torest Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Denne el-fergen slår alle: rekkevidden er sju ganger lenger enn Ampere Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 "E/F Ellen seilte ifølge Marine Traffic Fynshavn-Søby på 4 timer og 21 minutter med en gjennomsnittsfart på 12,2 knop den 21. august."' I følge ruteplanen skal denne turen ta 70 minutter, og det er 3 avganger daglig. Dermed har ferjen enten tatt en omvei på totalt 53 nm, 4 turer i løpet av denne tiden, eller ligget til kai mesteparten av tiden. 4 Lenke til kommentar
Trond Grahnstedt Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Så ligger Norge bakpå igjen, som vanlig. Ifølge MDG, skal vi jo bli ledende på elektriske fly også. Norge som bygger passasjerfly? Haha. Hvordan går det med batterifabrikk, som vi burde ha gode forutsetninger for å bygge? Nei, vi er nok best på papirutredninger. 4 Lenke til kommentar
Dagho Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Jeg ser at ferga forlot Søby kl. 10:55 og ankom Fynshav 11:58, så den bruker ca en time på strekningen. Den forlot så Fynshav kl. 12:25 og ankom Søby kl. 13:25. Så ble den liggende til 16:10 og ankom Fynshav igjen kl. 17:15, Så forlot den Fynshav kl. 17:38 og ankom Søby igjen kl. 18:36. Det virker som den må ligge 2,5 time i Søby for lading. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 I fylgje ferjedatabanken til Vegvesenet er Lavik-Oppedal 5100 meter. I artikkelen står 3 km. Ei kjapp kontrollmåling på Google Maps seier at Vegvesenet har rett. http://fdb.triona.no/maintainRoutes.xhtml 3 Lenke til kommentar
OPV Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Stedet på Als hvor fergen har ett av endepunktene heter Fynshav, altså ikke Fynshavn. Se https://da.m.wikipedia.org/wiki/Fynshav. 1 Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Så ligger Norge bakpå igjen, som vanlig. Ifølge MDG, skal vi jo bli ledende på elektriske fly også. Norge som bygger passasjerfly? Haha. Hvordan går det med batterifabrikk, som vi burde ha gode forutsetninger for å bygge? Nei, vi er nok best på papirutredninger. Positiv kar du. Hvis du gadd å sette trollet i deg til siden hadde du muligens sett at Norge er ledende på flere fronter, spesielt på maritime teknologier, at MdG nok tenker på flytrafikk, og at vi har batterifabrikk i Norge. 3 Lenke til kommentar
Trond Grahnstedt Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Så ligger Norge bakpå igjen, som vanlig. Ifølge MDG, skal vi jo bli ledende på elektriske fly også. Norge som bygger passasjerfly? Haha. Hvordan går det med batterifabrikk, som vi burde ha gode forutsetninger for å bygge? Nei, vi er nok best på papirutredninger. Positiv kar du. Hvis du gadd å sette trollet i deg til siden hadde du muligens sett at Norge er ledende på flere fronter, spesielt på maritime teknologier, at MdG nok tenker på flytrafikk, og at vi har batterifabrikk i Norge. Troll er jo et olje og gassfelt, så takk for den. Ja, Norge er gode på en del maritime teknologier, først og fremst på grunn av olje og gass. Veldig bra det. Men, tror du virkelig på norske passasjerfly? Når jeg tenker på batterifabrikk, så er det storproduksjon for å selge til f.eks. bilindustrien. Her burde vi ha meget gode forutsetninger, med forurensningsfri kraft, men som vanlig er Sverige og andre land, langt foran. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 (endret) Positiv kar du. Hvis du gadd å sette trollet i deg til siden hadde du muligens sett at Norge er ledende på flere fronter, spesielt på maritime teknologier, at MdG nok tenker på flytrafikk, og at vi har batterifabrikk i Norge. Ledende på hva, bygge el-ferger som er så elendige at de raserer fergetilbudet? Og om ikke det er ille nok, det var en ønsket politikk å gjøre det slik. Istedet for å bygge ferger som faktisk har kapasitet til å følge rutene, som danskene eller hvem som bygde denne er i stand til. Endret 22. august 2019 av likferd Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Jeg kjørte med en av elferjene over sulesund i sommer. Når jeg gikk littomkring hørte jeg to svære Volvo dieseler dure i et lyddempet rom. Tror ikke de har tid til å lade i land. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Jeg ser at ferga forlot Søby kl. 10:55 og ankom Fynshav 11:58, så den bruker ca en time på strekningen. Den forlot så Fynshav kl. 12:25 og ankom Søby kl. 13:25. Så ble den liggende til 16:10 og ankom Fynshav igjen kl. 17:15, Så forlot den Fynshav kl. 17:38 og ankom Søby igjen kl. 18:36. Det virker som den må ligge 2,5 time i Søby for lading. Det ser ut som den er bygd for det behovet de har der og det er jo bra. Stadig flere strekninger lar seg oppgradere til elferger. 3 Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 (endret) Danskene står på Amperas skuldre. Slik går verden fremover. Endret 22. august 2019 av Egil Hjelmeland Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Positiv kar du. Hvis du gadd å sette trollet i deg til siden hadde du muligens sett at Norge er ledende på flere fronter, spesielt på maritime teknologier, at MdG nok tenker på flytrafikk, og at vi har batterifabrikk i Norge.Ledende på hva, bygge el-ferger som er så elendige at de raserer fergetilbudet? Og om ikke det er ille nok, det var en ønsket politikk å gjøre det slik. Istedet for å bygge ferger som faktisk har kapasitet til å følge rutene, som danskene eller hvem som bygde denne er i stand til. Problemet er er jo ikkje at ferja er elektrisk, men at ho tydelegvis ikkje er konstruert med dei eigenskapane som trengst på det sambandet. Her skulle dei sett inn batteri/ladeeffekt nok til at ferja kunne gå nokre runder nesten utan pause i det hektiske morgonrushet, etter å ha fullada om natta. Ampere er fin. Medan dei andre ferjene på Lavik-Oppedal sniglar seg over fjorden for å spare drivstoff, går Ampere fortare for å få nok tid i land til å lade. :-) Ladeeffekta er høg nok til at eit par minutt ekstra tid til å lade meir enn oppveger det ekstra forbruket ved å gå fortare. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Ampere var nok designet for å kunne klare oppdraget den også, men selv den måtte få utbedringer i ettertid siden den slet med flere ting. Den tok jo "krav" på den ene bygga i flere timer i strekk i starten, pga den måtte lade mye lengre enn den var tiltenkt. Så utbedringer både på kjøling av batteriene, og mer ladekapasitet i land ble påtvunget. Lenke til kommentar
nullogniks Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Jeg ser at ferga forlot Søby kl. 10:55 og ankom Fynshav 11:58, så den bruker ca en time på strekningen. Den forlot så Fynshav kl. 12:25 og ankom Søby kl. 13:25. Så ble den liggende til 16:10 og ankom Fynshav igjen kl. 17:15, Så forlot den Fynshav kl. 17:38 og ankom Søby igjen kl. 18:36. Det virker som den må ligge 2,5 time i Søby for lading. Den lader natten over og klattlader 15 min. i havn i søby for hver opphold Lenke til kommentar
nullogniks Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Danskene står på Amperas skuldre. Slik går verden fremover. og så er den bygget lokalt på lokalt initiativ på det lokale skipsverft med stolte tradisjoner https://www.shipyard.dk/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå