oophus Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Så lenge batteriene blir tatt godt vare på tror jeg ikke det er noe problem. Begynner å komme flere Model S nå som har kjørt 400tusen km på samme batteri, og er vel en som har kjørt 900tusen nå og, riktig nok med ett batteri bytte men det var grunnet gåen kontaktor i batteripakken. I dag er batteriene bedre enn for 8-9 år siden og så tror det er lite å bekymre seg for. Om man ikke kjører Leaf da hvor batteriene blir torturert til døde. Det finnes Mercedeser som har kjørt over 1,000,000 km også. Men det i seg selv betyr ikke at det er normalen. Spørsmålet her, er jo om Tesla presser sine produkter for hardt, for å kunne selge med "best teknologi". Sannheten er jo at man ved 100% SoC sammenligner biler i rekkevidde som kun tillates å lades opp til 90% SoC, også får en spørre seg om det er lurt å tillate brukere å lade til 100% SoC, samt at mindre batteripakker kan lades i høyere C-rates enn normalt. Dette er jo ikke noe en får svar på nå idag. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Det er mest spennende å se på slutten av levetiden hva degenerasjonen vil være. Det at man opplever 0.1% det første året, trenger ikke være noe man opplever det neste. Altså 0.1% til. Degradering, ikke degenerasjon. Kurven ser sånn omtrent slik ut, og det kan ikke beskrives som en eksponensiell reduksjon, men en lineær reduksjon med en kollaps mot slutten. https://www.researchgate.net/figure/Degradation-data-and-fitting-curves-of-the-four-lithium-ion-batteries-A1-A2-A3-and-A4_fig2_301274530 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 (endret) Degradering, ikke degenerasjon. Kurven ser sånn omtrent slik ut, og det kan ikke beskrives som en eksponensiell reduksjon, men en lineær reduksjon med en kollaps mot slutten. https://www.researchgate.net/figure/Degradation-data-and-fitting-curves-of-the-four-lithium-ion-batteries-A1-A2-A3-and-A4_fig2_301274530 Dette ligner mer en eksponentiell kurve kontra en lineær kurve - vil jeg si. Hvordan man beskriver kurven har uansett ikke så mye å si, så lenge man er klar over at dette er typisk til batterier, og forskjellige typer batterier har gjerne forskjellige akselerasjon når de først ryker. Så det blir spennende å se tester på dette om 10 år for de bilene man idag mener taper seg minst. Det at de taper seg minst idag, trenger ikke bety at de ikke vil ta igjen det tapte på sikt. Endret 22. august 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 (endret) Dette ligner mer en eksponentiell kurve kontra en lineær kurve - vil jeg si. Det er en lineær kurve med en eksponensiell reduksjon på slutten. Men definisjoner til siden så er det fortsatt et tydelig bevis på at batteridegradering ikke er en eksponensiell reduksjon fra første syklus, slik som du antydet. Men nok off-topic nå. Endret 22. august 2019 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Så lenge batteriene blir tatt godt vare på tror jeg ikke det er noe problem. Begynner å komme flere Model S nå som har kjørt 400tusen km på samme batteri, og er vel en som har kjørt 900tusen nå og, riktig nok med ett batteri bytte men det var grunnet gåen kontaktor i batteripakken. I dag er batteriene bedre enn for 8-9 år siden og så tror det er lite å bekymre seg for. Om man ikke kjører Leaf da hvor batteriene blir torturert til døde. Bare for gøy sjekket jeg finn.no og Tesla S som selges brukt her. Det er 4 biler som er kjørt over 200k, 2 stk opplyser om nytt batteri. Det er 35 biler kjørt over 150k, 8stk opplyser om nytt batteri. Flere annonser har begrenset med informasjon om bilene så det er vanskelig å fastslå hvor mange flere det er snakk om. Flertallet har byttet drive unit. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Det er en lineær kurve med en eksponensiell reduksjon på slutten. Men definisjoner til siden så er det fortsatt et tydelig bevis på at batteridegradering ikke er en eksponensiell reduksjon fra første syklus, slik som du antydet. Men nok off-topic nå. Mulig det var keitete forklart, men jeg antydet ikke at det var eksponentiell reduksjon fra første syklus. Det avhenger helt av tilfeldighetene rundt forekomstene av lithium plating. Det er fra forekomstene inntreffer, at man kan forvente slikt. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Bare for gøy sjekket jeg finn.no og Tesla S som selges brukt her. Det er 4 biler som er kjørt over 200k, 2 stk opplyser om nytt batteri. Det er 35 biler kjørt over 150k, 8stk opplyser om nytt batteri. Flere annonser har begrenset med informasjon om bilene så det er vanskelig å fastslå hvor mange flere det er snakk om. Flertallet har byttet drive unit. Nytt batteri sier ikke noe om hvorfor de har bytta batteri. Mange av batteribyttene skyldes feil i kontraktor, tar tid å reparere og man får et annet brukt batteri. Meg bekjent er det ekstremt sjelden at Teslabatteri blir byttet pga mange celler som feiler. Har lest mye tilbakemeldinger fra andre Teslaeiere som har fått "nytt" batteri og kontraktorfeil er nesten alltid greia. De får da et "nytt" reparert batteri, noe man kan se ut ifra batterikoden\bokstavene og svært sjelden et helt "nytt" batteri. Dette gjelder stort sett de andre elbilbatteriene og. Med unntak av første gen Leaf som tålte varme dårlig og degraderte fort i sørstatene i USA er levetiden på cellene svært god, mye bedre enn fryktet, men andre komponenter knytta til batteristyring som kontraktor etc er de som gjerne ryker og må byttes. Langt billigere enn å bytte ut store deler av cellene, men irriterende allikevel. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 (endret) Tesla hadde mye trøbbel med kontaktorene sine ja og det er vel største grunnen til at batteri måtte byttes. Samme med Drive Units, tok noen år før de fikk faset ut alle de som var dårlige og får man byttet en slik i dag vil den nok vare omtrent evig. ID har forhåpentligvis ikke slike barnesykdommer da selskapet har litt erfaring fra før. (Samt at med bare 150hk kjører vel motoren bare på "idle" omtrent og vil kansje vare lenger enn Tesla som pushet 422hk) Endret 22. august 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Tesla hadde mye trøbbel med kontaktorene sine ja og det er vel største grunnen til at batteri måtte byttes. Samme med Drive Units, tok noen år før de fikk faset ut alle de som var dårlige og får man byttet en slik i dag vil den nok vare omtrent evig. ID har forhåpentligvis ikke slike barnesykdommer da selskapet har litt erfaring fra før. (Samt at med bare 150hk kjører vel motoren bare på "idle" omtrent og vil kansje vare lenger enn Tesla som pushet 422hk) Motoren på ID3 st1 er vell 150kw\204hk-ish? På innstegsmodellen med 48kW batteri er det vell en del svakere. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 (endret) Motoren på ID3 st1 er vell 150kw\204hk-ish? På innstegsmodellen med 48kW batteri er det vell en del svakere. Hadde vært stilig om ID.3 R kom etterhvert. ^^ Håper WRC kan få fingeren ut og få ferdig regler for rally med elektriske biler. Hadde vært morsomt å sett bilfabrikantene virkelig sloss seg i mellom på det man kan når man dytter teknologien helt ut. Uten restriksjoner, så hadde man jo opplevd en ny Gruppe-B periode, er jeg red.. hehe. Endret 22. august 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Hadde vært stilig om ID.3 R kom etterhvert. ^^ Håper WRC kan få fingeren ut og få ferdig regler for rally med elektriske biler. Hadde vært morsomt å sett bilfabrikantene virkelig sloss seg i mellom på det man kan når man dytter teknologien helt ut. Uten restriksjoner, så hadde man jo opplevd en ny Gruppe-B periode, er jeg red.. hehe. Enig i det Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Renault Zoe kommer med ca 400km og priser estimert til rundt 250.000 Resten av sammenligningen til Stein Jarle Olsen er jo help på bærtur. Det er tydeligvis kun rekkevidde som teller. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Enig i det Apropos: https://www.youtube.com/watch?v=bdB4g0A8l9k Kom ut nå for noen minutter siden. ^^ Lenke til kommentar
Roar Martin Halvorsen Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Skjønner ikke hvorfor journalister kun sammenlikner rekkevidde på biler. Model 3 har lagt bedre ytelse enn de knappe 150hk til ID.3. Bare fordi noe er elbil betyr ikke det at de kun skal sammenliknes på rekkevidde. Man sammenlikner ikke en MB AMG A45 med GOLF 1,4 TSFI.. Som du kanskje vet, er det batteri som koster, også er den på 204Hk, sprekt nok for de fleste. Tesla har satt ny standard ang. buljong, de smeller med dem dobbelt så mye som andre biler. Tesla M3 har de spart så mye på alt, den støyer, tynn og dårlig lakk, liten bakluke etc.at den kan ikke sammenlignes med ID3 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 (endret) Som du kanskje vet, er det batteri som koster, også er den på 204Hk, sprekt nok for de fleste. Tesla har satt ny standard ang. buljong, de smeller med dem dobbelt så mye som andre biler. Tesla M3 har de spart så mye på alt, den støyer, tynn og dårlig lakk, liten bakluke etc.at den kan ikke sammenlignes med ID3De har spart mye på alt? Hva med autopilot? Du kan kjøre bilen fra mobilen?!? Lydanlegg fra bang og olufsen? Varme i alle seter inkludert midtsetet bak?, Elektriske fremseter og elektrisk justerbart ratt som husker førerprofiler? 9 kamera rundt hele bilen, glasstak er og standard. De har spart på en del ting ja men det er sykt mye stæsj for pengene uansett, spesielt om man liker teknologi og ytelse. Endret 22. august 2019 av Complexity Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Personlig blir jeg hypa når jeg ser konseptene, og så lit meh, når jeg ser produksjonsbilene. Hvorfor skal de alltid dølle ned produksjonsbilene? Det er jo konseptbilene folk vil ha, skulle nå jeg tro i alle fall.Fordi konseptbilane ikkje treng teiknast med tanke på storproduksjon. Når dei skal designe ein bil som faktisk skal i produksjon, så må mykje fancy designelement fjernast for å redusere kostnadene. Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Skjønner ikke hvorfor journalister kun sammenlikner rekkevidde på biler. Model 3 har lagt bedre ytelse enn de knappe 150hk til ID.3. Bare fordi noe er elbil betyr ikke det at de kun skal sammenliknes på rekkevidde. Man sammenlikner ikke en MB AMG A45 med GOLF 1,4 TSFI.. Ytelsen er begrenset av at du må ta hensyn til bilen som ligger foran deg i køen. Og topphastighet er begrenset av fartsgrensene. Derfor er ytelse lite relevant for folk flest i daglig bruk. 2 Lenke til kommentar
Tormod_a Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 Så tar VW igjen den billigere utsalgsprisen i form av periodisk lysbehandling på verkstedet. Bare vent å se. Serviceprisene blir på lik linje med fossile biler. VW har service på e-up, og det koster nesten ingenting. 1 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 De har spart mye på alt? Hva med autopilot? Du kan kjøre bilen fra mobilen?!? Lydanlegg fra bang og olufsen? Varme i alle seter inkludert midtsetet bak?, Elektriske fremseter og elektrisk justerbart ratt som husker førerprofiler? 9 kamera rundt hele bilen, glasstak er og standard. De har spart på en del ting ja men det er sykt mye stæsj for pengene uansett, spesielt om man liker teknologi og ytelse. Tesla sin såkalte Autopilot er det samme som andre bilprodusenter har, bare gjort litt dårligere, med flere kameraer og med litt færre begrensninger. Når man vet hvor ofte en Tesla på Autopilot styrer mot motgående, fantombremser og ikke ser reelle hindringer, så forstår man godt hvorfor de andre bilprodusentene er litt mer ansvarsbevisste og ikke slipper førerne helt løs. Kjøre bilen fra mobilen er vel tidenes gimmick. Men klart, gøy helt til man hat vist det frem til alle vennene sine, så mister det all nytteverdi. Eller, det kan jo hende det finnes Tesla-eiere som det napper litt i pungen hos når de parkerer så tett inntil andre biler at funksjonen har en hensikt. Hva vet vel jeg. Jeg foretrekker større avstand for å unngå dørbulker. Lydanlegg fra B&O har den ikke. Det er et heller elendig rykte hvor det står i en artikkel på nett at TM3 har bra lydanlegg og dermed trekker konklusjonen at det må være fra B&O. Trolig fordi den nettsiden anser B&O som det beste, for det er absolutt ingen bevis for at de produserer høyttalerne. I tillegg kommenterer eiere selv på den norske Facebook-gruppen at anlegget er bra, men flere har andre premiumbiler med bedre anlegg. Så mye troverdighet i ryktet om B&O altså. Elektriske seter med memory er ganske vanlig på familiebiler nå om dagen. Det overrasker mer dersom en bil ikke har det. Det er en forventning ... Det samme gjelder elektrisk justering av ratt på de bilmerkene som prøver å være (eller er) litt fjonge. Det blir det samme som å juble for at en bil har LED-lys ... Det samme gjelder for øvrig glasstaket du nevner også. Jeg forstår du er imponert over din nye Tesla Model 3 Det hadde jeg vært også, hvis jeg hadde gått fra Skoda, Toyota eller lignende billigmerker. Men er man vant til de ordentlige bilmerkene i Europa, så er ikke den listen din veldig imponerende - standard eller ei. 3 Lenke til kommentar
MsSupporter Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Lykke til for alle de som velger WV foran Tesla for å spare 50 000 ved kjøp. Det tror jeg blir en dyr besparelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå