Gå til innhold

Hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Ja valgene er mange.. og for denne karen blir det kanskje for vanskelig å si hva som er best og bra.

Men kanskje dere kan gi noen tips da jeg skal følgende:

 

Reiser til Roma i 4mnd.. Roma , mye å ta bilde av.. nært og fjernt. Er ikke inne i pixel greiene men å ha dem klarest mulig ville vært bra slik at å printe dem ut o.l. vil gi god kvalitet. Er ikke 4.0 megapixel og rundt det bra?

 

Jeg skal mye på fotballkamper.. som svoren Roma fan så skal kamera brukes flittig på Stadio Olimpico. En av fordelene da er at det kan være zoom? eller har en 3*optisk zoom liten betydning?

 

 

 

Jeg vurderte Ixus i, men den har jo ikke zoom.. og kanskje er det alt for lite .. men bedre med for lite enn for stort.

 

Senest nå ikveld så snakket jeg med en venn som sa Ixus 400 og Pentax S4 (som begge er billigere enn Ixus i, ikke vet jeg hvorfor) er kamerar han vurderer.

Hva tror dere jeg ville ha mest nytte av tatt i betraktning hva jeg skal bruke det og hvor jeg skal bruke det..?

 

mvh

 

Alex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
som begge er billigere enn Ixus i, ikke vet jeg hvorfor

Både Pentax Optio S4 og Canon Ixus 400 koster da vitterlig nesten en tusenlapp mer enn Ixus i.

 

Til ditt bruk vil jeg tro du er best tjent med et kamera som har zoom, noe som utelukker Ixus i.

 

Selv har jeg en Ixus 400 som jeg er veldig fornøyd med. Husk også på at du på så lang tid sikkert tar mange bilder og selv med et digert minnekort trenger du helt sikkert noe å dumpe bildene over på.

 

Som det ble nevnt ovenfor: Sjekk de ulike trådene i denne kategorien - dette er en type spørsmål som kommer opp til stadighet, og det er mange gode tips i de trådene som allerede tar for seg dette :)

Lenke til kommentar
Husk også på at du på så lang tid sikkert tar mange bilder og selv med et digert minnekort trenger du helt sikkert noe å dumpe bildene over på.

De fleste fotobutikker i siviliserte land kan for noen få kroner overføre hele minnekortet ditt til CD-Rom mens du venter. Da får du, samtidig som du frigjør plassen på minnekortet ditt, en sikkerhetskopi der og da.

 

Portable harddisker er en mulighet, men det er fryktelig dyrt, og de tåler ikke mye risting før det kan skje skumle ting med alle bildene som er lagret på de. Men behandler du de normalt pent, kan du bruke f.eks de fleste harddiskbaserte MP3 spillerne til dette formålet (Som Ipod). Så har du lyst til å ta med deg en MP3 spiller i samme slengen, så...

Lenke til kommentar
Ixus har 11x digital zoom, men kvaliteten på bildene blir ikke så særligt bra.

Da er det bedre å kjøpe ett bra speilreflekskamera, visst du har råd da :roll:

Vil presisere innlegget ditt litt, så folk ikke misforstår.

 

Kvaliteten ved DIGITAL ZOOM blir ikke bra. Selve bildekvaliteten uten bruk av zoom blir bra nok.

 

Speilrefleks vil gi bedre bildekvalitet, men er større, og du mister noen av fordelene ved digitalt. Du slipper samtidig noen av ulempene.

Lenke til kommentar
Senest nå ikveld så snakket jeg med en venn som sa Ixus 400 og Pentax S4

Dette er de samme kameraene jeg selv har kommet meg frem til. Tror ikke du gjør noe dårlig kjøp uansett hvilke av disse du evt. vil velge.

 

Som det kommer fram på tester og i forumet forskjellige steder, så har nok Ixusen best bildekvalitet av disse to, mens S4 er mindre, raskere og har bedre batterikapasitet.

 

Personlig holder jeg fremdeles en knapp på Ixus'en, fordi jeg mener at i bunn og grunn er det bildekvaliteten som er viktigst.

Lenke til kommentar

Hvis du skal ta bilder på fotballkamper, trenger du jo et raskt kamera.

Det ultimate da er jo speilrefleks, men de er dyre og store.

 

Jeg ville derfor gått for Optio S4 fordi det er raskere (etter hva jeg har lest, i alle fall).

 

EDIT: Har du også tatt en titt på Casio Exilim Z4? Dette er veldig likt Optio S, med noen + og noen -. Se en sammenligning her

Endret av Sonymann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...