Gå til innhold

Bompengestriden fortsetter: Klima og luftkvalitet kan bli kjernen i nytt forslag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lokal forurensing er fastslått, med forbrenningsbiler. CO2 er omstridt.

 

Bygg motorveier og jernbane  sør/øst/vest i vårt langstrakte land .  Betalt med skatt eller fra "pensjonsfond utland". Det vil gi nasjonen trygghet og muligheter  for generasjoner framover.

 Så kan de enkelte kommuner bygge stikkveier/sidespor fra disse transportårene. Med eller uten bompenger ( fra kommunebeskating) avhengig om de vil ha besøk eller ikke, fra næringsliv eller turister.  Bompenger fra alle eller kun besøkende.

 Forurensning fra transport burde kunne løses med full utbygging av sakte-ladestasjoner og sakte-hydrogenframstilling på de enkelte stasjoner på alle dagens bensinstasjoner.  All tranport  dermed forurensningsfri både lokalt og globalt.  Med mindre energiforbruk enn dagens forbrennings-transport.

Altså kun 20 milliarder, så er problemet løst: ( Uten oppgradering av nettet, uten hurtigladestasjoner hverken i boliger eller på  på stasjoner, - som ellers ville koste det dobbelte.)

 

Men politikk er  (parti) politikk. Løsninger virker uinteressant.  (?)

Lenke til kommentar

Regjeringspartiene kom frem til en avtale under forhandlingene på Granavollen, men var kanskje ikke så detaljert utført.

 

 

Men noe håndfast kom også på Granavollen:

– Når vi sier vi skal doble bevilgningene til tilskuddsordningene for reduserte bompenger så øker den fra i overkant av en halv milliard til i overkant av en milliard i året. Det er veldig konkret, sier Dale.

Lenke til kommentar

Og der ble det klart at samferdsel og byutvikling er fremmedord for regjeringen. Milliarder av skattepenger som går til mindre bompenger til tross for at bilhold aldri har vært billigere. Rushtidsbonus fremfor rushtidsavgift. Bedrifter taper milliarder på kø, men det er tydeligvis ikke nok for regjeringen. Klima og luftkvalitet? Her er det full gass for bilen og bråbrems for en fornuftig byutvikling.

Lenke til kommentar

Klima og luftkvalitet? Her er det full gass for bilen og bråbrems for en fornuftig byutvikling.

Det er vel akkurat det som skal bort ved og innføre disse bypakkene og ideen var at bilistene skulle betale for redusering av privatbilismen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...