nå var den som jeg anså som mest seriøs av alle jeg søkte opp, grei hjemmeside med bra informasjon og ingen skjulte ekstrakostnader, ikke den billigste men veldig stabil. Hadde for endel år siden ca. 1200.- i året på telefonbruk, fikk et tilbud "over telefon" som skulle gjøre at jeg ikke ville betale mer en 800.- i året for et tilsvarende abonnement, hadde det i 1 år før jeg sa det opp siden det året kostet meg ca. 1800.- med utrolige mange oppfinnsomme tilleggsgebyrer. Endret 26. august 2019 av Nautica 2 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Funfact, og ikke ment som reklame: Etter jeg byttet til Tibber, så legger disse personene som ringer rundt fra diverse strømselskap på - eventuelt om de i tillegg selger mobilabonnement, så bytter de samtaleemne og prater om det istedenfor det de originalt ringte for - å få deg som strøm-kunde. Liknende opplevelse: en strømselger på et handlesenter spurte meg hvilken strømleverandør jeg har. "Tibber". Da gikk han til neste forbipasserende. 4 Lenke til kommentar
Fjellglad Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Den strømleverandøren jeg bruker nå var den som jeg anså som mest seriøs av alle jeg søkte opp, grei hjemmeside med bra informasjon og ingen skjulte ekstrakostnader, ikke den billigste men veldig stabil. . «Stabil strøm». Får vel levert samme strømmen uansett hvilken leverandør man bytter til? (nettleie får man jo ikke byttet) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 «Stabil strøm». Får vel levert samme strømmen uansett hvilken leverandør man bytter til? (nettleie får man jo ikke byttet) Tenkte mer på et stabilt kundeforhold, hvor de er lette og bla. få kontakt med, bra med informasjon, etc. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 (endret) "Fjerne korttidsavtaler, kampanjer og introduksjonstilbud fra standardvisningen Forenkle kategoriseringen Strengere kontroll og oppfølging av useriøse aktører" Eller: Vannkraft-strøm er nasjonens eiendom (fellesresurser). Strømprisen burde være lik produksjonsprisen pluss en kristen fortjenste ( 40% ? ). Da ville vi, private og næringsliv, fått en forutsigbar strømpris på Kr. 0,2 pr. kWh., sommer som vinter. Pluss frakt. Frakten burde prises tilsvarende, uten ekstra-utbytte til "eierne". ( Det er det norske samfunnet som er eiere.) Alle kostnader ( bortkastede arbeidskrefter og reklameutgifter) på denne liksom-konkurransen ble også fjernet fra strømprisene. En nasjon trenger ikke et næringsliv som lurer nasjonens kunder/innbyggere. Endret 27. august 2019 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
9Z2GF9BQ Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Noen tar påslag pr dag og pr kilowatt.F.eks Fjordkraft.Få pris med alt på effektdelen.Edgar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå