Gå til innhold

Vurderer skifte arbeidsplass pga. lav lønn.

Anbefalte innlegg

Er for tiden ansatt i en liten bedrift innen betongarbeid/montasje.

Jeg har hatt samme lønn i 2 år og føler sjefen verken ser eller verdsetter det jeg bidrar med. Jeg har 220 kr timen, er den yngste i firmaet og med kun 3 års erfaring. Når jeg vet at mine kolleger som har samme arbeidsoppgaver som meg, men som har lengre erfaring sitter på 270 kr timen er det frustrerende når jeg vet jeg selv jobber som en hest med tunge løft og mye stress for å holde tidsskjemaer som er satt. Har iløpet av tiden min opparbeid meg såpass med erfaring at jeg kan jobbe selvstendig og styre og kordinere arbeidet på byggeplassen.

Så nå har jeg blitt lei av denne situasjonen og lurer på hvordan man bør gå fram for å finne ut hva lignende bedrifter betaler sine arbeidere? Hva kan man skrive i en epost til en bedrift for å få de til å avsløre lønnsbetingelser uten at jeg faktisk må reise på tvers av landet for å stille på intervju, for så å vente til jeg evt. blir ansatt og SÅ finne ut hva lønna ligger på...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke postet i juss, så jeg våger å svare.

Dette med lønn er jo en ærlig sak. Prøv å hold "hat"-tanker borte. Du har rett i at lederskapet er ignorant; De burde ha lagt merke til deg. Men det er nå engang sånn det er i et fritt marked-økonomi; Det er opp til hver enkelt å smi sin skjebne, til en viss grad da. Jeg er for mer åpne betingelser.

Du er ung også da, det gjør det ikke lettere. Men jeg skulle ønske jeg var mer trent i å snakke om lønn da jeg var yngre. Jeg tok mot til meg da jeg var midt i 20-årene og begynte å bli mer åpen om lønn, og jeg har aldri opplevd å bli kjeftet på eller miste jobb hvis jeg har tatt det opp.

Så det er egentlig ikke noe verre for deg enn å be om et møte, og ta opp saken.

Du bør tenke over arbeidsvilkårene der du jobber. Blir du behandla bra, blir du lært opp riktig, er det jobb for fremtiden der? Det virker jo sånn i måten du skriver. Så må du også tenke på, at om 5-10 år, så skal det sikkert nye lærlinger inn, som skal ta jobbene du nå gjør. Og -da- har du mer eller mindre helt sikkert økt i lønn. Men! Det skader aldri å få litt trening i lønnsprat.

Med respekt og ærlighet kommer man langt. Bare vær åpen, og ha respekt for dem. Det kan hende de har tenkt på det, men ikke har hatt tid eller bare venter på et riktig øyeblikk. Dog jeg mener lederskap bør være temmelig nøyaktige med lønn.

Det er jo flere faktorer som spiller inn; Ansiennitet, oppmøtesoliditet, sykefravær.

Ja, jeg tror bare du får be om et møte og ta praten, det er ikke verre enn det. Det er en del av arbeidslivet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den mest nøyaktige måten å få vurdert kva du er verdt er å søke ny jobb slik at når du får jobbtilbodet så kan du vise til kva andre er villige til å betale for deg.

Det bør fortrinnsvis være lokale jobbar. Lønnsnivået på andre sida av landet er ikkje nødvendigvis relevant for ditt arbeidsområde.

Det andre alternativet er å fagorganisere deg slik at du får tilgang til detaljert lønnsstatistikk, og kontaktpersonar som du kan snakke med.

Ellers så er det å snakke med din sjef om lønna di. Då er det fleire framgangsmåtar enten kan du kreve lønnsjustering, eller du kan ta den litt meir passive framgangsmåten der du spør om kva som skal til for at du får meir lønn.

Dersom du er ein god ressurs for arbeidsgiver så burde du kunne få meir lønn utan å søke på andre jobbar.

Det er typisk at når du fyrst startar prosessen med å søke jobb så er du også mentalt ferdig med den gamle arbeidsplassen og er klar for noke nytt.

Det er ikkje i sjefen sin interesse at du går rundt og er så misfornøgd med lønna at du drøymer om å seie opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar

At folk med lengre erfaring har mer i lønn er helt normalt, på samme måte som du kommer til å stige fremover også.

Det som dog er ett problem er at du ikke har økt i lønn enda, dvs at du faktisk har gått ned i lønn over disse to årene. Dette bør du ta opp med sjefen og si klart i fra at om det ikke endres søker du deg vekk. 

ang å sjekke lønn er det bare til å søke, lønn bør komme opp under intervjuer. 

Lenke til kommentar

Er for tiden ansatt i en liten bedrift innen betongarbeid/montasje.

Jeg har hatt samme lønn i 2 år og føler sjefen verken ser eller verdsetter det jeg bidrar med. Jeg har 220 kr timen, er den yngste i firmaet og med kun 3 års erfaring. Når jeg vet at mine kolleger som har samme arbeidsoppgaver som meg, men som har lengre erfaring sitter på 270 kr timen er det frustrerende når jeg vet jeg selv jobber som en hest med tunge løft og mye stress for å holde tidsskjemaer som er satt. Har iløpet av tiden min opparbeid meg såpass med erfaring at jeg kan jobbe selvstendig og styre og kordinere arbeidet på byggeplassen.

Så nå har jeg blitt lei av denne situasjonen og lurer på hvordan man bør gå fram for å finne ut hva lignende bedrifter betaler sine arbeidere? Hva kan man skrive i en epost til en bedrift for å få de til å avsløre lønnsbetingelser uten at jeg faktisk må reise på tvers av landet for å stille på intervju, for så å vente til jeg evt. blir ansatt og SÅ finne ut hva lønna ligger på...?

Hvilken del av landet holder du til?

Kjenner du andre i bransjen og andre bedrifter? Hør med venner/bekjente :) 220kr som betongfagarbeider synes jeg var lite.

Har du fagbrev?

Lenke til kommentar

Er du fagorganisert? I så fall ville jeg kontaktet tillitsvalgt i din fagorganisasjon i andre bedrifter og spurt om lønnsnivået for organiserte med tilsvarende erfaring og kompetanse i bedriften. Dette er lavterskel og bør gi det et godt bilde uten at du trenger å reise noe sted.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med lav lønn må du spørre deg selv.

Er dette en jobb jeg trives veldig godt i? Kommer jeg til å trives med den om 5 år og?

Hvis ikke, så er det ikke verdt det.

Feks om man tjener bare 300k i året. Da bør man digge jobben. Idag er 300k ganske lite.

En lagerarbeider uten fagbrev kan tjene mer enn 550k i året.

Selv min far som jobbet med metalgjennvinning tjente over 400k, og med alle de regningene han hadde så var det lite.

Lenke til kommentar

Her er dog Norge i en særstilling og det vill nok endre seg drastisk fremover. I England feks tjener plukkere/lagermedarbeidere rundt 80-90 kroner timen... 

Det har nok med hva punden er verdt det.

Man kan ikke sammenligne priser og lønner i andre land. (Du skjønner hva jeg mener)

Blir som når jeg sier til folk fra USA at tv spill i Norge koster 80-90 dollar. Da blir de sjokkert, siden det koster ca 20-40 der borte. Men det har med hva dollaren er verdt osv.

Lenke til kommentar

Det har nok med hva punden er verdt det.

Man kan ikke sammenligne priser og lønner i andre land. (Du skjønner hva jeg mener)

Blir som når jeg sier til folk fra USA at tv spill i Norge koster 80-90 dollar. Da blir de sjokkert, siden det koster ca 20-40 der borte. Men det har med hva dollaren er verdt osv.

Tror du virkelig 550 000 tilsvarer under 200 000 i England? 

Det er ingen tvil om at Norge har ett høyt lønnsnivå generelt sett, men lager lønningene verden over er betraktelig lavere enn I Norge. Det er ekstremt inntog av automasjon i denne bransjen, nettopp på grunn av kostnads begrensninger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...