Gå til innhold

Her er i3, Tesla og Kona politibiler. I elbillandet Norge kan det gå år før politiet rykker ut med elbil


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om to år kommer denne, som jeg mener blir perfekt for politiet:

R1S-Web_r2_00001-d4b4d80952cc8f29e14c12f

Rivian R1S heter den, og kommer med opptil 180 Kw batteri som gir rekkevidde på ca. 643 km (400 mi), den har 750 hk, har god plass innvendig til både utstyr, store politimenn, og fanger, kan trekke tilhenger på flere tonn, kjøre i opptil én meter vann, og aksellerere fra 0-100 på ca. 3 sekunder. Den vil også bli rimeligere enn en Tesla model X. :)

 

Bare for å sette litt perspektiv på rekkevidden, så kan man kjøre fra Oslo Sentralstasjon, via sørlandskysten, innom Kjevik flyplass i Kristiansand, og til Stavanger lufthavn - med god margin på batteriet. 

 

Se mer: https://rivian.com/r1s/

Endret av Prognatus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

E-golf klarer knapt 75 km i sparemodus på flat vei ved minus 23 grader. Et skift kan fort bli lengre enn det. Hva skal bilen brukes til blir vel spørsmålet da?

Ein 2CV klarer seg ikkje stort betre. Difor er det vel heller ingen som har snakka om å innføre 2CV som tenestebilar, akkurat av same grunn som ingen har snakka om å innføre eGolf som tenestebilar? Dei køyrer ikkje vanleg Golf heller, som eg har sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om to år kommer denne, som jeg mener blir perfekt for politiet:

R1S-Web_r2_00001-d4b4d80952cc8f29e14c12f

Rivian R1S heter den, og kommer med opptil 180 Kw batteri som gir rekkevidde på ca. 643 km (400 mi), den har 750 hk, har god plass innvendig til både utstyr, store politimenn, og fanger, kan trekke tilhenger på flere tonn, kjøre i opptil én meter vann, og aksellerere fra 0-100 på ca. 3 sekunder. Den vil også bli rimeligere enn en Tesla model X. :)

 

Bare for å sette litt perspektiv på rekkevidden, så kan man kjøre fra Oslo Sentralstasjon, via sørlandskysten, innom Kjevik flyplass i Kristiansand, og til Stavanger lufthavn - med god margin på batteriet. 

 

Se mer: https://rivian.com/r1s/

Rivian blir spennende, men det er fortsatt noen år igjen før vi ser den, og mye kan skje med andre produsenter innen den tid. Det sagt; den modellen som er rimeligere enn Model X er innstegsmodellen med ca 360 km rekkevidde. Hva 180kWt-batteri vil koste vet vi ikke foreløpig.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rivian R1S er røff og romslig, men jeg er ikke videre imponert over forbruket. Med 180 kWh burde den komme seg mye lengre enn 643 km WLTP, selv om den er såpass stor. Jeg tipper det er aerodynamikken som tar knekken på rekkevidden.

Kan sikkert finne ut av dette, men foregår ikke WLTP tester på en test-rigg inne? Den testen som foregår ute, er vell kun for å måle CO2 nivåer for å se om den sammenfaller med testen på benk? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje politiet heller burde ha en Kewet Buddy med gulblink og refleksvest, slik at de ikke er i veien for de skikkelige tøffingene i sykebiler og brannbiler. De som uansett kommer først frem, og faktisk tør å satse livet sitt i tjenesten.

 

Med nedleggelse av alle lensmannskontorene, kan de ta bussen på jobb som alle andre hvis rekkevidden ikke holder. De har vel ikke tenkt å pendle med blålys? Da vanner de ut omdømmet ytterligere...

 

Slik det er nå er det mer nyttig å ringe forsikringsselskapet før man ringer politiet. Henleggelsen får man på på nett som resultat av lynrask «etterforskning» fra hjemmekontoret..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I Norge har innkjøperne av politibiler spec´et seg rett frem til BMW 5-serie og X5. Verdens rikeste land! Kunne istedet kjøpt to stk Skoda Octavia scout med 1.8 190hk 4wd bensin som er mer fancy poltibiler enn de aller fleste land i europa har. Også klager de på at de må fortsette å bruke gamle passater med 500.000 km som går i stykker hele tiden...... Snakk om å gi seg selv vådeskudd....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

E-golf klarer knapt 75 km i sparemodus på flat vei ved minus 23 grader. Et skift kan fort bli lengre enn det. Hva skal bilen brukes til blir vel spørsmålet da?

Må nok vente noen år til får utrykningskjøretøyene til politiet blir elektriske ja. Det er ikke sånn at ladepause er et alternativ for politiet.

Da tenker du selvsagt på at biljakter

må ha innlagt ladepauser.?

I en virkelig langvarig biljakt ser jeg for meg at fossilbilen kunne vunnet, enn så lenge.?

Det er vel ikke biljakt politiet driver mest med da, heldigvis.

Lenke til kommentar

I Norge har innkjøperne av politibiler spec´et seg rett frem til BMW 5-serie og X5. Verdens rikeste land! Kunne istedet kjøpt to stk Skoda Octavia scout med 1.8 190hk 4wd bensin som er mer fancy poltibiler enn de aller fleste land i europa har. Også klager de på at de må fortsette å bruke gamle passater med 500.000 km som går i stykker hele tiden...... Snakk om å gi seg selv vådeskudd....

 

Eller gjøre som militærpolitiet. De kjører Superb 2.0TSI 280HK.

De grusa politiet, som stilte opp sin nye BMW 5-serie i dragrace på Setermoen i vår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

E-golf klarer knapt 75 km i sparemodus på flat vei ved minus 23 grader. Et skift kan fort bli lengre enn det. Hva skal bilen brukes til blir vel spørsmålet da?

Må nok vente noen år til får utrykningskjøretøyene til politiet blir elektriske ja. Det er ikke sånn at ladepause er et alternativ for politiet.

Da tenker du selvsagt på at biljakter

må ha innlagt ladepauser.?

I en virkelig langvarig biljakt ser jeg for meg at fossilbilen kunne vunnet, enn så lenge.?

Det er vel ikke biljakt politiet driver mest med da, heldigvis.

Du er klar over at det ikke eksisterer en eneste elbil på jord, som klarer å holde en ford mondeo på racerbanen?

De sprekeste elbilene klarer bare korte sprint, de har ikke kondis til maraton...

Enhver skurk som vet dette kjører jo lett ifra en hvilken som helst elbil, med toyota yaris.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rivian blir spennende, men det er fortsatt noen år igjen før vi ser den, og mye kan skje med andre produsenter innen den tid. Det sagt; den modellen som er rimeligere enn Model X er innstegsmodellen med ca 360 km rekkevidde. Hva 180kWt-batteri vil koste vet vi ikke foreløpig.

 

Det er riktig at det er innstegsmodellen som er rimeligere enn Tesla Model X. Den er vel da også sammenlignet med Model Xs innstegsmodell, vil jeg tro. Jeg har vært inne og prøvekonfigurert en Model X og før jeg ble fornøyd kom prisen opp i nesten 1,2 mill. Da var det en del ting jeg ikke kunne velge bort. Så det blir spennende å se hvor mye Rivian vil koste med 180 kWt batteri og diverse ekstrautstyr. Personlig håper jeg de holder seg borte fra selvkjøringsteknologi, f.eks., eller lar kjøper velge slikt vekk i konfigurasjonen, slik at totalprisen kan holdes på et lavere nivå enn Model X.

 

Rivian R1S er røff og romslig, men jeg er ikke videre imponert over forbruket. Med 180 kWh burde den komme seg mye lengre enn 643 km WLTP, selv om den er såpass stor. Jeg tipper det er aerodynamikken som tar knekken på rekkevidden.

 

Ja, den er ikke spesielt aerodynamisk, så det spiller jo inn på rekkevidden. Men til syvende og sist er det bruksnytte og totalpris som vil være viktig, mener jeg. Hvis rekkevidden på 643 km er tilstrekkelig, bilens spesifikasjoner forøvrig er tilfredsstillende, og prisen overkommelig, så tror jeg mange vil velge en slik bil fremfor en racerbil-lignende aerodynamisk padde.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Det er riktig at det er innstegsmodellen som er rimeligere enn Tesla Model X. Den er vel da også sammenlignet med Model Xs innstegsmodell, vil jeg tro. Jeg har vært inne og prøvekonfigurert en Model X og før jeg ble fornøyd kom prisen opp i nesten 1,2 mill. Da var det en del ting jeg ikke kunne velge bort. Så det blir spennende å se hvor mye Rivian vil koste med 180 kWt batteri og diverse ekstrautstyr. Personlig håper jeg de holder seg borte fra selvkjøringsteknologi, f.eks., eller lar kjøper velge slikt vekk i konfigurasjonen, slik at totalprisen kan holdes på et lavere nivå enn Model X.

1,2 mill? :p Da har du valgt det dyreste av absolutt alt da. Hvis det er slike preferanser du har må du nok regne med å betale vesentlig mer for Rivian sin toppmodell.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er riktig at det er innstegsmodellen som er rimeligere enn Tesla Model X. Den er vel da også sammenlignet med Model Xs innstegsmodell, vil jeg tro. Jeg har vært inne og prøvekonfigurert en Model X og før jeg ble fornøyd kom prisen opp i nesten 1,2 mill. Da var det en del ting jeg ikke kunne velge bort. Så det blir spennende å se hvor mye Rivian vil koste med 180 kWt batteri og diverse ekstrautstyr. Personlig håper jeg de holder seg borte fra selvkjøringsteknologi, f.eks., eller lar kjøper velge slikt vekk i konfigurasjonen, slik at totalprisen kan holdes på et lavere nivå enn Model X.

 

 

Ja, den er ikke spesielt aerodynamisk, så det spiller jo inn på rekkevidden. Men til syvende og sist er det bruksnytte og totalpris som vil være viktig, mener jeg. Hvis rekkevidden på 643 km er tilstrekkelig, bilens spesifikasjoner forøvrig er tilfredsstillende, og prisen overkommelig, så tror jeg mange vil velge en slik bil fremfor en racerbil-lignende aerodynamisk padde.

Litt vel optimistisk å tro du slipper unna din andel av utviklingskostnadene om du ønsker bil med redusert funksjonalitet i programvaren.

 

At de som ønsker støtte for FSD må betale ekstra for å få det når det eventuelt er klart, må betale noe ekstra på forhånd, er en annen sak. Men mesteparten av utviklingskostnadene blir nok jevnlig fordelt på alle.

 

Om de tror dette er funksjoner de tror kjøperne vil etterspørre eller det etterhvert blir krav om, så kommer det nok uansett om en og annen kjøper ikke vil betale for dette i starten.

 

Tanken om Rivian, både SUV-versjonen og pickupen som politibil, er en tanke jeg liker. Tror det kan være rom for noen slike til visse typer oppdrag. Men det blir neppe den mest representerte modellen. Administrasjonsbiler og andre avdelinger behov vil nok kunne dekkes opp av mindre biler med ok rekkevidde.

 

Forsåvidt kult å se bilen "min" (Hyundai Kona) i uniformert utgave. Toppfarten er bare 167 km/t, men den er kvikk i spurten, og vil nok passe veldig godt til oppdrag inni sentrum på større byer.

 

Og den vil sikkert være god støttebil til raskere biler som hovedsaklig patruljerer motorveien, f.eks. ved blokkader og der trafikken hindrer andre i å nå toppfarten.

Lenke til kommentar

Bryter du loven i den australske delstaten Victoria, risikerer du å havne i baksetet på en uniformert Tesla Model X

 

Men hos norsk politi er elbiler foreløpig begrenset til administrative oppgaver.

 

- Fangefrakt

- Patruljering av bygater i helgenetter

- Kjøring til og fra åsteder

- Utrykning til husbråk

- Utrykning til trafikkulykker

- Kjøring til og fra steder med ymse trafikkontroller

- Kjøring med hund til og fra hundeoppdrag

- Utrykning til kjøpesentra etc for å ta over der vekternes oppgaver stopper

- Kjøring til og fra tingrett/lagmannsrett etc

- Utrykning til større forsikringsskadesaker, veltede trær, bruer som må stenges etc

- Kolonnekjøring i forbindelse med statsbesøk

- Patruljering av konserter, russearrangement etc

 

Det er en drøss med politioppdrag som ikke trenger racerbil, ekstrem rekkevidde eller mulighet for å følge opp bilflukter. De fleste politikontor har mer enn én bil og kan nok fint bytte ut deler av bilparken sin med elbiler.

Lenke til kommentar

Du er klar over at det ikke eksisterer en eneste elbil på jord, som klarer å holde en ford mondeo på racerbanen?

De sprekeste elbilene klarer bare korte sprint, de har ikke kondis til maraton...

Enhver skurk som vet dette kjører jo lett ifra en hvilken som helst elbil, med toyota yaris.

Har det vært mange politijakter på racerbanen i det siste? Oppfører politiet seg så høflig under biljakt på racerbane at de unnlater å tilkalle forsterkninger som kan stå ved mållinjen og stoppe Mondeoen ved neste passering? Er de virkelig så høflige at de unnlater å kjøre forbi Yarisen og presse den inn til kanten? Bare ligger bak i mil etter mil til batteriet er så tomt at de ikke engang har strøm til å tilkalle forsterkninger?
Lenke til kommentar

Du er klar over at det ikke eksisterer en eneste elbil på jord, som klarer å holde en ford mondeo på racerbanen?

De sprekeste elbilene klarer bare korte sprint, de har ikke kondis til maraton...

Enhver skurk som vet dette kjører jo lett ifra en hvilken som helst elbil, med toyota yaris.

 

Tja du klarer vel en halvtime med en Model 3 iallefall. Ser utrolig morro ut og kjøre forbi alle andre og med en orginal bil til 500 tusen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...