Ketill Jacobsen Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Venstresiden, som har hegemonisk makt i Norge, ønsker selvsagt at man skal skrive innlegg under fullt navn. Slik får de strupet behovet enkelte har for å uttale seg kritisk om miljøsaken, islam og innvandring, blant andre svært betente og kontroversielle spørsmål. Jeg hadde aldri skrevet kritiske innlegg om f.eks. islam under fullt navn. Til det er risikoen for diverse represalier for stor. Samfunnet polariseres i stadig økende grad, og behovet for å kunne ytre seg anonymt blir stadig større. Sensuriveren til staten, og de overnasjonale institusjonene, vokser i takt med den generelle uroen i samfunnet. Feigheten lenge leve! Vi har plass til avvikende meninger, men de må argumenteres for på en fornuftig måte. Mange klarer det og står fram med fullt navn og blir respektert for det. Men om man egentlig ikke tror på det man selv mener, så blir det jo vanskelig! Med hensyn til hegemoni, hvem har makten i Norge? Er det journalistene eller eierne av deres media? Er det venstresiden som har økonomisk makt i Norge? Det er greit at noen mener at de som har økonomisk makt, skal ha all makt i samfunnet. Men dersom en mener det, så må en akseptere at man er blant en minoritet og at en blir møtt med andre synspunkter. 1 Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Fra Oscar Wilde: "Man is least himself when he talks in his own person. But give him a mask, and he will tell you the truth!" 4 Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Trist at det må nødt å være slik, men når det engang nå er slik så tenker jeg at begge deler må være det beste. Fullt navn, gjerne sertifisert med bankid eller lignende, slik at enhver må stå for det man sier. Og i tillegg til det så trenger man gode moderatorer. Eksempelet som blir skrytt opp i skyene her er jo diskusjon.no Selv om det blir bra moderert, så er det nok av klovner her som hadde tenkt seg om to-tre ganger før de postet, om de måtte signere med fullt navn. Jeg skriver både på anonym-forum, og på fullt navn forum, og har tenkt ved flere anledninger at «nå kan jeg dra på litt ekstra» siden det er på ett anonymt forum. Mener personlig at jeg kan stå for det anonyme også, om det skulle bli behov for det en dag, men noe av det ville nok blitt ganske ubehagelig. Og forandre mening, var det noen som skrev. Klimamotstander (eller flat-earther?) i 2013, og har nå innsett en og annen ting. JA, det er også endel av det å stå for det du sier. Sier du at du tror jorda er flat, ja så får du jaggu stå for det, idag og i morgen. Resten av verden bør ikke bli belastet med andres ignoranse, uvitenhet eller inkompetanse. Jeg syntes elbiler var noen teite, små ubrukelige fillebiller i 2012. I 2014 endret jeg mening og kjøpte elbil. På samme tiden så syntes jeg vegetarianere og veganere var noen raringer som ikke visste hva ett fullverdig kosthold var for noe. Det tror jeg ikke lengre, og er begynt å redusere mitt eget inntak av kjøtt. Trodde også at «miljøvernere» var en gjeng tullinger som lenket seg med kjetting og var helt klin gærne, og brydde meg fint lite om hva jeg forurenset. Jeg er ikke slik lengre, og synes nå at «miljøvernerne» har mye rett i det de sier. Jeg må stå for mine gamle meninger, hadde vært behagelig å sluppet unna det, men det er ikke rett. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Venstresiden, som har hegemonisk makt i Norge, ønsker selvsagt at man skal skrive innlegg under fullt navn. Det er for enkelt å skylde på venstresida. Høyresida er jo også for et tungt overvåkningssamfunn. Jeg vil heller si at personvern er noe man har stor intern uenighet om i alle partier. 3 Lenke til kommentar
6M5MA22N Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 "Noe av det særegne med Diskusjon.no er at moderatorene er frivillige, og utgår fra brukermassen selv." Er der ingen som ser betenkeligheter med en slik ordning? Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 IT-avisen er vel et glimrende eksempel på hva undermoderering fører til. Har aldri sett lignende rottereir på et teknosted før. Der er de samme 10-15 personene hyperaktive og bedriver sjikane, hersketeknikker og generell uhygge. Ingenting blir gjort fra moderatorer og ingen fornuftige orker å bidra i "debatten". Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 IT-avisen er vel et glimrende eksempel på hva undermoderering fører til. Har aldri sett lignende rottereir på et teknosted før. Der er de samme 10-15 personene hyperaktive og bedriver sjikane, hersketeknikker og generell uhygge. Ingenting blir gjort fra moderatorer og ingen fornuftige orker å bidra i "debatten". Skaper jo trafikk da... Noe viktigere enn det er det vel ikke på slike sider. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Venstresiden, som har hegemonisk makt i Norge, ønsker selvsagt at man skal skrive innlegg under fullt navn.Jeg er på venstresiden, med formål å ta vare på de syke og uheldige i livet, og er sterkt imot trenden med fullt navn på internett. Det er kommersielle aktører som bestemmer at det skal være fullt navn i kommentarfeltene deres. Trenden med fullt navn på internett, ble startet av Facebook, et av verdens største reklamefirmaer. Jeg hadde aldri skrevet kritiske innlegg om f.eks. islam under fullt navn. Til det er risikoen for diverse represalier for stor.Religion var sterkt motarbeidet i Sovjet. Den "venstresiden" du snakker om, er ikke den eneste måten å være til venstre på. Hestesko-modellen er ganske interessant. https://en.wikipedia.org/wiki/Horseshoe_theory 3 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 "Noe av det særegne med Diskusjon.no er at moderatorene er frivillige, og utgår fra brukermassen selv." Er der ingen som ser betenkeligheter med en slik ordning? Nei, jeg syns de gjør en veldig god jobb. Hadde jeg hatt problemer men det ville jeg ikke vært her inne. Men, for ett bruker navn du valgte Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Den største forskjellen på venstreekstrem og høyreekstrem er hvem som blir sittende med den autoritære totalitære makta: En president eller landets rikeste person. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Er dette en debatt om politikk Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Men, for ett bruker navn du valgte Nye brukere som kommer inn via kommentarfeltet til artikkelen, får automatisk tildelt et brukernavn. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 Jeg skjønner poenget om at fullt navn fører til selvsensur, men da er det i hvert fall ekte læring. Man lærer å pakke inn poenget sitt så saklig som mulig, og så respektfullt mot andre som mulig, noe som jo bør være to formål som tjener mot samme mål. Dette bør også læres litt om i skolen, å lære å diskutere. Når man er lidenskapelig for en sak, så er det vanskelig å holde hodet kaldt og diskutere saklig. Men nettopp derfor er det viktig med trening. Det er lett å se på facebook-diskusjoner hvor mange som ikke har trening. Man bør lære å holde seg til sak til enhver pris!! Aldri gå på det personlige! Dette er det mange som burde få trening i. Har ikke tall på hvor mange ganger folk har begynt å latterliggjøre meg fordi de ikke har poeng å svare med. Så er det mange som har mye kunnskap, som er direkte hånlige og frekke og tror de har rett til å være nedlatende bare fordi de vet. De pakker inn kunnskapen i en pakke med dritt og forventer du skal ta i mot den med et stort smil. Sånne folk tar jeg ikke kunnskap mot fra bare på trass. Man gir ikke psykopater grobunn for maktmisbruk. Men jeg mener fullt navn hadde vært helt ok. Da blir det i hvert fall ekte læring. Jeg moderérer meg litt mer med fullt navn ja, men dét gjør jeg for å beskytte meg selv, for det er mange gærninger der ute. Skriver man for åpent, så kan en risikere å hisse på seg en tulling, og jeg vil ikke bli skadet eller verre på grunn av noe så trivielt som en diskusjon. Med mindre det virkelig er noe veldig viktig, da. Det gikk noen kuler varmt med diskusjonen om skolemat ^^ Men så lenge man holder seg til sak, burde man ikke ha noe å frykte, men likevel er det mange som tar ting personlig som ikke overhodet er ment personlig. Man har egentlig ingen garanti. Noen er jo psykopater, og ser deg bare som en trussel for sine mål. Jaja, det ble litt digresjon igjen. Ikke lett å vite alltid hvor en skal trekke grensa. Det er bare en treningssak for alle mennesker. Man bør jo tenke litt på hva en prøver å oppnå også. Jeg prøver bare alltid å oppnå et kollektivt løft. Lenke til kommentar
loddyman Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 (endret) Jeg skjønner poenget om at fullt navn fører til selvsensur, men da er det i hvert fall ekte læring. Man lærer å pakke inn poenget sitt så saklig som mulig, og så respektfullt mot andre som mulig, noe som jo bør være to formål som tjener mot samme mål. Dette bør også læres litt om i skolen, å lære å diskutere. Når man er lidenskapelig for en sak, så er det vanskelig å holde hodet kaldt og diskutere saklig. Men nettopp derfor er det viktig med trening. Det er lett å se på facebook-diskusjoner hvor mange som ikke har trening. Man bør lære å holde seg til sak til enhver pris!! Aldri gå på det personlige! Dette er det mange som burde få trening i. Har ikke tall på hvor mange ganger folk har begynt å latterliggjøre meg fordi de ikke har poeng å svare med. Så er det mange som har mye kunnskap, som er direkte hånlige og frekke og tror de har rett til å være nedlatende bare fordi de vet. De pakker inn kunnskapen i en pakke med dritt og forventer du skal ta i mot den med et stort smil. Sånne folk tar jeg ikke kunnskap mot fra bare på trass. Man gir ikke psykopater grobunn for maktmisbruk. Men jeg mener fullt navn hadde vært helt ok. Da blir det i hvert fall ekte læring. Jeg moderérer meg litt mer med fullt navn ja, men dét gjør jeg for å beskytte meg selv, for det er mange gærninger der ute. Skriver man for åpent, så kan en risikere å hisse på seg en tulling, og jeg vil ikke bli skadet eller verre på grunn av noe så trivielt som en diskusjon. Med mindre det virkelig er noe veldig viktig, da. Det gikk noen kuler varmt med diskusjonen om skolemat ^^ Men så lenge man holder seg til sak, burde man ikke ha noe å frykte, men likevel er det mange som tar ting personlig som ikke overhodet er ment personlig. Man har egentlig ingen garanti. Noen er jo psykopater, og ser deg bare som en trussel for sine mål. Jaja, det ble litt digresjon igjen. Ikke lett å vite alltid hvor en skal trekke grensa. Det er bare en treningssak for alle mennesker. Man bør jo tenke litt på hva en prøver å oppnå også. Jeg prøver bare alltid å oppnå et kollektivt løft. Jeg legger meg også i selene for å skrive innlegg så saklig som mulig. Selv om du er saklig ser jeg imidlertid flere problemer med å skrive under fullt navn: * fremtidige arbeidsgivere kan ekskludere deg pga politiske syn som går mot mainstream, f.eks. at du har sansen for Trump eller at du ikke tror på menneskeskapte miljøendringer * det kan forsure forholdet til venner, familie, bekjente og kollegaer * debatten blir strupet fordi folk legger bånd på seg når det gjelder betente politiske saker, langt i fra alle er så tøffe at de tør å oppgi fullt navn, de som er det har jeg hørt kan risikere å bli oppringt av sinte og kanskje ustabile mennesker, ikke alle orker å ta den belastningen * Google husker alt, så du vil alltid være søkbar, kanskje du har endret syn * det blir umulig for varslere å involvere seg i debatten Jeg snakker ikke om troll, hetsing og sjikane her. Her er vi enige om at de må modereres bort. Uavhengighetsforkjemperne i USA på 1700-tallet skrev under pseudonym fordi det selvsagt kunne være farlig å framstå under fullt navn. Av og til er anonymitet en nødvendig. Det jeg gå med på er at man må registrere telefonnummer når man oppretter en debattkonto. Slik får man effektivt stoppet folk som ikke kan å diskutere eller bare er der for å trolle. Endret 25. august 2019 av loddyman 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Det er for enkelt å skylde på venstresida. Høyresida er jo også for et tungt overvåkningssamfunn. Jeg vil heller si at personvern er noe man har stor intern uenighet om i alle partier. Det er kanskje uenighet internt, men samtlige partier bortsett fra SV og V (og muligens MDG, usikker) viste seg å være for overvåkning i strid med både Grunnloven og EMK, da datalagringsdirektivet var på agendaen. Så om man ikke liker vidtgående, menneskerettsstridende overvåkning, er listen over partier man kan stemme kort, i hvert fall om man skal holde seg til partier som kan komme inn på Stortinget. Da hjelper det fint lite at enkeltpolitikere i de andre partiene ikke er helt på bærtur. Men at det ikke er noe venstresidepåfunn, er jeg enig i. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 27. august 2019 Del Skrevet 27. august 2019 Nye brukere som kommer inn via kommentarfeltet til artikkelen, får automatisk tildelt et brukernavn. Ta å trykk på bruker navnet, så ser du selv At det ikke stemmer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå