Gå til innhold

Raptor i RAID 0

Anbefalte innlegg

Hellu og god jul!

Jeg har fra før av en stk. Raptor 36GB som OS-disk, og nå etter alle pengegaver på julaften lurer jeg på om det er noe jeg kan oppgradere, som vil gi litt høyere ytelse. Vet ikke helt om jeg er fornøyd/merker noen ytelsesforskjell fra min gamle WD2000JB til min Raptor som OS-disk. Vil jeg merke noe forskjell hvis jeg setter inn en Raptor til, så de står i RAID 0??? Videre lurer jeg på om dette er mye styr å sette opp/installere, om det vil trege ned disken om jeg partisjonerer den, og om sikkerheten er dårlig. Har jo hørt at det skal være litt mindre sikkerhet i RAID 0, men hvor stor?

I skrivende stund har jeg partisjonert Raptoren min i en hoved/aktiv partisjon på ca 30GB, og en på ca 5GB, hvor jeg har et ghost-image av OS, som jeg kan legge inn så jeg slipper å formatere fullt ut. Kan jeg likesågodt partisjonere diskene hvis jeg setter dem i RAID 0?

Ellers noe jeg kan sløse penger på for å bli kar? Sjekk hardware i sig.

På forhånd takk! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nåja med gode backup rutiner er ikke dette et stort problem.

Det er nettop det at mange ikke gidder og investere i en ekstern backup,

være seg usb eller firewire som klager værre hver gang de mister noe.

En trenger ikke det engang, en ekstra ide hd er nok.

Endret av airguard
Lenke til kommentar
ca 30 % økning i ytelse, gjør dette og bli glad :)

Rettere sagt: 30% høyere disk-ytelse kun på store filer. Den totale ytelsen til PC'n er selvfølgelig avhengig av hele systemet, og ikke bare disken. Regn med at den totale ytelsen øker minimalt og dermed umerkbart.

Risikoen for å miste alt dobles.

PS. Hvis jeg var deg ville jeg plassert ghost-fila på en annen fysisk disk, ikke bare på en annen partisjon. Det vil øke ytelsen betraktelig når du bruker ghost-fila. Samtidig så får du litt bedre sikkerhet, siden du ikke risikerer å miste både OS og ghostfila dersom disken kræsjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...