Ria Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Skolen min har dessverre mistet sitt tilbud om å ta IT1 pga. for lite søkere, men IT2 er fortsatt et mulig valg. Er det noen som har erfaring med IT2 som kan si om det er et vanskelig realfag og om det går bra å ta det uten å ha IT1 først? Det står at de er uavhenginge av hverandre, men det må sikkert være noe forskjell siden IT2 er jo da laget for VG3 (går vg2 nå). Jeg tenker å ta et realfag som det er relativt lettere å få høy karakter i (altså ikke kjemi, fordi jeg har allerede fysikk og har hørt at det blir veldig slitsomt å ha begge fagene sammen) enn noen andre realfag. Vil også si at jeg har en interesse for datamaskiner og litt programmering selv om jeg aldri har gjort det før. Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 De er helt uavhengige fra hverandre. Det kan også sies at IT2 er langt mer interessant, siden her driver man med faktisk progging. Så hvis du har interesse for slikt ville jeg definitivt valgt det. Programmering kan være litt uvant for mange i starten, men det er veldig gøy og det er greit å ha prøvd det. Lenke til kommentar
Ria Skrevet 24. august 2019 Forfatter Del Skrevet 24. august 2019 Det vil sikkert være interessant for meg, men jeg lurer også hvordan vanskelighetsgrad på IT2 er i forhold til andre realfag(IT1 inkludert) og om det er mulig å få en god karakter uten å pugge faget i mange dager før en prøve. Kjenner folk som har realfag som Fysikk 2 og Kjemi 2 og de sier at de må bruke ekstremt mye tid på å studere det får å nå en svak 5. Jeg prøver å få realkompetanse med et høyt snitt så vanskelighet på realfag er viktig for meg akkurat nå. Lenke til kommentar
Pepsimax94 Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 Det vil sikkert være interessant for meg, men jeg lurer også hvordan vanskelighetsgrad på IT2 er i forhold til andre realfag(IT1 inkludert) og om det er mulig å få en god karakter uten å pugge faget i mange dager før en prøve. Kjenner folk som har realfag som Fysikk 2 og Kjemi 2 og de sier at de må bruke ekstremt mye tid på å studere det får å nå en svak 5. Jeg prøver å få realkompetanse med et høyt snitt så vanskelighet på realfag er viktig for meg akkurat nå. Kan ikke uttale meg om IT2 for det har jeg ikke hatt, men vil si at IT1 er veldig enkelt. Det er litt viktig å ha logisk sans, men av egen erfaring fikk jeg gode karakterer i dette faget, det var det enkleste jeg har hatt, selv om jeg har drevet litt med koding tidligere fordi jeg syntes det var gøy. IT1 er som å følge en kakeoppskrift. Og jeg er virkelig dum på data. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 (endret) Det vil sikkert være interessant for meg, men jeg lurer også hvordan vanskelighetsgrad på IT2 er i forhold til andre realfag(IT1 inkludert) og om det er mulig å få en god karakter uten å pugge faget i mange dager før en prøve. Kjenner folk som har realfag som Fysikk 2 og Kjemi 2 og de sier at de må bruke ekstremt mye tid på å studere det får å nå en svak 5. Jeg prøver å få realkompetanse med et høyt snitt så vanskelighet på realfag er viktig for meg akkurat nå. Jeg vil påstå at IT1 og IT2 er en av de realfagene på VGS det er lettest å oppnå høy karakter i. Fysikk og kjemi er mye vanskligere. Endret 25. august 2019 av MrL Lenke til kommentar
Ria Skrevet 25. august 2019 Forfatter Del Skrevet 25. august 2019 (endret) Jeg vil påstå at IT1 og IT2 er en av de realfagene på VGS det er lettest å oppnå høy karakter i. Fysikk og kjemi er mye vanskligere. Det er noe jeg har hørt fra de meste elevene på min videregående, men jeg tar Fysikk 1 fordi det er et krav for ingeniørstudier. I tillegg har jeg hørt at Kjemi 2 er et mareritt i forhold til Kjemi 1, så jeg har valgt å ta Biologi 1 istedenfor kjemi akkurat nå. Har du hatt IT2? Ønsker gjerne å få en mening om faget fra en person som har erfaring med det. Endret 25. august 2019 av Ria Lenke til kommentar
Slaps Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 Jeg tok både Fysikk 1, IT1 og IT2 for ~5 år siden. Jeg hadde aldri programmert før, jeg visste ikke hva programmering var engang. Vanskelighetsgrad fra lavest til høyest: IT1, IT2, Fysikk 1. Jeg syntes IT2 var betydelig lettere enn Fysikk 1, S-matte og R-matte. Jeg tror det hadde veldig mye med at det var et veldig annerledes fag enn de typiske regne-fagene. Å få 6 i faget krever nok litt innsats, men ikke mer enn å få 6 i Fysikk 1. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 Det er noe jeg har hørt fra de meste elevene på min videregående, men jeg tar Fysikk 1 fordi det er et krav for ingeniørstudier. I tillegg har jeg hørt at Kjemi 2 er et mareritt i forhold til Kjemi 1, så jeg har valgt å ta Biologi 1 istedenfor kjemi akkurat nå. Har du hatt IT2? Ønsker gjerne å få en mening om faget fra en person som har erfaring med det. Jeg har hatt både IT1 og IT2, dette er ganske lenge siden men pensum er nok sikkert det samme. Det er ikke fag du kan sove deg igjennom, men gjør du oppgavene i timene og leksene bør du klare å få en god karakter - jeg fikk selv 6er i begge fagene. Gjennomgående virket det som de som fikk dårligere karakterer var hos de typer personer som rett og slett ikke fatter interesse for pensum/oppgavene. Mange av de gjorde nærmest ingen oppgaver i timene heller. Nå blir dette veldig individuelt, men jeg mener at faget er ikke vanskelig - du må bare komme deg igjennom oppgavene, og dette er oppgaver som ligger langt under vanskelighetsgrad av matte, kjemi og fysikk oppgaver. Lenke til kommentar
Ria Skrevet 26. august 2019 Forfatter Del Skrevet 26. august 2019 Dette var til veldig god hjelp, takk alle sammen! Jeg har et spørsmål til angående mitt valg av Biologi 1. Vet dere om det er lurere å velge Kjemi 1 for å fortsatt holde noen flere dører åpne? Mange sier at det faget er mer viktigere enn biologi, men er litt redd for at en kombinasjon av fysikk 1 + kjemi 1 på samme år blir litt vanskelig. Har dere noen erfaringer med dette? Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 (endret) Dette var til veldig god hjelp, takk alle sammen! Jeg har et spørsmål til angående mitt valg av Biologi 1. Vet dere om det er lurere å velge Kjemi 1 for å fortsatt holde noen flere dører åpne? Mange sier at det faget er mer viktigere enn biologi, men er litt redd for at en kombinasjon av fysikk 1 + kjemi 1 på samme år blir litt vanskelig. Har dere noen erfaringer med dette? Ikke frekt ment, men klarer du ikke kjemi og fysikk samtidig, så vil du få det tøft som ingeniørstudent. Kjemi er vesentlig viktigere enn biologi, og du kan også få bruk for det i studiesammenheng. Med mindre ting har endret seg de siste årene, så er det ikke noe krav noe sted om forkunnskaper i noe annet enn matematikk, fysikk og kjemi. Og det er for en grunn. Skal man studere tekniske fag/realfag anbefaler jeg å prioritere slik: R-matte > fysikk > kjemi/it > alt annet. Endret 26. august 2019 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
Ria Skrevet 26. august 2019 Forfatter Del Skrevet 26. august 2019 (endret) Godt poeng, Kjemi vil sikkert være mer brukbart, men må også tenke på at jeg har fysikk sammen med R-matematikk og kan ta Kjemi 1 neste år og. Før jeg begynner på IT2, synes dere jeg bør forberede meg ved å lese litt i IT1 eller er IT2 såpass annerledes at pensum fra IT1 ikke vil gjelde for det? Endret 26. august 2019 av Ria Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Du vil få ingenting ut av å lese IT1-pensum. Som sagt, de er helt uavhengige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå