Gå til innhold

30 år, 110 mil og en 27 kilometer lang tunnel. Verdensrekorder må til for å gjøre E39 ferjefri


Anbefalte innlegg

Lite morro for pengene. Fergefri E39, burde være et 50-års prosjekt i stedet.

 

Man kunne også skapt et godt knutepunkt mellom Trondheim, Oslo og Bergen, og redusert reisetid mellom disse byene med tog og bil med flere timer.

Det er nok smartere å skyve tyngdepunktet vekk fra Østlandet og balansere med Vestlandet for å så ha en solid stamvei rett nordover fra Trondheim.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke nok oljearbeidere som flyr her til å opprettholde flyrutene. Det en potensielt ender opp med er eg e charterturer for kun oljearbeidere. De er en bagatell. Kjenner du mange som flyr på jobb fra 180km fra Oslo og inn til hovedstaden?

Fornebu er langt ned for mange år siden. Gardemoen ligger røffly en times kjøring unna Oslo sentrum, der hovedknutepunktet for å komme seg til riktig dør er. Litt under en time om du bare ser på kartet, litt mer om du tar med parkering, transport fra parkeringa til terminalen osv. Tar man med sikkerhetskontroll, gåing til gate, køer på innsjekking og sikkerhetsmarginer så snakker vi om ca 2 timer bare fra Oslo sentrum til flyavgang. Så kommer forsinkelser, flyturen terminalgåing, bagasjeutlevering og siste strekning fram til riktig dør i tillegg. Så selv med en teoretisk flutur på 1 minutt så ville hele reisen fort tatt over 3 timer.

 

Til sammenligning tar 180 km ca 2 timer i bil, fra dør til dør uten omlastinger, sikkerhetskontroller, køer og venting. Det er også langt billigere selvsagt og i mange tilfeller mye mindre miljøbelastende. (kommer an på antall personer i bilen og flyet, samt type drifstoff. Elfly er jo ikke i kommersiell massetrafikk ennå, men elbiler begynner å bli utbredt nå.)

 

Har man en bevisst strategi på å erstatte flyvninger med elbiler og elbusser, samt maksimering av antall passasjerer per elbil/elbuss så er det et sjumilsteg i riktig retning for klimaet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

15 avganger daglig i hver retning, og 21 om sommeren

2014 var årsdøgnstrafikken 333 kjøretøyer

 

Mye annet vi kan bruke penger på enn noe som har så lite trafikk

Det har du helt rett i. Samtidig så er det ingen grunn til å ikke erstatte denne fergen også.

Lenke til kommentar

Slå en tunnel fra Arna til Voss og lag kryss og sidetuneller slik at både Hardanger og tettstedene langs vosso og sørfjorden får vekk tungtrafikken til Bergen. Går det ras langs E16 blir det kaos i Hardanger. Går det ras begge steder er det full stopp mellom Bergen og Voss. Da er det svært mange som ikke kommer seg på jobb og skole. Det er også kritisk for syketransport og forsyninger til butikker osv. Dette skjer alt for ofte i dag.

 

Kjører ofte Bergen-Stavanger. Det er svært kort mellom ferjene og når Kvitsjøy sambandet er ferdig er det kun halgjem sandvikvåg tilbake. Disse ferjene er raske og går ofte. Dessuten er de hybrid ferjer med gassmotorer.

 

Sambandet er svært sjeldent innstilt pga vær og ras er ikke noe tema. Besparelse i tid er også liten. Ferjene kjører 35 km PR time i 40 min. En økning til 70km PR time vil gi 20min besparelse. 30 min om vi tar med litt venting på kai og ombordkjøring.

 

Vil påstå at ulempen her er mindre enn å stadig møte stengt vei i flere dager i året på strekningen Bergen Voss. Trafikken mellom Bergen og voss er rimelig stor. På søndager i helger med stor utfart er det ofte stillestående kø 20-30km med timevis i krypefart.

Mulig det bare er meg som er dårlig i geografi her, men snakker du om rundt 100 km tuneller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en galskap.. Ryfast er allerede i gang, hvor me av E39-trafikken skal mellom Stavanger og Haugesund? De skal da videre! Derfor bør Haugesund være en avstikker, og ikke et stopp på ferden til Bergen. Tunnel til Skudesneshavn er galskap, og kun et monument for stormannsgale politikere..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Hele Rogfast-prosjektet er kalkulert til 16,8 milliarder kroner. Staten dekker 3,6 milliarder, mens bilistene må betale resten gjennom bompenger. Foreløpig er bompengetaksten beregnet til 350 kroner per passering med personbil og tre ganger så mye for lastebil"

 

Lurer på hvor mye det ville kostet da, når hele strekningen er ferjefri, å kjøre fra Kristiansand til Trondheim. Bompenger ass. Helt sinnssykt.

 

Det blir jo ikke billigere av å finansiere det over skatteseddelen. Staten er ikke en rik onkel som man kan skyve kostnader over på uten at det betyr noe på andre områder. Bygging, drift og riving av bommer koster bare noen få prosent av omsetningen på slike sterkt trafikkerte steder. Poenget mitt er ikke at bompenger er noen god løsning, men at dyre prosjekter er dyre uansett hvordan de finansieres. Bompengeregnskapet synliggjør bare at kostnaden vil gå ganske kraftig ut over andre ting vi kunne brukt skattepenger på. Er kostnaden for høy i forhold til nytteverdien så dropper man det enkelt og greit. 350 kr/bil og over tusenlappen per vogntog må etter mitt skjønn være over smertegrensen for rimelighet for mange. Det kan redusere bruken og dermed nytteverdien. Løsninga må være å finne rimeligere alternativer, selv om det kanskje innebærer noen kompromisser på "kvalitet".

 

Det er nok smart å gå bort i fra prinsipprytteriet om helt fergefri E39 og heller fokusere på det strekningene med best kost/nytte-faktor.

Lenke til kommentar

Idiotisk mål om ferjefri. Kjørte Bergen - Trondheim, var bare noen få ferjer og ikke noe kø med masse turister på veiene. Kan ikke se at å bruke så mye penger på denne veistrekninger er samfunnsnyttig i forhold til viktigere prosjekter rundt Oslo

Lenke til kommentar

15 avganger daglig i hver retning, og 21 om sommeren

2014 var årsdøgnstrafikken 333 kjøretøyer

 

Mye annet vi kan bruke penger på enn noe som har så lite trafikk

Dette er landets hovedtrafikkåre med en høy andel vogntog og busser. En fast kryssing av Tysfjorden vil erstatte både fergesambandet Bognes-Skarberget og Drag-Kjøpsvik. Disse går parallelt, sistnevnte litt lengre inn i fjorden. Samlet ÅDT var 531 for disse i 2018.

 

Ikke for å spore helt av her, (pun) men jeg mener vi ikke trenger noen Nord-Norgebane mellom Fauske og Narvik. Fergefri E6 er et mer treffende tiltak. Nord-Norgebanen bør krympes til Kiruna-Tromsø, der det er størst grunnlag for gods og passasjerer, samt "samarbeidsvillig" geografi.

Lenke til kommentar

Mulig det bare er meg som er dårlig i geografi her, men snakker du om rundt 100 km tuneller?

 

Ikke fullt så ille. En tunnel gjennom Ulriken ca 10km. Så en lang til boten i Hardanger ca 25km og så en kort til Granvin der det er god vei til Voss og rett inn i Vallaviktunnelen og Hardangerbroen som er den korteste veien Bergen Oslo.

 

Så kunne man hatt tuneller ut til Samnanger,Vaksdal, øystese, Dale. Osv

Lenke til kommentar

Dette er landets hovedtrafikkåre med en høy andel vogntog og busser. En fast kryssing av Tysfjorden vil erstatte både fergesambandet Bognes-Skarberget og Drag-Kjøpsvik. Disse går parallelt, sistnevnte litt lengre inn i fjorden. Samlet ÅDT var 531 for disse i 2018.

 

Ikke for å spore helt av her, (pun) men jeg mener vi ikke trenger noen Nord-Norgebane mellom Fauske og Narvik. Fergefri E6 er et mer treffende tiltak. Nord-Norgebanen bør krympes til Kiruna-Tromsø, der det er størst grunnlag for gods og passasjerer, samt "samarbeidsvillig" geografi.

 

Hvorfor ikke bruke skip til gods transport når man ligger ved havnen?

 

Sliter veldig med og svelge dette når finansieringen av slikt i dag er så bak mål. Gjør meg litt imot all bygging. Selv om jeg ønsker større satsing på infrastruktur så ønsker jeg ikke og måtte betale bom for og gå ut utgangs døren.

 

 

Men skal jeg se objektivt på det, kjempe bra. Er en jobb som kommer til og gå mange generasjoner tilgode. Og vil tjene seg automatisk inn.

 

Men syntes vi bør få gods på skinner eller via båt, og bare ta "lille sprintet" til endelige destinasjon med vogntog. Er mye tungtransport her til lands, og vi er et kystland.

Lenke til kommentar

Ikke fullt så ille. En tunnel gjennom Ulriken ca 10km. Så en lang til boten i Hardanger ca 25km og så en kort til Granvin der det er god vei til Voss og rett inn i Vallaviktunnelen og Hardangerbroen som er den korteste veien Bergen Oslo.

 

Så kunne man hatt tuneller ut til Samnanger,Vaksdal, øystese, Dale. Osv

Jeg finner ikke ut hvor Boten i Hardanger er og klarer ikke å utlede noen god trase der. Kan du tegne inn hva du mener på et kart? Gulesider.no har en tegnefunksjon med både distansemåling og mulighet for å lagre en kort-link av tegnigna med mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir jo ikke billigere av å finansiere det over skatteseddelen. Staten er ikke en rik onkel som man kan skyve kostnader over på uten at det betyr noe på andre områder. Bygging, drift og riving av bommer koster bare noen få prosent av omsetningen på slike sterkt trafikkerte steder. Poenget mitt er ikke at bompenger er noen god løsning, men at dyre prosjekter er dyre uansett hvordan de finansieres. Bompengeregnskapet synliggjør bare at kostnaden vil gå ganske kraftig ut over andre ting vi kunne brukt skattepenger på. Er kostnaden for høy i forhold til nytteverdien så dropper man det enkelt og greit. 350 kr/bil og over tusenlappen per vogntog må etter mitt skjønn være over smertegrensen for rimelighet for mange. Det kan redusere bruken og dermed nytteverdien. Løsninga må være å finne rimeligere alternativer, selv om det kanskje innebærer noen kompromisser på "kvalitet".

 

Det er nok smart å gå bort i fra prinsipprytteriet om helt fergefri E39 og heller fokusere på det strekningene med best kost/nytte-faktor.

Kostnaden blir ikke for høy for vogntog/buss og nyttetransport. En 1000 lapp i bompenger på E-39 for ett vogntog er faktisk godt under det som ett fullastet vogntog på 50 000kg vil spare på diesel/dekkslitasje/bruksslitasje/kortere arbeidstid og ergo mindre lønn pga redusert kjøretid og ikke minst sikker kontinuitet på fremføring av last som gir raskere omsetning og kvalitet på mye varer. Slik at en ny E-39 med bompenger vil være svært kostnadsbesparende for transportører og ergo også for transportkjøpere og tilslutt kundene som kjøper varene,når det skal settes 2 streker under totalkostnaden for hver enkelt transport. Ett vogntog på en ny E-39 kan holde 80 km/t jevnt fra Kristiansand og til Trondheim noe som sparer enorme mengder drivstoff og bremseslitasje pluss spare miljøet. I dag jager farten mellom 50-80 km/t hele tiden og øker drivstoff-forbruket kansje opp mot det dobbelte av hva en moderne 4 felts E-39 kan vise til av drivstoff-forbruk. Slik at en ny fergefri E-39 er en vinn-vinn sak for absolutt alle. Endret av ACYBN18O
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bruke skip til gods transport når man ligger ved havnen?

 

Sliter veldig med og svelge dette når finansieringen av slikt i dag er så bak mål. Gjør meg litt imot all bygging. Selv om jeg ønsker større satsing på infrastruktur så ønsker jeg ikke og måtte betale bom for og gå ut utgangs døren.

 

 

Men skal jeg se objektivt på det, kjempe bra. Er en jobb som kommer til og gå mange generasjoner tilgode. Og vil tjene seg automatisk inn.

 

Men syntes vi bør få gods på skinner eller via båt, og bare ta "lille sprintet" til endelige destinasjon med vogntog. Er mye tungtransport her til lands, og vi er et kystland.

Joda, enig i det. Korte strekninger er nok mer effektivt langs vei, mens lengre strekninger har naturlig nok et begrenset antall leveringssteder. Markedene som frakten går til og fra befinner seg stort sett spredt ut over Europas landareal og kystlinjene som kan være omlastingssteder er ganske begrensende for mange av disse destinasjonene. Dvs. mye av godstrafikken bør gå langs veinettet og veinettet bør dimensjoneres for det.

 

Vi må f.eks gjerne ha en 100-årsplan om å gjøre alle Europaveiene i Norge minimum 4-felts og minimum 90 km/t. I dag finnes det mange 30-soner, fotgjengerfelt, rundkjøringer på størrelse med badestamper og lyskryss langs blant annet E6. Slike flaskehalser bør vi ha et mål om å få fjernet fra europaveinettet.

Lenke til kommentar

Kostnaden blir ikke for høy for vogntog/buss og nyttetransport. En 1000 lapp i bompenger på E-39 for ett vogntog er faktisk godt under det som ett fullastet vogntog på 50 000kg vil spare på diesel/dekkslitasje/bruksslitasje/kortere arbeidstid og ergo mindre lønn pga redusert kjøretid og ikke minst sikker kontinuitet på fremføring av last som gir raskere omsetning og kvalitet på mye varer. Slik at en ny E-39 med bompenger vil være svært kostnadsbesparende for transportører og ergo også for transportkjøpere og tilslutt kundene som kjøper varene,når det skal settes 2 streker under totalkostnaden for hver enkelt transport. Ett vogntog på en ny E-39 kan holde 80 km/t jevnt fra Kristiansand og til Trondheim noe som sparer enorme mengder drivstoff og bremseslitasje pluss spare miljøet. I dag jager farten mellom 50-80 km/t hele tiden og øker drivstoff-forbruket kansje opp mot det dobbelte av hva en moderne 4 felts E-39 kan vise til av drivstoff-forbruk. Slik at en ny fergefri E-39 er en vinn-vinn sak for absolutt alle.

Vogntog betaler en 10-15k for og ta ferge fra Hirtshals til Larvik og i stede for og kjøre rundt. Fine med det er at sjåførene får seg hviletid også, ikke nok. Men etter en liten lur på havnen så er man klar for en ny arbeidsdag. Og nesten 4 timer med hvile for sjåføren mens han beveger seg er verdt penger, samt det åpenbare som drivstoff/slitasje osv.

 

Der har man en næring som har tilpasset seg.

 

Og igjen, er 4 felt nok for fremtiden? Vi har jo flunka nye E18 på østlandet her nå. 4 felt.

 

Ser det allerede er ved over maks kapasitet ofte, skulle kanskje bare bygget 6 mens vi var igang? Blir mye dyrere og legge til 2 felt senere enn og bygge dem nå mens man graver og holder på.

 

Urbaniseringen ser ikke til og ta slutt, og så si alle havner i byer etterhvert. Da må vi ha infrastruktur til det.

Lenke til kommentar

 

"Hele Rogfast-prosjektet er kalkulert til 16,8 milliarder kroner. Staten dekker 3,6 milliarder, mens bilistene må betale resten gjennom bompenger. Foreløpig er bompengetaksten beregnet til 350 kroner per passering med personbil og tre ganger så mye for lastebil"

 

Lurer på hvor mye det ville kostet da, når hele strekningen er ferjefri, å kjøre fra Kristiansand til Trondheim. Bompenger ass. Helt sinnssykt.

Vi betaler veiavgift og skatt + en haug med fiskale avgifter for at staten skal bygge disse veiene. Det er staten som skal finansiere veier og dermed så skal det ikke være bompenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke ut hvor Boten i Hardanger er og klarer ikke å utlede noen god trase der. Kan du tegne inn hva du mener på et kart? Gulesider.no har en tegnefunksjon med både distansemåling og mulighet for å lagre en kort-link av tegnigna med mål.

Sitter på mobilen. Botnen er bunnen av fjordarmen fyksesund broen går over. Heter bel flatabø et sted der inne.

Lenke til kommentar

Kostnaden blir ikke for høy for vogntog/buss og nyttetransport. En 1000 lapp i bompenger på E-39 for ett vogntog er faktisk godt under det som ett fullastet vogntog på 50 000kg vil spare på diesel/dekkslitasje/bruksslitasje/kortere arbeidstid og ergo mindre lønn pga redusert kjøretid og ikke minst sikker kontinuitet på fremføring av last som gir raskere omsetning og kvalitet på mye varer. Slik at en ny E-39 med bompenger vil være svært kostnadsbesparende for transportører og ergo også for transportkjøpere og tilslutt kundene som kjøper varene,når det skal settes 2 streker under totalkostnaden for hver enkelt transport. Ett vogntog på en ny E-39 kan holde 80 km/t jevnt fra Kristiansand og til Trondheim noe som sparer enorme mengder drivstoff og bremseslitasje pluss spare miljøet. I dag jager farten mellom 50-80 km/t hele tiden og øker drivstoff-forbruket kansje opp mot det dobbelte av hva en moderne 4 felts E-39 kan vise til av drivstoff-forbruk. Slik at en ny fergefri E-39 er en vinn-vinn sak for absolutt alle.

Hvis drivstoffbesparelse skal være et argument så må drivstoffet koste mye. Med Tesla Semi og konkurrerende varianter vil dette argumentet forsvinne, uten at vi må ut med hundrevis av milliarder over skatteseddel og bompenger.

 

Tidsbesparelse og sjåførkostnader er forsåvidt argumenter som består, men sistnevnte ser ut til å minke etter hvert som semiautonom kolonnekjøring kommer (manuelt første vogntog, autonome følgevogntog). Prisene på arbeidskraft med kort utdannelse kan også falle en del framover.

Lenke til kommentar

Sitter på mobilen. Botnen er bunnen av fjordarmen fyksesund broen går over. Heter bel flatabø et sted der inne.

Så tunell noe sånt som Vaksdal-Kvanndal (46 km) med et lite avbrudd i Botnen? + 3 sidetuneller a gjennomsittlig 10 km? + Ulriken 10 km. Da blir det jo ikke så veldig langt unna de 100 km jeg antok først.

 

Det er bra å stykke opp tuneller, men det høres dyrt ut uansett.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...