Gå til innhold

Brum/støy på mikrofon vis hovedkort - kjøpe internt eller eksternt lydkort?

Anbefalte innlegg

Jeg har en ModMic 5, veldig fornøyd, men det eksterne lydkortet den er koblet til er på god vei å takke for seg.

Jeg har prøvd å koble mikrofon til hovedkort både direkte bak og via frontpanelet, men det støyer voldsomt, eller får en dyp brumming.

Jeg er derfor på jakt etter å finne en ny løsning; eksternt eller internt? Vil jeg få samme problem med brum/støy ved bruk av et internt lydkort på pci? Eller bør jeg se på eksternt lydkort med usb?

En kabel til eller fra spiller ingen rolle - jeg vil bare ha ren lyd.

Kan dere anbefale noe ? Eneste krav er stereo ut og mic inn. Surround, optisk etc er ikke avgjørende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du støy på mikrofoninngangen også eller er det kun utgangen ?

Win 10 har en app for voice recording som en kan teste med, men du må vel flytte filen med testopptaket over på en laptop og høre på evt med kun batteridrift om du har strømstøy.

Lenke til kommentar

Da er det enkleste å bare bruke en USB-dings for mic. C-Media chipset er billig og decent til dette. Slår det meste av integrert Realtek til tross for prisen.

https://www.ebay.com/itm/USB-5-1-to-3-5mm-Jack-mic-Headphone-3D-Sound-Card-Audio-Adapter-Converter/254160740124

Ikke noe problem å kombinere to ulike lydenheter og bruke nåværende utgang og ny mikrofon inngang, selv om lyden faktisk er ganske bra på Klasse D forsterkeren i denne.

Har du problemer med jordingen kan en USB-isolator hjelpe, men det går mest sannsynlig helt fint.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hopper inn her igjen for å rapportere om at den billigsaken var, kanksje litt som forventet, makkverk.

Det brummer like godt som før. Og lyden er langt spinklere enn med et "kraftigere" lydkort. Å kjøre lyd til headset fra denne usb-donglen er en vits. Mister masse "mmf". Havner nok som gis-bort på finn etterhvert.

Lenke til kommentar

Da har du nok noe issues med jordingen/indusert støy. Kan være verdt å sjekke dette. Enkleste måten å sjekke for jordingsfeil er å bare dra ut strømadaptret om det er en laptop, ellers må en gå systematisk gjennom sikringsskapet og koble ut kurser for å prøve og finne støykilden. C-Media fungerte greit på 32 Ohm med 70 i volum hos meg før den vrenger når jeg testet og ikke noe problem med bass/fylde i lydbildet, men du har kanskje fått noe annet enn en C-Media chip selv om utseendet på dongelen er lik ellers så har du muligens en strømsvak USB-port. Har vært borti dem som bare gir ut ca 0,25A via HUB når det skal være minst 0,5A og helst 1A etter spec. Kan du prøve å sjekke dette og åpne den eller avlsese USB ID ? Ekte C-Media brukes bl.a. i business-modellene til Dell laptop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...