Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] PC starter ikke, tror det er på grunn av lyn

Anbefalte innlegg

Etter et lynnedslag utenfor huset mitt sluttet min stasjonære PC å fungere. Når jeg trykker på på-knappen skjer det ingenting. Overspenningsvernet hadde ikke slått ut og jeg hadde ikke dratt ut støpselet før lynnedslaget, men PC-en var koblet til en forgreiner som var skrudd av. Forgreineren selv, skjerm og andre ting som var koblet til forgreineren fungerer fremdeles som det skal, det er derfor jeg lurer på hva som egentlig har skjedd med PC-en.

Endret av Trint
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke alle HK som har lys, så kan ikke konkludere med noe når det er mørkt.

Når PSU starter med den metoden så tyder det på at PSU ikke får signal om å starte når du trykker på knappen. Da kan man mistenke at noe er galt med hovedkortet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Nå har jeg fått det nye hovedkortet og byttet det ut. PC-en starter akkurat som den skal, men når jeg kobler til skjermen starter den opp og laster på vanlig måte, og så blir den bare svart, jeg har prøvd å laste ned opperativsystem på nytt, men det skjer ingenting. Hva kan være problemet nå?

Lenke til kommentar

Veldig mangelfull informasjon igjen.

Er nytt hovedkort helt likt det gamle, eller en annen modell? Hvis annen modell så kan det være at OS må installeres på nytt.

... "men det skjer ingenting" - hva betyr det? At du ikke får det til? Eller at du har gjort det men det er ingen forskjell?

Lenke til kommentar

Likt hovedkort, da skulle det ikke være nødvendig å reinstallere Windows. Så la det være foreløpig.

Hva med skjermkort? Har du separat skjermkort eller er det på hovedkortet?

Prøv å starte i VGA mode for å sjekke om det er noe galt med skjermkortet. Det er beskrevet her hvordan man starter i "low resolution video mode": https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/0685fce8-393a-4fd9-aae5-3c75dd63d1b1/start-windows-10-in-vga-mode?forum=win10itprogeneral

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...