Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Fakturering med Lite Enkeltmannsforetak


norsemanGrey

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et enkeltmannsforetak for sporadiske oppdrag ved siden av fast jobb. Enkeltmannsforetaket har eksistert i ca. et år og nå gjør jeg det første oppdraget. Spørsmålet mitt er hva jeg trenger å ha på plass i forbindelse med fakturering? Må enkeltmannsforetaket ha en egen bankkonto? Trenger jeg et fakturerings-program av noe slag, eller kan jeg lage til noe selv? Andre ting jeg må huske på?

 

Takk for all input  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville brukt en online-tjeneste som sørger for riktig og profesjonell utforming av fakturaen. Koster ikke all verden, og du kan eventuelt belaste kunden fakturagebyr om du ønsker det. Enkeltpersonforetaket er deg, så du trenger vel ikke skille det ut, men det er jo ryddig for deg sånn skattemessig så du vet hva du skal rapportere.

 

Husk på at du kan skrive av kostnader på skatten som kreves for at du skal oppnå denne inntekten. Vanskelig å gi eksempler når jeg ikke vet hva du driver med, men reise, driftsmateriell o.l. får du trukket fra inntekten.

Lenke til kommentar

Det er mye enklere aa ha en egen konto. Saa kan du bruken Fiken e.l. for aa lage fakturaer og holde styr paa kostnader. Da jeg bodde i Norge brukte jeg noe lignende, og en egen konto til enkeltpersonsforetak. Funket bra, og det var minimalt med arbeid paa slutten av aaret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan fint lage selv. Ikke verre enn å kjøpe en bunke med fakturapapir fra Staples og lese deg opp på kravene for hva faktura skal inneholde (avsender, orgnr, dato, mottaker osv). Eneste problemet for meg har vært statlige virksomheter som kun godtar elektroniske fakturaer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mye enklere aa ha en egen konto. Saa kan du bruken Fiken e.l. for aa lage fakturaer og holde styr paa kostnader. Da jeg bodde i Norge brukte jeg noe lignende, og en egen konto til enkeltpersonsforetak. Funket bra, og det var minimalt med arbeid paa slutten av aaret.

 

Når du sier egen konto, mener du da en egen bankavtale for enkeltpersonsforetaket, eller bare en ny konto tilegnet foretaket under min egen personlige bankavtale?

 

 

Dersom du holder deg under momsgrensa på 50.000 i året, så trenger du ikke holde ordentlig regnskap engang. Går du over 50.000 i året, så er det mange flere regler å forholde seg til.

 

Selv om jeg ligger under momsgrensen på 50.000 i året ikke trenger å registrere meg i moms-registeret, skal jeg allikevel legge til moms på fakturaen? Eller gjør jeg det først etter at jeg har krysset 50.000 kr. grensen?

Lenke til kommentar

Selv om jeg ligger under momsgrensen på 50.000 i året ikke trenger å registrere meg i moms-registeret, skal jeg allikevel legge til moms på fakturaen? Eller gjør jeg det først etter at jeg har krysset 50.000 kr. grensen?

Det er ikke lov å legge på mva hvis du ikke er mva-registrert. Se https://www.altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/avgift/merverdiavgift/

Mva skal legges på første faktura som går over 50K grensen, men først etter at du har blitt registrert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke lov å legge på mva hvis du ikke er mva-registrert. Se https://www.altinn.no/starte-og-drive/skatt-og-avgift/avgift/merverdiavgift/

Mva skal legges på første faktura som går over 50K grensen, men først etter at du har blitt registrert.

 

Takk for oppklaring på det :)

 

Hva med rapportering og skatt. Må man rapportere forventet inntekt og / eller betale forskuddsskatt før man har inntekt over 50.000?

Endret av norsemanGrey
Lenke til kommentar

Når du sier egen konto, mener du da en egen bankavtale for enkeltpersonsforetaket, eller bare en ny konto tilegnet foretaket under min egen personlige bankavtale?

 

 

 

Selv om jeg ligger under momsgrensen på 50.000 i året ikke trenger å registrere meg i moms-registeret, skal jeg allikevel legge til moms på fakturaen? Eller gjør jeg det først etter at jeg har krysset 50.000 kr. grensen?

Du lager bare en ny konto under deg selv, f.eks. brukte jeg Skandiabanken, og da lagde jeg bare en ny i nettbanken. Du og enkeltpersonsforetaket er den samme "personen", saa du kan bruke din vanlige konto ogsaa, men for meg var det lettere aa holde styr ved aa ha en egen konto.

 

Naar det gjelder mva. har du ikke lov til aa fakturere med mva før du er mva-registrert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan fint lage selv. Ikke verre enn å kjøpe en bunke med fakturapapir fra Staples og lese deg opp på kravene for hva faktura skal inneholde (avsender, orgnr, dato, mottaker osv). Eneste problemet for meg har vært statlige virksomheter som kun godtar elektroniske fakturaer.

Det er vel ikke helt sant, da det f.eks er krav om at sendte fakturaer skal lagres slik at de ikke kan endres i ettertid. - Å øage fakturaer i excel-maler osv er derfor ikke tillatt.

 

For å sende EHF-fakturaer så er det ganske enkelt å bruke sendregning.no f.eks.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke helt sant, da det f.eks er krav om at sendte fakturaer skal lagres slik at de ikke kan endres i ettertid. - Å øage fakturaer i excel-maler osv er derfor ikke tillatt.

...og derfor skriver man ut en papirkopi (som vel godt kan skrives på vanlig papir...) til eget arkiv. Eller du kan skrive ut direkte til PDF...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

...og derfor skriver man ut en papirkopi (som vel godt kan skrives på vanlig papir...) til eget arkiv. Eller du kan skrive ut direkte til PDF...

Ferdig nummererte bilag kan benyttes, men PDF er så vidt jeg vet i utgangspunktet ikke lov, da disse kan endres etter utskrift uten at det kan spores.

§ 5-2-9.Filformat ved elektronisk utstedelse av salgsdokumenter

 

Salgsdokumenter som utstedes elektronisk skal utstedes i et filformat som ikke enkelt lar seg redigere i allment kjent sluttbrukerverktøy for tekstbehandling, regneark, e-post mv. uten at endringen fremgår direkte av salgsdokumentet.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Ferdig nummererte bilag kan benyttes, men PDF er så vidt jeg vet i utgangspunktet ikke lov, da disse kan endres etter utskrift uten at det kan spores.

De programmene du bruker til å redigere PDF faller ikke inn under "allment kjent sluttbrukerverktøy for tekstbehandling, regneark, e-post". De skal bare stoppe folk fra å sende fakturaer som Word filer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De programmene du bruker til å redigere PDF faller ikke inn under "allment kjent sluttbrukerverktøy for tekstbehandling, regneark, e-post". De skal bare stoppe folk fra å sende fakturaer som Word filer.

Det må isåfall være et tolkningsspørsmål. - Jeg vil da si Adobe Acrobat er et allmnnt kjent verktøy for sluttbrukere? PDF-filer kan dessuten også redigeres i Word?

 

Edit: Fant faktisk noen forarbeider som spesifiserte at .pdf aksepteres dersom det er lagret i billedformat (vektorbasert) slik at det ikke kan redigeres. - Men hvis man lagrer pdf selv fra excel f.eks så blir det ikke lagret som bilde uten videre.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Det må isåfall være et tolkningsspørsmål. - Jeg vil da si Adobe Acrobat er et allmnnt kjent verktøy for sluttbrukere? PDF-filer kan dessuten også redigeres i Word?

 

Edit: Fant faktisk noen forarbeider som spesifiserte at .pdf aksepteres dersom det er lagret i billedformat (vektorbasert) slik at det ikke kan redigeres. - Men hvis man lagrer pdf selv fra excel f.eks så blir det ikke lagret som bilde uten videre.

Adobe Acrobat er ikke akkurat så kjent for tekstbehandling men en har uansett bommet grovt hvis en lagrer direkte fra excel til pdf da hele poenget med forhåndsnummerte blanketter faller bort.

Lenke til kommentar

For en som ikke har peiling vil jeg virkelig anbefale Fiken.no. Det er 150kr per måned så er det enkelt å føre regnskap, sende faktura og la de ordne det meste automatisk nesten. Så bruker du bare en egen dedikert bankkonto som er din privat som ikke koster noe i de fleste bankene om du har konto der fra før.

 

Personlig ser jeg ikke vitsen med å drive et foretak om man ikke kan ta seg råd til 150kr i måneden for å ha et ordentlig regnskapsystem på stell som 1) gjør jobben din mye lettere, tid spart er tross alt penger spart - 2) er sikker på at du følger alle reglene og 3) gir deg god oversikt over inn/ut, budsjett osv.

 

Jeg startet å bruke Fiken på mitt første ENK når jeg var 16, og bruker det idag forsatt på mitt AS og fører alt selv.

Lenke til kommentar

Saa fort du tjener penger, anbefaler jeg at du setter bort alt av regnskap og bare sender inn billag til dem. Du sparer masse tid paa det. Det vil koste ~10-20k i aaret kanskje, med alt. Saa kan du bruke tiden paa aa tjene penger. Men Fiken etc. og selvgjort er veldig bra i begynnelsen, og som Darkbill nevner, er det 150 kr/mnd. 

Lenke til kommentar

Saa fort du tjener penger, anbefaler jeg at du setter bort alt av regnskap og bare sender inn billag til dem. Du sparer masse tid paa det. Det vil koste ~10-20k i aaret kanskje, med alt. Saa kan du bruke tiden paa aa tjene penger. Men Fiken etc. og selvgjort er veldig bra i begynnelsen, og som Darkbill nevner, er det 150 kr/mnd.

Om man er litt tålmodig, og flink til å lese seg opp, og samtidig lager gode rutiner som å føre alt regnskap fortløpende rett etter kjøp og salg, så går det veldig fort å føre alt selv i feks Fiken. Men krever litt innsats og kunnskaper på å Google fram til visse regler ja. Dog veldig lite å forholde seg til med et ENK egentlig kontra et AS som jeg driver nå. Men hender jeg sparer noen kjøp/bilag i en uke eller to og da blir det plutselig mye jobb for å finne frem alt riktig igjen. Rutinene som er viktige hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...