Gå til innhold

Denne el-fergen slår alle: rekkevidden er sju ganger lenger enn Ampere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"E/F Ellen seilte ifølge Marine Traffic Fynshavn-Søby på 4 timer og 21 minutter med en gjennomsnittsfart på 12,2 knop den 21. august."'

I følge ruteplanen skal denne turen ta 70 minutter, og det er 3 avganger daglig. Dermed har ferjen enten tatt en omvei på totalt 53 nm, 4 turer i løpet av denne tiden, eller ligget til kai mesteparten av tiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ser at ferga forlot Søby kl. 10:55 og ankom Fynshav 11:58, så den bruker ca en time på strekningen.

Den forlot så Fynshav kl. 12:25 og ankom Søby kl. 13:25. Så ble den liggende til 16:10 og ankom Fynshav igjen kl. 17:15, Så forlot den Fynshav kl. 17:38 og ankom Søby igjen kl. 18:36.

Det virker som den må ligge 2,5 time i Søby for lading.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så ligger Norge bakpå igjen, som vanlig. Ifølge MDG, skal vi jo bli ledende på elektriske fly også. Norge som bygger passasjerfly? Haha.

Hvordan går det med batterifabrikk, som vi burde ha gode forutsetninger for å bygge?

Nei, vi er nok best på papirutredninger.

 

Positiv kar du. Hvis du gadd å sette trollet i deg til siden hadde du muligens sett at Norge er ledende på flere fronter, spesielt på maritime teknologier, at MdG nok tenker på flytrafikk, og at vi har batterifabrikk i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Så ligger Norge bakpå igjen, som vanlig. Ifølge MDG, skal vi jo bli ledende på elektriske fly også. Norge som bygger passasjerfly? Haha.

Hvordan går det med batterifabrikk, som vi burde ha gode forutsetninger for å bygge?

Nei, vi er nok best på papirutredninger.

 

Positiv kar du. Hvis du gadd å sette trollet i deg til siden hadde du muligens sett at Norge er ledende på flere fronter, spesielt på maritime teknologier, at MdG nok tenker på flytrafikk, og at vi har batterifabrikk i Norge.

Troll er jo et olje og gassfelt, så takk for den. Ja, Norge er gode på en del maritime teknologier, først og fremst på grunn av olje og gass. Veldig bra det. Men, tror du virkelig på norske passasjerfly? Når jeg tenker på batterifabrikk, så er det storproduksjon for å selge til f.eks. bilindustrien. Her burde vi ha meget gode forutsetninger, med forurensningsfri kraft, men som vanlig er Sverige og andre land, langt foran.
Lenke til kommentar

Positiv kar du. Hvis du gadd å sette trollet i deg til siden hadde du muligens sett at Norge er ledende på flere fronter, spesielt på maritime teknologier, at MdG nok tenker på flytrafikk, og at vi har batterifabrikk i Norge.

Ledende på hva, bygge el-ferger som er så elendige at de raserer fergetilbudet?

 

Og om ikke det er ille nok, det var en ønsket politikk å gjøre det slik. Istedet for å bygge ferger som faktisk har kapasitet til å følge rutene, som danskene eller hvem som bygde denne er i stand til.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Jeg ser at ferga forlot Søby kl. 10:55 og ankom Fynshav 11:58, så den bruker ca en time på strekningen.

Den forlot så Fynshav kl. 12:25 og ankom Søby kl. 13:25. Så ble den liggende til 16:10 og ankom Fynshav igjen kl. 17:15, Så forlot den Fynshav kl. 17:38 og ankom Søby igjen kl. 18:36.

Det virker som den må ligge 2,5 time i Søby for lading.

Det ser ut som den er bygd for det behovet de har der og det er jo bra. Stadig flere strekninger lar seg oppgradere til elferger.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Positiv kar du. Hvis du gadd å sette trollet i deg til siden hadde du muligens sett at Norge er ledende på flere fronter, spesielt på maritime teknologier, at MdG nok tenker på flytrafikk, og at vi har batterifabrikk i Norge.

Ledende på hva, bygge el-ferger som er så elendige at de raserer fergetilbudet?

 

Og om ikke det er ille nok, det var en ønsket politikk å gjøre det slik. Istedet for å bygge ferger som faktisk har kapasitet til å følge rutene, som danskene eller hvem som bygde denne er i stand til.

Problemet er er jo ikkje at ferja er elektrisk, men at ho tydelegvis ikkje er konstruert med dei eigenskapane som trengst på det sambandet. Her skulle dei sett inn batteri/ladeeffekt nok til at ferja kunne gå nokre runder nesten utan pause i det hektiske morgonrushet, etter å ha fullada om natta.

 

Ampere er fin. Medan dei andre ferjene på Lavik-Oppedal sniglar seg over fjorden for å spare drivstoff, går Ampere fortare for å få nok tid i land til å lade. :-) Ladeeffekta er høg nok til at eit par minutt ekstra tid til å lade meir enn oppveger det ekstra forbruket ved å gå fortare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ampere var nok designet for å kunne klare oppdraget den også, men selv den måtte få utbedringer i ettertid siden den slet med flere ting. Den tok jo "krav" på den ene bygga i flere timer i strekk i starten, pga den måtte lade mye lengre enn den var tiltenkt. 

 

Så utbedringer både på kjøling av batteriene, og mer ladekapasitet i land ble påtvunget. 

Lenke til kommentar

Jeg ser at ferga forlot Søby kl. 10:55 og ankom Fynshav 11:58, så den bruker ca en time på strekningen.

Den forlot så Fynshav kl. 12:25 og ankom Søby kl. 13:25. Så ble den liggende til 16:10 og ankom Fynshav igjen kl. 17:15, Så forlot den Fynshav kl. 17:38 og ankom Søby igjen kl. 18:36.

Det virker som den må ligge 2,5 time i Søby for lading.

 

Den lader natten over og klattlader 15 min. i havn i søby for hver opphold

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...