*NORGE* Skrevet 23. august 2019 Del Skrevet 23. august 2019 Er det bare kvalm du er ute etter å skape? Du kommer ikke med argumenter eller beiser for påstandene dine. Hittil har du ikke kommet med et eneste spørsmål så jeg har ingen ting å besvare fra deg.... Jeg har kommentert en såkalt forskningsrapport du har fremlagt og her har du prøvd å diskreditere den kommentaren gjennom innlegg #95. Jeg formoder at du med "beiser" mener beviser. Det skal du gjerne få - når du selv har lagt frem noen for at min påstand i #89, kommentert av deg i #95 var uriktig. Jeg spurte nemlig etter dokumentasjon først... Inntil da er det godt mulig jeg anser dine svar som et forsøk på å skape kvalm ved å ikke forholde deg til kommentarer, bare late som om de ikke eksisterer. Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Som lærer selv, ser jeg ikke hvorfor dette er nødvendig. Varm skolemat er bare å glemme. De færreste skoler har kjøkken eller kapasitet til det, og det vil koste enorme mengder penger å forbedre. De fleste skoler må bygges ut. Selv skolen jeg jobber på, hvor vi har kantine, er det helt utopisk å tro at vi kunne hatt mulighet til servering av varmmat til alle skolens elever. Kald mat er en annen diskusjon. Likevel er det en stor kostnad som vil man vil få minimalt igjen for. De fleste elever har med matpakke, og her jeg jobber selges det også kald mat i kantina til en lav pris. Skal skolen servere kald mat må det også innebære flere ressurser. Lærere har allerede fullt opp med arbeidsoppgaver, og har ikke muligheten til mer. Det et utopisk å tro at dette er noe elevene kan gjøre uten masse merarbeid for lærere. Men det vil være typisk det, om man innfører noe nytt, så legges det i potten på hva lærere, eller aller helst kontaktlærer skal ta ansvar for. 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 (endret) Som lærer selv, ser jeg ikke hvorfor dette er nødvendig. Varm skolemat er bare å glemme. De færreste skoler har kjøkken eller kapasitet til det, og det vil koste enorme mengder penger å forbedre. De fleste skoler må bygges ut. Selv skolen jeg jobber på, hvor vi har kantine, er det helt utopisk å tro at vi kunne hatt mulighet til servering av varmmat til alle skolens elever. Kald mat er en annen diskusjon. Likevel er det en stor kostnad som vil man vil få minimalt igjen for. De fleste elever har med matpakke, og her jeg jobber selges det også kald mat i kantina til en lav pris. Skal skolen servere kald mat må det også innebære flere ressurser. Lærere har allerede fullt opp med arbeidsoppgaver, og har ikke muligheten til mer. Det et utopisk å tro at dette er noe elevene kan gjøre uten masse merarbeid for lærere. Men det vil være typisk det, om man innfører noe nytt, så legges det i potten på hva lærere, eller aller helst kontaktlærer skal ta ansvar for. Som nevnt jeg har gått på skole i både Norge og Sverige - det var fantastisk med varmmat hver dag i Sverige. Matpakke opplegget i Norge var som å havne i steinalderen. Stor kostnad man får minimalt igjen for du liksom. Svenskene og andre land har klart dette i mannsaldre og vi klarer det ikke, merkelig det der. Jeg har selvsagt diskutert dette som de fleste - og overraskende merker jeg ofte denne: jeg klarte meg fint med matpakke (noe som ikke blir sagt høyt - men det lyser igjennom), da kan barna mine gjøre det også. Når argumentet kommer opp med kasting av matpakker osv så husker de ikke det var slik. Det har faktisk litt å si - om man vet hva dette faktisk betyr - hvis man går noen år i skole med de to alternativene. Hvis man skal uttale seg om noe gir noe igjen for pengene eller ei! Edit: Så har du selve matpakkesmøringen - maset og stresset forbundet med det. Som far (og barn) vet man jo hvordan dette er. Det er ganske fantastisk å slippe det i en stresset hverdag. Mine foreldre fortalte hvor mye de satt pris på det. Kan legge til at i Sverige hadde vi heller ikke lekser og bøkene hadde vi liggende i pulten/klasserommet. Trengte ikke å bruke ransel. Dette vet jeg ikke om gjelder over hele Sverige - eller om det er slik i dag. Endret 24. august 2019 av Mr_Spock 3 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Som lærer selv, ser jeg ikke hvorfor dette er nødvendig. Varm skolemat er bare å glemme. De færreste skoler har kjøkken eller kapasitet til det, og det vil koste enorme mengder penger å forbedre. De fleste skoler må bygges ut. Selv skolen jeg jobber på, hvor vi har kantine, er det helt utopisk å tro at vi kunne hatt mulighet til servering av varmmat til alle skolens elever.. Hvorfor er det bare å glemme? På tv forleden så jeg elever som fikk servert varm grøt da de kom på skolen. 3 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Selv om man også kun diskuterer "kald" mat - så er det en veldig stor forskjell på dagsferskt brød og brødskiver fra dag(er) gammel brød som kanskje har overnattet i kjøleskap og noen timer i en lunken ransel. For meg, selv i dag som "gammel" og langt fra like kresen på smak som jeg var i barneskolealder - er ferskt brød noe helt annet. 1 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Selv om varm mat koster mer er det riktig mener jeg. Noe riktig må jo dette landet kunne gjøre med pengene sine. 2 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Arbeidsgiveren min trekker meg 300 kr i måneden. For den summen får jeg mat hver dag, tilberedt av en innleid tredjepart. Maten består av 1 varmrett (varierer, bl. a. suppe, kjøttkaker, fisk, taco), og i tillegg et utvalg brød med ca. 10 ulike pålegg, og en salatbar. Det er dispensere for appelsinjuice, eplejuice, lett- og skummetmelk. Nå koster dette mer enn 300 i måneden per ansatt for min arbeidsgiver, men det bør være mulig å få til noe i nærheten av 1/4 av dette for en overkommelig pris. Det kan standardiseres, maten trenger hverken være dyr eller krevende å tilberede. Barn spiser mindre porsjoner enn voksne. 2 Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Selv om man også kun diskuterer "kald" mat - så er det en veldig stor forskjell på dagsferskt brød og brødskiver fra dag(er) gammel brød som kanskje har overnattet i kjøleskap og noen timer i en lunken ransel.. Dagsferskt brød er totalt uegnet som føde, og jeg siterer fra vår viktigste og meste brukte "store kokebok" (som har kommet i minst 15 utgaver fra første i 1914 til vår fra 1985): Brød skal ikke spises ferskt. I det brødet tas ut fra ovnen er det fylt av fuktighet. Stivelsen er holdt sammen av fremdeles og brødet dannes ved tygging om til en seig masse som i høyeste grad er ufordøyelig. Brød skal alltid bli minst et døgn gammelt før det spises, er det ordentlig laget holder seg utmerket absolutt minst fire døgn. Man burde nesten ikke ha lov å selge brød før det er 24 timer gammelt, så mye lider tenner og fordøyelse av det ferske brød! Kjøleskap bør derimot matpakker komme i, og her er jeg forundret over at det faktisk ikke gjøres mer av skolene. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Nå koster dette mer enn 300 i måneden per ansatt for min arbeidsgiver, men det bør være mulig å få til noe i nærheten av 1/4 av dette for en overkommelig pris. Tja, med offentlig administrasjon vil man trolig få til noe i nærheten av 1/4 av dette for en samme pris. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Dagsferskt brød er totalt uegnet som føde, og jeg siterer fra vår viktigste og meste brukte "store kokebok" (som har kommet i minst 15 utgaver fra første i 1914 til vår fra 1985): Brød skal ikke spises ferskt. I det brødet tas ut fra ovnen er det fylt av fuktighet. Stivelsen er holdt sammen av fremdeles og brødet dannes ved tygging om til en seig masse som i høyeste grad er ufordøyelig. Brød skal alltid bli minst et døgn gammelt før det spises, er det ordentlig laget holder seg utmerket absolutt minst fire døgn. Man burde nesten ikke ha lov å selge brød før det er 24 timer gammelt, så mye lider tenner og fordøyelse av det ferske brød! Kjøleskap bør derimot matpakker komme i, og her er jeg forundret over at det faktisk ikke gjøres mer av skolene. Hehe, det var vel noe av det fjerneste jeg har lest på en stund. Sorry, men jeg foretrekker nybakt brød 5 Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Hvorfor er det bare å glemme? På tv forleden så jeg elever som fikk servert varm grøt da de kom på skolen. Det hender det de får hos oss også, men da ved at en tredjepart er inne med frivillige som lager det. Vi snakker her om varm lunsj på skolen hver dag. Elevene vil neppe spise varm grøt hver dag til lunsj. Da krever det store oppgraderinger i form av kjøkken, industrioppvaskmaskiner og kokker til å lage maten. I tillegg må de fleste skolene bygges ut for å ha plass til alle elevene, så de kan sitte å spise. Jeg har til gode å være på en norsk skole som har noe egnet rom hvor alle elevene kan spise varmmat samtidig. Det er en grunn til at avslutninger og tilstevninger på skoler ofte foregår i gymsaler. De som ønsker "gratis" varm skolemat for alle elever i Norge må være ærlige på at dette er enorm investering, og har løpende høye kostnader. Vi snakker om mange milliarder i oppgraderinger, bare for å komme i gang. Jeg håper ikke disse pengene skal tas fra utdanningsbudsjettet.. 2 Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 Som nevnt jeg har gått på skole i både Norge og Sverige - det var fantastisk med varmmat hver dag i Sverige. Matpakke opplegget i Norge var som å havne i steinalderen. Stor kostnad man får minimalt igjen for du liksom. Svenskene og andre land har klart dette i mannsaldre og vi klarer det ikke, merkelig det der. Jeg har selvsagt diskutert dette som de fleste - og overraskende merker jeg ofte denne: jeg klarte meg fint med matpakke (noe som ikke blir sagt høyt - men det lyser igjennom), da kan barna mine gjøre det også. Når argumentet kommer opp med kasting av matpakker osv så husker de ikke det var slik. Det har faktisk litt å si - om man vet hva dette faktisk betyr - hvis man går noen år i skole med de to alternativene. Hvis man skal uttale seg om noe gir noe igjen for pengene eller ei! Edit: Så har du selve matpakkesmøringen - maset og stresset forbundet med det. Som far (og barn) vet man jo hvordan dette er. Det er ganske fantastisk å slippe det i en stresset hverdag. Mine foreldre fortalte hvor mye de satt pris på det. Kan legge til at i Sverige hadde vi heller ikke lekser og bøkene hadde vi liggende i pulten/klasserommet. Trengte ikke å bruke ransel. Dette vet jeg ikke om gjelder over hele Sverige - eller om det er slik i dag. Dette er et system Sverige har hatt i mange tiår. Skoler har blitt bygd med bakgrunn av dette systemet i mange år. Det har de ikke i Norge. Du må i praksis bygge ut, eller bygge om så si alle offentlige skoler i dette landet. Og nei, skolekjøkkenet egner seg ikke til å tilbredning av varmmat for alle skolens elever. 2 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 24. august 2019 Del Skrevet 24. august 2019 (endret) Dette er et system Sverige har hatt i mange tiår. Skoler har blitt bygd med bakgrunn av dette systemet i mange år. Det har de ikke i Norge. Du må i praksis bygge ut, eller bygge om så si alle offentlige skoler i dette landet. Og nei, skolekjøkkenet egner seg ikke til å tilbredning av varmmat for alle skolens elever. Ja? Klart det må investeres og legges til rette for dette. Du trodde jeg mente at det bare var å begynne uten å gjøre noe? Edit: Du skuffer som lærer ved å være så negativ til dette - tenke heller på hvor bra dette vil være for dine elever - og tenk mindre på hvor negativt dette vil være for dere lærere og foreldrenes/Norges økonomi. Kanskje det i lengden er lønnsomt og positivt for alle. Endret 24. august 2019 av Mr_Spock Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 Det hender det de får hos oss også, men da ved at en tredjepart er inne med frivillige som lager det. Vi snakker her om varm lunsj på skolen hver dag. Elevene vil neppe spise varm grøt hver dag til lunsj. Da krever det store oppgraderinger i form av kjøkken, industrioppvaskmaskiner og kokker til å lage maten. I tillegg må de fleste skolene bygges ut for å ha plass til alle elevene, så de kan sitte å spise. Jeg har til gode å være på en norsk skole som har noe egnet rom hvor alle elevene kan spise varmmat samtidig. Det er en grunn til at avslutninger og tilstevninger på skoler ofte foregår i gymsaler. De som ønsker "gratis" varm skolemat for alle elever i Norge må være ærlige på at dette er enorm investering, og har løpende høye kostnader. Vi snakker om mange milliarder i oppgraderinger, bare for å komme i gang. Jeg håper ikke disse pengene skal tas fra utdanningsbudsjettet.. Bedre læring og bedre trivsel på skolen samt bedre helse. Er ikke det en god investering og noe å bruke penger på?! 1 Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 Ja? Klart det må investeres og legges til rette for dette. Du trodde jeg mente at det bare var å begynne uten å gjøre noe? Edit: Du skuffer som lærer ved å være så negativ til dette - tenke heller på hvor bra dette vil være for dine elever - og tenk mindre på hvor negativt dette vil være for dere lærere og foreldrenes/Norges økonomi. Kanskje det i lengden er lønnsomt og positivt for alle. Kanskje jeg mener at investeringen ikke er verdt det? At det er andre ting man kan bruke penger på i skolen, som gir bedre valuta for pengene i form av læring. Og tro meg, det er ikke fordi vi som lærere nødvendigvis er late, og derfor ønsker mer arbeid. Det er fordi døgnet kun har 24 timer, og elevene er på skolen i knappe seks av disse. Da vil jeg gjerne bruke tiden min på dem, og deres læring, ikke som en blanding av kokk, kantineorganisator og ryddehjelp. Hvis mat også er så viktig, er det viktig for læreren også. Med ansvar for skolemat vil det garantert bety at jeg som lærer ikke rekker å spise i løpet av dagen. Det er såvidt jeg rekker det nå. 1 Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 Bedre læring og bedre trivsel på skolen samt bedre helse. Er ikke det en god investering og noe å bruke penger på?! Er det gitt at det vil være resultatet? 97 % av elevene har allerede med mat hjemmefra. Mange skoler selger også mat billig i kantina (omtrent samme prisen som det er beregnet at hvert måltid vil koste når alle får gratis). Jeg mener at det mye man ellers kan bruke flere titalls millarder kroner på i skolen, som vil gi langt bedre læringsutbytte. 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 (endret) Kanskje jeg mener at investeringen ikke er verdt det? At det er andre ting man kan bruke penger på i skolen, som gir bedre valuta for pengene i form av læring. Og tro meg, det er ikke fordi vi som lærere nødvendigvis er late, og derfor ønsker mer arbeid. Det er fordi døgnet kun har 24 timer, og elevene er på skolen i knappe seks av disse. Da vil jeg gjerne bruke tiden min på dem, og deres læring, ikke som en blanding av kokk, kantineorganisator og ryddehjelp. Hvis mat også er så viktig, er det viktig for læreren også. Med ansvar for skolemat vil det garantert bety at jeg som lærer ikke rekker å spise i løpet av dagen. Det er såvidt jeg rekker det nå. Klart det finnes bedre ting å bruke penger på skolen - tipper du er mer positiv til økte lønninger for lærere - egen kantine for dere osv? Hva med lengre ferie? Ja, selvsagt innebærer forslaget at lærere skal sulte på skolen - kombinert med 24 timers arbeidsdag og aldri helgefri. Skulle bare mangle. Jævla syting ass. Endret 25. august 2019 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 Ja, selvsagt innebærer forslaget at lærere skal sulte på skolen - kombinert med 24 timers arbeidsdag og aldri helgefri. Skulle bare mangle. Jævla syting ass. Det er snakk om tid. Min arbeidsdag er allerede fullpakket de fleste dager. Skal jeg tilbrede mat i tillegg, så må jeg slutte å gjøre noe annet. Og dette er av tiden som jeg har med elevene. Det betyr at jeg enten må ha mindre undervisning, mindre inspeksjon i frimminutt eller slutte å spise lunsj selv. Alle de andre tidstyvene som tar tid når elevene ikke er på skolen kunne man alltds kuttet mye på, men det hjelper ikke om argumentet er at elevene skal ha fersk mat på skolen. Dette betyr selvfølgelig at man må gjøre dette når de er på skolen. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 Det er snakk om tid. Min arbeidsdag er allerede fullpakket de fleste dager. Skal jeg tilbrede mat i tillegg, så må jeg slutte å gjøre noe annet. Og dette er av tiden som jeg har med elevene. Det betyr at jeg enten må ha mindre undervisning, mindre inspeksjon i frimminutt eller slutte å spise lunsj selv. Alle de andre tidstyvene som tar tid når elevene ikke er på skolen kunne man alltds kuttet mye på, men det hjelper ikke om argumentet er at elevene skal ha fersk mat på skolen. Dette betyr selvfølgelig at man må gjøre dette når de er på skolen. Hvor i all verden har du fått det fra at ved å innføre varm-mat i norske skoler, så skal lærerne også fungere som kokk, kelner og rydde- og oppvaskhjelp? For at det er slik man gjør i Sverige? Eller står det noe sted? 1 Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 25. august 2019 Del Skrevet 25. august 2019 Hvor i all verden har du fått det fra at ved å innføre varm-mat i norske skoler, så skal lærerne også fungere som kokk, kelner og rydde- og oppvaskhjelp? For at det er slik man gjør i Sverige? Eller står det noe sted? AP's forslag omhandler kaldmat, og at dette skal bæres opp og spises i klasserommet. Deres forslag innebærer liten grad av økning av bemanning for å få til dette. Så i praksis vil dette føre til meroppgaver til lærerne og andre ansatte på skolen. Det er en utopi å tro at dette er oppgaver elevene kan gjøre alene. Når man først snakker om Sverige. Hvorfor scorer de fortsatt dårligere på PISA enn Norge, selv med varmmat i skolen? Feilprioritering av ressurser? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå