Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blodsukkersvingninger

Carlton

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg målte igår kveld mitt blodsukker med et hjemmeapparat (freestyle freedom lite).

Jeg er bekymret for at det kan være en begynnende insulinsresistens eller andre problemer med insulinpumpa eller eventuelt om det er diettrelatert.

Etter inntak av 120 gram karbohydrat i form av potet og søtpotet, 90 gram protein i form av karbonadeig og kyllingfilet, mager kesam og 25 gram fett i form av smør og fettet i kjøttet.

Her er resultatet etter:

1 time:       5,7

2 timer:      6,6

2,40 timer: 5,1

Er dette i det hele tatt normalt at blodsukkeret øker etter 1 time for så å falle drastrisk etter den andre timen? Jeg trodde det skulle være høyest etter 45-60 minutter og så synke igjen. Er det noen fysiologiske grunner som kan forklare dette? Har fått denne trenden flere ganger i det siste, på formiddagen og på kvelden.

Jeg har økt proteininntaket det siste halve året. Kan det høye proteininntaket være grunnen?

Vil et så høyt proteininntak i samme måltid gjøre at insulinpumpa kan fungere på denne måten?

Jeg har lest at protein og karbohydrat sammen vil gi en stor økning i insulinutskillelsen men kan utskillelsen komme i doser som kan forklare mine blodsukkertall?

Jeg er i 30-årene, slank og muskuløs, driver med styrketrening 4 ganger i uka, samt går turer 1-2 timer daglig.

Mange takk for alle svar.

Endret av Carlton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har selv en person med behov for å måle blodsukker i familien (ikke diabetis, men såpass lenge "litt høyt" at legen vil ha ført daglig logg), og legens beskjed der: Alt mellom 5,0 og 7,0 er helt fint så lenge målingen skjer på samme tid på dagen (+/- en halvtime) og 15-30 minutter etter måltid av noenlunde lik størrelse. Bekymret skal vi bli dersom verdien da går under 5,0/over 7,0. Han har for øvrig også sagt at når verdiene lander der er det ingen som helst god grunn til ny måling før neste måltid (eller etter 5-6 timer om det går lengre mellom måltidene, noe det som kjent ikke bør), alt annet er bare å gi næring til sin egen pseudobekymring.  

Lenke til kommentar

Husk at freestyle måler i vevet .

For å konstatere insulindoses virkning på måltid bruk finger måling .

Det blir også store avvik ved fysisk aktivitet i perioden målt før måltid og sjekk etter 2 timer.

Har du inntatt så mye som 120g karbohydrater ved 5,7 og etter 2t har 5,1 uten fysisk aktivitet vil jeg si du er ganske så spot-on og har ikke pålangtnær noe tegn på insulinresistens.

Freestyle freedom er veldig saktevirkende (begge retninger) ift til å måle blodet direkte, husk det.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Husk at freestyle måler i vevet .

For å konstatere insulindoses virkning på måltid bruk finger måling .

Det blir også store avvik ved fysisk aktivitet i perioden målt før måltid og sjekk etter 2 timer.

Har du inntatt så mye som 120g karbohydrater ved 5,7 og etter 2t har 5,1 uten fysisk aktivitet vil jeg si du er ganske så spot-on og har ikke pålangtnær noe tegn på insulinresistens.

Freestyle freedom er veldig saktevirkende (begge retninger) ift til å måle blodet direkte, husk det.

Freestyle Freedom lite kalles vel fingermåling eller er det flere metoder?

5,7-tallet er målt en time etter matinntaket, ikke før måltidet.

Jeg er forundret over at blodsukkeret stiger fra time 1 til time 2 etter måltidet. Jeg lurer på om det er en noe feil i insulinproduksjonen og det kanskje ikke er naturlig med en slik svingning. Målingene skjedde uten fysisk aktivitet.

Med saktevirkende mener du at det er snakk om så mye feilmargin at det kanskje er forklaringen? At den er såpass treg at målingen etter 2 timer så og si blir den som skulle vært høyest (vanligvis etter ca. 1 time) og den første målingen etter 1 time er såvidt kommet igang?

Har ikke tenkt på det.

Endret av Carlton
Lenke til kommentar

Jeg har freestyle libre med sensor brikke i armen (vevsmåling). Trodde du hadde samme.

Men ja det er normalt at blodsukkeret stiger opptil og mere enn en time etterpå . Det varierer også med type insulin du bruker og når du setter dosen ( man oppfordres til 20 minutter før matinntak). Ulike hurtigvirkende har også forskjellige maks effekt tidspunkt etter injeksjon.

Lenke til kommentar

Beklager feil ordbruk fra min side. Problemer med bukspyttkjertelen hadde vært bedre begrepsbruk. Jeg har ikke diabetes.

Du har ingen ting å bekymre deg for med slike verdier, en som har diabetes og bruker insulin ville hatt en mye høyere økning etter en time med det inntaket uansatt insulintype.

Lenke til kommentar

I stedet for å bruke mye tid på å prøve å følge med på blodsukkeret direkte kan man heller måle HbA1c. Dette får man gjort hos fastlegen, og om legen har en POC-test får man svaret med en gang også. :)

Om man har diabetes hvor blodsukkeret svinger voldsomt mellom veldig lavt og høyt kan HbA1c bli "normal" men slike svingninger i blodsukkeret nok ikke er så bra :-) 

Lenke til kommentar

Det er ingenting galt med de blodsukkerverdiene og de gjenspeiler normal fysiologi. Du skulle målt blodsukker før du spiste maten også for å få enda bedre oversikt. Det som har skjedd er at du har spist mye karbohydrater, det har derfor tatt litt tid å fordøye det til det tidspunktet du nådde maksimalt glukoseopptak og etter det tidspunktet falt glukoseopptaket samtidig som insulinsekresjonen var tilpasset det høyeste glukoseopptaket og dermed det raske blodsukkerfallet. Det er helt normalt og ufarlig det. 

Lenke til kommentar

Føler begrepet "svingninger" brukes litt vel drastisk her.

5,7 -> 6,6 -> 5,1 er ikke noe man ville definert som en svingning i sammenheng med normal HbA1c.

Når det heller ikke gies noe om verdier før måltid, som gjerne er viktig i sammenhengen, så er det vanskelig å trekke noen slutninger.

Det skal også nevnes at karbohydrater i poteter gjerne er betydelig tregere i opptak enn en del andre ting, så at den topper seg på rundt 2 timer høres rimelig korrekt ut.

Endret av horrorr
Lenke til kommentar

Du skulle målt blodsukker før du spiste maten også for å få enda bedre oversikt.

Basert på måten trådstarter fullstendig overanalyserer og feiltolker absolutt alt med denne målingen her tror jeg det aller beste for ham er å kaste måleapparatet i søpla og gå til legen hvis og bare hvis han utvikler symptomer på diabetes.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager feil ordbruk fra min side. Problemer med bukspyttkjertelen hadde vært bedre begrepsbruk. Jeg har ikke diabetes.

Det oppklarte en del. Synes det var rart at du synes en differanse på 5.1 - 6.6 mmol var svingende om du hadde hatt insulinpumpe. Fikk ikke det til å stemme helt, ettersom at dette ikke er noe jeg vil kalle svingning.

Et fall fra 6.6 til 5.1 mmol er helt normalt. Hos de med diabetes kan det falle fra 15 mmol (også mer ved dårlig kontroll) til 2-3 mmol på veldig kort tid 3-4 timer etter man har tatt insulin dersom man har regnet feil. Det vil jeg kalle blodsukkersvingning. De verdiene du nevner høres helt normale og fine ut. Synes ikke du har noe å bekymre deg for basert på verdiene du oppgir her.

Basert på måten trådstarter fullstendig overanalyserer og feiltolker absolutt alt med denne målingen her tror jeg det aller beste for ham er å kaste måleapparatet i søpla og gå til legen hvis og bare hvis han utvikler symptomer på diabetes.

Støtter denne. Jeg tror det kan føre til undøvendig stress og engstelse å måle blodsukkeret når det er normalt når man ikke vet hvordan man skal lese og tolke verdiene. Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...