NTB - digi Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Bompengestriden fortsetter: Klima og luftkvalitet kan bli kjernen i nytt forslag Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Lokal forurensing er fastslått, med forbrenningsbiler. CO2 er omstridt. Bygg motorveier og jernbane sør/øst/vest i vårt langstrakte land . Betalt med skatt eller fra "pensjonsfond utland". Det vil gi nasjonen trygghet og muligheter for generasjoner framover. Så kan de enkelte kommuner bygge stikkveier/sidespor fra disse transportårene. Med eller uten bompenger ( fra kommunebeskating) avhengig om de vil ha besøk eller ikke, fra næringsliv eller turister. Bompenger fra alle eller kun besøkende. Forurensning fra transport burde kunne løses med full utbygging av sakte-ladestasjoner og sakte-hydrogenframstilling på de enkelte stasjoner på alle dagens bensinstasjoner. All tranport dermed forurensningsfri både lokalt og globalt. Med mindre energiforbruk enn dagens forbrennings-transport. Altså kun 20 milliarder, så er problemet løst: ( Uten oppgradering av nettet, uten hurtigladestasjoner hverken i boliger eller på på stasjoner, - som ellers ville koste det dobbelte.) Men politikk er (parti) politikk. Løsninger virker uinteressant. (?) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Lokal forurensing er fastslått, med forbrenningsbiler. CO2 er omstridt. Bare i kommentarfeltene. 4 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Regjeringspartiene kom frem til en avtale under forhandlingene på Granavollen, men var kanskje ikke så detaljert utført. Men noe håndfast kom også på Granavollen: – Når vi sier vi skal doble bevilgningene til tilskuddsordningene for reduserte bompenger så øker den fra i overkant av en halv milliard til i overkant av en milliard i året. Det er veldig konkret, sier Dale. Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Man behøver ikke å ha bomring/bompenger for å ha bilfrie sentrum og gågater i byene – se på Tyskland. Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Og der ble det klart at samferdsel og byutvikling er fremmedord for regjeringen. Milliarder av skattepenger som går til mindre bompenger til tross for at bilhold aldri har vært billigere. Rushtidsbonus fremfor rushtidsavgift. Bedrifter taper milliarder på kø, men det er tydeligvis ikke nok for regjeringen. Klima og luftkvalitet? Her er det full gass for bilen og bråbrems for en fornuftig byutvikling. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 (endret) Klima og luftkvalitet? Her er det full gass for bilen og bråbrems for en fornuftig byutvikling. Det er vel akkurat det som skal bort ved og innføre disse bypakkene og ideen var at bilistene skulle betale for redusering av privatbilismen. Endret 23. august 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå