Gå til innhold

Masse musikk filer på en server, hvilket program

chma

Anbefalte innlegg

For tiden har jeg 2000 mp3er som skal over på en server i nær fremtid, begynner og etterhvert å rippe store deler av cd samlingen, regner med å ha, inkludert musikk fra noen andre pcer hjemme, rundt 7000 mp3filer når mesteparten av cdene og filene som ligger spredt over 5 maskiner er samlet på en maskin.

Det store spørsmålet er så, hvordan holder man styr på dette?

Vil høre erfaringer med programmer for å holde orden på mp3 samlinger hvor man lett kan gå inn å endreID3 tager, evnt hente dem fra nettet. Id3 taggene må å kunne endres på flere filer samtidig, feks. om en cd har en feil i artist navnet.

Om programmet har cd ripper inne bygget er heller ikke en ulempe :p, noe som og hadde vært utrolig praktisk var mulighet for å konvertere filer feks. mp3 til OGG eller waw til mp3 osv. Det behøver ikke være freeware, men ikke akkurat koste like mye som en bil heller... :p.(max en tusing)

Ellers hvordan bør katalogen med musikken organiseres? alle filer i en mappe eller en mappe for hver cd og så singler i samme mappe? Maskinen kjører Windows 2003server, har litt dårlig erfaring fra winxp+mange filer(70gb i en mappe) Er dette noe et evnt organiseringsprogram kan ta seg av?

OS for desktopen er Winxp Pro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svarer på et par av tinga, overlater annet til andre.

For tiden har jeg 2000 mp3er som skal over på en server i nær fremtid, begynner og etterhvert å rippe store deler av cd samlingen, regner med å ha, inkludert musikk fra noen andre pcer hjemme, rundt 7000 mp3filer når mesteparten av cdene og filene som ligger spredt over 5 maskiner er samlet på en maskin.

Jeg vil da videre basere svarene mine på antagelsen at all musikken din kommer fra cd'er.

Det store spørsmålet er så, hvordan holder man styr på dette?

/artist/album/albumartist_album_trackno_tracktitle.mp3

Vil høre erfaringer med programmer for å holde orden på mp3 samlinger hvor man lett kan gå inn å endreID3 tager, evnt hente dem fra nettet. Id3 taggene må å kunne endres på flere filer samtidig, feks. om en cd har en feil i artist navnet.

Det beste er etter mitt syn å hente cdinfo fra freedb under rippingen. www.exactaudiocopy.de er den beste ripperen. Eventuellt laste ned freedb og legge den på hd'en.

Å endre tag-info i ettertid kan ikke gjøres pålitelig automatisk. Du kan skrive et skript (for GUDS SKYLD lagre .cue-fila for hver cd) som laster ned info basert på ei cue-fil, men det blir tungvint. Redigér info under ripping.

Om programmet har cd ripper inne bygget er heller ikke en ulempe :p, noe som og hadde vært utrolig praktisk var mulighet for å konvertere filer feks. mp3 til OGG eller waw til mp3 osv.

På www.hydrogenaudio.org har dem link til et program som funker slik sammen med EAC, under rippingen. I tillegg har du foobar2k (også hydrogen...).

Ellers hvordan bør katalogen med musikken organiseres?

...

et evnt organiseringsprogram kan ta seg av?

/.../....mp3, se lenger oppe.

Organiseringsprogram: Jeg bruker xmms (sikkert samme funksjon på winamp), hvor jeg trykker 'j' og kan kjapt søke meg fram til musikk ved å skrive bokstaver i navn.

OS for desktopen er Winxp Pro.

Skal du ha musikken på en linux filserver, og streame den? Det får i tilfelle noen andre svare til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har akkurat samme problem som trådstarter!

Har mange rippede album hvor ikke info fra CDDB er inkludert, skulle gjerne kunne puttet inn ID3 info på disse på en rask måte (uten å trenge å gå igjenom en og en sang..)...

Må jo finnes et prog som fungerer godt til dette!! Tips mottas med takk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...