Harald Brombach (digi.no) Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Google vil gjøre det vanskeligere å spore deg på tvers av nettsteder Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Google ønsker å hindre sporing av brukere og såkalt fingerprinting? Kan man få et spamfilter som fjerner alle artikler om Google og Facebook som fjaser om at de ønsker å verne brukeres privatliv? 2 Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Err.. Rettelse. Google ønsker å gjøre det vanskeligere for andre å spore deg på tvers av nettsider. 6 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 (endret) Err.. Rettelse. Google ønsker å gjøre det vanskeligere for andre å spore deg på tvers av nettsider. Jepp, det er klart de ønsker et bigdata monopol på sine chrome brukere Firefox har kommet tilbake på samtlige PCer her. Bruker fortsatt Chrome her og der litt som en dårlig uvane. Men jeg jobber meg gradvis ut av den nettleseren og har aldri brukt sync/cloud tjenesten for chrome. Jeg bruker enkelte tjenester fra google og er klar over hva jeg da gir fra meg. e-post er vel den største, deretter ting som google maps, android ol. Men jobber meg gradvis ut av tjenester som jeg tenker ikke er nødvendig å ha via google. Facebook er låst helt ned (så langt de tillater og brukes minimalt) og jeg sperrer Oculus sin "facebook feeder" etc. Har aldri logget på andre tjenester med facebook konto osv. Hvorfor gidde når man allerede har gitt fra seg 90% via tjenestene? Fordi man ikke ønsker å gi fra seg 100% av privatlivet bare fordi man har en haug av infrastruktur både digitalt og fysisk som tar resten. Det som skjedde med Facebook og Cambridge Analytica var desverre ikke overaskende men helt greit å ikke spille rett inn i det. Man snakker ofte om sikkerhet ift. brukervennlighet. Bruk den også ift. privat sikkerhet. Jo mer brukervennlig du oppfatter tjenester som magisk logger deg på via google, facebook osv. og synker data på tvers jo mer gir du fra deg av data. Cookies var vel det første her. Man er ikke paranoid bare fordi man har sandblåst glass på baderomsvinduet. Jeg har heller ingen "smart høyttalere" jeg snakker med og deaktiverer bevisst alt av talekommando og stemmegjenkjenning på alle enheter i hus, bil, mobile enheter osv. Jeg trenger det ikke og forstår hvor lett det kan misbrukes. Endret 24. august 2019 av Theo343 2 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Kan ikke de bare holde seg til h... vekk i fra min browser og surfevaner sånn i det store og deg hdle? Det er ikke den som vil skjule seg som ikke har rent mel i posen, det er den man ønsker å skjule seg i fra..... 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå