Gå til innhold

Gratis skolemat, diskusjon


Anbefalte innlegg

Hvor stort kjøkken trenger man for å lage varm mat til 200-700 personer? Hvor skal alle elevene spise? 

Elever har kun tid til å spise et slikt måltid i "storefri", altså må ALL mat være ferdig tilberedt og klar til servering på samme tid. 

Gryteretter kan gå ganske greit, men seifilet som noen over her nevnte må bli ganske problematisk både å tilberede og servere i skolebyggene... 

 

Og med organisert servering vil tilberedning, renhold og rutiner være underlagt Mattilsynet. Og de er ganske strenge når det kommer til rutiner. Tilogmed voksne som driver egne restauranter sliter med å følge dem, så hvordan skal "SFO-assistenter" klare å opprettholde et kvalitetssikret kjøkken hvor alle allergener, allergier og ønsker ivaretas? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stort kjøkken trenger man for å lage varm mat til 200-700 personer? Hvor skal alle elevene spise?

Ca 2% av skolens samlede areal, uansett elevantall.

I eksisterende/gamle skoler: på klasserommet der de spiser i dag

I framtidige skoler: i egen kantine

 

Elever har kun tid til å spise et slikt måltid i "storefri", altså må ALL mat være ferdig tilberedt og klar til servering på samme tid. 

Gryteretter kan gå ganske greit, men seifilet som noen over her nevnte må bli ganske problematisk både å tilberede og servere i skolebyggene...

Hvorfor skulle det bli problematisk? Tror du man bare skal begynne å lage seifilet i dagens skoler uten å løfte en finger i forberedelser og tilpasninger? Varm skolemat skal være en satsing. Det ligger i ordet at man må iverksette tiltak for å få det til.

 

Og med organisert servering vil tilberedning, renhold og rutiner være underlagt Mattilsynet. Og de er ganske strenge når det kommer til rutiner. Tilogmed voksne som driver egne restauranter sliter med å følge dem, så hvordan skal "SFO-assistenter" klare å opprettholde et kvalitetssikret kjøkken hvor alle allergener, allergier og ønsker ivaretas?

Hvordan SFO-ansatte skal klare det? Litt kursing om oppgaven + jevnlig oppfølging av en kokk som har fokus på nettopp kvalitetssikring av rutiner.

 

Hvis du ser for deg SFO-ansatte i servitør-kostymer som sjenker melkeglassene til elevene fra riktig side og bytter tallerkener mellom 3-retten og desserten så har du en livlig problemfokusert fantasi. Elevene må nok finne seg i å stå i kø med brett, forsyne seg selv fra bakker, og sette oppvasken riktig i oppvaskkurvene. Det skal ikke være noen 3-stjerners restaurant, men en skolekantine.

Lenke til kommentar

https://www.nettavisen.no/nyheter/gratis-skolemat---dette-sier-elevene-selv/3423832204.html

 

https://www.facebook.com/nettavisen.no/posts/10157593444471940?comment_id=10157593474301940&notif_id=1566310869194162&notif_t=feedback_reaction_generic

 

Jeg lurer på hva dere synes? Er skolemat virkelig en så stor last på økonomien at vi ikke har råd til å sikre vanskeligstilte barns fundamentale behov for mat en gang? Og man får jo igjen for investeringen i økt folkehelse og bedre psykisk helse i voksen alder?

 

Jeg synes kommentarfeltet avdekker en stor mangel på empati hos folk flest, det må være mange som aldri har hatt problemer i livet sitt. Rett og slett meget trist å lese så mange voksne som aktivt motarbeider en så viktig del av barns liv.

 

Og angående å koble inn barnevernet, er det flere her som virkelig mener det er første og siste løsning? Skal vi virkelig ikke undersøke og utforske hva problemene er først, før vi river familier opp med rota?

 

Det handler ikke bare om å ha råd eller fattigere barn, det handler om alle barn og skape en sunn kultur på skolen. Så ja takk til mat på skolen. Her har vi virkelig en mulighet til å forbedre samfunnet.

 

Foreldre har dessuten nok med sine ting og barns situasjon hjemme, men det legges alikevel byrden på dem at de må mate barna på skolen også. Ikke alle har tid til det, og resultatet kan være katastrofalt, uavhengig av økonomi, dårlig nistemat.

 

At barn får seg en skikkelig pause på skolen hvor man spiser sammen og alt det innebærer er også en god ting heller enn å sitte rundt omkring med en nistepakke, eller drive kvalm i skolegården. Om noe burde heller pauser på skolen være litt mer strukturert, så har man da debatten angående mobbing. Jeg synes voksne burde være blant barna når de har fri pause, uavhengig om det er blanding av måltid og lek eller om det bare er fri vas eller lek i skolegården.

 

Ofte virker det som, "ja endelig har vi fri fra barna", nå slipper vi dem bare løs og gjør vår egen greie fra lærernes perspektiv angående "langpausen" på skolen. Selvsagt skal lærere også ha en pause, men det betyr ikke at de bør være i hver sin "camp" når det er langpause.

 

Jeg tror skolemåltid er en mulighet for skolen, en kulturell mulighet og en mulighet til å forbedre skolen generelt. For mange vil dette innebære sunnere og bedre skolemåltider om det gjøres riktig, så får heller de med særskilt mye tid til å lage niste til barna velge "opt out" fra skolemåltid og sende med sine barn nistemat. Men det betyr jo ikke at de ikke trenger å ta del i en felles sosial pause.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor stort kjøkken trenger man for å lage varm mat til 200-700 personer?

 

MÅ maten være varm? Det kommer jo helt an på.

 

Når jeg gikk på skole husker jeg at vi kom hjem rundt klokken 13-15 og spiste varm middag hjemme rundt 15-16. Å spise varm middag på skolen i tillegg hadde blitt litt overkill i min situasjon.

 

Det kommer vel egentlig an på situasjonen hjemme og når tid man spiser middag. For noen vil det være fornuftig med varm mat og for noen med kald mat. Det er vel egentlig noe foreldrene bør velge, så får en "kantine" tilpasses det.

 

Er det 500 personer på skolen, er det tvilsomt at ALLE vil trenge varm mat.

Lenke til kommentar

Tråden her startet med "gratis mat på skolen" slik AP foreslår i valgprogrammet, og har endret seg frem til en diskusjon om varmlunsj på skolen hver dag.

Selv er jeg skeptisk til mye av det staten/kommunen skal levere innenfor angitte budsjettrammer, for budsjett kan alltids justeres. Det vil alltid være et annet formål å bruke pengene på i en kommune, enten det er lysekrone i kommunestyresalen, studietur til Finland for å studere ettellerannet, ny kai til Hurtigruta eller andre budsjettsprekker. Det har vært mange medieoppslag om matkvalitet på omsorgsboliger opp gjennom tiden, og så lenge de som mottar maten ikke kan uttrykke sin misnøye ved å avstå fra å kjøpe har man ingen garanti for at kvaliteten blir spesielt bra. 

 

Bare se på NSB/Vy nå. De som bruker den tjenesten har ingen reelle alternativer, siden man stort sett må på jobb. Det nytter ikke å klage, for de skylder på BaneNor. BaneNor har ikke kundekontakt, så der er det ingenting å hente. Stortinget lover mye, men gjør lite. Imens sitter pendlere og venter på innstilte tog, og ser fritiden fly forbi og lurer på om de rekker å handle før middagen skal serveres... 

 

Legger ved en mattest om offentlig servert mat. Hvordan kan noen servere noe slikt?

post-31295-0-55250300-1566898419_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Legger ved en mattest om offentlig servert mat. Hvordan kan noen servere noe slikt?

 

Utrolig i et samfunn hvor så mange er opptatt av kosthold og sunn mat osv at samfunnet faktisk kan levere noe slikt. Eller, problemet er vel at det IKKE er samfunnet, men fortjenestedrevne selskaper som gjerne vil kjøpe og produsere så billig som mulig og selge så dyrt som mulig.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det nytter ikke å klage, for de skylder på BaneNor. BaneNor har ikke kundekontakt, så der er det ingenting å hente.

 

https://www.banenor.no/kundesenter/kundesenteret-hjelper-deg/

 

 

Stortinget lover mye, men gjør lite. Imens sitter pendlere og venter på innstilte tog, og ser fritiden fly forbi og lurer på om de rekker å handle før middagen skal serveres... 

 

Stortinget har gratis biltjeneste / taxi, så hvorfor skal de bry seg med hva undersåttene har av problemer? Hvis du innbiller deg selv at parlamentarismen er til for folket har du tatt feil.

 

Men tilbake til tema, jeg har lest X antall sider med krangling om kompetanse, lokaler etc. Kan vi ikke bare skrinlegge hele skolemat greia? Ellers må vi ha 4 milliarder i skattepenger for drift hvert år, for ikke å snakke om skattepenger for å oppgradere gamle skoler / bygge nye skoler.

 

For min del er jeg faen ikke interessert i å betale mer skatt, vet ikke med dere.

Lenke til kommentar

Det er fordi SFO-ansatte er billigere enn kokker, de er der allerede og trenger ikke mer kursing enn nødvendig. 3 år på kokkeskole er fullstendig overkill og bortkastede offentlige penger til den oppgaven. Skolen trenger bare en 10% stilling som kokk for å sikre kvalitet, metoder og oppsett av meny i henhold til ernæringsanbefalinger.

 

Kokker setter opp menyen på skolen, ikke SFO-ansatte. Man trenger ikke årevis på kokkeskole for å følge oppskrifter. Det burde man ha lært allerede på barneskolen og fått en del praktisk erfaring fram til man fyller 19, om det er da man begynner å jobbe på SFO. Noen SFO-ansatte blir lenge, noen skifter jobb fort. Ansvar følger selvsagt ansinnitet. 19-åringen kan starte med de enkleste oppgavene og jobbe seg oppover.

 

Barneskoler med 500 elever har gjerne 15-20 SFO-ansatte. Antall ansatte skalerer lineært med antall elever.

 

Skolene trenger en 10% kokkestilling, ja den 10% kokken må ansettes eller leises inn.

 

Man trenger kokkeutdanninga. Ca 300 kokker trengs for å dekke behovet til de ca 3000 skolene i Norge. Derfor legger man den ikke ned.

Er ikke poenget med en slik satsning at maten faktisk skal være god, sunn og variert?

 

Hvis man dropper kokker til dette arbeidet, vil man redusere til mat som kun er enkel å lage i mengder. Gjerne noe som er kokt i store kjeler.

 

Hvorfor skal vi investere mye i dette, dersom resultatet blir en blanding av mat man får på fly og i amerikanske fengsler?

Lenke til kommentar

Det har som sagt fungert andre steder så jeg ser ingen grunn til at skoler eller barnehager for så vidt skulle være noe unntak. Og alt må jo begynne et sted. Hvor langt kommer utviklingen hvis alt skal stanse av tvil eller av et feilet forsøk?

Fordi det er dyrt å feile her. Det vil trolig trenere løft i skolen i flere tiår, fordi man har tatt på seg en gigantregning.

 

Jeg vil heller se at vi bruker penger på ting som beviselig har mer å si for elevenes læring.

Lenke til kommentar

Er ikke poenget med en slik satsning at maten faktisk skal være god, sunn og variert?

 

Hvis man dropper kokker til dette arbeidet, vil man redusere til mat som kun er enkel å lage i mengder. Gjerne noe som er kokt i store kjeler.

 

Hvorfor skal vi investere mye i dette, dersom resultatet blir en blanding av mat man får på fly og i amerikanske fengsler?

Hvor mange ganger må jeg gjenta at kokker skal sette opp menyene til skolene slik at ungene får sunne, varierte og gode måltider? Det skal selvsagt ikke være noe amerikansk fangemat (eller amerikansk skolemat som sikkert er like ille)

 

Ja, det skal være enkelt å lage i mengder, nei, det skal ikke se ut som fangemat.

Lenke til kommentar

Har et barn i barnehage, der får de frokost ved levering, varm lunch, og frukt ved 3 tiden. De har kjøkken med kokk.

Dette faktureres jeg 450kr for pr måned, det er billig.

Skulle ønske dette kunne fortsette På skolen.

Det trenger ikke være grstis, 450kr er billig, det koster noen kr å kjøpe brød og smør hjemme og.

Så kunne det vert et system for de som trenger det å få refundert disse 450kr.

Lenke til kommentar

 

Selv er jeg skeptisk til mye av det staten/kommunen skal levere innenfor angitte budsjettrammer, for budsjett kan alltids justeres. Det vil alltid være et annet formål å bruke pengene på i en kommune, enten det er lysekrone i kommunestyresalen, studietur til Finland for å studere ettellerannet, ny kai til Hurtigruta eller andre budsjettsprekker.

Tror problemet her er at man pålegger kommuner oppgaver uten at de får midlene til å utføre dem, ikke at midlene nødvendigvis brukes til andre ting. Veldig mye av det som overføres fra staten er uansett øremerkede midler.

 

Skolemat er jo et nytt eksempel på (potensielle) politiske vedtak som det sjelden følger nok penger med. Blir tilbudet lovpålagt så vil de verst stilte kommunene etter hvert begynne å måtte kutte i stillinger for å kunne levere maten.

Lenke til kommentar

Hvor mange ganger må jeg gjenta at kokker skal sette opp menyene til skolene slik at ungene får sunne, varierte og gode måltider? Det skal selvsagt ikke være noe amerikansk fangemat (eller amerikansk skolemat som sikkert er like ille)

 

Ja, det skal være enkelt å lage i mengder, nei, det skal ikke se ut som fangemat.

Da jeg gikk på skole i USA så var skolematen helt ok. Man fikk for eksempel lasagne, melk, noen grønsaker og en godbit som pudding. Skolematen var bare gratis for de med lav inntekt og mye ble produsert utenfor skolen.

 

Jeg er for varmlunsj, men bare hvis det blir servert ordentlig mat som barna vil spise. Jeg tror det går greit hvis foreldre betaler for måltidet, men hvis det er gratis så kommer det nok til å bli underfinansiert og de vil servere en billig versjon av norsk sykehjemsmat. Elevene vil da få billige alternativer som gryteretter og kjøttboller og overkokte grønsaker.

 

Et annet problem med en gratisordning er at det vil føre til store variasjoner i hvor mange elever som spiser varmlunsj. Er det dårlig vær og god mat kommer nesten alle elever og hvis det er motsatt så kommer det nesten ingen. Å gå tom for mat er ikke et alternativ, så det betyr at mye mat kommer til å bli kastet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

En kollega av meg har barn som får frokost på skolen, det høres helt genialt ut.

Tror det kan ha flere fordeler. Mindre stress hjemme om morgen, barna rekker å våkne før de skal spise. Det vel tenkes at det er hyggelig at de spiser sammen. Itvalget av pålegg/mat er likt for alle.

Jeg betaler gjerne det det koster for en slik ordning. Så kan det være ordninger i form av ekstra stønad til familier som ikke vil være i stand til å betale for slikt. Da sikrer en at alle vil få et ordentlig måltid ved starten av dagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...