Trint Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 (endret) Etter et lynnedslag utenfor huset mitt sluttet min stasjonære PC å fungere. Når jeg trykker på på-knappen skjer det ingenting. Overspenningsvernet hadde ikke slått ut og jeg hadde ikke dratt ut støpselet før lynnedslaget, men PC-en var koblet til en forgreiner som var skrudd av. Forgreineren selv, skjerm og andre ting som var koblet til forgreineren fungerer fremdeles som det skal, det er derfor jeg lurer på hva som egentlig har skjedd med PC-en. Endret 24. august 2019 av Trint Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Hva slags PC - laptop eller stasjonær? Det mangler vesentlig informasjon her. Hvis stasjonær: du kan sjekke om det er PSU som ikke vil starte. Her er en tråd som heter Jumpstart av PSU. Ellers kan du se inne i PCen om det finnes noe som lyser eller om det er helt mørkt. Lenke til kommentar
Trint Skrevet 24. august 2019 Forfatter Del Skrevet 24. august 2019 Beklager, det er en stasjonær PC, ja. Takk for svar! Lenke til kommentar
Trint Skrevet 25. august 2019 Forfatter Del Skrevet 25. august 2019 Må PC-en være koblet til spenning når jeg skal kortslutte pinnene? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 Ja, PSU må ha strøm. Har du sjekket om det er noe lys på hovedkortet? Lenke til kommentar
Trint Skrevet 25. august 2019 Forfatter Del Skrevet 25. august 2019 Det er ingen lys, helt mørkt. Lenke til kommentar
Trint Skrevet 25. august 2019 Forfatter Del Skrevet 25. august 2019 Nå har jeg jumpstartet PSU-en, og den fungerer som den skal. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 Det er ikke alle HK som har lys, så kan ikke konkludere med noe når det er mørkt. Når PSU starter med den metoden så tyder det på at PSU ikke får signal om å starte når du trykker på knappen. Da kan man mistenke at noe er galt med hovedkortet. Lenke til kommentar
Trint Skrevet 25. august 2019 Forfatter Del Skrevet 25. august 2019 OK, er det noen måte å finne det ut på, eller må jeg bare bytte det? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 Vet ikke om noen måte å feilsøke dette annet enn å bytte. Lenke til kommentar
Trint Skrevet 25. august 2019 Forfatter Del Skrevet 25. august 2019 OK, takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Trint Skrevet 9. september 2019 Forfatter Del Skrevet 9. september 2019 Hei. Nå har jeg fått det nye hovedkortet og byttet det ut. PC-en starter akkurat som den skal, men når jeg kobler til skjermen starter den opp og laster på vanlig måte, og så blir den bare svart, jeg har prøvd å laste ned opperativsystem på nytt, men det skjer ingenting. Hva kan være problemet nå? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. september 2019 Del Skrevet 9. september 2019 Veldig mangelfull informasjon igjen. Er nytt hovedkort helt likt det gamle, eller en annen modell? Hvis annen modell så kan det være at OS må installeres på nytt. ... "men det skjer ingenting" - hva betyr det? At du ikke får det til? Eller at du har gjort det men det er ingen forskjell? Lenke til kommentar
Trint Skrevet 9. september 2019 Forfatter Del Skrevet 9. september 2019 Det er likt hovedkort. Og jeg mener at når jeg setter inn minnepinnen med Windows 10 på, forblir skjermen svart. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. september 2019 Del Skrevet 10. september 2019 Likt hovedkort, da skulle det ikke være nødvendig å reinstallere Windows. Så la det være foreløpig. Hva med skjermkort? Har du separat skjermkort eller er det på hovedkortet? Prøv å starte i VGA mode for å sjekke om det er noe galt med skjermkortet. Det er beskrevet her hvordan man starter i "low resolution video mode": https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/0685fce8-393a-4fd9-aae5-3c75dd63d1b1/start-windows-10-in-vga-mode?forum=win10itprogeneral Lenke til kommentar
Trint Skrevet 10. september 2019 Forfatter Del Skrevet 10. september 2019 Skjermkortet er separat. Lenke til kommentar
Trint Skrevet 10. september 2019 Forfatter Del Skrevet 10. september 2019 Jeg forstod ikke det som var i linken, jeg prøvde å holde shift for å restarte systemet, men det skjer ingenting, og det står at jeg skal trykke på forskjellige alternativer, men jeg har ingen alternativer. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. september 2019 Del Skrevet 10. september 2019 Mer detaljert guide: https://pureinfotech.com/access-advanced-startup-options-windows-10-troubleshoot-fix-pc/ Lenke til kommentar
Trint Skrevet 10. september 2019 Forfatter Del Skrevet 10. september 2019 Det hjelper ikke, skjermen er fortsatt svart. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. september 2019 Del Skrevet 10. september 2019 Bare svart? Eller forsto jeg det slik at skjermen viser bilde helt i oppstarten? Hva er det siste du ser? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå