Redaksjonen. Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 El-giganten frakter 65 tonn stein, sparer 50.000 liter diesel i året og må knapt lades Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Fantastisk & flott. Det er ikke noe hensikt å bruke hydrogen-elektrisk når regenerering gir nok energi til den elektriske driften. Og altså helt uten lokal forurensning fra motor-drift. Hurra. 6 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 (endret) eDumper er definitivt et nisjeprodukt - gruvedrift handler vanligvis om å hente opp mineraler fra dyptliggende miner. Her trenger dere korrekturlesing. Batteripakken er på intet mindre enn åtte tonn, og har ifølge Beutle en kapasitet på 700 kW - omtrent det samme som 20 E-Golfer. Her trenger dere også korrekturlesing. også har dere et litt uheldig ordvalg i starten av artikkelen: El-giganten er Elkjøps svenske navn. også kan dere godt linke den forrige artikkelen dere skrev om denne dumperen. Endret 20. august 2019 av Simen1 9 Lenke til kommentar
Paal Kvamme Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Hei, her har det gått fort i svingene ja. Har korrigert nå. Takk for gode innspill! mvh Paal Kvamme, TU 3 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Er dette deres egen artikkel som dere gir inntrykk av eller bare noe dere har oversatt? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 også har dere et litt uheldig ordvalg i starten av artikkelen: El-giganten er Elkjøps svenske navn.El-giganten fantes vel i Norge også en gang i tiden, gjorde det ikke? Jeg var veldig spent på artikkelen. Hvorfor frakter en elektronikk-kjede 65 tonn stein? 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 (endret) Og kanskje det viktigste; pris? Hva koster den sammenlignet med en ny, konvensjonell dieseldumper på samme størrelse? Ta gjerne med dieselbesparelser med i utregningen."Batteripakken er på intet mindre enn åtte tonn, og har ifølge Beutle en kapasitet på 700 kWt - omtrent det samme som 20 E-Golfer."Så 1,1 tonn per 100 kWt? Er det normalt med så mye vekt? Og ang. pris, 700 kWt * $160 = $112,000 * 9 = rett over millionen for hele batteriet. Estimert. Endret 20. august 2019 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Her trenger dere korrekturlesing.Nei, mine er godkjent norsk. https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=mine&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=begge 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Og kanskje det viktigste; pris? Hva koster den sammenlignet med en ny, konvensjonell dieseldumper på samme størrelse? Ta gjerne med dieselbesparelser med i utregningen. Det var vanskelig å finne priser på dette. Jeg fant en godt brukt en fra 2006 til salgs for 450 000 dollar i USA. Samme modell med omtrent samme specs, bare en litt tidligere utgave. Hvis vi antar at en splitter ny koster litt over det dobbelte, 1 million USD og hvis vi regner at en dieselmotor og girkasse i denne størrelseorden koster omtrent det samme som en elmotor og BMS i samme størrelseorden så er det altså batteriets røffly 1 million NOK, eller ca 10% som skiller de i pris. Hvis vi videre sier at 50 000 liter diesel koster 500 000 kr så tar det altså to år før den går i null. Hvis levetida er 10 år så sparer den gruveselskapet for 4 millioner kr. 3 Lenke til kommentar
Arvid Lenes Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 i utgangspunkteter jo det meste av verdens energi fossil og dermed er elkjøretøy i praksis kulldrevne og dermed svært miljønegative i forhold til bedre løsninger som fks gassdrift . i dette tilfellet derimot er eldrift for en gangs skyld positivt fordi mye av energien kan regenereres . eg lurer imidlertid på om det ikkje bør være mulig med mer effektiv regenerering enn batterier ?? hydraulisk regenerering er med hell testa i mange år i veldig mange kjøretøy .... kondensatorer begynner nå å bli veldig bra nå og gir mye mer effektiv regenerering enn batterier og alle elkjøretøy bør ha an stor superkondensator som tillegg til batteriet så man delvis kan lade batteriet med kondensatoren ... 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Arvid: Superkondensatorer har en faktor 100 lavere energitetthet og en faktor 100 høyere effekttetthet. Trenger man ikke voldsom effekttetthet så vil det lønne seg å bruke bruke batterier med samme vekt i stedet for. Superkondensatorer er glimrende til å absorbere kraftige kortvarige pulser, og til å generere tilsvarende "motpulser" i størrelseorden fra mikrosekunder til et sekund, men det er dårlig egnet til høy effekt som varer i fra sekunder opp til timer eller mer. Regenerering er jo typisk noe som varer fra sekunder til noen titalls minutter (lange nedoverbakker) og derfor passer bedre til Li-ion. 4 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 20. august 2019 Del Skrevet 20. august 2019 Dette minner litt om toget finnene ønsker å bygge for å frakte malm til kysten i Troms eller Finnmark, der togene vil bli selvforsynte med strøm pga av samme prinsippet. Nedover til kysten vil vognene være fulle, og gi masse energi pga regenerering, som er mer enn nok til å frakte togvognene tilbake på selvgenerert energi. Riktignok vil vi kunne bruke tog som går motsatt, for å koble oss til det finske og kanskje og russiske jerbanenettet, for vårt behov for å frakte gods både sørover og østover. Og som jeg kommenterer i artikkelenkommentarene til linket artikkel, så kan det fremskynde en utbygging av jernbanen videre til Narvik i første omgang, og senere koble oss til i Fauske. Så kan andre strekninger følge på etterhvert. Det er ihvertfall større sjanse for at Nord-Norge kommer på sporet igjen ved å ta det i mindre biter, enn å tro det vil komme som en gigantisk utbygging av hele tognettet. https://www.tu.no/artikler/tromso-og-kirkenes-vil-bli-endestasjon-for-ny-jernbanestrekning/426006 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Stilig at de fikk den til å fungere så bra, selv om det ikke ble like bra som forventet. Hadde vært spennende å sett denne et sted hvor høydeforskjellen var lik mellom full og tom last fra A til B. 1 Lenke til kommentar
Bibimbap Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 eDumper sparer 50.000 liter diesel i året i følge artikkelen. Dette sparer vel da da ca 134.000kg CO2? (50.000 x 2,68) Hvordan kuttes CO2 utslippet med 1,3 millioner kg årlig? Lenke til kommentar
oceana Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Her trenger dere korrekturlesing.Nei, mine er godkjent norsk.https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=mine&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=begge Jøss, da lærte jeg noe i dag også. Selv om jeg er enig med Simen1, det VRENGER seg innvendig når folk sier MINE. Det heter GRUVE. Ferdig med den saken 2 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 i utgangspunkteter jo det meste av verdens energi fossil og dermed er elkjøretøy i praksis kulldrevne og dermed svært miljønegative i forhold til bedre løsninger som fks gassdrift . Når var det at gassen sluttet å være fossil sa du? Forøvrig er det en fordel at man informerer seg litt før man pluddrer i vei om kullkraft: https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_in_Switzerland#Electricity Og slutt gjerne med denne spammingen om gassdrift av kjøretøy. 2 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 21. august 2019 Del Skrevet 21. august 2019 Dette minner litt om toget finnene ønsker å bygge for å frakte malm til kysten i Troms eller Finnmark, der togene vil bli selvforsynte med strøm pga av samme prinsippet. Nedover til kysten vil vognene være fulle, og gi masse energi pga regenerering, som er mer enn nok til å frakte togvognene tilbake på selvgenerert energi.God gammel strategi det. Jeg er oppvekst i nærheten av noen gamle gruver. Der gikk det en bane før i tiden og veien som nå er sykkelsti har konstant helning i ca 3 km nedover mot kysten hvor malmen ble fraktet videre. 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 22. august 2019 Del Skrevet 22. august 2019 (endret) "hvordan kan den grønnmalte el-dumperen frakte over tusen tonn stein hver dag, uten å bruke særlig energi?"Vell, svaret er, "Den gjør ikke det" den genererer derrimot energien som skal til for å dekke sitt eget behov, sånn omtrent. Men energi, det bruker den.I store mengder.Utslippsfri? Nei. ikke det heller, men mye bedre en før, se det har den blitt. Endret 22. august 2019 av EremittPåTur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå