Gå til innhold

Røe Isaksen om hurtigbåter: Krav om kurs og prøver kan være fornuftig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jo starte med å gjøre båtførerprøven obligatorisk for de som er født før 1980 også. Er mange nyrike 40-åringer som kjøper sin første båt og går all in med hestekreftene. Vil påstå en båtvant 16-åring med 30 hester er mye tryggere enn en 40-åring fra innlandet med flekk ny 300 hester som han raser rundt med ved hytta på sørlandet én uke i året.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

50 knop synes å være for høy terskel.

30 knop er kanskje for lavt, men allerede ved 40 knop er det krevende.

 

Det er rundt 50 knop det begynner og bli farlig å bruke båt hvis man er ukyndig, i rundt 40 knop skal du normalt ha full kontroll.

Men detter er selvfølgelig avhengig av type båt og erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med at båtprodusentene inkluderer flere sikkerhetsmekanismer som standardutstyr i båtene sine? Flere sitteplasser, kanskje stropper/belter kan være en løsning slik at folk ikke blir slengt ut i sjøen i over 50 knop?

 

Ang. tverring:

Problemet med belter på sjøen er at du ofte er alene og er du utenfor en ulykke i + 50 knop er det store muligheter for at du blir slått bevisstløs og da er det bedre med en ordentlig redningsvest "ikke flytevest" som stabiliserer deg i vannet istedenfor og være stroppet fast i en båt som kanskje har kantret eller tar inn vann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er du utdannet profesjonell kaptein for du kun føre passasjererfartøy som går under 20 kn. Dersom en profesjonell kaptein skal føre hurtigbåt så krever det ekstra utdannelse samt fartstid som Styrmann i 6 måneder før personen gis rettigheter til å være kaptein på hurtigbåt som har høyere hastighet enn 20 kn. Vi ser svært mye uvettig kjøring på fjorden og det burde heit klart vært krav til egen utdannelse for private som skal føre hurtiggående fartøyer, grensen burde gått på 25 kn.

Lenke til kommentar

Er du utdannet profesjonell kaptein for du kun føre passasjererfartøy som går under 20 kn. Dersom en profesjonell kaptein skal føre hurtigbåt så krever det ekstra utdannelse samt fartstid som Styrmann i 6 måneder før personen gis rettigheter til å være kaptein på hurtigbåt som har høyere hastighet enn 20 kn. Vi ser svært mye uvettig kjøring på fjorden og det burde heit klart vært krav til egen utdannelse for private som skal føre hurtiggående fartøyer, grensen burde gått på 25 kn.

Og utdannelsen for å bli profesjonell kaptein på hurtigbåt er MEGET krevende,ikke langt unna flygerutdanning. Så at det ikke er krav til sertefikat på hurtiggående ribber med kansje oppimot 1000 hestekrefter og masse folk ombord er rett og slett galematias.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er ikke sånt helt uten videre enig i at et kurs er til hjelp for båtfolk som velger å investere i en rask båt. En "landkrabbe" burde aldri fått lov til å kjøre/kjøpe en slik råtass av en båt.

Jeg tror at den beste måten å regulere dette er å kreve f-eks 5 år erfaring med båt før en får lov til å kjøre/kjøpe en båt som går rasker enn 30 knop. Dette kan håndheves via forsikringsselskapene, og der tidligere eierforhold og båttype/fartsområde er registrert.. Vannscootere torpederer dette forslaget, så forslaget bør vel være gjeldende for båter over 20 fot?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Småbåtregisteret er frivillig og forsikring får man uten. Forsikring er og frivillig. Garantert at eit nytt sertifikat vil slå ut skjevt samt neppe fange opp di som trenger litt sunt sjøvett. Di burde heller satse på at "Darwin Awards"-kandidater ordner dette sjølv. Eventuelt får båtprodusentane/salgsapparatet vurdere om kjøper er i stand til å føre båten eller må ta nødvendige kurs/sertifikat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...