Gå til innhold

Her er i3, Tesla og Kona politibiler. I elbillandet Norge kan det gå år før politiet rykker ut med elbil


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Har det vært mange politijakter på racerbanen i det siste? Oppfører politiet seg så høflig under biljakt på racerbane at de unnlater å tilkalle forsterkninger som kan stå ved mållinjen og stoppe Mondeoen ved neste passering? Er de virkelig så høflige at de unnlater å kjøre forbi Yarisen og presse den inn til kanten? Bare ligger bak i mil etter mil til batteriet er så tomt at de ikke engang har strøm til å tilkalle forsterkninger?

 

Rart så vanskelig det blir å forstå problemstillingen, så snart du ikke har et godt svar?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja du klarer vel en halvtime med en Model 3 iallefall. Ser utrolig morro ut og kjøre forbi alle andre og med en orginal bil til 500 tusen.

 

Jeg skjønner det, jeg har vært ung selv.

Jeg kan bare dra frem mine gamle visdomsord, om at Tesla er som ei halvgammel firebarnsmor: Kjempegøy for de som ikke har prøvd noe annet. (Og det å stille firebarnsmora til skjønnhetskonkurranse mot pensjonister gjør henne ikke noe penere).

 

Og hvor denne debatten bærer hen aner meg allerede, så jeg prøver meg på å averge oppsummere på forhånd:

*Teslas problem som skolebuss, er at Scania er større

*Teslas problem som "superbil" er at Lamborghini Aventador er mye suprere

*Teslas problem som billig rakett, er at 1000cc Racing Replica motorsykkel er mye mere rakett, for mye mindre penger.

 

Så Tesla er ikke best til noe som helst, den er bare et pussig kompromiss mellom rakett og halvstor skolebuss.

Fanboyene er plutselig veldig opptatt av å ha plass til alle barna i den bilen de skal kjøre i 300km/t det lille Tesla klarer på en bane.

Men for alle oss andre som ikke syns at å dra med barna på racerbanen er så passende, så er det både billigere og bedre å ha en vanlig bil + en RR motorsykkel.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rart så vanskelig det blir å forstå problemstillingen, så snart du ikke har et godt svar?

Hvilken problemstilling? Du bare kommer med irrelevant fjas som ikke har noe med tema å gjøre. Hvor mange politijakter har det vært rundt racerbaner sa du? Er det hele tatt mulig å tenke seg at rekkevidde blir et problem under en biljakt? En av politiets *store* fordeler er at de kan tilkalle hjelp. Skal de slutte å be om hjelp hvis de kjører elbil? Hvorfor har ikke du et godt svar på det?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken problemstilling? Du bare kommer med irrelevant fjas som ikke har noe med tema å gjøre. Hvor mange politijakter har det vært rundt racerbaner sa du? Er det hele tatt mulig å tenke seg at rekkevidde blir et problem under en biljakt? En av politiets *store* fordeler er at de kan tilkalle hjelp. Skal de slutte å be om hjelp hvis de kjører elbil? Hvorfor har ikke du et godt svar på det?

Jeg sa ikke at rekkevidde var et problem. Jeg sa at elbiler ikke har kondis til mer enn korte sprint, mens biler med stempelmotor løper maraton.

Jeg tenkte spesifikt på hvor lenge en elbil går med høy ytelse, før batteriet går varmt og effekten reduseres. Det er ikke så mange mil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at rekkevidde var et problem. Jeg sa at elbiler ikke har kondis til mer enn korte sprint, mens biler med stempelmotor løper maraton.

Jeg tenkte spesifikt på hvor lenge en elbil går med høy ytelse, før batteriet går varmt og effekten reduseres. Det er ikke så mange mil.

Ikke minst manglende toppfart. Spiller ingen rolle om man gjør 0-100 på kortest mulig tid, når toppfarten er 50-100 km/t lavere enn en Mondeo som har fått den åpnet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at rekkevidde var et problem. Jeg sa at elbiler ikke har kondis til mer enn korte sprint, mens biler med stempelmotor løper maraton.

Jeg tenkte spesifikt på hvor lenge en elbil går med høy ytelse, før batteriet går varmt og effekten reduseres. Det er ikke så mange mil.

Hvordan er dette relevant for politiets bruk av elbil? Hvor mange norske politidistrikt er så store at en Tesla Model S ikke kan krysse den i maks forsvarlig hastighet under en biljakt? Og igjen, politiet tilkaller alltid hjelp..
Lenke til kommentar

Hvordan er dette relevant for politiets bruk av elbil? Hvor mange norske politidistrikt er så store at en Tesla Model S ikke kan krysse den i maks forsvarlig hastighet under en biljakt? Og igjen, politiet tilkaller alltid hjelp..

 

Nei som sagt, hvis du har samarbeidsvillige kriminelle så trenger du ikke bekymre deg så mye for om politibilen klarer å holde følge med røverns bil.

Når jeg tenker meg om, så passer kanskje elbil egentlig perfekt for det politiet vi allerede har:

Bruker tid på å bøtelegge ærlige folk for småting, mens de tyngre kriminelle slipper lettvint unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sa ikke at rekkevidde var et problem. Jeg sa at elbiler ikke har kondis til mer enn korte sprint, mens biler med stempelmotor løper maraton.

Jeg tenkte spesifikt på hvor lenge en elbil går med høy ytelse, før batteriet går varmt og effekten reduseres. Det er ikke så mange mil.

Greia er jo at det trengs ikke mere enn korte sprint da ebiler går vanvittig mye raskere enn normale biler, og kommer seg vanvittig raskt opp i fart. Tar jo igjen skurken på ett jafs. Videoen jeg la ut med Model 3 på bane viser jo at den er veldig kompativel til en halvtime med hard kjøring. Han nevner at han kjenner redusert ytelse etterhvert men bilen går fortsatt langt fra dårlig!

Om politiet skulle kjøpe disse så ville dem kansje kunne spesialbestille med med enda heftigere motorer og eventuelt bedre kjøling enn hva Ola Nordman kan bestille seg.

 

Forøvrig 266Km/t toppfart på Model 3, limited av software. Mulig politiet kunne unlocka mere her og.

 

Det er mange grunner til at Model 3 er uengnet som Politibil, men dine begrunnelser er jeg ikke enig med.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Toyota Mirai ja..

 

Topphastighet på 170km/t og 150 hestekrefter?

Hva skjer om noen skyter mot dem og treffer tanken? Holder vel 700bar eller noe slikt.

Nå var det vel type miljøvennlig bil eller teknologi jeg tenkte på. Til politijakt trenger man åpenbart noe som er raskt nok og da duger ikke en Mirai.

 

Skudd i tanken på en hydrogenbil er ikke et problem. Se videoen under.

https://www.youtube.com/watch?v=UVNojwqylYM

 

 

Mirai’s carbon-fiber hydrogen tanks undergo a test using a high-powered 50-caliber gunshot from point blank range. The high-caliber bullet pierces the tank, but the structure remains intact and the tank does not burst. The gas merely escapes through the hole and disperses into the atmosphere with no catastrophic rupture.

Endret av gamlefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mens en Tesla derimot ser ut til å ta fyr hvis et skudd treffer batteriet.

 

 

The fire that broke out in December 2014 in a new Tesla Model S was apparently caused by a gun fired inside the car.

 

the investigations found the the cause of the battery fire. Somebody had fired a bullet into the battery pack from the back seats. Tesla engineers had found the bullet in the wreckage.

Kilde: https://thelastdriverlicenseholder.com/2018/12/17/tesla-model-s-fire-caused-by-gunshot/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mens en Tesla derimot ser ut til å ta fyr hvis et skudd treffer batteriet.

Om skyteepisoder var et stort problem ville man nok hatt pansrede politibiler.

 

Men konsekvensene for en hydrogenbil kan være betydelig større. Som kilden din sier vil et skudd kunne punktere hydrogentanken. Da kan hydrogenet lekke ut, danne en gass-sky og så antenne, med det resultat at man får en eksplosjon ala den i Sandvika.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...