Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Opparbeide feriedager?

After8

Anbefalte innlegg

Hei!

Beklager et litt forhastet innlegg.

Jeg begynte i ny jobb i mai 2018. Har altså jobbet i bedriften i ett år og 3 mnd nå. 

Jeg er ganske sikker på at vi har rett til 3 uker sammenhengende ferie, samt 10 enkeltstående fridager. Har ikke arbeidsavtalen foran meg, så får ikke dobbeltsjekket dette.

Jeg har uansett fått tre uker ferie nå i sommer, med full lønn. Vi registrerer alt fravær på bedriftens intranett.

Står at jeg har rett til 17 dager ferie, og at jeg har brukt 17. Har så langt hatt to fridager i år, og 3 uker ferie. Regner med at de 3 ukene jeg fikk i sommer er inkludert i disse 17 dagene. 

For å gjøre et langt innlegg kort: Hvor lang tid tar det å opparbeide seg 25 fridager? 

Takker og bukker for svar på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du opptjener feriepenger for år N+1 i år N. Siden du startet i mai (forutsetter 1. mai) i år N, har du opptjent 8/12-deler av full betalt ferie i år N+1. Full ferie kan være 4 uker og en dag, 5 uker, eller 1 uke mer enn dette, avhengig av din avtale og alder. Dersom du i år jobber hele året, vil du neste år ha opptjent feriepenger for å få betalt full ferie. Du har fortsatt rett på full ferie, men får ikke betalt for flere dager enn du har opptjent.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Her er det en god blanding av masse rart. Ikke bland feriepenger og ferie.

Man har rett på 4 uker og en dag ferie så lenge man starter før 30 september. Dvs du skulle hatt 4 uker og 1 dag i 2018 og samme i år. De fleste har dog avtalefestet 25 dager ferie.

Dette skal man ta ut i ferie, og det er arbeidsgivers oppgave å påse at det blir gjort. Arbeidstaker kan dog velge å ikke ta ut ferie om det fører til økonomiske konsekvenser pga manglende opptjente feriepenger. Men dette er opp til arbeidstaker(deg) og ikke arbeidsgiver (bedrift).

Så du har all rett til å ta ut full ferie i år om du ønsker det, i tillegg burde du ha til gode fra sist år om du ikke sa i fra deg ferien da.

Lenke til kommentar

Jeg har uansett fått tre uker ferie nå i sommer, med full lønn.

Du, som mange andre blander feriepenger og ferie, som Salvesen påpeker.

Du har ikke fått noe ferie i år med lønn. I Norge er all ferie ulønnet. Men helt uavhengig av hvor mye ferie du tar ut, får du feriepenger, som er en viss prosent av det du tjente året før.

Det som er vanlig, er at bedrifter trekker lønn for ferie, ikke når du tar den ut, men i juli. Samtidig gir de feriepenger opptjent året før, slik at det kan virke som om ferien er lønnet, men det er den altså ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nja, vi får 12 måneders lønn + feriepenger

Det er ytterst sjeldent, og i strid med ferielovens system. Alle arbeidsgivere jeg har vært borti opplyser årslønn basert på 12 måneders arbeid, men trekker lønn for den perioden arbeidstaker tar ut ferie. (Og utbetaler feriepenger da)

Er du sikker på at du faktisk får lønn når du tar ferie? Og at du ikke i juni og/eller juli måned trekkes lønn samtidig med at feriepengene utbetales?

• Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...