Gå til innhold

El-giganten frakter 65 tonn stein, sparer 50.000 liter diesel i året og må knapt lades


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og kanskje det viktigste; pris? Hva koster den sammenlignet med en ny, konvensjonell dieseldumper på samme størrelse? Ta gjerne med dieselbesparelser med i utregningen.

"Batteripakken er på intet mindre enn åtte tonn, og har ifølge Beutle en kapasitet på 700 kWt - omtrent det samme som 20 E-Golfer."

Så 1,1 tonn per 100 kWt? Er det normalt med så mye vekt? Og ang. pris, 700 kWt * $160 = $112,000 * 9 = rett over millionen for hele batteriet. Estimert.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Og kanskje det viktigste; pris? Hva koster den sammenlignet med en ny, konvensjonell dieseldumper på samme størrelse? Ta gjerne med dieselbesparelser med i utregningen.

Det var vanskelig å finne priser på dette. Jeg fant en godt brukt en fra 2006 til salgs for 450 000 dollar i USA. Samme modell med omtrent samme specs, bare en litt tidligere utgave. Hvis vi antar at en splitter ny koster litt over det dobbelte, 1 million USD og hvis vi regner at en dieselmotor og girkasse i denne størrelseorden koster omtrent det samme som en elmotor og BMS i samme størrelseorden så er det altså batteriets røffly 1 million NOK, eller ca 10% som skiller de i pris. Hvis vi videre sier at 50 000 liter diesel koster 500 000 kr så tar det altså to år før den går i null. Hvis levetida er 10 år så sparer den gruveselskapet for 4 millioner kr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

i utgangspunkteter jo det meste av verdens energi fossil og dermed er elkjøretøy i praksis kulldrevne og dermed svært miljønegative i forhold til bedre løsninger som fks gassdrift . i dette tilfellet derimot er eldrift for en gangs skyld positivt fordi mye av energien kan regenereres . eg lurer imidlertid på om det ikkje bør være mulig med mer effektiv regenerering enn batterier ?? hydraulisk regenerering er med hell testa i mange år i veldig mange kjøretøy ....

kondensatorer begynner nå å bli veldig bra nå og gir mye mer effektiv regenerering enn batterier og alle elkjøretøy bør ha an stor superkondensator som tillegg til batteriet så man delvis kan lade batteriet med kondensatoren ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arvid: Superkondensatorer har en faktor 100 lavere energitetthet og en faktor 100 høyere effekttetthet. Trenger man ikke voldsom effekttetthet så vil det lønne seg å bruke bruke batterier med samme vekt i stedet for. Superkondensatorer er glimrende til å absorbere kraftige kortvarige pulser, og til å generere tilsvarende "motpulser" i størrelseorden fra mikrosekunder til et sekund, men det er dårlig egnet til høy effekt som varer i fra sekunder opp til timer eller mer. Regenerering er jo typisk noe som varer fra sekunder til noen titalls minutter (lange nedoverbakker) og derfor passer bedre til Li-ion.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette minner litt om toget finnene ønsker å bygge for å frakte malm til kysten i Troms eller Finnmark, der togene vil bli selvforsynte med strøm pga av samme prinsippet. Nedover til kysten vil vognene være fulle, og gi masse energi pga regenerering, som er mer enn nok til å frakte togvognene tilbake på selvgenerert energi.

 

Riktignok vil vi kunne bruke tog som går motsatt, for å koble oss til det finske og kanskje og russiske jerbanenettet, for vårt behov for å frakte gods både sørover og østover.

 

Og som jeg kommenterer i artikkelenkommentarene til linket artikkel, så kan det fremskynde en utbygging av jernbanen videre til Narvik i første omgang, og senere koble oss til i Fauske. Så kan andre strekninger følge på etterhvert.

 

Det er ihvertfall større sjanse for at Nord-Norge kommer på sporet igjen ved å ta det i mindre biter, enn å tro det vil komme som en gigantisk utbygging av hele tognettet.

 

https://www.tu.no/artikler/tromso-og-kirkenes-vil-bli-endestasjon-for-ny-jernbanestrekning/426006

  • Liker 2
Lenke til kommentar

i utgangspunkteter jo det meste av verdens energi fossil og dermed er elkjøretøy i praksis kulldrevne og dermed svært miljønegative i forhold til bedre løsninger som fks gassdrift .

 

Når var det at gassen sluttet å være fossil sa du?

 

Forøvrig er det en fordel at man informerer seg litt før man pluddrer i vei om kullkraft: https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_in_Switzerland#Electricity

 

Og slutt gjerne med denne spammingen om gassdrift av kjøretøy.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette minner litt om toget finnene ønsker å bygge for å frakte malm til kysten i Troms eller Finnmark, der togene vil bli selvforsynte med strøm pga av samme prinsippet. Nedover til kysten vil vognene være fulle, og gi masse energi pga regenerering, som er mer enn nok til å frakte togvognene tilbake på selvgenerert energi.

God gammel strategi det. Jeg er oppvekst i nærheten av noen gamle gruver. Der gikk det en bane før i tiden og veien som nå er sykkelsti har konstant helning i ca 3 km nedover mot kysten hvor malmen ble fraktet videre.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"hvordan kan den grønnmalte el-dumperen frakte over tusen tonn stein hver dag, uten å bruke særlig energi?"

Vell, svaret er, "Den gjør ikke det" den genererer derrimot energien som skal til for å dekke sitt eget behov, sånn omtrent. Men energi, det bruker den.I store mengder.

Utslippsfri? Nei. ikke det heller, men mye bedre en før, se det har den blitt.

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...