oophus Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Lykke til for alle de som velger WV foran Tesla for å spare 50 000 ved kjøp. Det tror jeg blir en dyr besparelse. Denne trur jeg du må forklare. 3 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Denne trur jeg du må forklare. Ja, som Teslaeier selv venter jeg og på en forklaring. Med unntak av ikke påkrevde servicer på Model 3 og rimeligere hurtiglading (1,70,- vs 3-5,- pr kW) får du mer rekkevidde i ID3 st1 vs Model 3 SR+ (420km vs 409km) sommerstid, varmepumpe øker differansen når temp er vellom -10C og +10C, rimeligere dekk, forsikring blir trolig rimeligere, takk til alle Teslaeiere som krasjer mye (20% vs 13% for VW). Model 3 SR+ har bedre ytelser (som man i liten grad får benytta i Norge), trolig mer kjøreglede, ikke faste serviceintervaller, hengerfeste til henger og bedre lademuligheter på langtur og enn så lenge en vesentlig bedre app-løsning enn VW. VW ID3 har 50k lavere pris, massevis av forhandlere og verksted hvorav mange ikke er tilknytta Møller for de som misliker dem, mer praktisk bagasjeromsutforming selv om volumet er litt mindre totalt, mindre ytre mål (40cm kortere og 10cm smalere sånn ca) selv om plass til førere og passasjerer er ganske lik inni, høyere sittestilling for de som liker det. 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 (endret) SnipLitt mere enn memmory på setet da. Setter deg inn så justeres sete ratt og speil til din profil. Trenger vel ikke trykke noe engang da mobilen din forteller bilen hvem du er. Selv ryggekamera e vel ekstrautstyr på ID? Men for all del, bra det finnes biler for alle. Endret 23. august 2019 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Tesla sin såkalte Autopilot er det samme som andre bilprodusenter har, bare gjort litt dårligere, med flere kameraer og med litt færre begrensninger. Når man vet hvor ofte en Tesla på Autopilot styrer mot motgående, fantombremser og ikke ser reelle hindringer, så forstår man godt hvorfor de andre bilprodusentene er litt mer ansvarsbevisste og ikke slipper førerne helt løs. Kjøre bilen fra mobilen er vel tidenes gimmick. Men klart, gøy helt til man hat vist det frem til alle vennene sine, så mister det all nytteverdi. Eller, det kan jo hende det finnes Tesla-eiere som det napper litt i pungen hos når de parkerer så tett inntil andre biler at funksjonen har en hensikt. Hva vet vel jeg. Jeg foretrekker større avstand for å unngå dørbulker. Lydanlegg fra B&O har den ikke. Det er et heller elendig rykte hvor det står i en artikkel på nett at TM3 har bra lydanlegg og dermed trekker konklusjonen at det må være fra B&O. Trolig fordi den nettsiden anser B&O som det beste, for det er absolutt ingen bevis for at de produserer høyttalerne. I tillegg kommenterer eiere selv på den norske Facebook-gruppen at anlegget er bra, men flere har andre premiumbiler med bedre anlegg. Så mye troverdighet i ryktet om B&O altså. Elektriske seter med memory er ganske vanlig på familiebiler nå om dagen. Det overrasker mer dersom en bil ikke har det. Det er en forventning ... Det samme gjelder elektrisk justering av ratt på de bilmerkene som prøver å være (eller er) litt fjonge. Det blir det samme som å juble for at en bil har LED-lys ... Det samme gjelder for øvrig glasstaket du nevner også. Jeg forstår du er imponert over din nye Tesla Model 3 Det hadde jeg vært også, hvis jeg hadde gått fra Skoda, Toyota eller lignende billigmerker. Men er man vant til de ordentlige bilmerkene i Europa, så er ikke den listen din veldig imponerende - standard eller ei. Enig med flere av poengene dine ang seter, lydanlegg, autopilot etc. Har snart 6 år i Model S selv og kjørt litt Model 3. Gode biler å kjøre\mye kjøreglede, men på flere områder er konkurrentene vell så bra eller bedre. Autopilot imponerer meg den dagen jeg kan kjøre til fest, ta meg noen øl og la bilen kjøre meg hjem. De tingene jeg mener Tesla er gode på og bedre enn de andre pr nå er en skikkelig bra mobilapp, hurtigladenettverk, utrolig fleksibel med tanke på lading og muligheter til å lade fra nær sagt hva som helst av strømkilder, imponerende ytelser vs konkurrentene (nå kommer Taycan) og svært effektive drivlinjer\motor foruten klimaanlegget hvor f.eks Kia\Hyundai er totalt overlegne. I sommertemp er Model X klart bedre på forbruk enn eTron og I-Pace, mens Model 3 er bedre enn Leaf og på nivå med Hyundai Ioniq på effektivitet, spesielt i høy fart imponerer den. 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Fordi konseptbilane ikkje treng teiknast med tanke på storproduksjon. Når dei skal designe ein bil som faktisk skal i produksjon, så må mykje fancy designelement fjernast for å redusere kostnadene.Tja, ja og nei. En del av konseptbilene er veldig spesielle og krever sikkert mer. Men veldig mange ganger er det snakk om mange små og isolert sett ubetydelige endringer som totalt sett utgjør mye på designet. Om en støtfanger støypes på den ene eller andre måten betyr lite om man tenker kostnader, men det har enorm innvirkning på bilens design og uttrykk. Det ville ikke vært spesielle kostnader forbundet med å serieprodusere konseptbilen ID3. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 Tar bare inn Leaf som eksempel da det virker å være nermeste "konkurent" til Model 3 per dags dato. Er iallefall de bilene folk ofte står mellom når de skal ha nye elbil, men ID endrer nok kansje dette. Model 3 har fortsatt 100kW opptil 60% da, som da er maks hva andre biler klarer i peak. Men de fleste ladestasjoner untatt Ionity og Tesla sine leverer vel maks 50kW uansett da. Skal tro om grønn kontakt og Fortum har store planer om å skru opp effekten? Spørs om de orker det siden de tar minuttbetalt og tjener på at man står der lenger.. Men bra at ID kommer med ett år gratis lading da! Er spent på om denne bilen blir bra. Tror det kan bli en av de beste man får til lav pris iallefall. Det finnes noen ladere fra Grønn Kontakt og Fortum C&D med ihvertfall 150 kW effekt, selv om det er få og langt mellom dem. Bl.a står det en stk ved Skøyen som jeg ved 2 anledninger har forsøkt å lade ved. Begge gangene har det stått noen tullinger som tror de skal få bedre hastighet enn ved de ledige laderne med 50 kW effekt, til tross for at bilene (i3 og E-NV200) ikke støtter mer. Kan ikke skjønne at noen er villig til å betale mer for å stå der fremfor på en rimeligere lader, når de ikke får ladet noe raskere likevel. Ingen av de antydet noen selvinnsikt til å skjønne at de stod i veien ved å oppta en raskere lader enn de klarer å utnytte, der jeg kom med min Kona som faktisk kan utnytte mer enn 50 kW effekt. Greit at jeg kan lade ved saktere lader, men når det finnes raskere, så vil man helst benytte den. 1 Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Skjønner ikke hvorfor journalister kun sammenlikner rekkevidde på biler. Model 3 har lagt bedre ytelse enn de knappe 150hk til ID.3. Bare fordi noe er elbil betyr ikke det at de kun skal sammenliknes på rekkevidde. Man sammenlikner ikke en MB AMG A45 med GOLF 1,4 TSFI.. Ja det hadde jo vært artig å sett motorjournalistene skrive om smarttelefoner og omtalt disse kun basert på batteritid og lading :-D Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 26. august 2019 Del Skrevet 26. august 2019 Ja det hadde jo vært artig å sett motorjournalistene skrive om smarttelefoner og omtalt disse kun basert på batteritid og lading :-D Det kan sammenlignes med de som kjøper mobiltelefon basert på hvor mange megapixler kamera har.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå