Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

For høyt kolesterol - har du noen tips?

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei, godtfolk! 

Jeg er 24 år og fikk i dag dessverre beskjed om at min kolesterol er alt for høyt for alderen min. Legen min anbefaler at jeg begynner å spise sunnere dersom jeg  ikke er så sunn i matveien noe jeg definitivt ikke er, og dermed lurer jeg på om dere kan gi meg tips for hva jeg kan begynne å spise? Dersom ikke dette har en betydelig innvirkning på kolesterolet så vil det bli aktuelt å behandle dette. Men vi må først konstatere om dette er noe som ikke har kommet naturlig (gener), og at det heller er fordi jeg har spist usunt. 

Jeg tror den største grunnen for at jeg har fått høyt kolesterol er fordi jeg har slitet med depresjon, og da er det ofte bare usunn mat det har gått i. Jeg pleide ofte å kjøpe pizza fra peppes f.eks en gang i uken(!) og det kan ihvertfall ikke ha hjulpet på kolesterolet. Jeg vet at jeg har et problem og dermed ønsker jeg å snu det om. 

Jeg ser etter matretter det er enkelt å lage, og generelle tips. 

Jeg spiser mye grønt når jeg lager meg mat. Jeg pleier som regel hver dag å spise grove skiver med italiensk salat, agurk, tomater og noen ganger med pesto. 

Jeg lurer på om italiensk salat er en kolesterol bombe dog. Har ikke sjekket enda, men vet det er mye fett i dette. 

Tusen takk til alle hjelp. Håper også denne tråden kan være til for alle andre som eventuelt ønsker å jobbe mot et bedre kosthold generelt. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En peppes i uken skal ikke medføre de voldsomme kolesterolsvingninger i seg selv (da er det nok mer grunnet kombinasjonen med depresjon, samt andre årsaker).

Kosthold

Kostholdet er en sentral faktor, også for de som bruker kolesterolsenkende medisiner. Kostholdsendringer kan senke kolesterolet med så mye som 20-30 prosent.

Hvis du har høyt kolesterol, bør du spise:

grønnsaker, frukt og bær
grove kornprodukter (spesielt basert på havre og bygg)
bønner og linser (belgfrukter)
fett fra oliven- og rapsolje, nøtter/mandler og avocado
fisk
kylling eller andre magre proteinkilder

Det å holde en sunn vekt er også gunstig, ettersom vektøkning kan øke LDL-kolesterolet og senke HDL-kolesterolet.
Bytt til sunnere fett

Kolesterol dannes først og fremst i leveren. Det er ikke likegyldig hva slags fett du spiser. Det mettede fettet i maten øker innholdet av det dårlige kolesterolet i blodet, mens det umettede fettet senker det.

Mettet fett finner vi spesielt i animalske matvarer som melk, smør, fet ost og fettranden på svine- og storfekjøtt.

Når du reduserer inntaket av mat med mye mettet fett er det imidlertid ikke ett fett hva du bytter det ut med. Bytt det ut med umettet fett og "grove", fiberrike karbohydrater.

Vegetabilske matvarer, som olivenolje, rapsolje og nøtter inneholder mye umettet fett. Unntaket er palmeolje og kokosfett, som faktisk har mer mettet fett enn meierismør.

Huskeregel: Det usunne, mettede fettet blir hardt i kjøleskapet. Det sunne, umettede fettet holder seg flytende kjøleskapet.
Gode kostholdsråd

Velg gunstige fettyper som oliven- og rapsolje til steking, baking og i dressinger
Velg ost og melkeprodukter med lavt fettinnhold – magre meieriprodukter er like næringsrike som fete
Velg magert kjøtt og pålegg, gjerne fiskepålegg hver dag
Velg myk lettmargarin med høyt innhold av flerumettet fett
Velg matvarer som er Nøkkelhullsmerket

Fisk

Spis 300 gram fisk og fiskepålegg i uken.
Spis for eksempel grovt brød med fiskepålegg til frokost hver dag, eller spis et varmt måltid med fisk to til tre ganger i uken. Ett av fiskemåltidene bør være med fet fisk.
Spiser du fisk i stedet for kjøtt, får du mer av det sunne, umettede fettet og mindre av det usunne, mettede fettet.

Frukt og grønt

Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag (minst 500 gram). Frosne frukt- og grønnsaksprodukter teller også med. Poteter kan gjerne inngå i kosten, men teller ikke med her.
La frukt og grønt utgjøre 2/5 deler av hvert hovedmåltid, og spis frukt og grønt som mellommåltid. Husk de grove grønnsakene som for eksempel kål og rotfrukter.
Frukt og grønt inneholder antioksidanter og kostfibre som kan minske det dårlige kolesterolets skadelige virkninger på blodkarene.

Fullkorn og kostfiber

Spis fullkornbrød og fullkornprodukter hver dag.
Velg kornprodukter med høyt innhold av fiber og lavt innhold av mettet fett, sukker og salt.
Et inntak som tilsvarer 70-90 gram fullkorn hver dag er ønskelig. Dette tilsvarer tre skiver brød bakt med sammalt mel daglig (er halvparten av melet siktet, gir seks skiver tilsvarende fiberinnhold). Havregryn og noen usøtede kornblandinger er 100 % fullkorn.
Velg kornprodukter merket med Nøkkelhullsmerket.

Kaffe

Drikk filterkaffe eller pulverkaffe i stedet for kokekaffe eller presskannekaffe, de sistnevnte inneholder stoffer som øker det dårlige kolesterolet.

Til slutt er det viktig å huske at mat ikke er farlig, og at sunnhet handler om balanse. Hygg deg med maten!
Trening

Men for en god del personer er risikoen for karsykdom så stor at de anbefales behandling med kolesterolsenkende medikamenter.

Trening forbedrer sammensetningen

For å forebygge hjerte- og karsykdom blant ellers friske personer anbefales det å være fysisk aktiv minst 30 minutter, minst fem dager i uken. De 30 minuttene kan eventuelt deles opp i kortere perioder med for eksempel 10 minutters varighet.

Et alternativ er fysisk aktivitet med høy intensitet i minimum 20 minutter tre dager i uken.

Fysisk aktivitet forbedrer sammensetningen av kolesterol i blodet og aktiverer dannelsen av "det gode kolesterolet" som er med på å fjerne “det dårlige kolesterolet” fra blodkarene.

Fysisk aktivitet utløser også andre endringer i kroppen som forebygger hjerte- og karsykdom.

Et sunt levesett reduserer sjansen for kolesterolavleiringer og blodpropper.

Hva du har fått konstatert høyt kolesterolnivå, er det viktig å være fysisk aktiv. 30 minutter rask gange hver dag er overkommelig for de fleste av oss.

Se vedlagte link for div info. Trakk ut det som gjelder kosthold og trening i spoileren ovenfor.

https://www.lhl.no/hjerte-og-karsykdommer/hoyt-kolesterol/

Lær deg hvilket fett som er ok, og hvilket du skal ha mindre av - alt fett er ikke no-go. Du skal bare unngå visse typer.

Spis mye magert som fisk, svin, kylling og andre fjærkre, magert kjøtt.

Ikke stress for mye i matveien og bli fanatisk.

Prøv også, så godt det lar seg gjøre, å begynne å trene eller mosjonere. Bor du ett sted hvor du har tilgang på skog/mark eller aller helst fjell, så er det ypperlig med en fjelltur eller to-tre i uken.

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Har selv for høy kolesterol. Det er ikke så mye du kan gjøre med diet alene; ikke missforstå. Sunt kosthold er viktig. Men for og få ned kolesterol er det medisin i kombinasjon med sunt kosthold og mosjon som er løsningen, 

Ligger nå på normalen. 

Når det kommer til matretter.  

Kjøper hele kjøttstykker, strimler og fryser ned i 100 grams poser. tar opp en før jobb sammen med frossen spinat. 

Jeg koker 1dl fullkorn pasta, med erter, gulerot, Brokkoli heller av vannet og freser strimlene i noen minutter før jeg tilsetter grønnsakene og pastaen. varierer med kjøtt, fisk. Sauser og oster. 

Er stabil på vekt og kolesterol. 

Sklir godt ut i helgene. Men drikker lite brus og energi drikker. mindre en 1 liter i måneden. 

Endret av Xaopling
Lenke til kommentar

Reduser det mettede fettede med umettet fett. Mat med høy innhold av kostfiber har en senkende effekt på kolestrolet, så det kan være bra. Du kan jo fortsatt lage deg pizza, men du kan f.eks. ha en litt grovere bunn som du lager selv + masse grønnsaker på :) De grove rundstykkene jeg har fristet dere med på forumchatten, de er høye på kostfiber. Når det kommer til salat så lag gjerne egen salat for da har du mer kontroll på hva som går oppi, og mye grønt skal i alle fall ikke slå negativt ut. Havregrøt kan være bra. Plantebasert smør. Bytt ut noen kjøttmåltider med fisk. 

Lenke til kommentar

Det er absolutt bra å starte med kostholdet uansett, det vil definitivt hjelpe deg både kolestrolmessig og med tanke på depresjon.  Mangler en næringsstoffer som en trenger så vil dette påvirke hjernen, og dessuten blir man jo ikke akkurat direkte glad og lykkelig av å være slapp, svimmel, osv. Eller stressa over et høyt kolestrol for den saks skyld. Så du starter helt rett med å tak i kostholdet. Forhåpentligvis vil hjelpe en del på på flere områder.

Det du også kan gjøre forresten, er å be om henvisning til frisklivssentral fra fastlegen. Der kan du få god oppfølging rundt kosthold og fysisk aktivitet, men også ting som søvn og psykisk helse. Mener du kan få hjelp både individuelt og i grupper. 

https://www.helsedirektoratet.no/tema/frisklivssentraler/hva-er-en-frisklivssentral

Lenke til kommentar

Av interesse lurer jeg egentlig på hvor høyt kolesterol du har - hva ligger ditt totale kolesterol på?

Min anbefaling:

1) utrede for årsak til høyt kolesterol og oppstarte behandling på bakgrunn av dette

2) redusere risikofaktorer for å utvikle hjerte- og karsykdom

Utredning:

I din alder skal man ikke ha høyt kolesterol, dette disponerer for plakkdannelse i blodårene som senere kan føre til blodpropper. Dersom det umiddelbart ikke er en naturlig forklaring på ditt høye kolesterol, ville jeg ønsker videre utredning i f.eks. lipidklinikken hvor man måler langt flere lipid-markører samt genetisk tester for sykdom som direkte kan relateres til gener. Dette er av stor betydning for din egen del av du lettere kan forholde deg til sykdommen og få et svar på hvorfor kolesterolet er høyt, samt at dine familiemedlemmer (eventuelt kommende familiemedlemmer) også kan oppstarte behandling tidlig dersom de selv også er rammet av en eventuelt genetisk sykdom som gir høyt kolesterol. 

Redusere risikofaktorer:

Kolesterol alene er ikke nødvendighvis så farlig. Det du SELV kan gjøre er å redusere risikofaktorene for å utvikle hjerte- og karsykdom. Det er det vi kaller for KRAM-faktorer:

Kost

Røyk

Alkohol

Mosjon

Du kan påvirke samtlige av disse risikofaktorene for å redusere risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdom, som høyt kolesterol i stor grad bidrar til.

Så for å oppsummere ville jeg ønsker videre utredning for det høye kolesterolet og jeg ville gjort livsstilsendringer på de faktorene du i stor grad kan påvirke. Du kan i liten grad påvirke kolesterolet i blodet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har prøvd å finne ut av det der selv. Har målt meg to ganger i livet (med mindre de sjekker kolesterol ved vanlige blodprøver, dét vet jeg ikke), og jeg har mystisk nok ikke høyt kolesterol. Du skriver du bestiller fra Peppes én gang i uka ^^ I mine dårlige perioder har jeg spist ekstremt usunt, en hel pizza med ekstra ost, nesten en hel plate sjokolade, og en flaske pepsi max hver dag, pluss enda mer, pluss altfor store måltider .. dette er dog kun i perioder, så har jeg skrudd inn disiplin og levd nesten 100% sunt i 2-3 måneder igjen, før det har sklidd ut igjen.

Har også drukket min del alkohol.

Oppi alt det usunne, har jeg alltid prøvd å være flink til å drikke vann. Har alltid en vannflaske stående og drikker mye av den, sikkert 1-1.5 liter per dag. Vet ikke om dette er med på å rense kroppen til en viss grad.

Jeg røyker ikke (litt sigar, som jeg har sluttet med), og har drevet lett mosjon, dog i perioder igjen. På mitt meste veide jeg 110 kg, da følte jeg meg utilpass og begynte å bli andpusten av å bare gå 10 minutter til byen. Da skjønte jeg at jeg måtte endre ting, og gikk ned til ca 92 kg. Nå veier jeg ca 100 og er småaktiv og spiser litt for usunt. Men har flyttet, så det har vært mye stress i sommer, så nå ligger ting mer til rette for en sunnere livsstil. Mye i livet har med å styre ting mot å legge til rette for sunn livsstil.

Så jeg lurer veldig på om dette er til en ganske stor grad genetisk drevet. Men jeg tror egentlig ikke på genetiske predisposisjoner. Det kan godt være en faktor, men da må man legge opp livet etter kortene man får utdelt, så og si. Jeg har dog aldri fått sjekket mitt "genetikk-kart", om noe sånt finnes.

Har dog ikke sjekket meg på et par år nå (tror jeg, vanlig blodprøve tror jeg ikke sjekker kolesterol), så jeg skal ta initiativet fra denne tråden og bestille ny test til uka.

Lenke til kommentar

Har prøvd å finne ut av det der selv. Har målt meg to ganger i livet (med mindre de sjekker kolesterol ved vanlige blodprøver, dét vet jeg ikke), og jeg har mystisk nok ikke høyt kolesterol. Du skriver du bestiller fra Peppes én gang i uka ^^ I mine dårlige perioder har jeg spist ekstremt usunt, en hel pizza med ekstra ost, nesten en hel plate sjokolade, og en flaske pepsi max hver dag, pluss enda mer, pluss altfor store måltider .. dette er dog kun i perioder, så har jeg skrudd inn disiplin og levd nesten 100% sunt i 2-3 måneder igjen, før det har sklidd ut igjen.

Har også drukket min del alkohol.

Oppi alt det usunne, har jeg alltid prøvd å være flink til å drikke vann. Har alltid en vannflaske stående og drikker mye av den, sikkert 1-1.5 liter per dag. Vet ikke om dette er med på å rense kroppen til en viss grad.

Jeg røyker ikke (litt sigar, som jeg har sluttet med), og har drevet lett mosjon, dog i perioder igjen. På mitt meste veide jeg 110 kg, da følte jeg meg utilpass og begynte å bli andpusten av å bare gå 10 minutter til byen. Da skjønte jeg at jeg måtte endre ting, og gikk ned til ca 92 kg. Nå veier jeg ca 100 og er småaktiv og spiser litt for usunt. Men har flyttet, så det har vært mye stress i sommer, så nå ligger ting mer til rette for en sunnere livsstil. Mye i livet har med å styre ting mot å legge til rette for sunn livsstil.

Så jeg lurer veldig på om dette er til en ganske stor grad genetisk drevet. Men jeg tror egentlig ikke på genetiske predisposisjoner. Det kan godt være en faktor, men da må man legge opp livet etter kortene man får utdelt, så og si. Jeg har dog aldri fått sjekket mitt "genetikk-kart", om noe sånt finnes.

Har dog ikke sjekket meg på et par år nå (tror jeg, vanlig blodprøve tror jeg ikke sjekker kolesterol), så jeg skal ta initiativet fra denne tråden og bestille ny test til uka.

Kolesterolnivået vårt er i stor grad bestemt av egen produksjon. Kolesterol-senkende medisiner hemmer vår egen dannelse av kolesterol og har ingen relasjon til kolesterolet vi spiser. Når man måler kolesterolet i blodet, gjøres dette fastende, dvs man skal ikke ha spist på 12 timer for å få korrekte verdier.

Noen former for sykdommer, f.eks. familiær hyperkolesterolemi er rent arvelig og "rammer" familiemedlemmer. Disse personer har ofte så høyt kolesterol at det å redusere risikofaktorer alene ikke er nok for å senke sandsynligheten av utvikling av hjerte-karsykdom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Nå tilhører alle hos oss de priviligerte mht kolesterol - 2,X og 3,X for oss alle - men jeg kjenner jo litt til kolestorol-.problemer da. 

Først: Det er en del myter knyttet til temaet, bl a omtales ofte fremdeles egg som kolestorolbombe. Var det sant skulle ingen av oss - og særlig ikke husets 16-åring - vært oppegående, og slett ikke hatt kolestorol på 2-tallet, for han har ingen problemer med to egg pr dag fortært som eggerøre, eggeskiver, omlett etc i tillegg til egg i bakverk og middag, gjerne tre pr dag også når anledning og tillatelse gis. Det er åpenbart kombinasjonen av det folk spiser (og den måten de lever på) som påvirker sluttsummen for kolestorol, ikke en enkelt matvare. 

Så: Kolesterol er ikke bare kolesterol, den finnes det tre typer av og de to viktigste er LDL og HDL, kjent som “dårlig” og “god”. Det som skal unngås er derfor ikke “fett”, det er mettet fett og enumettet fett. Sikre kilder til mettet fett er fett i alle former fra melk, samt alle “billige” margarintyper - og fremfor alt transfett (som ikke har noe med tran å gjøre!). Transfett finnes i så godt som all ferdigmat og pizza er en bombe for slikt om du ikke lager den selv fra melposen samt holder hardt igjen på osten. Ferdiglaget majones (inkl den i bl a salater!) er også en bombe, men det er lett nok å gjøre noe med den saken selv. Lag majonesen selv av egg og førsteklasses kaldpresset olivenolje (proppfull av “god” kolestorol og minimalt av dårlig), tilsett selv rikelig med raspet gulrot, raspet hvitbete og finhakket kål (og gjerne også erter, slik man gjør i Danmark) slik at den italienske salaten blir FUKTET av majones og ikke DRUKNET av majones, og voila: Italiensk salat er helt gangbar også også med kolestorol, så lenge du bare ikke bruker flere hg pr dag. 

(Hjemmelaget majons er så enkelt å lage mange ikke tror det: Man har tre små eggeplommer i en VARM dyp (og stor) tallerken, tilsetter fire (store) teskjeer vann og visper grundig i to minutter. Så tilsetter man en tekopp (ca 1/4 liter) førsteklasses kaldpresset og ca 40 grader varm olivenolje - ikke i ett jafs, men først noen få dråper om gangen og siden mer og mer for hver gang. Pisk godt mellom hver gang. Til slutt krydrer man med salt, pepper, (skarp) sennep og god eddik etter smak samt evt  ørlite sitronsaft. Prøv den også gjerne tilsatt 1 skje tomatpure eller FINhakkhet rød paprika pr dl ferdig majones! Vær OBS på at slik majones skiller seg når den står, men det er bare å bruke en gaffel og vispe den sammen igjen.) 

Salater av alle slag er godt for din kolestolerol, gitt at du bruker enten hjemmelaget majones (evt Thousand Island- , Rhode Island- eller annen dressing laget selv på basis av dette)  eller vann/sitronsaft og FUKTER med dressing, ikke DRUKNER med dressing slik altfor mange i Norge gjør. Fisk er også godt for din kolestorol, mager fisk ubetinget og makrell, sardiner, laks etc i moderate mengder (helt særlig sardiner i tomat når den tomatsausen ikke er tilsatt sukker, og helst tolags sardiner som er mindre og mindre fete enn ettlags) Magert kjøtt i ren form er også godt - og du kan også godt la litt fettrand sitte på under steking (i olivenolje) eller koking (sunnere) før du fjerner denne randen - det gir kjøttet bedre smak. Meieriprodukter skal derimot være av magreste slag og ikke overdrives. Det later også til at kombinasjonen sukker + umettet fett gjør begge deler dobbelt farlig for kroppen. Fiberrik mat er ogå viktig, for bakteriene i fiber “spiser” kolesterol, særlig LDL-typen. Fiber fra erter, bønner, linser, havre og helkort (særlig bygg) er best. Pasta, ris etc skal derimot begrensens og alltid være fullkorntype (for ris såkalt “brun ris” eller “upolert ris”)

Videre: Trening (så hjertet minst 30 minutter når minst 85 % av sin yteevne og flere ganger i uken) er klart kolestorolsekningene, kaffe/te og (helt særlig) tobakk og alkohol i enhver form det motsatte og kaffe/te uten et skikkelig måltid til er ren bombe. Til slutt: Tran! En skje pr dag er klart kolestorolsenkende når man ellers har sunn livsstil (men ikke av den grunn tro at to er dobbelt så godt!). Jeg understreker da TRAN - au naturel. Ingen former for kapsler, kuler, etc kan erstatte. (At tran i tillegg også er svakt depresjonsdempende er jo bare bonus....)  

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis legen ikke mente det var en hastesak å få deg på medisiner, så anbefaler jeg på det høyeste å først prøve å gjøre kostholdsendringer, og foreta en ny måling for å se om det har hatt effekt, før du bestemmer deg for å begynne på medisiner.

Mine tips:

• Unngå kokekaffe, presskannekaffe og "kaffemaskin-kaffe"(den typen som ofte er på kontorlandskaper og slikt som kværner bønner, også den type kaffe man får når man bestiller kaffe på kaffebar, espressohouse osv). Kaffe er sunt, men de nevne kaffetypene er kolesterolbomber. Staten anbefaler nordmenn å ikke drikke disse, men alikevell har alle arbeidsgivere dem. Jeg anbefaler sterkt "vanlig" filterkaffe og moccamaster.
  • Trener du mye fra før? Prøv å lag deg en regel, om å gå en rask gåtur15 minutter hver morgen, 20 minutter etter jobb, og 15 minutter på kvelden. Du trenger ikke jogge, men gå i passe raskt tempo og prøv å nyte å trekke frisk luft. Om du allerede har dagen full av andre typer trening(sport, styrketrening osv) så prøv faktisk heller å prioritere gåturene, og gjør det til en vane hver dag.
  • Det sier seg selv, men unngå potetgull, smågodt og sjokolade. Om du klarer å begrense deg, kan du spise en rute(1-2 tygg) av en mørk sjokolade med over 90% kako, hver dag. Det skal være sunt og kolosterolsenkende. Men ikke mer.
  • Unngå fritert mat
  • Drikker du mye alkohol? Jeg vet det ikke er populært, men som et eksperiment, prøv å ikke røre alkohol i 6 uker, samtidig som du følger overnevnte råd. Om dette virker og du slipper å gå på medisiner resten av livet, er det verdt det! 
Endret av Drogin
Lenke til kommentar

*Norge*, regner nok med at legen hans har påpekt at det er LDL-kolestrolet som er det for høye, evt. kan Omnia ser dette selv på evt. papirene fra blodprøvesvarene (ofte angitt med en* hvis prøvesvaret avviker fra det normale, eller er utenfor det som står i parantes) 

AnnonymG har et poeng i man i mindre grad kan påvirke kolestrolet selv, men kostholdsendringer kan senke kolestrolet ca. 20-30%. Det er langt unna halvparten, men det er allikevel noe. Og som også AnnonymG sier,  man vil gjerne også forebygge hjerte/karsykdom generelt, spesielt når han økt risiko for det, som ved høyt kolestrol. 

Lenke til kommentar

Æsj.. var hos legevakten igår å fikset grums på øyet mitt. Og i den prosessen, la han merke til 2 små hvite fettklumper på øyelokket og anbefalte meg å finne ut kolestrolnivået mitt. Håper det er noe annet, så jeg kan fortsette med mitt usunne liv :(

Uansett. Mange fine forslag her!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Æsj.. var hos legevakten igår å fikset grums på øyet mitt. Og i den prosessen, la han merke til 2 små hvite fettklumper på øyelokket og anbefalte meg å finne ut kolestrolnivået mitt. Håper det er noe annet, så jeg kan fortsette med mitt usunne liv :(

Uansett. Mange fine forslag her!

Nei, det er ingen vits å forsette på noe man vet ikke er bra. Det er et tankesett som ikke fører til noe bra uansett hva det nå er. 

Lenke til kommentar

*Norge*, regner nok med at legen hans har påpekt at det er LDL-kolestrolet som er det for høye, evt. kan Omnia ser dette selv på evt. papirene fra blodprøvesvarene (ofte angitt med en* hvis prøvesvaret avviker fra det normale, eller er utenfor det som står i parantes) ...

Det er (dessverre) slett ikke noen selvfølge at en fastlege går inn på forskjellen LDL-, HDL- og VLDL-kolesterol, og de som faktisk gjør pleier også å sørge for noen kostråd selv. Blodprøvesvar er det (dessverre) heller ingen automatikk i at leger strør rundt seg med før man uttrykkelig ber om skriftlig utskrift. Jeg har opplevd tilbakeholdne leger selv da, de tror - eller har i hvert fall oppført seg slikt - at man da tviler på deres ord om resultatene ved å be om en slik utskrift. 

Flott om man har en samvittighetsfull fastlege - og dem bør man holde hardt på, akkurat slik jeg selv gjør i dag - men det er dessverre ikke alle som har dette i Norge anno 2019. Enkelte fastleger burde det nesten vært offentlig skuddpremie på... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...