magiga Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Bane Nor finner ikke årsaken til at togene må innstilles på Østfoldbanen. Men her er de vanligste årsakene. Lenke til kommentar
olemars Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 "Innføringen av ERTMS i 2034 vil helt klart føre til færre signalfeil og dermed færre forsinkelser og innstillinger enn vi har i dag" Hvor utdatert vil dette systemet være når det kanskje er på plass om 15 år? 3 Lenke til kommentar
Morten Simonsen Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Sikkerhetstenkningen fører til litt for rigid system. Det burde vurderes om man kunne kjøre på sikt (sakte fart) i enkelte slike tilfeller med rødt signal. Alle andre transportformer klarer å benytte sikt i større eller mindre grad. 1 Lenke til kommentar
esfets Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Hjelpes. Tog med stedvise korte unntak, fungerer rett og slett ikke i Norge. Regularitet, forsinkelser, tidsforbruk, service og kostnadsnivå gjør det uaktuelt. Jernbanen ender opp som turistattraksjon fra gamle dager. Samfunnsøkonomene klarer aldri å regne hjem den enorme oppgraderingen som trengs, og det vi har, er snart for dyrt å drifte det også. Skal vi kanskje bare satse på elfly og elbil/busser først som sist? 2 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 «Her kan dere leite til dere dør» I 2003 ble 350 vedlikeholdsarbeider i NSB førtidspensjonert for å rede grunnen for frikonkurranse. Har ikke vært annet enn kaos siden den gang. 5 Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Det er noe galt med det organisatoriske systemet hvis det tar 15 år å innføre noe som helst. Det oppsplitede jernbanenorge har ført til altfor mange kontorstolslitere som sørger for at alt tar altfor lang tid sjennom utallige møter og beslutningsvegring slik at de er sikret jobb for livet. Og at noen av dem jobber døgnkontinuerlig betyr nok bare at de jobber 9 til 4 mandag til torsdag og en halv dag+ på fredagen. Hvis noen sier noe de vet hva er tar 15 år spark dem umiddelbart og få inn noen utenfra som kan gjøre nødvendige utbedringer fortere enn svint. Som vi brukte å si før alle løsninger skulle være dette udefinerbare "gode". 2 Lenke til kommentar
amor patriae Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 (endret) Sikkerhetstenkningen fører til litt for rigid system. Det burde vurderes om man kunne kjøre på sikt (sakte fart) i enkelte slike tilfeller med rødt signal. Alle andre transportformer klarer å benytte sikt i større eller mindre grad. Det går fint an med tog, og er normal praksis ved avvik. Problemet oppstår når normal praksis = avvik. Det har ingen hensikt å kjøre tog på sikt over lengre tid i Oslo. Det eneste du får av det, er et stort logistikk problem, når dette skal syes sammen med resten av trafikken. Endret 21. august 2019 av amor patriae 3 Lenke til kommentar
Mjiellnur Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Sikkerhetstenkningen fører til litt for rigid system. Det burde vurderes om man kunne kjøre på sikt (sakte fart) i enkelte slike tilfeller med rødt signal. Alle andre transportformer klarer å benytte sikt i større eller mindre grad. Å følge prosedyren for å kjøre på stopp/sikthastighet tar lengre tid enn å slippe tog forbi i nabosporet, noe de gjør i dag.Sikkerhet kommer først, alltid. /lokfører 4 Lenke til kommentar
1SNGGEPG Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 (endret) Jeg tar tog forbi der til/fra jobb hver dag.Nå har signalproblemet heldigvis ikke ført til så mye forsinkelser. Færre tog betyr mindre køkjøring, så det blir minde forsinkelser pga køkjøring. Forsinkelsen forbi problempunktet tilsvarer det vi sparer i forsinkelse pga køkjøring ellers. Vi kommer derfor frem 10-15 minutter forsinket slik vi uansett alltid gjør. Det kjipe er at færre tog betyr mere folk på togene som fortsatt går. Og når det i utgangspunktet er så fullt at folk må stå blir det trangt med ekstra passasjerer.De har installer en ny sporveksler på problemstrekningen (for Follobanen), den har nok noe med problemet å gjøre. Endret 22. august 2019 av 1SNGGEPG 2 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Fra Kennedy lanserte månelandingen for kongressen til Armstrong gikk på månen tok det 8 år. ERTMS ble vedtatt i 2012 og skal altså ta 22 år. Det vil ta mindre tid om vi bare flyr alle millionlønnede Bane NOR-sjefer til månen og lar dem bil der. 3 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Fra Kennedy lanserte månelandingen for kongressen til Armstrong gikk på månen tok det 8 år. ERTMS ble vedtatt i 2012 og skal altså ta 22 år. Det vil ta mindre tid om vi bare flyr alle millionlønnede Bane NOR-sjefer til månen og lar dem bil der. Er man virkelig så hjelpeløs...? Har alle som kunne noe blitt "overflødige"...? Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Kan ikke se for meg at jernbane blir noe viktig miljøvennlig alternativ, om tekniske problemer skal ta 15-22 års tid å løse. Dette ligner mest på et blindspor... Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Kan ikke se for meg at jernbane blir noe viktig miljøvennlig alternativ, om tekniske problemer skal ta 15-22 års tid å løse. Dette ligner mest på et blindspor... Eller manglende prioriteringer fra myndighetene. Det hele blir bare merkelig når andre land får til dette mye raskere enn oss. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå