Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skatteregler ved utleie

Capitan Fracassa

Anbefalte innlegg

Hei, vi har sammen med vår datter på 18 år, kjøpt en 3-roms leilighet. Denne eies formelt 1/3 av meg, min kone og vår datter hver.

Vår datter skal bo der, og leie ut det minste av to soverom til ei venninne. Spørsmålet da er simpelthen om vi blir skattepliktige av utleien, siden datteren vår kun eier 1/3.

Når jeg ser på skatteetatens sider, tyder svaret på at vi ikke trenger å skatte, siden vi leier ut mindre enn halvparten av egen bolig. Men problemet som gjør meg usikker, er at dette forsåvidt bare er "egen bolig" for en av tre eiere.

Det vil være vår datter som står som formell utleier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når flere personer eier noe sammen skal hver persons skattemessige forhold bedømmes for seg etter bruttometoden. Det vil si at inntekter skal henføres til hver skattyter for seg, kostnader til hver skattyter for seg, og eventuell skattefrihet bedømmes separat etter den enkelte skattyters forhold.

Utgifter og inntekter fordeles på sameierne etter sameigelova § 9, med mindre en sameieravtale sier noe annet. Det vil si at du er berettiget til 1/3 av utleieinntektene, og din kone er berettiget til 1/3 av utleieinntektene. Dette vil være skattepliktig på deres hånd, ettersom dere ikke bor i boligen. Datterens andel av leieinntekten vil være skattefri for henne, selv om hun bare eier 1/3, så lenge hun ikke betaler leie til dere, og selv bærer alle driftskostnader ved boligen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som om du og kona bør vurdere å selge deres deler til datteren. Dermed unngår familien skatt på leieinntekter og skatt på eventuell gevinst ved fremtidig salg.

Ellers bør datteren bære "alle driftskostnader, herunder indre og ytre vedlikehold" for å unngå skatt på fordel ved bruk av (2/3 av) boligen. Hvis dere blir enige om at hun disponerer hele boligen kan hun "for egen regning [leie] ut deler av den boligen [hun] disponerer" skattefritt så lenge vilkårene for skattefritak ellers er oppfylt. (Fra https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/gjeldende/bolig--utleie-fritaksbehandling/B-17.025/ ) (Man bør kanskje også avtale skriftlig at hun skal ha alle leieinntekter for å være på den sikre siden.)

Lenke til kommentar

Er det noe spesiell grunn til at dere ønsker stå som eier på boligen? Om datteren deres er ung vil jo det mest gunstige i hennes liv uansett være å bo der noen år og betale ned, for å så leie ut hele når hun har muligheten kjøpe noe nytt.

Jeg har feks nylig som 22 år kjøpt et hus med utleiedel til 5m med foreldre som medlåntakere grunnet inntekt. De står dog ikke som medeiere.

Anonymous poster hash: 68db9...91f

Lenke til kommentar

Datterens andel av leieinntekten vil være skattefri for henne, selv om hun bare eier 1/3, så lenge hun ikke betaler leie til dere, og selv bærer alle driftskostnader ved boligen.

Takk. Det vil være tilfelle her.

Det høres ut som om du og kona bør vurdere å selge deres deler til datteren. Dermed unngår familien skatt på leieinntekter og skatt på eventuell gevinst ved fremtidig salg.

Det er ikke aktuelt, selv om jeg er klar over at det vil medføre skatt på 2/3 av evt. gevinst ved salg.

Ellers bør datteren bære "alle driftskostnader, herunder indre og ytre vedlikehold" for å unngå skatt på fordel ved bruk av (2/3 av) boligen. Hvis dere blir enige om at hun disponerer hele boligen kan hun "for egen regning [leie] ut deler av den boligen [hun] disponerer" skattefritt så lenge vilkårene for skattefritak ellers er oppfylt.

Interessant. Dette betyr i praksis at siden planen er at hun skal betale både borettslagets felleskostnader og strøm, så vil hele leieinntekten være skattefri, så vidt jeg forstår. Dette går mot det krikkert skrev, men jeg får inntrykk av at han ikke to hensyn til denne delen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...