Gå til innhold

Her er i3, Tesla og Kona politibiler. I elbillandet Norge kan det gå år før politiet rykker ut med elbil


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

E-golf klarer knapt 75 km i sparemodus på flat vei ved minus 23 grader. Et skift kan fort bli lengre enn det. Hva skal bilen brukes til blir vel spørsmålet da?

Nå snakker du vell om 1 gen golf? Dagens versjon går lengre og er på vei ut til fordel for ID serien som skal ha lengre rekkevidde. I tillegg har de fleste nybiler nå rundt 40-50 mil.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

E-golf klarer knapt 75 km i sparemodus på flat vei ved minus 23 grader. Et skift kan fort bli lengre enn det. Hva skal bilen brukes til blir vel spørsmålet da?

Må nok vente noen år til får utrykningskjøretøyene til politiet blir elektriske ja. Det er ikke sånn at ladepause er et alternativ for politiet.

Lenke til kommentar

Utrykningskjøretøy er jo skattefrie allerede så.....hva er da poenget?

Elbiler blir stort sett kjøpt på grunn av det.

Unntatt engangsavgiften også?

 

Jeg har lurt på det samme med alle de Tesla-taxiene i Norge. MVA-fradrag på 25% får jo sjåførene tilbake på "vanlige" biler uansett, men allikevel vil noen av de kjøpe seg tesla

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrykningskjøretøy er jo skattefrie allerede så.....hva er da poenget?

Elbiler blir stort sett kjøpt på grunn av det.

300-700 hk, med momentant akselerasjon.

Kan hjelpe veldig godt med i en biljakt.

Bare det at man kan sette seg i bilen og kjøre avgårde uten å brukte 3-5 sekunder på å starte bilen kan være avgjørende for Politiet.

 

Hadde jeg vært kriminell og ranet en bank eller noe hadde jeg nok valgt en Tesla som fluktbil for å være sikker på at politiet ikke hadde sjangs å ta meg igjen. Dog byttet bil igjen etter en stund når politiet har kontaktet Tesla å bedt dem om å disable bilen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Utrykningskjøretøy er jo skattefrie allerede så.....hva er da poenget?

Elbiler blir stort sett kjøpt på grunn av det.

Unntatt engangsavgiften også?

 

Jeg har lurt på det samme med alle de Tesla-taxiene i Norge. MVA-fradrag på 25% får jo sjåførene tilbake på "vanlige" biler uansett, men allikevel vil noen av de kjøpe seg tesla

Drift......? Du er ganske kortsiktig i tankerekka om du mener innkjøp er den eneste utgiften.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hadde vært interessant med en statistikk på kjøremønsteret. Politiet har vel fort kjørebøker, så de vet nøyaktig hvor mange turer ila et år som ville vært problematiske?

Enig i at det hadde vært interessant. Kan egentlig ikke tenke meg at særlig mange av politibilene kjøres ekstremt langt per dag. Om det er snakk om 150 km per dag (55k km per år) og man lader til 90%, så har man da omkring 40% til overs på slutten av dagen på verste vinteren (som så kan benyttes på f.eks en ekstraordinær 2 timers biljakt), og man må lade i maks ca 3 timer og 20 minutter ved 16,5 kW per døgn. Da kan bilen være i drift i over 20 timer per døgn. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Unntatt engangsavgiften også?

 

Jeg har lurt på det samme med alle de Tesla-taxiene i Norge. MVA-fradrag på 25% får jo sjåførene tilbake på "vanlige" biler uansett, men allikevel vil noen av de kjøpe seg tesla

8 år/ubegrenset antall km garanti på batteri og drivenhet hjelper nok. Og så er strøm betraktelig billigere enn bensin/diesel. Og så har man sluppet unna bompenger. (Nå er det vel noe bompenger, men fortsatt sparer man mye.)
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig i at det hadde vært interessant. Kan egentlig ikke tenke meg at særlig mange av politibilene kjøres ekstremt langt per dag. Om det er snakk om 150 km per dag (55k km per år) og man lader til 90%, så har man da omkring 40% til overs på slutten av dagen på verste vinteren (som så kan benyttes på f.eks en ekstraordinær 2 timers biljakt), og man må lade i maks ca 3 timer og 20 minutter ved 16,5 kW per døgn. Da kan bilen være i drift i over 20 timer per døgn.

Problemet er nok at det er høyst usikkert når behovet kommer for lengre rekkevidde. Utrykning, og bistand kan fint foregå på tvers av byene. 

 

Elbiler passer seg bedre til arbeid hvor man har et fast ansvar. Opplæring innenfor politiet i f.eks Larvik kunne jo brukt elbiler, i mye større grad vil jeg tru enn i reelt arbeid. Der er nok hybride løsninger mye bedre. 

 

Polestar 1 har vell 150 km rekkevidde på kun batteriene, så den ville vell vært perfekt? 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drift......? Du er ganske kortsiktig i tankerekka om du mener innkjøp er den eneste utgiften.

Så klart skjønner jeg det. Ingen poeng å være nedlatende. Men det er ganske mange hundretusener på en Tesla vi sparer som en Taxi-sjåfør ville spart inn uansett. Hvis utrykningsfartøy i tillegg sparer engangsavgiften er det jo enda et noen hundre tusen man må spare inn. Kanskje ikke perfekte bil å sammenligne med, men en BMW X5 til en mill hadde jo nesten halvert seg i pris uten engangsavgift og mva. Da skal du jammen spare godt inn på drift for å sammenligne med en Model X til 800-900 tusen Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

I USA kunne de fått ned drivstoffutgiftene drastisk.

Der er det vanlig at 8 - 12 politibiler, men én mann i hver bil, jkater på samme rømling.

De kunne kjøpt inn en minibuss som hadde plass til 8 -12 mann og spart 7 - 11 biler.

De skal jo samme vei alle sammen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg tror at store deler av politiets biler kunne vært elbiler. Egentlig bør de ha som utgangspunkt at de skal kjøpe elbiler til alle formål, og argumentere for hvorfor ikke dersom det ikke eksisterer elbiler som passer til politiets formål.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...