Gjest Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Hei, Jeg bor i blokk fra 60-tallet. Frem til i vinter bodde det en gammel mann over meg. Han virket ut til å være noe mentalt syk, og havnet på sykehjem. Da kom familie på banen og tok over leiligheten som de pusset opp og solgte. Dessverre er det en 5-roms over meg, så nå er det flyttet et studentkollektiv inn over meg. Det er en del støy, men det har gått egentlig helt greit. Noen av folka ovenfor går på helen og tramper da noe voldsomt, andre snakker veldig høyt, noen smeller med dørene. Det som imidlertig gjør det hele veldig vanskelig er gulvet. Da de forrige eierne pusset opp så la de nytt laminatgulv oppå det gamle gulvet. Nå er det slik at jeg tror det gamle gulvet ikke sitter godt til underlaget, og at det beveger seg og smeller ned i betongskillet når noen går over det. Gulvet knirker noe voldsomt, og det er en _veldig_ høy lyd i både soverom og stue hos meg som er gjentagende, om og om igjen. Jeg tror egentlig ikke han som har soverom over meg går veldig tungt på gulvet, men det er samme vekten som legges på gulvet og det er samme knirk uansett. Dette gjør at jeg sliter med å sovne da det er mye støy rundt leggetid (studentene legger seg også, heldigvis?) noe som utløser stressreaksjon hos meg pga. mangel på søvn, og jeg våkner ofte i løpet av natta pga. høy knirking fra det som kanskje er urolig soving fra han over meg. Sover så klart med ørepropper. Voksørepropper kjøpt på apotek. Kjenner jeg sliter med å prestere på jobb pga. mangel på søvn, klarer ikke trene noe særlig effektivt og det tærer virkelig på mentalhelsa mi. Er det noe jeg kan gjøre annet enn å snakke med dem evt. selge egen bolig? Kjøpte i fjor, og er nyutdannet, singel, uten veldig mye midler. Har så lyst å be dem fikse opp i knirkingen, fordi dette er nesten helt uutholdelig. Alternativt vurderer jeg å gå på krigsstien ved å teipe høyttalere til taket, men tror ikke det gagner noen. Er klar over at litt støy må man tåle i blokk, men denne knirkelyden er helt hinsides og bærer utrolig godt gjennom himlingen. Takker for alle svar. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 De har sikkert lagt laminatgulv feil. Snakk med eier og si at de må legge gulvet skikkelig. Hvis ikke det hjelper så snakk med styret. De skal ivareta trivsel for alle beboerne i blokka. Håper det løser seg 4 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Tror i alle fall ikke at gulvet er lagt riktig slik det knirker. Skal forsøke å høre med dem etterhvert, tror jeg må gradvis eskalere før jeg begynner snakke om legge gulv på nytt, hehe. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 (endret) Ja dette er jo ting du bør ta opp fortest mulig, og pushe på konstant for å få gjort noe med. Jeg kan dessverre lite om juss rundt støy, men det må vel finnes noe. Denne tråden burde egentlig vært postet i juss-forumet. Be om å få den flyttet. Hvis tiden hadde gått og ingenting ble gjort, så hadde jeg også vurdert høy lyd ja. Hvis andre ikke tar hensyn og lederskapet gir f, så trenger ikke du heller ta hensyn. Fight fire with fire. Du skriver du bruker ørepropper, men jeg kan anbefale disse: https://www.clasohlson.com/no/%C3%98repropper-av-silikon/34-886?gclid=CjwKCAjwnf7qBRAtEiwAseBO_Cqk4hw6uSpVcPnFRhNJZD8c-VIERwOULRQ_20heRCFdZH3RuTsXNhoCfK8QAvD_BwE Merker ikke at du har dem i øra engang, når de blir varme. Så kan du kjøpe øreskylleballong på apotek for å skylle øra. Endret 24. august 2019 av Taurean Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Ja dette er jo ting du bør ta opp fortest mulig, og pushe på konstant for å få gjort noe med. Jeg kan dessverre lite om juss rundt støy, men det må vel finnes noe. Denne tråden burde egentlig vært postet i juss-forumet. Be om å få den flyttet. Hvis tiden hadde gått og ingenting ble gjort, så hadde jeg også vurdert høy lyd ja. Hvis andre ikke tar hensyn og lederskapet gir f, så trenger ikke du heller ta hensyn. Du skriver du bruker ørepropper, men jeg kan anbefale disse: https://www.clasohlson.com/no/%C3%98repropper-av-silikon/34-886?gclid=CjwKCAjwnf7qBRAtEiwAseBO_Cqk4hw6uSpVcPnFRhNJZD8c-VIERwOULRQ_20heRCFdZH3RuTsXNhoCfK8QAvD_BwE Merker ikke at du har dem i øra engang, når de blir varme. Så kan du kjøpe øreskylleballong på apotek for å skylle øra. Tusen takk for nytt svar. Skal be om å få flyttet og testet andre ørepropper. Lenke til kommentar
heheszki Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Jeg slet med støy på studentbolig, skaffet støpte ørepropper. Det er den beste invisteringen jeg har gjort. Ikke bare er det stille når jeg sover, men man kan bruke dem på lesesalen eller når man sitter i fly. Veldig praktisk. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Jeg slet med støy på studentbolig, skaffet støpte ørepropper. Det er den beste invisteringen jeg har gjort. Ikke bare er det stille når jeg sover, men man kan bruke dem på lesesalen eller når man sitter i fly. Veldig praktisk. Da snakker vi om sånne skikkelig dyre proppwr som eksempelvis her? https://www.hantek.no/collections/sovepropper/products/sleepsound-soft Lenke til kommentar
heheszki Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Ja, det spørs forøvrig om det er nødvendig i ditt tilfelle. Kan hende at alt løser seg ved å prate med naboen. Viktig å ta søvn på alvor! Er ikke sikkert at de er klar over problemet. Kan for lite om hvilke lover som regulerer dette. Muligens byggteknisk forskrift? §13-6 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 (endret) Å jeez! 1250 spenn pluss konsultasjon ^^ Stenger de virkelig ute 100% av all lyd? De jeg lenket til stenger ute mye lyd, de kan vaskes (gni i lunkent/varmt vann). Men de må jobbes litt med, man bør åpne og lukke/jukke kjeven litt rundt og jobbe dem litt inn i øret. Gjør man dét, så får man det 95-99% tett etter min erfaring. De sklir sjelden ut, bare hvis man ikke har jobbet dem inn godt nok først. Og som skrevet, man merker virkelig ikke at de er der selv i veldig lange perioder, selv med trykk mot pute, som med polyuretan eller hva de andre er laget av, de får man fort vondt av. Er helt enig i at støyløs søvn er livsviktig. Man blir påvirket av lyder selv om man sover. Men ja, for 1250 kr ++ bør de jo være topp kvalitet? Endret 24. august 2019 av Taurean Lenke til kommentar
ozone Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Du må innsé at det er bare én løsning her.For det første så vil det aldri bli skikkelig stille selv om de bytter gulv til den dyreste og beste typen.For det andre så vil atmosfæren bli totalt forandret mellom deg og naboene etter du har tatt den samtalen. De må jo gå rundt der oppe fortsatt, og de kommer til å ha gjester som "ikke vet om den sure naboen og at de skal trippe rundt på tåballene"... Men aller verst blir det oppe i hodet ditt; for hvert skritt de tar der oppe vil du tenke på om vedkommende prøvde å gå forsiktig eller ikke, og at de kanskje tenker på deg for hvert skritt de tar... Nei, selg og kom deg vekk, og sørg for å kjøp øverste leilighet neste gang. Jeg gjorde 1 Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 (endret) Planen er å ikke være den sure naboen fra første stund, men å oppfordre til å ta hensyn for de andre beboerne i blokken, spesielt om greia er at gulvet er lagt feil. Hører mye annet (tramping, kabler som faller i gulvet, matlaging på kjøkken etc) men det akter jeg ikke si noe om. Eneste jeg ønsker samarbeid om er gulvknirk som gjør det vanskelig å sove på soverommet mitt. Det er vel ikke å være den sure naboen? Er jo selvfølgelig avhengig av hvordan jeg ordlegger meg og hvordan dem tolker meg... Har dog sagt til meg selv at jeg definitivt kjøper toppleilighet neste gang, evt leilighet i helt nytt bygg. Endret 24. august 2019 av Gjest Lenke til kommentar
heheszki Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Å jeez! 1250 spenn pluss konsultasjon ^^ Stenger de virkelig ute 100% av all lyd? De stenger ikke ut all lyd. Slik jeg ble forklart det så er det fordi hodeskallen i seg selv slipper inn lyd elns. Du kan fortsatt høre brannalarmer og vekkerklokka di. Visse typer banking går igjennom og visse typer frekvenser av stemmer går igjennom. For meg går tydeligvis mørke stemmer lettere igjennom. Av og til hender det at en av øreproppene har fallt ut mens jeg har sovet. Vet ikke hvorfor, eller om jeg automatisk har tatt den ut. Men den spiller ingen rolle siden jeg har sovet hele tiden. Du kan evt sende mail til Hantek og spørre om øreproppene fjerner knirking. Poenget her kan være å få en tilsikring/garanti på at øreproppene virker mot den type støy. Av ren nysgerrighet kommer jeg til å kjøpe pakken du lenket for å se hvor stor forskjell det er. JegLøfterVekter: Du kan evt sende mail til Hantek og spørre om øreproppene fjerner knirking. Poenget her kan være å få en tilsikring/garanti på at øreproppene virker mot den type støy. Hvis du skal kjøpe støpte ørepropper, så velg en med farge. Ikke velg "klar" farge, de kamuflerer seg godt. Men før det blir noe kjøp av dette så håper jeg at problemet løser seg i dialog med naboen og at lydisolasjonen blir bedre. 1 Lenke til kommentar
Oter Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 er nok ikke laminatgulvet de har lagt som er problemet,ettersom det er støpt etasjeskille,så er det lagt tilfarere oppå,og sikkert heltregulv oppå der igjen,tipper at knirken kommer fra heltregulvet oppå tilfarerne. løsningen da er og skru vert gulvbord til gulvbjelken,og om gulvet er rikelig malt,eller har skjult spikring,så er ikke det letteste og finne gulvbjelken. uansett så vil det koste en del ,og spørs om eieren er villig til og ta den 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 For trådstarter vil det være enklast å ta ein prat med naboane. Slik knirking må vell også være irriterande for kollektivet? Det vil kunne være lettare dersom naboane over deg melder inn dette som ein mangel ovanfor utleiger, leigetakarane kan også i verste fall bruke sin rett til å halde tilbake husleige om nødvendig. Det er også leigetakarane som må gjere direkte avtale med utleiger om korleis og når utbetringa skal foregå. Det vil ikkje være fullt like lett å få utleigaren til å gjere dei nødvendige utbetringane om du tek dette direkte. I tillegg vil det sjølvsagt være mykje mindre jobb for deg om du kan få studentkollektivet til å ta denne saka for deg. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 For trådstarter vil det være enklast å ta ein prat med naboane. Slik knirking må vell også være irriterande for kollektivet? Det vil kunne være lettare dersom naboane over deg melder inn dette som ein mangel ovanfor utleiger, leigetakarane kan også i verste fall bruke sin rett til å halde tilbake husleige om nødvendig. Det er også leigetakarane som må gjere direkte avtale med utleiger om korleis og når utbetringa skal foregå. Det vil ikkje være fullt like lett å få utleigaren til å gjere dei nødvendige utbetringane om du tek dette direkte. I tillegg vil det sjølvsagt være mykje mindre jobb for deg om du kan få studentkollektivet til å ta denne saka for deg. Dessverre ingen utleier i bildet. To av studentene er brødre som eier stedet (eller foreldra, da). Er lov å håpe at mamma og pappa i PwC (søkte dem opp?) kan ta seg råd til å gjøre det mer beboelig for meg under, men har jo mine tvil. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 At du gidder! Hadde du bodd i selveier, og måtte gjennom en salgsprosess så kunne jeg forstått det, men leier man så er jo hovedprivilegiet å kunne bytte bosted som man bytter bukse; etter smak og behag! En kompis av meg flytter minst en gang annethvert år for luftforandringen, sier han Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 At du gidder! Hadde du bodd i selveier, og måtte gjennom en salgsprosess så kunne jeg forstått det, men leier man så er jo hovedprivilegiet å kunne bytte bosted som man bytter bukse; etter smak og behag! En kompis av meg flytter minst en gang annethvert år for luftforandringen, sier han Hvis du leser førstepost så eier både trådstarter og studentene sine boliger. Altså ingen leieforhold inne i bildet her. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Hvis du leser førstepost så eier både trådstarter og studentene sine boliger. Altså ingen leieforhold inne i bildet her. Ok. I posten rett over min (som var den jeg kommenterte), ser det virkelig ut som "studentene er brødre som eier stedet"... Men det gjelder altså bare deres egen del, ikke hele huset tydeligvis Lenke til kommentar
ovstebo Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Om du klarer å få på det rene nøyaktig hvordan etasjeskillet er nå, og hvordan det var før de gjorde endringen, så kan det hende du stiller litt sterkere dersom det viser seg at de gjorde det vesentlig dårligere enn det var. Men jeg jeg tror uansett det kan bli kostbart for begge parter, da du gjerne må hyre noen for å måle/beregne lydisolasjon/trinnlydisolasjon og så kreve at det utbedres. Så må de i sin tid kreve dette utbedret av tidligere eier etc. Høres ut som et voldsomt baluba dette, og det er langt fra sikkert at du vinner en evt. tvist. Men har du langt opp til himlingen, så ville jeg vurdert å foreta lydisolering på din side av etasjeskillet kun i soverommet. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Altså, -noen- eier det! Og de eierne har et ansvar! Sjekk ut jussen i det her. Snakk med advokatvakt eller noe og finn ut om støynivå kan tvinge utleier til å gjøre noe med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå