steinjarle Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Tusenvis kjører ulovlig elsparkesykkel. – Ingen planer om organiserte kontroller, sier politiet Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Jaja, det er jo fint for oss brukere. Jeg kjører knapt mer enn 3-8 km over 22 km/t, men fortere i nedoverbakker. Det er jo forsvinnende få som blir bøtelagt. Uansett tyder jo dette på at de ikke ser på det annerledes enn syklister. Nå har det jo begynt å komme en viss skepsis i markedet på andre måter. Men jeg tror de er kommet for å bli. Lenke til kommentar
fatfinger Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Problemet er ikke om sparkesyklene går i 20 km/t eller 25 km/t. Slik jeg ser det er det i utgangspunktet ingen større fare forbundet med elsparkesykler enn vanlige sykler, som gjerne både kjører raskere og veier mer. Når omtalen av sparkesyklene i media når "Tesla nivå", og man i norske aviser skriver om at noen krasjet en sparkesykkel i England mv, får man imidlertid inntrykk av at dette er mye farligere enn det er. Det som etter mitt inntrykk har skapt ekstra risiko er utleiesyklene som står tilgjengelige for alle og enhver som går forbi i fylla. Det løser man ikke med kontroller på om sparkesykkelen kjører i 20 eller 25 km/t. 3 Lenke til kommentar
omnomnom Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Virker nesten som om Tek kjører fanesak mot elektriske sparkesykler. 4 Lenke til kommentar
Sven Eric Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Virker nesten som om Tek kjører fanesak mot elektriske sparkesykler. Skulle ønsket at Tek.no hadde latt vær å poste denne artikkelen i en uke, så jeg hadde fått mine to fra komplett.no. Må ha sånn, pga idiotisk bompengeplassering der vi bor. Nå blir alt bare enda mer møkk. 3 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Virker nesten som om Tek kjører fanesak mot elektriske sparkesykler.Skulle ønsket at Tek.no hadde latt vær å poste denne artikkelen i en uke, så jeg hadde fått mine to fra komplett.no. Må ha sånn, pga idiotisk bompengeplassering der vi bor. Nå blir alt bare enda mer møkk. Kan du ikke da bare kjøpe deg en vanlig sykkel? Eller er det latheten som står høyest? 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Grunnen til fartsgrensen er at forskning viser at dersom du treffer bakken i 20km i timen får du som regel ingen varige skader, mens om du treffer bakken i 30km i timen er det faktisk relativt sannsynlig at du dør. Og ja, du kan selvsagt sykle raskere enn 20 km i timen. So what? Dette dreier seg om innførsel av ny teknologi, og derfor lages lovene ut fra hva vi vet i dag, ikke hva vi visste når Veltepetter kom og folk trillet av gårde i noen få km i timen og måtte gå av for å svinge. 2 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 30 km/t = Sannsynlighet for død? Jebus. 3 Lenke til kommentar
Puro Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Jaja, det er jo fint for oss brukere. Jeg kjører knapt mer enn 3-8 km over 22 km/t, men fortere i nedoverbakker. Det er jo forsvinnende få som blir bøtelagt. Uansett tyder jo dette på at de ikke ser på det annerledes enn syklister. Nå har det jo begynt å komme en viss skepsis i markedet på andre måter. Men jeg tror de er kommet for å bli. Kjører du over gangfart på fortau eller GsV bryter du veitrafikkloven. Har selv blitt passert farlig nærme i høy hastighet flere ganger, alt for mange av dere har null peiling på veitrafikkloven, akkurat som bilister merkelig nok. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Kjører du over gangfart på fortau eller GsV bryter du veitrafikkloven. Har selv blitt passert farlig nærme i høy hastighet flere ganger, alt for mange av dere har null peiling på veitrafikkloven, akkurat som bilister merkelig nok. Så syklister som sykler over "gangfart" (6 km/t?) på -fortau- bryter loven? Da bryter vel 80% av befolkningen loven på ett eller annet tidspunkt? Eller går ikke sykkel under "motorisert kjøretøy"? Og da er det liksom greit? Så jeg kan kjøre olakjerre i 30 km/t på fortau om jeg vil? ^^ Eller legge meg oppi et piano som i Olsenbanden? ^^ Neida, jeg kjører pent jeg. Bremser ned ved forbikjørsler osv. Stoler ikke på en sjel, vet aldri når noen finner på noe sprell. Jeg får turen gratis, så jeg ser ikke poenget med å stresse. 2 Lenke til kommentar
Satyrion Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Kompisen min kjøpte en sparkesykkel til rundt 15.000 som vi fikk opp i 70 kilometer i timen på GPS ? Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Er vel litt å ta i når man kaller denne farten for ulovlig. For det første. Lykke til å måle forskjellen på 20 og 25 kmh. Spesielt når feilmarginen er til prosent, og alt av bakkehelling, personvekt og annet påvirker farten. For det andre. Dersom det er ulovlig for sykler å kjøre i 25kmt, så kan du bare inndra sykkelen til 70 prosent av alle syklister. De kjører som regel fortere enn det jeg gjør i maks fart på min Xiaomi pro hver morgen. 2 Lenke til kommentar
Batman2 Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Problemet er ikke farten men at de som kjører slike ofte lever i sin egen verden i forhold til å følge trafikkreglene. Jeg ser de stadig kjører på rødt lys, ignorerer vikepliktsreglene og folk som skal over gangfelt. Ser samme problem med sykler. Det har nok en praktisk årsak som er at det er tungvindt og starte og stoppe, men dette skaper mange trafikkfarlige situasjoner. Den eneste løsningen er slik jeg ser det å skape flere sykkelfelt øremerket slike farkoster, slik at de skjermes fra resten av trafikken, og at man aktivt bøtlegger de værste overtrampene for å lære opp disse trafikantene til at de ikke står over trafikkreglene og må vise hensyn. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Kjører du over gangfart på fortau eller GsV bryter du veitrafikkloven. Har selv blitt passert farlig nærme i høy hastighet flere ganger, alt for mange av dere har null peiling på veitrafikkloven, akkurat som bilister merkelig nok. Tilnærmet gangfart gjelder kun ved passering 2 Lenke til kommentar
KalleKlovn34567 Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Problemet er vel at Norge har lagt seg på et fartsnivået som er lavere enn de fleste land som regulerer sparkesykler.. de med best score er jo også M365, M365 Pro, Ninebot ES2 og nye Ninebot Max som ikke har ankommet landet enda. Synd om vi må sitte igjen med elendige sykler som Classywalk... 1 Lenke til kommentar
erikersnill Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Er vel litt å ta i når man kaller denne farten for ulovlig. For det første. Lykke til å måle forskjellen på 20 og 25 kmh. Spesielt når feilmarginen er til prosent, og alt av bakkehelling, personvekt og annet påvirker farten. For det andre. Dersom det er ulovlig for sykler å kjøre i 25kmt, så kan du bare inndra sykkelen til 70 prosent av alle syklister. De kjører som regel fortere enn det jeg gjør i maks fart på min Xiaomi pro hver morgen. Det er enkelt å måle - Vegvesenet måler mopeder på samme måte. De har selvsagt en maskin til dette. Sykler følger de vanlige fartsgrenser som gjelder på vei. 1 Lenke til kommentar
Jack Flores Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Dere bruker prisjakt men spør prisguiden? Jeg syns også prisguiden er bedre og bruker kun de. Lenke til kommentar
Jack Flores Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Virker nesten som om Tek kjører fanesak mot elektriske sparkesykler.Skulle ønsket at Tek.no hadde latt vær å poste denne artikkelen i en uke, så jeg hadde fått mine to fra komplett.no. Må ha sånn, pga idiotisk bompengeplassering der vi bor. Nå blir alt bare enda mer møkk. For da kkunne du unnskyldt deg med at du ikke viste? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Grunnen til fartsgrensen er at forskning viser at dersom du treffer bakken i 20km i timen får du som regel ingen varige skader, mens om du treffer bakken i 30km i timen er det faktisk relativt sannsynlig at du dør. Og ja, du kan selvsagt sykle raskere enn 20 km i timen. So what? Dette dreier seg om innførsel av ny teknologi, og derfor lages lovene ut fra hva vi vet i dag, ikke hva vi visste når Veltepetter kom og folk trillet av gårde i noen få km i timen og måtte gå av for å svinge. Hvilken forskning referer du til? Det ble nok satt en 20 km/t (+/- 10%)grense for å skille de fra mopeder, som er neste hakk opp på listen, som da vil stille helt andre krav til framkomstmiddelet. Er dette et forsøk på flamebait? Er jo parodisk dette her. 1 Lenke til kommentar
Ryv Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 I reglene jeg har lest så skal sperren være satt av produsent.Hvis jeg flasher min M365 med sperre på 20km/h (22km/h, som alle "norske" selgere gjør), så burde det vært greit! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå