Gå til innhold

Gratis skolemat, diskusjon


Anbefalte innlegg

Vel, nå har jeg vært på mange forskjellige steder hvor folk fint klarer å lage gode, varme måltider til flere folk uten at de er utdannede kokker. Dette maset om utdannede kokker anser jeg bare som et argument for å lage en problemstilling som ikke er der.

Enig i det, men kvalitetssikring av meny og kjøkkenpraksis mener jeg er viktig. Det er unødvendig at mattilsynet må stenge skolekjøkken for at de skal tilegne seg kunnskaper om matsikkerhet.

 

Det er ingen avsporing. Jeg nevnte legalisering som en inntektskilde da økonomi ble trukket fram som et eksempel. Med din gamle tråd om bønner og statlig sponsing er vel statlig sponsing et tema du er interessert i...

Det er en avsporing for det fører tråden bort fra temaet. Den gamle tråden min har heller ikke noe med det å gjøre siden det er noe helt annet å spytte penger inn i utvalgt privat næringsliv og det å investere pengene i viktige offentlige oppgaver som skoleverket.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nå har jeg vært på mange forskjellige steder hvor folk fint klarer å lage gode, varme måltider til flere folk uten at de er utdannede kokker. Dette maset om utdannede kokker anser jeg bare som et argument for å lage en problemstilling som ikke er der.

 

Det er ingen avsporing. Jeg nevnte legalisering som en inntektskilde da økonomi ble trukket fram som et eksempel. Med din gamle tråd om bønner og statlig sponsing er vel statlig sponsing et tema du er interessert i...

Det er ikke gitt at alle klarer å lage mat til så mange mennesker. Det krever enormt mye planlegging. Det er forskjell på å smøre noen brødskiver eller lage middag til familien hjemme, og det å lage varm mat til flere hundre mennesker. Med alle sine allergier og livssynsmessige begrensninger.

 

 

I tillegg er vel halve poenget at maten skal være god og sunn, og i tillegg være variert nok til at elevene spiser den.

 

Det man vinner med varm skolemat blir jo helt borte dersom ikke fagfolk får jobben med å tilberede den. Fagfolk som per nå sannsynligvis ikke finnes i den skala man ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde aldri sett for meg det skulle skje, men i det siterte er jeg helt enig med After Dark, bortsett da fra behovet for varme måltider i det hele tatt på skolen. Kunne bare utdannede kokker lage en god ernæringsmessig månedsmeny så det dårlig ut på kjøkkenet i de tusen hjem! Verken ektefellen eller jeg har kokkeutdannelse, men vi har ingen problemer med verken ernæringen eller månedsmenyen av den grunn - og det gjelder både våre egne gutter og de fleste andre her i bygden også. Så absolutt enig med After Dark her - mas om utdannede kokker er å lage en pseudo-problemstilling.

Men det er enorm forskjell på å lage mat til seg selv, og det å masseprodusere mat til hundrevis av barn og unge. Mange har allergier, mens andre spiser ikke ting av religiøse årsaker.

 

Jeg personlig ville fått store problemer med dette.

 

Ta også med i beregningen at mange assistenter og Sfo-ansatte er folk som har stått utenfor arbeidslivet lenge, noen av de er svært unge, og de færreste har utdanning lenger enn videregående. De har lite erfaring med stort ansvar og mye organisering i arbeidslivet.

 

Å kunne lage mat til seg selv kvaliserer en ikke til å lage mat til hundrevis av mennesker. Det er to vidt forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Men det er enorm forskjell på å lage mat til seg selv, og det å masseprodusere mat til hundrevis av barn og unge. Mange har allergier, mens andre spiser ikke ting av religiøse årsaker.

 

Jeg personlig ville fått store problemer med dette.

 

Ta også med i beregningen at mange assistenter og Sfo-ansatte er folk som har stått utenfor arbeidslivet lenge, noen av de er svært unge, og de færreste har utdanning lenger enn videregående. De har lite erfaring med stort ansvar og mye organisering i arbeidslivet.

 

Å kunne lage mat til seg selv kvaliserer en ikke til å lage mat til hundrevis av mennesker. Det er to vidt forskjellige ting.

 

Det er IKKE "enorm forskjell" på å lage mat til to og 200 mennsker - det er en kvantumsforskjell som enhver voksen håndterer ved å bruke hjernen bittelitt og ha den nødvendige kjøkkenkapasitet. (Vi tilhører selv en kristen forsamling hvor frivillige hvert år serverer 500 personer en uke - ingen er kokkeutdannet, men alle har en normal hjerne!)

 

Allergier er noe som finnes i de fleste familier og er noe folk som er voksne utmerket godt kan håndtere. Religiøse matbegrensninger er helt og fullt eget ansvar - det visste våre egne barn godt før de begynte i skolen (selv spiser vi ikke blod/blodmat). 

 

Hvem har sagt assistenter halvtørre bak ørene skal gjøre dette? Man må naturligvis bruke folk som er heltørre bak sine ører og har en hjerne tilkoblet, men noen kvalifiikasjoner utover det kreves ikke, og disse kvalifikasjonene finnes også hos 16-åringer (vår egen er bevis, det samme er andre vi har som vikarer i bedriften, men  jeg innrømmer gjerne det finnes folk på 36 som ikke hadde hadde hatt sjanse,  for de er så umodne det plasker bak ørene deres!) 

 

Å kunne lage (ordentlig) mat til seg selv + å ha en hjerne tilkoblet kvalifiserer utmerket godt til å lage mat til hundrevis av mennesker - dette viser frikirke-Norges stevner og samlinger igjen, igjen og IGJEN. Det du gjør er å konstruere et pseudoproblem! 

Lenke til kommentar

Det er IKKE "enorm forskjell" på å lage mat til to og 200 mennsker - det er en kvantumsforskjell som enhver voksen håndterer ved å bruke hjernen bittelitt og ha den nødvendige kjøkkenkapasitet. (Vi tilhører selv en kristen forsamling hvor frivillige hvert år serverer 500 personer en uke - ingen er kokkeutdannet, men alle har en normal hjerne!)

 

Allergier er noe som finnes i de fleste familier og er noe folk som er voksne utmerket godt kan håndtere. Religiøse matbegrensninger er helt og fullt eget ansvar - det visste våre egne barn godt før de begynte i skolen (selv spiser vi ikke blod/blodmat).

 

Hvem har sagt assistenter halvtørre bak ørene skal gjøre dette? Man må naturligvis bruke folk som er heltørre bak sine ører og har en hjerne tilkoblet, men noen kvalifiikasjoner utover det kreves ikke, og disse kvalifikasjonene finnes også hos 16-åringer (vår egen er bevis, det samme er andre vi har som vikarer i bedriften, men jeg innrømmer gjerne det finnes folk på 36 som ikke hadde hadde hatt sjanse, for de er så umodne det plasker bak ørene deres!)

 

Å kunne lage (ordentlig) mat til seg selv + å ha en hjerne tilkoblet kvalifiserer utmerket godt til å lage mat til hundrevis av mennesker - dette viser frikirke-Norges stevner og samlinger igjen, igjen og IGJEN. Det du gjør er å konstruere et pseudoproblem!

Det er forskjell på å lage litt lapskaus, gryterett eller kokte pølser en gang i blant for en mengde frivillige, og det å lage sunn, variert og god mat hver eneste dag til hundrevis av barn og unge.

 

Det er en stor jobb, som krever mye tid, og som kokker bør få hovedansvaret for. Hvis ikke er poenget helt borte. Hvorfor skal vi bruke milliarder på å gi elevene dårlig mat?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjell på å lage litt lapskaus, gryterett eller kokte pølser en gang i blant for en mengde frivillige, og det å lage sunn, variert og god mat hver eneste dag til hundrevis av barn og unge.

 

Det er en stor jobb, som krever mye tid, og som kokker bør få hovedansvaret for. Hvis ikke er poenget helt borte. Hvorfor skal vi bruke milliarder på å gi elevene dårlig mat?

Bare til info: Det som serveres i hvert fall på våre stevner er ikke "litt lapskaus, gryterett eller kokte pølser" (slikt tar faktisk 13- og 14-åringer seg av selv i egen regi når de trenger dette til en ungdomssammenkomst) Vi snakker om kjøttkaker laget fra kjøttdeigen av, saus laget fra hvetemelet og kraften av, ertestuing laget av tørre erter, sunne salater laget fra salatbladene, agurkene og f eks eggene eller osten av, plukkfisk laget fra poteter og sløyet kolje, seibiff laget fra sløyet sei og løksekker av, ragu laget fra svinebogen og paprikaene av, hønsefrikasse laget fra hønsene, gulrotsekkene, de frosne ertene, kraften og sitronene av, osv: Er det dette som IKKE er "sunn, god og variert mat"? 

 

Slikt er en stor jobb som krever mye tid, men du har ikke gitt noen saklig begrunnelse for hvorfor kokker bør/må ha hovedansvaret for dette og gjør du ikke det i neste innlegg anser jeg debatten med deg som avsluttet fra min side, begrunnet i ukyndighet og løse påstander.

 

Som sagt tidligere: Er man tørr bak ørene og har hjerne tilkoblet er man fullt i stand til slikt. Nettopp derfor er dette en dugnadsoppgave for foreldrene, og er de ikke "i stand til" slikt bør de selv betale solid timepris for vikar!  Det følger nemlig MER ansvar med å avle barn enn å overlate dem til barnehage og skole mest mulig betalt av andre! 

Lenke til kommentar

Uansett hvem som lager maten, må noen gjøre jobben med å lage maten. Det vil koste uavhengig om det er kokker eller assistenter som lager den.

 

Samtidig ser jeg i hvert fall ikke behovet med varm mat, dersom det skal lages og planlegges av ufaglærte. Det vil jo også bli stilt strenge krav til hygiene, oppbevaring og sikkerhet.

 

Det er ikke gitt at folk som jobber på SFO har mulighet til å lage varm mat til mange hundre elever. Det er mildt sagt noe annet enn deres nåværende stillingsbeskrivelse tilsier.

SFO-ansatte har perioder med ledig tid i løpet av dagen. Disse kan fylles med matlaging i stedet for kaffedrikking, strikking osv. SFO-lønn antar jeg også er en del lavere enn kokkelønn. Ja, det blir en endring av stillingsinstruks og må nok kompenseres på et vis, f.eks med en lønnsøkning og ikke minst kursing i ansvaret de får. Ikke kokkeskole akkurat men noe forholdsvis kort og overkommelig som gir grunnleggende kunnskaper om den nye arbeidsoppgaven, deriblant matsikkerhet. Men slike kunnskaper og praksis har en tendens til å skli ut over tid, derfor mener jeg de trenger bistand fra en kokk i blant, som kan sikre kvaliteten over tid. Jeg ser for meg at kokken kommer en fast dag i uka, annenhver uke, til hver av skolene. Det vil si 10 skoler i løpet av 2 uker.

 

SFO må gjerne kurses litt om ernæring også, men jeg mener heller ikke det kan være deres ansvar. De skal ha en enkel arbeidshverdag uten store krav til mat-kompetanse. Derfor mener jeg menyen må settes opp av en kokk som har kunnskaper om nettopp ernæring. Kokken kan sette opp menyen for flere skoler i slengen og for en hel måned fram i tid. Det blir kanskje en dags arbeid per måned.

 

En annen ting vi bør diskutere er elevenes rolle. Det kan jo ikke være meningen at de bare skal bli servert og utakknemlig ha matkrig. De må involveres på et vis som gjør at de får respekt for matlaging og ansvarsfølelse for hvordan det ser ut etter dem. Altså gjerne bistå både matlagingen, servering, pådekking og opprydding. Enten ved at de rullerer på disse oppgavene eller ved at hver har ansvar for å dekke på til seg selv og rydde og tørke opp etter seg selv. SFO-ansatte skal altså ikke få den hele og fulle byrden med alt som skal gjøres, men ta de typiske voksenoppgavene og organisere elevoppgavene.

 

Leter man etter løsninger i stedet for problemer så tror jeg dette går helt fint. :)

Lenke til kommentar

Men det er enorm forskjell på å lage mat til seg selv, og det å masseprodusere mat til hundrevis av barn og unge. Mange har allergier, mens andre spiser ikke ting av religiøse årsaker.

Dette går ganske så smidig selv på sykehus, der det er stor rullering på pasientene. De får lister over pasienter med spesielle dietter og tilpasser porsjoner spesielt til dem. Enten det er å bytte ut svinepølse med lammepølse eller melk med soyamelk. Det er ikke store jobben å holde styr på. Skolene skal allerede ha lister over allergier og dietter de må ta hensyn til og elevene er jo de samme fra dag til dag. Så der vil antall spesialdietter være mye mer forutsigbart enn på sykehus.

 

Å kunne lage mat til seg selv kvaliserer en ikke til å lage mat til hundrevis av mennesker. Det er to vidt forskjellige ting.

Derfor skal de ikke ha ansvaret for hverken ernæring-sammensetningen, mangfoldet, eller matsikkerheten. Det skal kokken ha. SFO skal bare kurses så de har litt aning om hva det går ut på, uten å få ansvaret i fanget. SFO har allerede ansvaret for å holde styr på ungene og aktivisere dem med ymse ting, så det vil ikke være store forskjellen å aktivisere dem med pådekning, servering og opprydding. Selve matlaginga bør de gjøre når ungene har time og de har dødtid. Er 45 minutter for kort så er det en smal sak for skolen å konsekvent kjøre dobbelttimer før matfri.
Lenke til kommentar

Det er en stor jobb, som krever mye tid, og som kokker bør få hovedansvaret for. Hvis ikke er poenget helt borte. Hvorfor skal vi bruke milliarder på å gi elevene dårlig mat?

Spørsmålet er feil. Vi skal gi elevene variert, sunn og god, mat, gode manerer og sunne spisevaner som de både har nytte av i skoleverket men også senere i livet. Foreldre er forskjellig og man trenger ikke være kokk for å lage barn. Derfor er det stor variasjon i kostholdet som barna får servert av sine foreldre. Et kokke-kvalitetssikret kosthold til alle elever vil antagelig heve livskvaliteten til befolkningen på lang sikt. Gevinsten strekker seg altså mye lengre enn bare opplagte barn på skolen.

 

Kokker må ha hovedansvaret, men man trenger ikke 3 kokker per skole. Det holder med 1 kokk per 10 skoler for å sikre elevene trygg, sunn og variert mat som også er god.

Lenke til kommentar

SFO-ansatte har perioder med ledig tid i løpet av dagen. Disse kan fylles med matlaging i stedet for kaffedrikking, strikking osv. SFO-lønn antar jeg også er en del lavere enn kokkelønn. Ja, det blir en endring av stillingsinstruks og må nok kompenseres på et vis, f.eks med en lønnsøkning og ikke minst kursing i ansvaret de får. Ikke kokkeskole akkurat men noe forholdsvis kort og overkommelig som gir grunnleggende kunnskaper om den nye arbeidsoppgaven, deriblant matsikkerhet. Men slike kunnskaper og praksis har en tendens til å skli ut over tid, derfor mener jeg de trenger bistand fra en kokk i blant, som kan sikre kvaliteten over tid. Jeg ser for meg at kokken kommer en fast dag i uka, annenhver uke, til hver av skolene. Det vil si 10 skoler i løpet av 2 uker.

 

SFO må gjerne kurses litt om ernæring også, men jeg mener heller ikke det kan være deres ansvar. De skal ha en enkel arbeidshverdag uten store krav til mat-kompetanse. Derfor mener jeg menyen må settes opp av en kokk som har kunnskaper om nettopp ernæring. Kokken kan sette opp menyen for flere skoler i slengen og for en hel måned fram i tid. Det blir kanskje en dags arbeid per måned.

 

En annen ting vi bør diskutere er elevenes rolle. Det kan jo ikke være meningen at de bare skal bli servert og utakknemlig ha matkrig. De må involveres på et vis som gjør at de får respekt for matlaging og ansvarsfølelse for hvordan det ser ut etter dem. Altså gjerne bistå både matlagingen, servering, pådekking og opprydding. Enten ved at de rullerer på disse oppgavene eller ved at hver har ansvar for å dekke på til seg selv og rydde og tørke opp etter seg selv. SFO-ansatte skal altså ikke få den hele og fulle byrden med alt som skal gjøres, men ta de typiske voksenoppgavene og organisere elevoppgavene.

 

Leter man etter løsninger i stedet for problemer så tror jeg dette går helt fint. :)

 

SFO-ansatte er jo gjerne også assistenter i skolen, og har med det andre arbeidsoppgaver. Nå vet jeg ikke hvordan det er andre steder, men hos oss har assistene rimelige fulle dager med mye å gjøre, og lite rom for å ta på seg nye oppgaver.

 

Eneste jeg ser er tendensen til at elever med vedtak i stadig større grad får tildelt pedagogtimer fremfor assistent i vedtakene sine, og med det er med på å fase de ut av skolen. Det kan være med på åpne opp rom i timeplanene deres.

 

Samtidig forstår jeg ikke hvorfor man skal investere milliarder i kjøkken, kantine og varm mat, for så å gi ufaglærte jobben med å lage maten. Det gir ikke mening for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette går ganske så smidig selv på sykehus, der det er stor rullering på pasientene. De får lister over pasienter med spesielle dietter og tilpasser porsjoner spesielt til dem. Enten det er å bytte ut svinepølse med lammepølse eller melk med soyamelk. Det er ikke store jobben å holde styr på. Skolene skal allerede ha lister over allergier og dietter de må ta hensyn til og elevene er jo de samme fra dag til dag. Så der vil antall spesialdietter være mye mer forutsigbart enn på sykehus.

 

Derfor skal de ikke ha ansvaret for hverken ernæring-sammensetningen, mangfoldet, eller matsikkerheten. Det skal kokken ha. SFO skal bare kurses så de har litt aning om hva det går ut på, uten å få ansvaret i fanget. SFO har allerede ansvaret for å holde styr på ungene og aktivisere dem med ymse ting, så det vil ikke være store forskjellen å aktivisere dem med pådekning, servering og opprydding. Selve matlaginga bør de gjøre når ungene har time og de har dødtid. Er 45 minutter for kort så er det en smal sak for skolen å konsekvent kjøre dobbelttimer før matfri.

Er det SFO-ansatte som lager maten på sykehus? Tviler på det.

 

Som skrevet tidligere, tror jeg ikke du finner så mange SFO-ansatte som sitter rundt på norske skoler og venter på jobb mens elevene er på skolen.

 

Det vil uansett måtte føre til økt bemanning, eller mindre assistenter i klasserommene rundt omkring på norsk skoler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er feil. Vi skal gi elevene variert, sunn og god, mat, gode manerer og sunne spisevaner som de både har nytte av i skoleverket men også senere i livet. Foreldre er forskjellig og man trenger ikke være kokk for å lage barn. Derfor er det stor variasjon i kostholdet som barna får servert av sine foreldre. Et kokke-kvalitetssikret kosthold til alle elever vil antagelig heve livskvaliteten til befolkningen på lang sikt. Gevinsten strekker seg altså mye lengre enn bare opplagte barn på skolen.

 

Kokker må ha hovedansvaret, men man trenger ikke 3 kokker per skole. Det holder med 1 kokk per 10 skoler for å sikre elevene trygg, sunn og variert mat som også er god.

Synes du undervurderer jobben det er å lage varm mat for så mange mennesker. Greit nok dersom en lager gryterett eller lapskaus, men om poenget er å lage sunn, variert og god mat, må man gjerne lage noe mer komplisert enn dette. Det er selvfølgelig stor forskjell på størrelsen på skoler i Norge, men hvordan skal en ufaglært lage for eksempel stekt fisk til 500 elever? Det er ikke gjort i en håndvending.

 

Det blir fort mye suppe, gryterett og stuinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare til info: Det som serveres i hvert fall på våre stevner er ikke "litt lapskaus, gryterett eller kokte pølser" (slikt tar faktisk 13- og 14-åringer seg av selv i egen regi når de trenger dette til en ungdomssammenkomst) Vi snakker om kjøttkaker laget fra kjøttdeigen av, saus laget fra hvetemelet og kraften av, ertestuing laget av tørre erter, sunne salater laget fra salatbladene, agurkene og f eks eggene eller osten av, plukkfisk laget fra poteter og sløyet kolje, seibiff laget fra sløyet sei og løksekker av, ragu laget fra svinebogen og paprikaene av, hønsefrikasse laget fra hønsene, gulrotsekkene, de frosne ertene, kraften og sitronene av, osv: Er det dette som IKKE er "sunn, god og variert mat"? 

 

Slikt er en stor jobb som krever mye tid, men du har ikke gitt noen saklig begrunnelse for hvorfor kokker bør/må ha hovedansvaret for dette og gjør du ikke det i neste innlegg anser jeg debatten med deg som avsluttet fra min side, begrunnet i ukyndighet og løse påstander.

 

Som sagt tidligere: Er man tørr bak ørene og har hjerne tilkoblet er man fullt i stand til slikt. Nettopp derfor er dette en dugnadsoppgave for foreldrene, og er de ikke "i stand til" slikt bør de selv betale solid timepris for vikar!  Det følger nemlig MER ansvar med å avle barn enn å overlate dem til barnehage og skole mest mulig betalt av andre! 

Den saklige begrunnelsen er at kokker er av lag trent til å lage mat, mens vi andre er ikke. En 19 år gammel SFO-ansatt er ikke nødvendigvis kapabel til å lage hjemmelagde kjøttkaker eller hjemmelaget seibiff til 500 mennesker.

 

Du kan gjerne kalle folk tørre bak ørene, men dette er langt fra den jobben de i dag er satt til å gjøre. En jobb som er beregnet for en eller flere kokker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den saklige begrunnelsen er at kokker er av lag trent til å lage mat, mens vi andre er ikke. En 19 år gammel SFO-ansatt er ikke nødvendigvis kapabel til å lage hjemmelagde kjøttkaker eller hjemmelaget seibiff til 500 mennesker.

 

Du kan gjerne kalle folk tørre bak ørene, men dette er langt fra den jobben de i dag er satt til å gjøre. En jobb som er beregnet for en eller flere kokker.

 

Dette er ikke en saklig begrunnelse, men en pseudobegrunnelse, fordi en 19 år gammel SFO-ansatt som kalles myndig, er moden nok til å inneha en slik stilling  og fortjener sin lønn SKAL være kompetent å lage kjøttkaker eller seibiff - enten vedkommende er satt til den jobben eller ikke. Er man ikke det er man heller ikke kompentet for andre oppgaver i arbeidslivetg enn dem man setter 13-14 åringer til og heller ikke verdt annen lønn disse!  

 

Behøvde man utlærte kokker for å lage forsvarlig mat til 500 mennesker hadde frikirke-Norges stevner og sammenkomster brutt sammen on spot! Inntil du dokumenterer (ikke hevder!) matlagingen der er uforsvarlig ernæringsmessig og/eller mathygienisk er debatten avsluttet fra min side! 

Endret av *NORGE*
Lenke til kommentar

Dette er ikke en saklig begrunnelse, men en pseudobegrunnelse, fordi en 19 år gammel SFO-ansatt som kalles myndig, er moden nok til å inneha en slik stilling og fortjener sin lønn SKAL være kompetent å lage kjøttkaker eller seibiff - enten vedkommende er satt til den jobben eller ikke. Er man ikke det er man heller ikke kompentet for andre oppgaver i arbeidslivetg enn dem man setter 13-14 åringer til og heller ikke verdt annen lønn disse!

 

Behøvde man utlærte kokker for å lage forsvarlig mat til 500 mennesker hadde frikirke-Norges stevner og sammenkomster brutt sammen on spot! Inntil du dokumenterer (ikke hevder!) matlagingen der er uforsvarlig ernæringsmessig og/eller mathygienisk er debatten avsluttet fra min side!

Hvorfor skal man ansette ufaglærte assistenter og la de virke som kokker? Om det er kokk man skal ha, må man ansette en kokk.

 

Hvorfor ikke bare legge ned hele kokkeutdanningen, dersom alle kan gjøre den jobben uten noen form for trening eller utdanning?

Endret av Pernicious Weed
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man ansette ufaglærte assistenter og la de virke som kokker? Om det er kokk man skal ha, må man ansette en kokk.

 

Hvorfor ikke bare legge ned hele kokkeutdanningen, dersom alle kan gjøre den jobben uten noen form for trening eller utdanning?

 

 

,,,,Inntil du dokumenterer (ikke hevder!) matlagingen der er uforsvarlig ernæringsmessig og/eller mathygienisk er debatten avsluttet fra min side

Har det fordervelige ugresset normal evne (og vilje) til å lese og oppfatte et budskap på alminnelig norsk, slik at ikke sterkere lut må brukes for å bli kvitt det?! 

Lenke til kommentar
Samtidig forstår jeg ikke hvorfor man skal investere milliarder i kjøkken, kantine og varm mat, for så å gi ufaglærte jobben med å lage maten. Det gir ikke mening for meg.

Det er fordi SFO-ansatte er billigere enn kokker, de er der allerede og trenger ikke mer kursing enn nødvendig. 3 år på kokkeskole er fullstendig overkill og bortkastede offentlige penger til den oppgaven. Skolen trenger bare en 10% stilling som kokk for å sikre kvalitet, metoder og oppsett av meny i henhold til ernæringsanbefalinger.

 

Er det SFO-ansatte som lager maten på sykehus? Tviler på det.

Kokker setter opp menyen på skolen, ikke SFO-ansatte. Man trenger ikke årevis på kokkeskole for å følge oppskrifter. Det burde man ha lært allerede på barneskolen og fått en del praktisk erfaring fram til man fyller 19, om det er da man begynner å jobbe på SFO. Noen SFO-ansatte blir lenge, noen skifter jobb fort. Ansvar følger selvsagt ansinnitet. 19-åringen kan starte med de enkleste oppgavene og jobbe seg oppover.

 

Det er selvfølgelig stor forskjell på størrelsen på skoler i Norge, men hvordan skal en ufaglært lage for eksempel stekt fisk til 500 elever? Det er ikke gjort i en håndvending.

Barneskoler med 500 elever har gjerne 15-20 SFO-ansatte. Antall ansatte skalerer lineært med antall elever.

 

Hvorfor skal man ansette ufaglærte assistenter og la de virke som kokker? Om det er kokk man skal ha, må man ansette en kokk.

 

Hvorfor ikke bare legge ned hele kokkeutdanningen, dersom alle kan gjøre den jobben uten noen form for trening eller utdanning?

Skolene trenger en 10% kokkestilling, ja den 10% kokken må ansettes eller leises inn.

 

Man trenger kokkeutdanninga. Ca 300 kokker trengs for å dekke behovet til de ca 3000 skolene i Norge. Derfor legger man den ikke ned.

Lenke til kommentar

Har det fordervelige ugresset normal evne (og vilje) til å lese og oppfatte et budskap på alminnelig norsk, slik at ikke sterkere lut må brukes for å bli kvitt det?!

Du må gjerne droppe diskusjonen, men ikke legg igjen masse påstander og forvent å få siste ordet ved å legge igjen et slikt premiss.

 

Jeg er kun opptatt av å diskutere saken, og ingenting annet. Spar deg for resten av oppgulpet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig i det, men kvalitetssikring av meny og kjøkkenpraksis mener jeg er viktig. Det er unødvendig at mattilsynet må stenge skolekjøkken for at de skal tilegne seg kunnskaper om matsikkerhet.

 

Det er en avsporing for det fører tråden bort fra temaet. Den gamle tråden min har heller ikke noe med det å gjøre siden det er noe helt annet å spytte penger inn i utvalgt privat næringsliv og det å investere pengene i viktige offentlige oppgaver som skoleverket.

 

Ja, det er viktig, men det trengs ikke utdannede kokker der heller.

 

Så hvor vil du finne inntektene fra da? Siden økonomi nevnes her.

Lenke til kommentar

Det er ikke gitt at alle klarer å lage mat til så mange mennesker. Det krever enormt mye planlegging. Det er forskjell på å smøre noen brødskiver eller lage middag til familien hjemme, og det å lage varm mat til flere hundre mennesker. Med alle sine allergier og livssynsmessige begrensninger.

 

 

I tillegg er vel halve poenget at maten skal være god og sunn, og i tillegg være variert nok til at elevene spiser den.

 

Det man vinner med varm skolemat blir jo helt borte dersom ikke fagfolk får jobben med å tilberede den. Fagfolk som per nå sannsynligvis ikke finnes i den skala man ønsker.

 

 

Det har som sagt fungert andre steder så jeg ser ingen grunn til at skoler eller barnehager for så vidt skulle være noe unntak. Og alt må jo begynne et sted. Hvor langt kommer utviklingen hvis alt skal stanse av tvil eller av et feilet forsøk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...