Gå til innhold

Ny LiteOn CD-RW 52x32x52 Er ikkje Desperat!

nree

Anbefalte innlegg

Hei,

har fått ein LiteOn CD-RW 52x32x52 (with ATAPI-interface?)

i julegave og har nå satt den inn i min pc:

Intel Celeron 2,4 Ghz

256 MB Ram

Geforce MX420 64MB

LG 52X

LiteOn 52x32x52

40 GB HD

Har prøvd og gå på Add Hardware men den vil ikkje finne noe CD-R/RW.

Det kommer ingen CD-R/RW i My Computer har prøvd kommandoen D:\ E:\ F:\ uten at noen har lykkes...

Er desperat :scared: trenger CD-R/RW.

Noen som vet hvordan jeg får dem til og funke?

(LG 52X Master)

(LiteOn 52x32x52 Slave)

Endret av goggen90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner PC'en cd-r under oppstart? Det mest nærliggende er vel å tro at du har begge cd-romene satt som master på samme kabel? Dette stilles enkelt med hjelp av jumper på baksiden av cd-rom, den ene skal stå som Master (med slave) og den andre som Slave. Eventuellt kan du bruke Cable-Select hvis begge enhetene støtter dette.

Edit: ser jo nå at du har spesifisert hvilken som er master og hvilken som er slave. Prøv med annen kabel og/eller alene på kabelen, og hvis mulig test brenneren i en annen pc.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar

ser ut som du har skjønt dette med master & slave instillinger, men likevell kan det lønne seg å ha brenneren som MASTER. En annen VIKTIG ting er at når du får den opp i windows, må du huske på å enable DMA modus på begge cd-enhetene. Da Slipper du at "dataene går via cpu" og brenningen blir mer stabil og maskinen ikke så svett under brenning.

Kan hende du må i BIOS å evt. kjøre noe deteksjon på cd-enhetene....

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

Hei, jeg har fått til CD-R/RW og CD-R'n nå.

For dem forvetne:

Jeg trodde LG (Den gamle CD-Rom'en) var master,

noe som jeg tilfeldigvis oppdaget da jeg skulle bytte IDE Kabel.

(Alså for dem enda mer forvetne: LG'n var satt som Slave :roll: Kan ikkje fatte hvorfor fabrikken har gjort dette :angry: )

Men alså jeg har byttet om nå og Brenneren står også som Master, noe som jeg alrerede viste at den burde... :thumbs:

Lenke til kommentar

For dem forvetne:

(Alså for dem enda mer forvetne: LG'n var satt som Slave :roll: Kan ikkje fatte hvorfor fabrikken har gjort dette :angry: )

Men alså jeg har byttet om nå og Brenneren står også som Master, noe som jeg alrerede viste at den burde... :thumbs:

og de levde lykkelige alle sine dager :lol:

husk å sette på DMA modus da ;)

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

For dem forvetne:

(Alså for dem enda mer forvetne: LG'n var satt som Slave :roll:  Kan ikkje fatte hvorfor fabrikken har gjort dette  :angry: )

og de levde lykkelige alle sine dager :lol:

husk å sette på DMA modus da ;)

Hva mener du med DMA?

Hvordan skal jeg gjøre dette?

Lenke til kommentar

høyreklikk på min datamaskin -> egenskaper -> maskinvare -> enhetsbehandling -> IDE ATA/ATAPI-kontrollere -> høyreklikk på primær IDE kanal -> avanserte instillinger -> sjekk at begge enhetene har "DMA hvis tilgjengelig" aktivert. Gjør så samme på sekundær ide kanal. (Dette gjelder Win 2000 XP... andre prosedyrer for win95/98/me)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...