Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Budsjettutgaven av elektrisk folkevogn kan bli billig – men du må vente på den


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Par ting:

 

1. Når kan bilen bestilles? Altså legge inn egen bestilling, ikke kjøpe en ferdigspesifisert utgave med noen glorete logoer på?

2. I lykkerusen glemmer folk at denne bilen koster langt mer enn 330 000. Hvordan ligger vi an mtp MVA på elbiler som det sies skal komme i 2021? Si denne bilen med største batteripakke koster 400 000 godt utstyrt. Da snakker vi en halv million kroner inkl. MVA for en bil i Focus-segmentet. Det er sykt mye penger for en liten bil som heter "folkets bil"...

Endret av Dr. Bombay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det kan han ikke, for det er en røverhistorie. Er ganske lenge siden Europeiske personbiler for landevei bestod at et understell med stålramme og et karosseri på toppen som var adskilt fra hverandre. Hvis "understellet" på en bil nyere enn 30 år faller av bilen, så har i praksis hele bilen kollapset

En bærebro er understell. En Kingbolt…bærekule er understell. Et lenkestag er understell. En torsjonsbar er understell. Et stabilisatorstag er understell. Et hjullager er understell. Foringer er selve Akilleshælen til understell. At dette er montert på selvbærende karosseri snarere som ramme betyr ikke at det ikke er understell (eller hjuloppheng, som jeg også omtalte det som.) Fremre hjuloppheng er som regel fortsatt montert på en transvers som på sin side er en etterlevning av ramme. Hva var poenget ditt?

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge VW selv for 1 år siden skulke denne koste halvparten av model 3.

 

Model 3 koster $ 35.000,- = ca kr 315.000,- ($= kr 9)

 

330.000 er ikke halvparten av 315.000

 

Shit så flaut! 

 

Så den skulle altså koste mindre enn e-Up? 

 

Snakk om å drite på draget! :D 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Tesla model 3 har en grunnpris på 377 020 kr for tida. I USA er grunnprisen 38 990 $ (samme variant, like strippet). Altså en omregningsfaktor på 9,67.

 

Dvs. at 35k$-varianten antagelig vil få en korresponderende pris på 338 440 kr. Halvparten av det er 169 220 kr.

 

Jeg finner ikke tilbake til påstanden om "halvparten av tesla model 3", men det kan jo fort hende de sammenligner grunnmodellen av ID3 med toppmodellen av TM3 og da går jo regnestykket opp med god margin.

 

Jeg finner derimot en påstand om <30.000€ i Tyskland "target price" som jeg antar inkluderer 19% vat. Den dagen påstanden kom lå euroen på 9,972 kr. Det skulle bety <251 400 kr i Norge med null mva. Pluss levering, vrakpant og avgift for gassen i klimaanlegget.

 

Med andre ord tror jeg ikke basisprisen kommer ned i 169 000 kr, men 250 000 kr tror jeg er realistisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla model 3 har en grunnpris på 377 020 kr for tida. I USA er grunnprisen 38 990 $ (samme variant, like strippet). Altså en omregningsfaktor på 9,67.

 

Dvs. at 35k$-varianten antagelig vil få en korresponderende pris på 338 440 kr. Halvparten av det er 169 220 kr.

 

Jeg finner ikke tilbake til påstanden om "halvparten av tesla model 3", men det kan jo fort hende de sammenligner grunnmodellen av ID3 med toppmodellen av TM3 og da går jo regnestykket opp med god margin.

 

Jeg finner derimot en påstand om <30.000€ i Tyskland "target price" som jeg antar inkluderer 19% vat. Den dagen påstanden kom lå euroen på 9,972 kr. Det skulle bety <251 400 kr i Norge med null mva. Pluss levering, vrakpant og avgift for gassen i klimaanlegget.

 

Med andre ord tror jeg ikke basisprisen kommer ned i 169 000 kr, men 250 000 kr tror jeg er realistisk.

 

Man må mangle litt bakkekontakt for å bli overbevist om at ID skulle koste mindre enn e-Up.. 

 

Har sett mange spekulere i priser ned i 260k, selv tror jeg vi vil se priser på 279/289 ferdig på skilt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var en B5-variant ja(3BG?). 'Mest avanserte' høres for så vidt kult ut men kanskje ikke noe jeg hadde voldsomt glede av i en undermotorisert barnevognfrakter. Når det i tillegg medfører hyppig vedlikehold hadde jeg kanskje vært mer fornøyd med det tredje mest avanserte hjulopphenget?

 

Det var litt tabbe å selge 1.6 sugebensin, 1.8 sugebensin og 1.9 turbodiesel, det er jeg enig i.

Og på grunn av "the funny way cars is taxed" her i Norge så er det disse bastardene som nordmenn flest forbinder med passat. OG dessverre derfor også har ødelagt ryktet til en helt fantatisk bil.

Lamborghini Gallardo hadde igrunn gitt en lignendee opplevelse også, om den hadde 1.6 sugebensin istedenfor 5.0 V10. Slapp motor og vanvittig gode kjøreegenkskaper.

B5 plattformen skulle hatt 1.8 AEB turbo bensin som minste motoralternativ, fabrukktunet til 150 hk.

chippbar til 190 hk, og god for 300 hk kun med turbobytte.

VR5 V6 og W8 var forsåvidt interessante motoralternativer også, men de var litt tunge for B5 plattformen, ettersom motoren henger forran fremakslingen, og bilen allerede var fremtung og litt understyrt, bare med 1.8 turbo :)

 

1.8 turbo var gøy, ihvertfall med t3/t4 hybridturbo =)

Det er den morsomste, og sprekeste, fremhjulsdrevne bilen jeg har kjørt noen gang.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Nei, det kan han ikke, for det er en røverhistorie. Er ganske lenge siden Europeiske personbiler for landevei bestod at et understell med stålramme og et karosseri på toppen som var adskilt fra hverandre. Hvis "understellet" på en bil nyere enn 30 år faller av bilen, så har i praksis hele bilen kollapset

 

Også Tesla da.... Den dag i dag.

De bygger på ramme.

Den gamleste Citroen jeg noen gang har hatt var en 1985 modell Citroen CX.

Denne CXen har selvbærende karosseri også.

Faktisk, så var den over 50 år siden Citroen begynte å bygge biler med selvbærende karosseri, allerede i 1985 da denne CXen ble produsert.

TeslaMusk syns at _det_ er måten å bygge bil på, i 2019 :) Over 70 år etter at Citroen begynte med selvbærende karosseri.

Og Teslagutta? "Whooooa, this is the shit man, it has a 17" display!".

At bilen er bygd så dårlig at vekta på displayet alene er nok til å bøye karosseriet, ramma, det snakkes det ikke om =)

 

Oppskrivt for å slå Tesla:

Slipp en 20" LCD skjerm sammen med en elmotor på en megawatt, ned i en gjødselkjeller og kall det for en bil.

Sleng litt dritt om de som kan å bygge biler, og markedsfør hele pakka til MDGere og antibilister.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Også Tesla da.... Den dag i dag.

De bygger på ramme.

Den gamleste Citroen jeg noen gang har hatt var en 1985 modell Citroen CX.

Denne CXen har selvbærende karosseri også.

Faktisk, så var den over 50 år siden Citroen begynte å bygge biler med selvbærende karosseri, allerede i 1985 da denne CXen ble produsert.

TeslaMusk syns at _det_ er måten å bygge bil på, i 2019 :) Over 70 år etter at Citroen begynte med selvbærende karosseri.

Og Teslagutta? "Whooooa, this is the shit man, it has a 17" display!".

At bilen er bygd så dårlig at vekta på displayet alene er nok til å bøye karosseriet, ramma, det snakkes det ikke om =)

Usikker på om du er i det hele tatt seriøs, men kan nevne at så klart har alle Teslaene selvbærende karosseri. De er også de tryggeste bilene noensinne krasjtestet i NHTSA, så den strukturelle styrken er svært god.

 

Og eksempelvis er Model X lettere enn e-tron, til tross for at e-tron er mindre.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

I følge VW selv for 1 år siden skulke denne koste halvparten av model 3.

Model 3 koster $ 35.000,- = ca kr 315.000,- ($= kr 9)

330.000 er ikke halvparten av 315.000

Så du sammenligner med en pris på Model 3 som ikke finnes, med en pris på VW som er langt over hva billigste utgave vil koste? Teslaianere er like redelige som deres Herre, Musk.

Lenke til kommentar

Man må mangle litt bakkekontakt for å bli overbevist om at ID skulle koste mindre enn e-Up.. 

 

Har sett mange spekulere i priser ned i 260k, selv tror jeg vi vil se priser på 279/289 ferdig på skilt.

Jeg tror nok Nissan vil gå på en smell. Leaf er kraftig overpriset sammelignet med I.D. 3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VW har faktisk vært litt store i kjeften over de siste årene. F.eks: https://electrek.co/2018/10/26/vw-ceo-electric-vehicle-tesla-half-price-2020/Den misvisende rekkeviddegrafen er også litt underholdende. Fasiten ble 409-560 km for Model 3, i WLTP testen, ikke 345 km i NEDC testen.

VW sa vel minst like gode til halvparten av prisen. Og der, på kvalitet, springer jo VW i ring rundt Tesla. Som de fleste andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VW sa vel minst like gode til halvparten av prisen. Og der, på kvalitet, springer jo VW i ring rundt Tesla. Som de fleste andre.

Nå er model 3 større, tryggere, har bedre ytelser, bedre lydanlegg, bedre navigasjon, bedre appstøtte, bedre forbruk, bedre treglading, bedre hurtiglading, bedre selvkjøring, hengerfeste, osv.

 

Det kan godt hende ID.3 i snitt vil ha færre kosmetiske feil, men det er flere kriterier for hvor "god" en bil er.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå er model 3 større, tryggere, har bedre ytelser, bedre lydanlegg, bedre navigasjon, bedre appstøtte, bedre forbruk, bedre treglading, bedre hurtiglading, bedre selvkjøring, hengerfeste, osv.

 

Det kan godt hende ID.3 i snitt vil ha færre kosmetiske feil, men det er flere kriterier for hvor "god" en bil er.

Sånn siden eGolfen selger såpass godt, mens den er en såpass underlegen bil iforhold til konkurransen, så kan man jo trekke noen konklusjoner ut derifra.

 

Folk liker å kjøpe et produkt fra et firma de vet vil være eksisterende om 5-10 år. 

 

Elon Musk selv, sier jo at han ønsker å bygge firmaet om fra en bilfabrikant til folket, om til en tjeneste som ligner mer på Uber på sikt. Da blir det jo spennende med service, som jo fra før av er rimelig dårlig. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En bærebro er understell. En Kingbolt…bærekule er understell. Et lenkestag er understell. En tosjonsbar er understell. Et stabilisatorstag er understell. Et hjullager er understell. Foringer er selve Akilleshælen til understell. At dette er montert på selvbærende karosseri snarere som ramme betyr ikke at det ikke er understell (eller hjuloppheng, som jeg også omtalte det som.) Fremre hjuloppheng er som regel fortsatt montert på en transvers som på sin side er en etterlevning av ramme. Hva var poenget ditt?

Ro, ro, ro din båt.

 

Du skrev at understellet datt av, som i at en rørramme stod igjen mens du og karosseriet fortsatte, eller at hele deler av et understell bare har falt av bilen uten at det har påvirket noe som helst annet. Det hadde vært noe helt annet om du hadde sagt at deler av understellet har gått i stykker.

 

Det du sier blir det samme som å si at karosseriet datt av bilen, bare fordi panseret blåste opp på vinduet i fart, eller at speilet datt av. Karosseriet sitter like fint på det, men noen deler av det gikk i stykker ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, det kan han ikke, for det er en røverhistorie. Er ganske lenge siden Europeiske personbiler for landevei bestod at et understell med stålramme og et karosseri på toppen som var adskilt fra hverandre. Hvis "understellet" på en bil nyere enn 30 år faller av bilen, så har i praksis hele bilen kollapset

 

Også Tesla da.... Den dag i dag.

De bygger på ramme.

Den gamleste Citroen jeg noen gang har hatt var en 1985 modell Citroen CX.

Denne CXen har selvbærende karosseri også.

Faktisk, så var den over 50 år siden Citroen begynte å bygge biler med selvbærende karosseri, allerede i 1985 da denne CXen ble produsert.

TeslaMusk syns at _det_ er måten å bygge bil på, i 2019 :) Over 70 år etter at Citroen begynte med selvbærende karosseri.

Og Teslagutta? "Whooooa, this is the shit man, it has a 17" display!".

At bilen er bygd så dårlig at vekta på displayet alene er nok til å bøye karosseriet, ramma, det snakkes det ikke om =)

 

Oppskrivt for å slå Tesla:

Slipp en 20" LCD skjerm sammen med en elmotor på en megawatt, ned i en gjødselkjeller og kall det for en bil.

Sleng litt dritt om de som kan å bygge biler, og markedsfør hele pakka til MDGere og antibilister.

Citroen har hatt selvbærende karosseri siden 1934, og Tesla har selvsagt også det, endatil et meget solid et. Ingen Partner/Berlingo har forøvrig noen gang mistet hjulopphenget. Det hender at fjærene knekker etter mange års hard bruk, men det skjer vel med de fleste biler. Forøvrig har ingen Skoda noensinne hatt et avansert hjuloppheng, så her var det mye pjatt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

VW sa vel minst like gode til halvparten av prisen. Og der, på kvalitet, springer jo VW i ring rundt Tesla. Som de fleste andre.

Men de er jo ikke mist like gode til halvparten av prisen? Og kvaliteten aner en jo ikke enda.

 

Blir spennende å se, de fleste andre har jo hatt en litt humpete start. Både jag, Audi og nå Mercedes som har kluss med batterier.

 

Dog tviler jeg ikke på at noen ting blir langt bedre, det er jo helt normalt når en ser på Tysk vs usa.

Lenke til kommentar

Nå er model 3 større, tryggere, har bedre ytelser, bedre lydanlegg, bedre navigasjon, bedre appstøtte, bedre forbruk, bedre treglading, bedre hurtiglading, bedre selvkjøring, hengerfeste, osv.Det kan godt hende ID.3 i snitt vil ha færre kosmetiske feil, men det er flere kriterier for hvor "god" en bil er.

Bedre rustbeskyttelse, bedre lakk, bedre levetid...
Lenke til kommentar

Citroen har hatt selvbærende karosseri siden 1934, og Tesla har selvsagt også det, endatil et meget solid et. Ingen Partner/Berlingo har forøvrig noen gang mistet hjulopphenget. Det hender at fjærene knekker etter mange års hard bruk, men det skjer vel med de fleste biler. Forøvrig har ingen Skoda noensinne hatt et avansert hjuloppheng, så her var det mye pjatt...

Start med å les hva jeg skriver. Når du selv bekrefter 80% av det jeg skriver, så avslutter med å kalke det "pjatt", da tror jeg du leste lit fort.

Alternativet er at du syns du selv snakker pjatt, det kan jo å være :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...