Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jekselen knakk i to - må den trekkes?

Kultergult

Anbefalte innlegg

God kveld,

Jeg har en situasjon her som angår ei venninne. Sist år var hun hos tannlegen og fikk midlertidig fylling. Hun fikk ikke beskjed at denne fyllingen kun skulle vare i noen uker. Tannlegen sa at hun burde rotfylle tannen, men det var vanskelig mtp. dårlig økonomi. Da det ikke gjorde vondt i tannen, har hun hatt denne fyllingen i snart et år. For en uke siden falt fyllingen og tannen knakk i to. En del av tannen er løs, og tannkjøttet lokalt er betent. Hun var hos tannlegen i dag og fikk beskjed om å fjerne jekselen sin da tannlegen mener at "den ikke kan reddes". Det var en tannfraktur ned mot rota som ikke kunne fikses. Dette vil ikke min venninne, og vil beholde tannen da den tar stor plass. 

Spørsmålet mitt til dere der ute, tannlegen mente at det ikke er mulig å redde tannen. Vær klar over at tannlegen har hele tiden pusha på at tannen skal trekkes selv om den kunne rotfylles. Det virker som om hun ikke "gidder" å fikse tannen, og vil bare trekke den ut. Har noen opplevd å ha fått fikset en tannfraktur uten å fjerne den? Evt. hva burde hun gjøre eller kontakte for å få bedre oppfølging?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobbet med en kar som hadde en sprukket tann han og tannlegen prøvde å redde. Han gikk rimelig lenge på kraftige medisiner p.g.a ugangen mikroorganismer gjorde siden tannen ikke var tett. Når situasjonen er som den er bør vel tannen trekkes så fort som mulig. Midlertidige fyllinger er ikke ment for langvarig bruk, men som en tetting av hull når en trenger å utbedre over flere timeavtaler.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Tannlegen ville jo tjent mye mer på å gå i månedsvis og prøve å «redde» tannen, så hvis han sier den må trekkes så må den nok det.

Dere kan jo høre med andre tannleger, men jeg mistenker at de vil si det samme. Å redde den tannen er nok for sent.

Lenke til kommentar

Det å "fikse" en tann som er kløyva ned i rota, er et sjansespill som over tid, med overveiende sannsynlighet, vil medføre unødvendig lidelse og bruk av mye penger.

Ut fra beskrivelsen om tannstatus, handler det ikke om hva tannlegen "gidder", men hva tannlegen mener er både påtrengende nødvendig og hva som er å regne som forsvarlig helsehjelp. Husk at tannlegen også er forpliktet å gi råd om kost/nytte- forholdet.

Det hun kan gjøre, er å henvende seg til en annen tannlege. Fornyet vurdering, altså "second opinion" er ikke et prinsipp som gjør seg gjeldende for tenner (unntatt oralkirurgi). Hun må altså selv betale for en ny undersøkelse hos en ny tannlege.

Lenke til kommentar

samme skjedde meg,bortsett fra at det ikke var sprekk ned i rota,men den sprakk når de festet ny krone med stift,og måtte da trekkes.

og er det sprekk allerede,så får man ikke fikset det med ny krone på stift.

da er nok løsningen og trekke den,og bruke bro,men det koster vel fort 25k mener jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...