Taurean Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 (endret) La oss si at jeg følger med på 20 forskjellige valutaer hver dag. Fører over 1000 NOK til den aktuelle handelselskapet. Notérer kl 12:00 hver dag hvor mange prosent disse 20 valutaene har -svekket- seg mot NOK. Når prosenten er blitt så høy at det lønner seg for meg med en av disse 20 valutaene, med ønsket margin inkludert skatt, "kurtasje" (hvis det gjelder i valutamarked) og alt mulig, så kjøper jeg jeg den valutaen som har svekket seg mest mot NOK. Deretter fortsetter jeg denne prosessen så lenge jeg vil, mot andre valutaer hver gang. Da vil jeg jo før eller siden ha endt opp med mye mer penger enn jeg startet med? Kan godt gjøre dette med hver eneste valuta som finnes i det aktuelle handelsmarkedet, behøver vel ikke begrense seg til 20. Er dette en idiotsikker metode eller er det ulemper jeg ikke forstår? Det kan vel ta litt tid, men det spiller ingen rolle. Når en valuta svekkes, så er det jo logisk at den svekkes mot alle andre valutaer, men det er jo ofte sånn mellom forskjellige land, så er det forskjellige handelsavtaler, så det vil jo alltid være en viss fluktuasjon/svingning, som man kan utnytte? Så klart såfremt man tjener litt på det. Endret 23. august 2019 av Taurean Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Jeg skjønner ikke hva du mener. Det du beskriver alene gir deg jo ikke noen gevinst. For å få gevinst i NOK må det jo skje en bevegelse etter første transaksjon. Du beskriver en situasjon hvor du "kjøper billig", men du har jo i din beskrivelse ikke solgt med gevinst. Hvor komme ær gevinsten fra? Kan du bruke noen fiktive tall som eksempler? 2 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Du kan handle med fiktive penger noen uker og notere resultatene dine. Eventuelt registrere en demokonto hos en nettmegler og faktisk utføre handlene også. Der får du svaret ditt. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Når prosenten er blitt så høy at det lønner seg for meg med en av disse 20 valutaene, med ønsket margin inkludert skatt, "kurtasje" (hvis det gjelder i valutamarked) og alt mulig, så kjøper jeg jeg den valutaen som har svekket seg mest mot NOK. Hvorfor er en svekkelse av en valutta en grunn til å kjøpe den? Må den styrke seg igjen? Kan den ikke like gjerne svekke seg videre? Deretter fortsetter jeg denne prosessen så lenge jeg vil, mot andre valutaer hver gang. Da vil jeg jo før eller siden ha endt opp med mye mer penger enn jeg startet med? Hvis dette var sant, hvorfor gjør ikke alle andre det? Når en valuta svekkes, så er det jo logisk at den svekkes mot alle andre valutaer, men det er jo ofte sånn mellom forskjellige land, så er det forskjellige handelsavtaler, så det vil jo alltid være en viss fluktuasjon/svingning, som man kan utnytte? Så klart såfremt man tjener litt på det. Ser ikke hvorfor du mener handelsavtaler har noen betydning? Valutahandel skjer ikke gjennom handelsavtaler? Evt skjevheter i valutakurser blir umiddelbart utnyttet og rettet opp av bot'er. 4 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 (endret) Å kjøpe til lav pris så selge til høy pris funker jo alltid. Men det er viktigere å vite hvorfor prisen gikk ned og om og når den kommer til å gå opp igjen. Fordi det du ikke vet og tilsynelatende ikke bryr deg om er om du faktisk kjøper til lav pris og om du faktisk kan selge til høyere pris enn det du kjøpte for. Handlet du f.eks russiske rubler for 10 år siden, ville du fortsatt ha ventet på gevinst, og antagelig måtte ha ventet mange år til, og ut fra det du skriver er det akkurat da du ville ha investert, fordi det hadde ett fall mot NOK. Fallet varer fortsatt.. Det samme gjelder Zimbabwe-dollar, de er i praksis verdiløse i dag. At noe faller betyr ikke at det kommer opp igjen noen gang. Endret 22. august 2019 av aklla 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 (endret) Valuta er vel veldig bundet i mot lånerenter i landenes styringsrente. Men også andre faktorer spiller inn. Skal du lykkes med valuta så tror jeg at du må følge nøye med på hva som skjer i nyhetsbildene. Hele tiden. Selvsagt så vil jo det at en valuta er blitt rimeligere borge litt for at det er naturlig å vurdere å kjøpe. Samt at når du eier en valuta som har styrket seg at du vurderer om den kan selges. Men vurder det også opp i mot det som fagfolk mener påvirker valutaene. Utover det så kan du få et svare strev med å holde styr på alle handlene og at du må innrapportere dette dersom skatteetaten anser det som at du driver med slik handel profesjonellt. Slik at skattetaten kan få håve inn sin prosent av overskuddet ditt. På samme måte så må du sørge for å rapportere inn tap slik at du ikke sitter med skjegget i postkassen for å trekke i fra samme prosentsats i fra skatten din. Jeg har merket meg for noen år siden når jeg gjorde noen få handler med valuta at det var enkelt å kunne tjene penger. Men jeg hadde ikke så mye penger å satse, så det var en bakdel. En ting du bør være oppmerksom på, som jeg brant meg på var en handel ved nyttårskvelden/nyttårsnatten. På slike tidspunkt så kan plutselig kjøperne forsvinne og du kan ende opp med en mye verre vekslingskurs enn hva du hadde forventet deg på forhånd. En fordel med valutamarkedet som også kan være dens bakdel, det er at det markedet alltid er åpent, men tilrettelegger har kanskje en 3-4 vekslingstidspunkt i løpet av døgnet å tilby kun. Bakdelen er at du ikke får fulgt med mens du sover, dersom det plutselig skulle ha noe å bety da.. Men, valutaveksling er nok mer stabilt enn f.eks. kryptovalutahandel, om du handler i de vanligste stødige valutaene. Endret 22. august 2019 av G Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 22. august 2019 Forfatter Del Skrevet 22. august 2019 Hmm, skal vi se. Det jeg tror jeg mente var, å hele tiden jakte en svakere valuta. Og til slutt kjøpe NOK. Altså valutaen i landet man bor i. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Jeg har merket meg for noen år siden når jeg gjorde noen få handler med valuta at det var enkelt å kunne tjene penger. Men jeg hadde ikke så mye penger å satse, så det var en bakdel.Det er ganske enkelt å tjene penger på valutahandel. Det er enda enklere å tape penger. Det er altoverveiende sannsynlig at du og jeg kommer til å gjøre mer av det siste. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Hmm, skal vi se. Det jeg tror jeg mente var, å hele tiden jakte en svakere valuta. Og til slutt kjøpe NOK. Altså valutaen i landet man bor i.For at du skal tjene på dette må nesten den andre valutaen ha styrket seg etter at du kjøpte. Hvis ikke tjener du ingenting (målt i NOK). Hvis dollaren starter på 10, og så svekker seg til 9, og du kjøper på 9. Med dine 1000 kroner har du da 111,11 dollar. Hvis du kjøper NOK med dette, får du fortsatt bare 1000 NOK (minus 2x transaksjonskostnader/spread). Lenke til kommentar
G Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 (endret) Hmm, skal vi se. Det jeg tror jeg mente var, å hele tiden jakte en svakere valuta. Og til slutt kjøpe NOK. Altså valutaen i landet man bor i. Enig med deg også i det Herr Brun. Til Taurean. Om du er flink til å følge med på mønstre så kan du jo ta det litt på det også, men du bør likevel ha litt innsikt i hva markedet mener om hvor valutaene skal gå hen også. Men som Herr Brun er inne på så må man jo forvente å kunne brenne seg en gang eller to ja. Jeg tror absolutt at du kan lykkes med det prosjektet. Men, jeg er også litt usikker på om den runddansen handelsmønsteret er veien å gå helt ut. Og dess mer penger du satser jo større risiko og gevinstpotensiale utsetter du deg jo for. Det gjelder vel å spre litt av innsatsene der som med alt annet av handel. Se på de som tar opp valutalån, de går rett som det er i baret og blir sittende med noe minus som med lån fort kan bli dyrt å sitte i, og det kan gå lang tid før det snur tilbake til der du var. En vet aldri, det er ihvertfall helt sikkert. Men, jeg kan forstå at du er interessert i dette, spesiellt nå når Trump fyrer av den ene handelskrigssalven etter den andre. Men, med han så er det jo veldig uforutsigbart. Men om det drar i din favør så kan det jo skje hyppigere endringer vil jeg tro, som igjen kan lede til nye kjøp og salg.. Obs! Jeg har ikke fulgt med på valutamarkedet på mange mange år nå. Du kan kun stole på deg selv og de avgjørelsene du tar. Og så får du leve med utfallet Endret 22. august 2019 av G Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 22. august 2019 Forfatter Del Skrevet 22. august 2019 (endret) Jeg får ikke huet mitt rundt det. Jeg selger hele tiden valuta så jeg får -mer- totalsum. Dét jeg kan forstå er at den siste valutaen jeg kjøper, må ha svekket seg mot NOK. Kjøper man en valuta som er lik eller sterkere enn NOK, så vil man havne i null, eller tape. Det kan jo hende dette vil ta veldig lang tid, og eller vise seg å være vanskelig. Kanskje jeg skal lage en bruker og prøve med fiktiv valuta ja. Eller kanskje jeg har funnet en metode å knekke valutahandelen på ^^ Det hadde vært fett! ^^ Takker for alle svar, skal oppdatére! Angående "hvorfor gjør ikke alle det?": (Ansér ingen andre som lik andre heller, bare for å unngå kommentarer om hovmodhet). Endret 22. august 2019 av Taurean Lenke til kommentar
G Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 (endret) Anbefaler deg dessuten å se litt på slike kilder som gjør teknisk analyse på ting. Innimellom så vil du se teknisk analyse på Gull, Olje, Valutaer og ikke minst også på mange nasjoners aksjer: https://www.youtube.com/channel/UCyZfB1FHUy_cL-su7DBfSkg Tror det er ca. hver tirsdag og hver fredag de kjører på. Og omtrent kl 10 med Live-sendinger. Samt at du kan se sendingene i etterkant om du går glipp av en Live-sending. Dessuten så kan det være en fordel å kjenne til hva som skjer i nabolandet. Det kan jo gi deg hint om når det er riktig å kjøpe og selge SEK, f.eks. ift. den norske kronen. Og det får du litt innsikt i ved å lytte til lenken ovenfor ukentlig. Ellers får du følge grundig med på alle de økonomiske nyhetssidene i Norge. Hva tipper de at sentralbanksjefen foretar seg og mye annet som kan påvirke valutaen. Det har jo en absolutt betydning for hvor den norske kronen står seg til en hver tid. Når styringsrenten går opp så blir det kjøpevillighet fra utenlandske investorer som ønsker seg NOK (da styrker kronen seg). Og mange andre hensyn enn bare det. Samt så må du ta hensyn til oljen. Norge ønsker å selge olje, ikke valutaen sin. Da vil de helst ikke ha kronen alt for sterk tror jeg det går i. Men til tider så må de heve styringsrenten for å regulere på andre hensyn enn oljeeksporten. Du må lese deg opp i disse tingene, helt klart. Uten interesse for dette så ville jeg ikke handlet i valuta var jeg deg. Endret 22. august 2019 av G Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Hvordan får du mer penger av å hele tiden selge valuta? Er idèen at om du kjøper USD, så pund, så euro, så SEK, osv, så har du plutselig tjent penger? Virker ikke som om du forstår konseptet i det hele tatt slik du skriver.. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 (endret) Litt enig med aklla. Det bør gå noen dager i mellom hver handel normalt sett. Hvis ikke så er du blitt en daytrader, og det er et enda vanskeligere terreng å bevege seg i. Men om du ser at ting plutselig endrer seg i din favør og du ønsker å ta gevinst og ender tilbake i den valutaen du føler deg tryggest å sitte med, så gå for det nå og da. Den valutaen kan være en annen enn NOK faktisk, alt ettersom temperaturen er nå og da. Men man skal selvsagt tilbake til NOK en eller annen gang også. Du bør lage deg et sett med regneark, så du kan få se svingningene både historisk, men også andre regneark som gir deg en oversikt over hva du har betalt, så du vet når det er riktig å selge uten tap. Du bør også jobbe med å etablere deg en slags Exit-plan. Med aksjer så har du et stop-loss verktøy, og jeg har ikke vært borti Forex-handelsplattformene, så jeg vet ikke om det er noen av dem som har et stop-loss system. Stop-loss har man med aksjer. Skal du lykkes så sies det at et mildt tap med stop-loss er en bedre strategi. Du kan alltid kjøpe deg tilbake om du absolutt ønsker å ri en valuta eller en aksje for den saks skyld, og da gjerne til en rimeligere penge. Det er vel sjeldnere at valutaer utsettes for shorthandlere i like stor grad som det aksjer gjør. Det kan være ordentlig surt når en aksje hamres ihjel av shortselgere. Nå har jeg vært litt i aksjemarkedet f.eks. Og det finnes noen ordentlig notoriske slemme shortselgere der ute i aksjemarkedet. De hamrer gjerne i stykker solide aksjer også for kortere eller lengre tid. Har observert noen aksjer få skikkelig bank av f.eks. britiske shorthandlere. Helt uten mål og mening, så kan det fort gå en stund før noen tar til motmæle når aksjen har blitt rimelig nok til at de tør å gå inn i det igjen. Da må selvsagt shorthandlerne sikre seg så de ikke blir sittende med svarteper Jeg har tilgode å prøve meg på shorthandel. Og det var i solide aksjeselskap som til stadighet viser til positive nyheter. Men selv slike selskaper vil jo naturligvis bli overvurdert, og det vil alltid komme korreksjoner. Men, det er et katt og mus jakt greie, med mye spekulantpsykologi. Plutselig så kan folk lytte sterkt til anbefalinger om kursmål for en aksje. Noen ganger så skivebommer de som gir slike uttalelser, og man kan regne med at enkelte nyheter man leser er bundet opp i at noen sitter med egeninteresser av å hause opp eller ned ting (selv om slik er ulovlig, så er det fryktelig mye som finansreguleringsmyndighetene ikke tar tak i). Det er rett og slett mye skittent spill der ute, fordi det er mye penger å kunne tjene på det. En ser nok også kursmanipulatører som er ute etter å få et lite ras på kursen som kan trigge stop-loss salg, så kjøpes de aksjene, og de sitter plutselig med mer aksjer som de kan selge. De har nok styringsmekanismer som gjør at de får kjøpt mer aksjer til en rimelig penge enn hva de må selge for å manipulere prisen. Så lenge bolkene salg og kjøp er store nok så ser det ut til at de kommer unna med dette svineriet. Så selv Stop-loss kan være skummelt å sette. En må rett og slett følge nøye med om ting skal gå bra. Helst mange ganger til dagen. Men er det en populær nok aksje, så kan den også komme inn i varmen til fondshandlerne. Da kan en også se aksjer bare gå opp i verdi i måneder, som også kan virke ganske meningsløst, inntil aksjen behøver en sunn liten korreksjon. Fordi fondshandlerne har en interesse for spesifikke favorittaksjer. De får stadig ny kontantstrøm som de pøser inn i slike aksjer. De kjøper gjerne også tuftet på mer langsiktig perspektiv, og de kan gå litt i mot trendene som daytraderne regulerer dagskursene på. Dette er mine subjektive inntrykk av markedene. Det er sikkert mye jeg ikke kan og ikke skjønner meg på. Og noe er basert på antakelser også. Så ta det for hva det er.. Endret 23. august 2019 av G 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Er ikke om det er dager, timer eller år jeg tenker på, men at kursen man sitter på må gå opp, ikke antall eller hvor hyppige eller hva man handler.. Samme som med aksjer, man tjener ikke på å kjøpe og selge haugevis av aksjer hele tiden, man tjener på at verdien på aksjene man har øker. Lenke til kommentar
G Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 (endret) Er ikke om det er dager, timer eller år jeg tenker på, men at kursen man sitter på må gå opp, ikke antall eller hvor hyppige eller hva man handler.. Samme som med aksjer, man tjener ikke på å kjøpe og selge haugevis av aksjer hele tiden, man tjener på at verdien på aksjene man har øker. Enig, og det er vel noe "alle" også forstår. Men, det er verdt å følge nøye med så man får dannet seg et bilde av mønstre, om man er flink til å oppfatte mønstere som ser ut til å gå igjen. Om man er svært dårlig på å se mønstre så bør man bruke hjelpeverktøy så man får målt ut mønstrene. Tipper at enkelte teknisk analyseverktøy enten mykt eller hardcore kan hjelpe til litt på det. Uten å følge særlig med så vil man få en dårligere forståelse for når noe virker å være på billigsalg eller når det virker å være dyrkjøpt. Selv om det sikkert er folk som ser dette lettere enn andre nokså kjapt. Det blir selvsagt noen dyrekjøpte handler for oss alle til tider, fordi ingen kan spå. Det er en form for gambling hvor man som regel ikke taper alle pengene sine å en gang ihvertfall. Valuta virke noe mer stabilt enn aksjer etter min høyst subjektive oppfattelse. Men så har man kriser i verden som ingen kunne forventet, som plutselig endrer på bildene (har nevnt Trump før i denne tråden). Husker jeg så et aksjefond nylig som trakk pluggen ut av Persiabukta investeringer etter at iranerne var slemme nedi der. De mistet vel helt interessen av å måtte sette ting på is, og ønsket vel heller å bruke evnene i et fungerende marked. De la rett og slett ned Persia-fondet sitt. Endret 23. august 2019 av G Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Det er ikke gitt at alle forstår slikt nei.. Når man tror man har funnet en idiotsikker måte å tjene penger på ting som valutahandel eller aksjehandel uten å ha erfaring eller inside info, så er det gjerne fordi man ikke forstår hvordan det fungerer.. Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Hvor fikk du ideen Taurean? Det jeg liker med innfallsvinkelen din er at dette er en systematisk metode som kan gjennomføres kaldt og uten noe tolkning. Den kan sannsynligvis programmeres/automatiseres. Det er alltid en fordel. Metoden din er egentlig ikke noe annet enn 'mean-reversion' - hvor man antar at et marked alltid reverterer tilbake til en tenkt median pris. Her har du antatt at dette stemmer. Vet du dette? Hva om svekkelsen faktisk er starten på en ny trend i den retningen? I så fall vil du på den posisjonen alene sannsynligvis tapt alt du har tjent hittil (om noe). Om du legger til flere parameter/filter, så er det ikke usannsynlig at noe mildt profitabelt kan konstrueres, men jeg ville ikke holdt pusten. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Denne framgangsmåten minner om den klassiske rulett-taktikken der ein satser på ein farge, og dersom ein taper så dobblar du neste veddemål. Så lenge ein har uendeleg med pengar og tid så kan ein ikkje tape. Du kan kjøpe alle valutaer når dei taper seg, men på eit eller anna tidspunkt må du selge. Stort sett vil kursen stige igjen slik at du kan selge med forteneste, men det kan være snakk om mange år fram i tid. 2 Lenke til kommentar
PunktumFinale Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Eventuell gevinst vil bli spist opp av spreaden i det lange løp. Hvis metoden din er å kjøpe den svakeste valutaen mot NOK hver dag så vil du sitte igjen med masse zimbabviske dollar som bare kan brukes til dasspapir fordi sentralbanken i zimbabve printer penger ut av løse luften til det punktet hvor blekket som går med er verdt mer enn seddelen som produseres. Når en regner med handelsgebyrer og spread så er valutahandel ikke et null-sum spill det er et taps spill hvor den eneste vinneren i det lange løp er den som håver inn gebyrer og spread. Jo mer du trader jo mer taper du. Prøv heller buy and hold av en bred indeks med lave avgifter. Det er ikke et nullsum spill. Hvis du virkelig har lyst til å tape penger i stil på en såkalt "risikofri" investering så søk på "box spread" 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå