magiga Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Skremmes vekk fra norske veiprosjekter – kutter 50 ansatte Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Konsernsjef i Veidekke, Arne Giske, kunne fortelle at selskapet mener risikoen i store veiprosjekter er for store Størrelsen er en risiko i seg selv og entreprenørene må selvsagt prise anbudene sine deretter. Spiralen med lineært økende størrelse på prosjektene gir eksponensiell vekst i kostnader. Stordriftsfordel-potensialet er allerede hentet ut da prosjektene ble skalert fra små til mellomstore. I pressemeldingen melder selskapet at de reduserer bemanningen i anleggsvirksomhetens sentrale stabs- og støttefunksjon med rundt 50 ansatte. Det siste slike prosjekter trenger er mindre planlegging, kontroll og styring. De store budsjettsprekkene skjer jo nettopp på grunn av for lite planlegging. Utsettesler fordi rekkefølgen ikke var godt nok planlagt og endringer som følge av at noen ikke hadde fulgt med på lover og regler i eget fagfelt eller ting som bare glipper mellom alle stolene fordi ingen har det med i sin kontrakt og ingen sier i fra før det nesten er for sent. Det ene byggeprosjektet etter det andre sprekker fordi byggeledelsen ikke klarer å henge med i svingene på oppfølging og proaktiv problemløsing. Lenke til kommentar
missi Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Burde ikke Veidekke heller da søke prosjekter som Nye Veier står for? Sånn at de slipper unna småkongene i Vegvesenet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Det siste slike prosjekter trenger er mindre planlegging, kontroll og styring. De store budsjettsprekkene skjer jo nettopp på grunn av for lite planlegging. Utsettesler fordi rekkefølgen ikke var godt nok planlagt og endringer som følge av at noen ikke hadde fulgt med på lover og regler i eget fagfelt eller ting som bare glipper mellom alle stolene fordi ingen har det med i sin kontrakt og ingen sier i fra før det nesten er for sent. Det ene byggeprosjektet etter det andre sprekker fordi byggeledelsen ikke klarer å henge med i svingene på oppfølging og proaktiv problemløsing. Tror lave anbud er ganske standard i disse prosjektene, det er normalt at staten har både KS1 og KS2 før de legger anbudene ut offentlig og disse "styringene" ligger i bunnen av anbudene. Selve anbudsrunden er ganske rett frem for entreprenørene siden de skal ha all relatert informasjon fremlagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå