Gå til innhold

Vil fjerne støtten for gammel filprotokoll i Chrome

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Oi, viste ikke at FTP var en funskjon i chrome.. Nå har jeg aldri trengt det når jeg uansett har FileZilla til dette.

Men vil dette si bare en vanlig filstruktur du finner på nettet også ikke lengre vil fungere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Oi, viste ikke at FTP var en funskjon i chrome.. Nå har jeg aldri trengt det når jeg uansett har FileZilla til dette.

Men vil dette si bare en vanlig filstruktur du finner på nettet også ikke lengre vil fungere?

Har bestandig vert der.

Vil jo fremdeles fungere i andre browsere.

ftp://brukernavn:[email protected]

Da får man tilgang til serveren sin uten å måtte ha en ftp-klient på maskinen.

Men det går jo fy så sakte å laste ned med sftp kontra ftp...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Massevis av nedlastings lenker på web sider som er ftp baserte for test/binær filer (ftp url dirigert til en ftp server). Fremdeles mye brukt i næringsliv , software deriverte, support opp/nedlasting av debug logs , fikser etc. Både public (anonymous) og brukernavn.

Eksempel Adobe.

ftp://ftp.adobe.com/pub/adobe/

Synd om vi må gi opp chrome for public ftp nedlasting

At protokollen er gammel betyr ikke automatisk at den plutselig er ubrukelig gitt at den brukes i riktig sammenheng.

Hva med tftp som er like gammel eller er enda eldre men fremdeles brukes til autoprovisjonering idag.Fordi den er overlegen til det bruksområdet.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg tror google har lett med lykter etter unnskyldninger for å kutte ut FTP, fordi det er en åpen protokoll. De vil jo ikke at den skal komme i unødvendig konkurranse med deres egen lukkede google drive.

De som nytta seg av FTP via Chrome bytter nok ikke til Google Drive på grunn av dette, det er to veldig disjunkte tjenester, spesielt når Chrome aldri har støttet opplasting via FTP.  Google har sålangt ikke gjort noe for å blokkere den egentlig åpne konkurrenten til Google Drive: OwnCloud.

Enn så lenge støtter Chrome den åpne protokkolen HTTP(S) ;)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

De som nytta seg av FTP via Chrome bytter nok ikke til Google Drive på grunn av dette, det er to veldig disjunkte tjenester, spesielt når Chrome aldri har støttet opplasting via FTP. 

Si ikke det ;-)

Jeg kjenner til et internasjonalt foretak som selger brannvarslingsløsninger.

Både servicepersonell og sluttbrukere har tilgang til en kundeweb, hvor de kan laste ned softwareoppdateringer via FTP.

Trolig må de nå se seg etter en annen løsning, som fremdeles vil gjøre det trivielt å laste ned disse pakkene, uten ytterligere tredjepartsverktøy.

Da kunne valget fort ha endt med Google Drive, selv om magefølelsen min sier One Drive, siden de allerede kjøper en del tjenester fra Microsoft.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Si ikke det ;-)

Både servicepersonell og sluttbrukere har tilgang til en kundeweb, hvor de kan laste ned softwareoppdateringer via FTP.

Trolig må de nå se seg etter en annen løsning, som fremdeles vil gjøre det trivielt å laste ned disse pakkene, uten ytterligere tredjepartsverktøy.

Da kunne valget fort ha endt med Google Drive, selv om magefølelsen min sier One Drive, siden de allerede kjøper en del tjenester fra Microsoft.

Eller så kunne de lagt samme filene tilgjengelig på en http-server? 

Lenke til kommentar

Jeg tror google har lett med lykter etter unnskyldninger for å kutte ut FTP, fordi det er en åpen protokoll. De vil jo ikke at den skal komme i unødvendig konkurranse med deres egen lukkede google drive.

Ja, når de først skulle avvikle FTP, hadde det vært naturlig å implementere SFTP direkte i browseren.

Så antagelsen din virker plausibel.

Lenke til kommentar

Har bestandig vert der.

Vil jo fremdeles fungere i andre browsere.

ftp://brukernavn:[email protected]

Da får man tilgang til serveren sin uten å måtte ha en ftp-klient på maskinen.

Men det går jo fy så sakte å laste ned med sftp kontra ftp...

> Vil jo fremdeles fungere i andre browsere.

Ja, heldigvis har du helt rett i det.

>Men det går jo fy så sakte å laste ned med sftp kontra ftp...

Pussig, det er ikke min erfaring.

Rett nok krever kryptering litt CPU, men vi kjører det vel ikke på en Raspberry Pi Zero ?

På Windows har jeg benyttet Titan/Cerberus/Solarwinds på serversiden, og WinSCP og DriveMaker (for å mappe som bokstav), og i grunn ikke merket noen forskjell på FTP og SFTP i hele tatt, hastighetsmessig.

Hvilken kombo har du hatt mindre positiv opplevelse med ?

Lenke til kommentar

Si ikke det ;-)

Eller så kunne de lagt samme filene tilgjengelig på en http-server? 

Kundeweb, brukernavn/passord ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kundeweb, brukernavn/passord ...

Hvis FTP var sikkert nok, er en .htaccess med brukernavn og passord i https sikkert nok :) 

Lenke til kommentar

Det krever mere å drifte og sette opp http nedlastings servere/portaler.

Med ftp er det bare å tillate directory browsing på gjeldende ftp site/virtuell dir for deretter å publisere/kopiere over innhold.

Mye brukt for slik som allerede nevnte selfservice scenarios.

Jeg kjenner mange software produsenter og distributører gjennom arbeidet som bruker ftp servere på siden for support folk å raskt utveksle filer ,men som også bruker https løsninger i hovedsak til mere sensitive ting.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det krever mere å drifte og sette opp http nedlastings servere/portaler.

Med ftp er det bare å tillate directory browsing på gjeldende ftp site/virtuell dir for deretter å publisere/kopiere over innhold.

Mye brukt for slik som allerede nevnte selfservice scenarios.

Jeg kjenner mange software produsenter og distributører gjennom arbeidet som bruker ftp servere på siden for support folk å raskt utveksle filer ,men som også bruker https løsninger i hovedsak til mere sensitive ting.

Nå har flere https-servere en filutforskermodul en kan aktivere. Hvorfor ikke bare bruke denne?

Lenke til kommentar

De fleste browsere støtter ftp protokollen. Har ikke vært borti en som ikke gjør det hvertfall.:p Bare å sktive ftp://<adresse til ftp server>

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er en ftp klient i window's sin "file explorer" (altså den som viser mapper og filer på datamaskinen). Så hvorfor de skulle være avhengige av at ftp-klienten finnes i en nettleser vet ikke jeg.

Men slike skyløsninger er jo sikkert enkelt. Og enkelt er hva som virker å bety noe for de fleste, så folk slipper å tenke eller lære noe.

Lenke til kommentar

Nå er ikke FTP nevneverdig sikkert men det er i alle fall funksjonelt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...