Gå til innhold

Her er i3, Tesla og Kona politibiler. I elbillandet Norge kan det gå år før politiet rykker ut med elbil


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Ordet "beste" er et ord som favner veldig bredt.

 

 

Det er ment som når man sier at vann er det beste løsemiddelet, d.v.s. ut fra et miljøperspektiv. 

 

Jeg er med på den initielle tankegangen med null utslipp, men hele konseptet hybrid forutsetter jo at man har god nytte av begge drivstoffene. Dvs. at el er der for å få ned prisen på hverdagskjøring og at hydrogen er der fordi det trengs til langkjøring uten lange ladestopp. Det forutsetter jo også at ladestopp med batteri er lange. Dersom batteriladingen skjer kjapt så mister rekkeviddeforlengeren sin praktiske verdi.

 

Vel, premissene du nevner er ikke nødvendigvis riktige. Du plukker ut noe som passer i din egen argumentasjon, men for andre behøver det ikke å stemme. F.eks. kan fleksibilitet og ekstra sikkerhet være viktigere for noen enn rekkevidden i seg selv.

 

Når det gjelder tilgjengelighet for fylling av hydrogen så nevnte jeg det i mitt innlegg ovenfor.

Endret av Prognatus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke ut som Audi h-tron quattro får ladbart batteri. 

http://hydrogenlink.net/om-audi-h-tron-quattro-concept/

https://www.audi.com/en/experience-audi/models-and-technology/concept-cars/audi-h-tron-quattro.html

 

Per dags dato virker det som hybrid løsningen stjeler for mye av total rekkevidde (alá Mercedes GLC F-Cell Plug-In). Blir kanskje mer fornuftig når batteriene får høyere energitetthet som f.eks faststoffbatteri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apropos hydrogenbiler - Jeg mener at den beste ladbare hybriden er en bil som går på elektrisitet + en brenselscellemotor som forbrenner hydrogen.

 

- Bilen er helt fri for skadelige utslipp

Akkurat som elbil.

 

- Vi blir fortere kvitt fossilbiler med bensin og diesel

Det er litt tvilsomt. En hydrogenfyllestasjon koster omkring 10 millioner, og for den kostnaden kan man få satt opp omkring 50 hurtigladere. Svært mulig de 50 hurtigladerne gjør mer for å redusere antall fossilbiler enn en hydrogenfyllestasjon. Altså jo mer man investerer i blindsporet hydrogen, jo mindre investerer man i fremtiden, og jo lengre tid tar det å bli kvitt fossilbilene.

 

- Rekkevidden blir mye lengre enn for en ren elbil, og er sammenlignbar med fossilvarianter av hybridbiler

I teorien kan dette være tilfelle. Men hittil har hydrogenbiler hatt ca samme rekkevidde som tilsvarende elbiler. Grovt sett så er 5 kg hydrogen tilsvarende 500 km rekkevidde. Da må man nærmere 10 kg hydrogen for å kunne ha tilsvarende rekkevidde som fossilbiler. Hydrogenbiler har som regel ikke så mye, ettersom dette tar det meste av bagasjeplassen. (Og rekkevidden blir ikke bedre av å bytte ut hydrogen med batterier.)

 

- Flere alternativer for påfyll av energi - der hvor det er vanskelig å finne en ladestasjon, kan man kanskje finne en hydrogenstasjon istedet, f.eks. på vei til hytta

Igjen, 50 hurtigladere er bedre enn 1 hydrogenfyllestasjon. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Går vel mer på at:

 

1.Økonomien til hydrogenfyllestasjonene blir undergravet om folk får muligheten til å lade billig hjemme.

2. Om folk får prøvd plug-in hybrid er deres neste bil en elbil.

1. Ikke alle kan lade hjemme. På lengre turer må man fylle/lade, og da er hydrogen overlegent med kort fylletid. Færre og kortere stopp. Alle forstår at det kreves fyllestasjoner, det er unødvendig å nevne.

 

2. Dagens preken? Jeg har hatt elbil i mange år og det samme har flere i familien. Ingen av oss ønsker en elbil som bil nr. 1.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Ikke alle kan lade hjemme. På lengre turer må man fylle/lade, og da er hydrogen overlegent med kort fylletid. Færre og kortere stopp. Alle forstår at det kreves fyllestasjoner, det er unødvendig å nevne.

På sikt vil alle kunne lade der de parkerer for natten. Og realiteten er at folk flest trenger ikke så rask drivstofffylling som hydrogen gir. Det er stort sett raskt nok å kunne kjøre en dag med et par stopp på 20 minutter.

 

2. Dagens preken? Jeg har hatt elbil i mange år og det samme har flere i familien. Ingen av oss ønsker en elbil som bil nr. 1.

Det finnes alltid noen raringer.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tror du bør ta deg en tur til utlandet og se hvor ekstremt mange som ikke kan lade hjemme. Og ikke minst forstå noe om strømbehov for dette. Hydrogen vil innen få år med all sannsynlighet bli billigere enn de fleste hurtigladere.

 

Jo, mange foretrekker rask drivstofffylling. Det er dette dere ikke forstår og tror feilaktig at alle mennesker er villig til å gå over til dårlige vaner. Og hvorfor skal man det, når det finnes bedre alternativer?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror du bør ta deg en tur til utlandet og se hvor ekstremt mange som ikke kan lade hjemme. Og ikke minst forstå noe om strømbehov for dette. Hydrogen vil innen få år med all sannsynlighet bli billigere enn de fleste hurtigladere.

Er klar over at mange ikke kan lade hjemme i dag. De aller fleste vil kunne lade hjemme i fremtiden. Noen vil finne andre alternativer som å lade på jobb eller hurtiglade mens de er på matbutikken.

 

Og hydrogen krever som kjent 3-5 ganger mer strøm, om det benyttes hydrogen produsert ved elektrolyse.

 

Jo, mange foretrekker rask drivstofffylling. Det er dette dere ikke forstår og tror feilaktig at alle mennesker er villig til å gå over til dårlige vaner. Og hvorfor skal man det, når det finnes bedre alternativer?

Jeg vil ikke regne det å ta regelmessige pauser på langtur som en dårlig vane. For yrkessjåfører er det lovpålagt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogen kan produseres fra overskuddsenergi som ellers vil gå til spille. Eller direkte fra lys som er en ubegrenset kilde. Så disse påstandene er grunnløse. Prognosene viser dessuten at hydrogenbilene blir billigere å produsere enn elbiler på sikt. Og ikke minst kan de fungere som fullverdig erstatter for dagens fossilbiler.

 

Så denne motstanden mot hydrogen kjøretøy er umulig å forstå. Men det er klart - du er Tesla aksjonær og ser på hydrogen som en utfordrer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og heldigvis fungerer ikke denne motstanden mot hydrogen. Samfunnet forstår utmerket godt at man kan ikke bare lene seg på batteri og derfor har hydrogen enorm vekst nå og er på full fart inn i jernbanen, tungtransport, maritimt bruk, fly på litt lengre sikt, privatbiler, trucker, backup generatorer, energi til hus og mye mer.

 

Folk flest verken ønsker eller tror på en ensidig tvangsløsning. Omtrent som å overbevis at folk skal gå tilbake til hest og kjerre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan forstå det fra produsentens perspektiv, som Espen satt ord på. Men for brukeren så er det jo en vesentlig svakhet at man ikke får billig hverdagsbruk fra hjemmelading og heller ikke får den redundansen som to ulike energikilder gir. Det er mye mindre sjans for at hydrogenstasjoner sprenger samtidig som langvarige strømutfall, enn at kun en av delene skjer. Det er samme problem med f.eks ikke ladbare bensin-batteri hybrider. Ved oljekrise eller store prisøkninger er det ingen muligheter til å "flykte" til strøm.

 

H-tron mangler altså:

1. Drivstofføkonomi ved daglig småkjøring

2. Valgfriheten mellom to ulike drivstoff

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forøvrig litt nysgjerrig på hvilken elbil du har? Det må jo være den dårligste man kan oppdrive?

Jeg mener å huske at gamlefar har nevnt i andre tråder at han har en 1. generasjon Nissan Leaf som han beskrev som et feilkjøp til sin bruk, noe han virker ganske bitter for.

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at gamlefar har nevnt i andre tråder at han har en 1. generasjon Nissan Leaf som han beskrev som et feilkjøp til sin bruk, noe han virker ganske bitter for.

Stemmer ikke. Har aldri eid en Nissan Leaf. Ikke spre slik falsk informasjon om meg. Du burde i det minste sjekke dette opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og heldigvis fungerer ikke denne motstanden mot hydrogen. Samfunnet forstår utmerket godt at man kan ikke bare lene seg på batteri og derfor har hydrogen enorm vekst nå og er på full fart inn i jernbanen, tungtransport, maritimt bruk, fly på litt lengre sikt, privatbiler, trucker, backup generatorer, energi til hus og mye mer.

Man ser tydeligvis det man vil se. At det brukes mye penger på eksperimentering på hydrogen til ulike formål osv betyr ikke at det er på full fart inn ennå. Hydrogen har vel noe sånt som 0,0 - 0,1% markedsandel på alle de tingene du nevner.

 

Eksempelvis selges det over 1000 elbiler for hver eneste hydrogenbil de får solgt her i landet.

 

Her og her er noen tall fra OFV:

I 2017 ble det solgt 55 hydrogenbiler i Norge

I 2018 ble det solgt 51 hydrogenbiler i Norge

Første halvår i 2019 ble det solgt 27 hydrogenbiler i Norge

10. juni i år eksploderte hydrogenstasjonen i Sandvikas mest trafikkerte kryss

Vi kan jo bare gjette på hva det betyr for salget av hydrogenbiler andre halvår i år.

 

Til sammenligning:

I 2017 ble det solgt 33 025 person-elbiler i Norge

I 2018 ble det solgt 46 092 person-elbiler i Norge

Første halvår i 2019 ble det solgt 37 218 person-elbiler i Norge

 

Ratio i 2017: 1:600

Ratio i 2018: 1:904

Ratio i første halvår 2019: 1:1378

 

Og kanskje det beste tallet i klimasammenheng er at nå skrotes bensin og dieselbiler i større antall enn det kjøpes nye. I første halvår i år ble det 11 180 færre bensin og diesel personbiler i Norge (inkludert ladbare og ikke ladbare hybrider). Personbilparken er altså inne i en kraftig endring mot nullutslipp og hydrogenbilene kan ikke ta æren for det.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer ikke. Har aldri eid en Nissan Leaf. Ikke spre slik falsk informasjon om meg. Du burde i det minste sjekke dette opp.

"Jeg mener å huske .." var ikke falsk info. Men frisk gjerne opp hukommelsen min. Hadde vært interessant å vite. :)

 

".. i såfall" kan du lese som ".. hvis det stemmer"

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Man ser tydeligvis det man vil se. At det brukes mye penger på eksperimentering på hydrogen til ulike formål osv betyr ikke at det er på full fart inn ennå. Hydrogen har vel noe sånt som 0,0 - 0,1% markedsandel på alle de tingene du nevner.

 

Eksempelvis selges det over 1000 elbiler for hver eneste hydrogenbil de får solgt her i landet.

 

Her og her er noen tall fra OFV:

I 2017 ble det solgt 55 hydrogenbiler i Norge

I 2018 ble det solgt 51 hydrogenbiler i Norge

Første halvår i 2019 ble det solgt 27 hydrogenbiler i Norge

10. juni i år eksploderte hydrogenstasjonen i Sandvikas mest trafikkerte kryss

Vi kan jo bare gjette på hva det betyr for salget av hydrogenbiler andre halvår i år.

 

Til sammenligning:

I 2017 ble det solgt 33 025 person-elbiler i Norge

I 2018 ble det solgt 46 092 person-elbiler i Norge

Første halvår i 2019 ble det solgt 37 218 person-elbiler i Norge

 

Ratio i 2017: 1:600

Ratio i 2018: 1:904

Ratio i første halvår 2019: 1:1378

 

Og kanskje det beste tallet i klimasammenheng er at nå skrotes bensin og dieselbiler i større antall enn det kjøpes nye. I første halvår i år ble det 11 180 færre bensin og diesel personbiler i Norge (inkludert ladbare og ikke ladbare hybrider). Personbilparken er altså inne i en kraftig endring mot nullutslipp og hydrogenbilene kan ikke ta æren for det.

Du bør lese innlegget mitt på nytt og forholde deg til hva jeg faktisk skrev angående hydrogen. Dette er bare stråmannsargumentasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...